Mooi of niet, de auto kan op veel reacties rekenen.
De Land Rover Defender is één van die auto’s waarvan iedereen weet wat het is. Een potente, recht-toe-recht-aan offroader die elk terrein kan overmeesteren. De vele teasers, concepts en lekplaatjes lieten al aardig wat controverse opborrelen. Wat je er ook van vind, en of de naam Defender nou gepast was of niet, het is een kekke offroader vol met Land Rover-designdingetjes. Het is even een radicale verandering, wen d’r maar an.
De lancering van de Defender kwam gelijk met een stand vol van de Britse alleskunners op de IAA. Je kunt dus kiezen tussen 90 en 110 (en de Commercial), maar ook tussen steelies en dikke ‘dub-style’ velgen. Oké, er zullen misschien meer velgopties zijn, maar voor wat we nu zien zijn die stalen velgen wel het mooist en meest authentiek.
De Defender kost 94.300 euro in Nederland, of 46.370 op grijs kenteken. Veel geld, maar dan heb je wel een kekke Land Rover.
Ik moet nog eventjes wennen, maar er zit wel potentie in
Wel mooi clean en ja de 70’s gaan nu eenmaal een keer voorbij!
@porker:
En de 60’s
En de 50’s
Toen was ie er ook al.
Enerzijds is zo’n 90 op stalen velgen op grijs kenteken (doe maar 3 stoelen voorin, en een lege laadbak achter) wel een gave optie… Aan de andere kant zijn de looks wel cool, maar is dit verder niks anders dan iedere andere moderne LandRover toch? Het kan net zo goed een Discovery zijn met ander plaatwerk…
@mda: Beetje kort door de bocht. Dat is als zeggen dat een 911 GT3 RS hetzelfde is als een instap-Carrera, maar dan met een vleugeltje achterop.
@BaRa: Heel goed ???
Nog geen (live) interieur foto’s?
Gelukkig is hij in Belgie (en in Duitsland) standaard al 40.000,- goedkoper ?? Ik heb de configuratie al meerdere malen gemaakt en kom rond de 80k uit voor de 240pk diesel first edition (hse) met allemaal toeters en bellen.
Uiteraard in het mat groen met wit dak en witte steelies!
Hmmmmm heerlijk
@mp014: T_T – kutzooi
@mp014: en dan mag ik hopen dat het geen bedrijfswagen is met een torenhoge VAA op die 249 tot 277gr CO2 volgens de nieuwe WLTP-norm ? Want vergis je niet, deze norm wordt de nieuwe maatstaf van de komende regering. Ons voordeel tov Nederland zal snel minderen, vrees ik.
@spence: en dan heb je de EEP nog niet eens meegerekend…
@jpsienen: EEP?
@spence: ik heb 1,5 jaar geleden mijn vorige bedrijfswagen (x5 m50d) uit pure financiële frustratie weggedaan en zal zeker niet nog eens in die val trappen. Je hebt gelijk hoor, fantastische wagen maar als bedrijfswagen totaal niet meer interessant en privé (voor mij) gewoon te duur. Ik geef Mn geld nu met veel plezier aan andere dingen uit en rijd voorlopig een 10 jaar oude Kangoo die ik op de kop heb kunnen tikken voor een paar “ruggen” ? Wat een heerlijk praktische wagen met fantastische (stoffen) stoelen ????
@mp014: Welkom bij de club, al ben je wel van het ene extreem naar het andere gegaan. Moet een dagelijkse pijnlijke beleving zijn, niet ? Met een Porsche hybride had je toch het beste van twee werelden, zonder de hoge belastingen ?
Waarom is er geen hybride in het gamma van de Defender ??? Zijn ze totaal blind voor de evolutie binnen de EU-grenzen ? OK, Europa is waarschijnlijk niet de enigste afzetmarkt en elders (VS bvb) wordt er (zo goed als) niet gekeken naar CO2. Weet hier iemand waar de vorige generatie het meest verkocht werd ?
Niet mijn smaak.
Dat plastic traanplaat op de motorkap zegt eigenlijk wel alles over deze auto.
Bij mij wordt met elke nieuwe foto de teleurstelling groter.
@pomoek: Ik heb het juist andersom. Elke klein detail laat meer zien dat dit nog steeds een echte Defender is.
@robert110: juist! Die koplampen bijvoorbeeld, strakker getekend, maar wel de grote ronde koplamp met twee kleine ‘koplampjes’ ernaast. Ik ga er ook steeds meer aan wennen.
De achterkant is geslaagd, echter de rest heel veel Discovery I. Dus net niet. De prijs in NL met dank aan bpm onaantrekkelijk. De eerste Landrover (Defender) is 70 jaar in productie geweest, ik vrees dat dit model niet de zeven jaar haalt. Ik vind de nieuwe Jeep Wrangler JL, Mercedes G en Suzuki beter gelukt.
Vraagje: zit de bestuurderszetel nog altijd zo dicht tegen de deur ? Ik kon in de oude enkel gaan zitten met mijn elleboog en schouder door het raam.