Wie dacht dat de Saab-soap na het debacle van Victor Muller wel over zijn climax heen was, heeft het mis, want het kan nog veel gekker in Trollhättan.
De Zweedse autofabrikant is als een kat met negen levens, want het aantal redders is al bijna niet meer op één hand te tellen. National Electric Vehicle Sweden (NEVS) is de volgende die het maar niet lukt het schip vlot te trekken. Een nieuw faillissement dreigt, al heeft NEVS dankzij de Zweedse rechter nog even de tijd om ergens een zak met geld op te duiken. Ze hebben namelijk alsnog uitstel van betaling gekregen.
Dat betekent niet dat de problemen over zijn, want de topmannen van NEVS zullen moeten lullen als brugman om investeerders aan te trekken. Dat zou normaal gesproken al veel moeite kosten, aangezien het bedrijf vooralsnog niet heeft bewezen te weten hoe het Saab weer op de kaart moet zetten.
Het wordt nog lastiger, want NEVS mag de naam Saab niet langer gebruiken voor zijn auto’s, zo heeft de Saab Group (zij maken nog steeds vliegtuigen) besloten. Hoe je het ook wendt of keert: dat is waarschijnlijk redelijk essentieel voor een eventuele geldschieter. De kans is namelijk niet zo groot dat de overgebleven Saab-liefhebbers ook een auto kopen die eruit ziet als een Saab, maar door het leven gaat als NEVS.
utr1984 zegt
Kansloos dus. Niet de naam en oude hokken. Ziet toch niemand op te wachten? Saab was al jaren geen merk meer met echt boeiend nieuws, dus let it die out.
utr1984 zegt
@utr1984: *zit. Iedereen weet dat nostalgie niet meer iets wat nog verkoopt?
599gto zegt
Sinds de Fiat Croma en Saab 9000 is het verkeerd gegaan .
Wat was er mis met klein blijven en exclusief ?
gtwillem zegt
@599gto: dan prijs je je zelf uit de markt. Kijk baar BMW, dat vrij groot is, in bijna alle markten en niches actief is terwijl ze maar een paar verschillende motoren hebben (1.6, 2.0, 3.0, 4.4 en 6.0 benzine en 2.0 en 3.0 diesel: that’s it). Die motoren worden (in verschillende uitvoeringen) in al die modellen geleverd. Zelfde geldt voor alle onderdelen. De ontwikkelingskosten kunnen uitgesmeerd worden over een breed scala aan modellen.
Tenzij Saab zich alleen in de niches gaat begeven, zou het levensvatbaar kunnen zijn, maar heeft Saab zeer weinig ervaring.
599gto zegt
@gtwillem: Ik verkoop liever nee omdat ik de vraag niet kan bijhouden dan zo groot worden en alles kwijt raken.
Een Saab rijder is denk ik wel trouw aan zijn merk.
3246cm252kw zegt
@599gto: já maar zijn ook niet de mensen waar de muntjes te halen zijn. Wel premium willen maar net niet helemaal zijn…. Het zal wel aan de naam liggen want ik hou wel van Saab(denk dat ik er nooit een zal kopen)
gtwillem zegt
@599gto: Klopt. Saab rijders zijn trouw. Maar Saab ging wel slecht met zijn klanten om. De betrouwbaarheid was niet meer dan redelijk en de prijzen van onderdelen veel te hoog. Daarnaast zijn er veel mensen die 2, 3 of 4 keer een nieuwe 9-5 hebben besteld, zonder dat deze auto werd vervangen door een nieuw exemplaar. En toen ze dat deden waren ze al veel te laat.
Ik denk dat Saab, in topvorm, goed kan zijn voor 60.000 auto’s wereldwijd. En dan zijn ze EN duurder dan de concurrentie EN minder goed. En dat word een heel lastige klus om te klaren.
3246cm252kw zegt
@gtwillem: en om nu de concurrentie uit hun positie aan te gaan lijkt me niet makkelijk. Heeft lexus wel goed gedaan maar was ook een soort 1 dags vlieg(die kleine lexus die ze hadden gemaakt) je ziet ze nog wel alleen geen nieuwe meer…
mout zegt
@599gto: Ontwikkelingsbudgetten. Dat is er mis met klein en exclusief blijven.
Vooral als je dat niet doet met trackspeeltjes of pronkpaleizen, maar met auto’s die toch verdacht veel weghebben van middenklassers.
gregorius zegt
@mout: ..en daardoor dus scherp geprijsd moeten zijn door de moordende concurrentie.
roppp zegt
@599gto: heel simpel. Als je klein bent, zet je ook weinig om en houd je aan het eind van het jaar weinig winst over. Enig idee wat het ontwikkelen van een nieuw model kost? Daar zijn miljarden voor nodig (inclusief de productielijnen). Dat kan een kleine en onafhankelijke fabrikant anno 2014 niet meer opbrengen.
knipperlichtje zegt
Door de duitsers over laten nemen en de naam in saaß veranderen ;)
Maar even serieus, dit merk gaat het niet redden met de huidige modellen. Het gaat veel geld en moeite kosten om nieuwe auto’s te ontwikkelen en het dealernetwerk weer op te bouwen, om eerlijk te zijn: te veel geld en moeite.
danmar zegt
De naam Saab is eigenlijk het enige echt interessante. Dus als ze die kwijt zijn, is het gewoon over en uit.
Ben benieuwd wie dan wel de rechten van de naam heeft.
JordyS zegt
@danmar: Dat is de Saab Group, want die bestaan nog wel. Zij hebben ook de rechten van het logo en dat mag NEVS sowieso niet gebruiken. Zal het toevoegen aan het artikel!
potver7 zegt
@danmar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Saab
599gto zegt
@danmar: Nou bijna alle onderdelen hebben niets meer met saab te maken het is allemaal van andere merken.
Dat heeft Saab de nek gekost wees jezelf ook al ben je wat duurder dan een donorauto van andere merken.
notsobig zegt
Naam aanpassen; Saab -> Baas
Dan hebben ze echter wel nog iets waar te maken…
gtwillem zegt
Ik ben een van de grootste Saab fans van Nederland. Mijn vader had toen ik klein was veelal een Saab als privé auto. De 90, 99, 900 S, 900 Turbo, 9-3 Turbo, 9-3 Viggen: allemaal waren het leuke, eigenzinnige auto’s met uitgesproken kwaliteiten (comfort, stoelen, tussenacceleratie, karakter, veiligheid) en uitgesproken nadelen (wegligging, bouwkwaliteit bij latere NG’s, en ver’opeling’.
Kortom, een merk als Saab zou de toekomst moeten hebben. Mensen willen meer en meer individueleauto’s rijden. Vroeger had Saab geen V6’en, maar geloofde het in Turbo’s. Iets waar ze later op terug kwamen. Nu 90% van alle auto’s in Nederland in viercilinder turbo is, vraag je je af waar Saab en GM hebben zitten slapen. Ik denk dat de enige manier voor Saab is om te overleven ingeslokt te worden door een groot concern. GM is mislukt, Chrysler/Fiat maakt het zichzelf al erg lastig, evenals PSA, Renault/Nissan is ook lastig: daar proberen ze het al met Infiniti. Ik denk persoonlijk dat BMW de beste optie zou zijn, maar na het Rover debacle gaan zij zich daar niet aan wagen. Dus blijft VW over. Als een soort Volvo tegenhanger, wellicht.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gtwillem: Goeie, Saab zou
gewoon het premium merk van BMW moeten worden
gtwillem zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad. Dan kunnen de voorwielaangedreven platformen van Mini en de 2-serie (en nog andere modellen die er aan komen, helaas) de basis dienen. Met de 1.6 en 2.0 turbo’s en 2.0 diesels. Ik denk dat BMW uitstekend is in het verkopen van Brand Image (Mini, Range Rover, BMW, Rolls Royce zijn allemaal klasse leiders op in hun segment). Maar toch ben ik bang dat de groep Saab liefhebbers te klein is.
406_v6 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Honda ipv BMW….
roppp zegt
@gtwillem: BMW maakt zelf al van die afwijkende modelletjes, dus hebben Saab helemaal niet nodig.
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Heeft VW niet genoeg aan Audi? Moeilijk te vergelijken met Saab natuurlijk, maar het verkoopt wel.
“De Audi-modellen doen het vooral goed in Rusland (+76,3procent), de Verenigde Staten (+13procent), Groot-Brittannië (+19,3procent) en Zweden (+25procent). Op de Duitse thuismarkt heeft Audi inmiddels een marktaandeel van 7,9procent, een record.”
schuimbekje3 zegt
Als ze nu net als een paar jaar geleden een Subaru Impreza ombouwen… Heb je straks een AWD rallycanon met hybride en kosten ze in Nederland geen 73.000 euro meer maar wellicht net zoveel als een prius. Dat is toch interessanter dan een NEVS met een golfkar blokje…
Liever 450pk hybride dan helemaal nix
Saab 9-2x hybrid 2014
rd1991 zegt
Waarom… koopt Volkswagen de handel niet op? Scania hebben ze ondertussen ook al.
406_v6 zegt
@rd1991: Wat moet VAG met nóg een merk er bij??? Het is al nauwelijks meer te hanteren zo’n molog als VAG geworden is.
rd1991 zegt
@gtwillem, oh nu naderhand je reactie gelezen te hebben, zijn we het daar over eens zie ik.
drijver zegt
Saab, Rest In Pieces.