Degene verantwoordelijk voor wat over was van Saab komen nu met een blubberdikke EV aanzetten. Stiekem is de NEVS Emily GT gewoon de nieuwe Saab 9-5.
Saab mag dan alweer 12 jaar niet meer onder ons zijn, het gat in menig autohart bestaat nog steeds. Wat je wellicht niet weet is dat 2011 niet precies het einde was van Saab. De poging van Victor Müller om Saab te redden faalde jammerlijk, maar een management dat hun eigen merk financieel beter op orde heeft zou nog iets moois kunnen maken van Saab.
NEVS
Helaas gebeurde dat niet echt. Alles wat er over was van Saab werd namelijk gekocht door NEVS. Dit Chinese merk wat zijn afkorting haalt uit National Electric Vehicle Sweden is eigenlijk het nieuwe Saab. Toch hoorden we er weinig meer van sinds 2011, in ieder geval in gebouwde auto’s. Er zijn door NEVS nog Saab 9-3’s gebouwd, waarvan later nog een elektrische versie in China debuteerde. Nieuwe modellen bleven echter uit en Saab als een feniks laten herrijzen met een hagelnieuw platform en modellengamma is ook niet gebeurd.
NEVS Emily GT
Wel was NEVS al lange tijd van plan om iets op de markt te brengen, wat met de marketing ‘nieuwe Saab’ vrij snel kan rekenen op bijval van Saab-fanaten. Dat ‘presenteert’ NEVS nu. Tenminste, Plint Marketing, die samenwerkt met NEVS. Die delen foto’s van de NEVS Emily GT, wat bedoeld was als een EV om de markt op te schudden. Met de beloofde specs zou dat kunnen lukken en als je de geschiedenis van NEVS naloopt, is dit min of meer gewoon een Saab 9-5 die niet als Saab gemarket wordt.
Specs
De NEVS Emily GT is dus een perfecte blik in de toekomst: denk er een Saab-logo bij en dit is de kant die het op zou gaan. Zoals gezegd zijn de beloofde specs ook niet mis. Zo claimde NEVS dat er een rijbereik van 1.000 kilometer gerealiseerd moest worden. Dat klinkt vergezocht, maar met een gigantisch accupakket van 175 kWh is het ook wel naar verwachting. Twee andere versies zouden 105 kWh en 140 kWh krijgen, wat nog steeds aardig grote batterijen zijn.
Het ontbrak ook niet aan innovatie in de NEVS Emily GT. Het idee was bijvoorbeeld om de aandrijvingsunit van de elektrische motoren tussen de velg en de remschijf te plaatsen. Zo kon de auto een geavanceerd torque vectoring-systeem krijgen. Tot een punt waar de auto letterlijk kon sturen zonder stuur, dit door het principe van torque vectoring op te voeren naar standje 11. In ieder geval werd door het handjevol mensen dat al met de Emily GT mocht rijden beschreven als ‘een goed sturende auto’. Al moet daarbij wel gezegd worden dat die mensen allemaal van NEVS zijn.
Koenigsegg
De bijzondere motoren van de NEVS Emily GT zouden standaard uitkomen op zo’n 484 pk en een performance-variant met 653 pk stond ook op de planning. Oh ja, en de ontwikkeling moest wel van hoge kwaliteit zijn, want NEVS wist zelfs Christian von Koenigsegg te strikken om te helpen met de ontwikkeling. Dan weet je zeker dat het goedkomt en de NEVS Emily GT wordt dan ook gezien als ‘bijna af’ en volgens meerdere NEVS-honcho’s voelt de auto aan alsof er zo een prijskaart op kan.
Gedoemd
Bijna af met een hele grote ‘bijna’. Want hoe gaaf een nieuwe Saab 9-5 EV met baanbrekende specs en Koenigsegg-invloeden ook klinkt, de NEVS Emily GT is niet af en kan wellicht ook niet afgemaakt worden. Ook NEVS zit namelijk in zwaar weer, financieel gezien. Het merk doet er alles aan om officieel niet failliet verklaard te worden, maar momenteel is een soort ‘non-actief’ status van toepassing. Er is simpelweg niet genoeg geld om een auto op de markt te brengen. Er wordt nu gesproken van een inboedelverkoop waar fabrieksitems en bijvoorbeeld prototypes van de NEVS Emily GT verkocht kunnen worden om geld op te brengen. Dat komt ons bekend voor.
Eigenlijk is het dus al te laat. Het lijkt erop dat NEVS de Emily GT alsnog publiceert in de hoop dat een geldschieter de auto net zo interessant vinden als dat ‘ie op papier is. Met nog maar een handjevol medewerkers over lijkt het echter een jammerlijk gefaald sprookje te zijn voor NEVS. Waarmee ook het nieuwe Saab een Saabesque einde te wachten staat. Zo knetterhard kan de autowereld zijn.
Misschien dus voor het eerst en voor het laatst dat we de NEVS Emily GT zien. Jammer, want het zag er allemaal veelbelovend uit.
ukbob zegt
Voor partijen met écht serieus veel geld moet dit toch een ideale periode zijn…
Links en rechts kun je voor een habbekrats hele merken en hun technologie opkopen als je daar zin in hebt.
Is er niet ergens een sjeik met een voorkeur voor EV’s (rare combo I know), bizar veel centen (al logischer), een lange adem en zin om een merk te kneden op basis van alle net-niet producenten van de laatste 2,5 jaar?
Een zonneauto die eruitziet als deze ‘Saab’, met lightyear techniek en meer?
petroldrinker zegt
Als ze dat doen, doen ze dat met brandstof autos gezien ze daar aan verdienen, en los daarbij, wie bouwt er voor zn lol nou een EV? Enige reden ooit is omdat het moet…
vondick zegt
Ja, en omdat ze technisch beter zijn
Edge zegt
Je zegt rare combo, maar die sjeiks zijn ook niet dom. Die weten ook dat er door klimaatverandering en de daaraan gerelateerde plannen een afname gaat komen van de vraag naar hun olie en olie-gerelateerde producten. Geld pompen in een fabrikant van elektrische auto’s zou daar prima bij kunnen passen.
audirs3 zegt
Die Sjeiks zijn slim, die kopen zich gewoon in bij VAG en Porsche en Tesla aandelen etc. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
none1234 zegt
Volgens mij heeft een sjeik dat al gedaan rond 1970 of zo
tenaci zegt
Mooi design! Schouderlijn en c-stijl erg fraai. Ik zie er zelfs een beetje Lagonda Taraf in en dat is zeker een compliment!
Stienn zegt
Saab grilletje past er wel in
Robert zegt
Het zou doodzonde zijn als deze fraaie auto met z’n al even fraaie specs nooit het daglicht zou zien als productiemodel.
Wat ik niet begrijp aan dit verhaal: waar zijn (of blijven) de Chinezen die NEVS hebben opgericht? Hebben die hun interesse verloren? Of zijn ze die Zweedse eigenzinnigheid, die de samenwerking Saab-GM ook al die jaren parten speelde, inmiddels spuugzat?
alper zegt
Liever dit dan een Tesla. Prachtig design, zowel binnen als buiten.
Ik hoop dat een durfkapitalist dit ziet en onderneemt.
Hoe kan het zo zijn dat Lucid, Lightyear, etc wel lukt maar NEVS niet?
Ja, ik weet dat LY failliet is, maar ze hebben toch een doorstart gemaakt. Zijn het de voorwaarden van Saab heritage die als een zwaard van Damocles boven de ondernemerschap is blijven hangen? Enlighten me!
CYBRTRK zegt
Het enige wat Lightyear gelukt is, is om heel veel geld te verbranden
tenaci zegt
De Saab heritage kunnen ze niks meer mee. Scania heeft de rechten gekocht op de naam. En Scania is van VW, dus het merk Saab komt echt niet meer op de markt.
NEVS kreeg in 2019 een nieuwe aandeelhouder: Evergrande, je weet wel, die vastgoedtoko die in 2021 praktisch de financiële afgrond naderde met een schuld van honderden miljarden. De op één na grootste Chinese vastgoedontwikkelaar en laat China sinds ‘21 lekker door de grootste vastgoed crisis ooit gaan. Kortom, voor het kleine pukkeltje NEVS aan de loot van Evergrande ging het geldkraantje dicht.
HZW zegt
Mooie auto.
none1234 zegt
Hebben de Tesla’s nog steeds zo’n monitor op het dashboard geplakt, of is dat inmiddels ‘not done’ in deze tijd?
cdlop01 zegt
Bereik wordt uitsluitend bereikt met veel te groot accupakket zoals bij alle Europese EV’S, heeft obese gewicht tot gevolg en veel te zwaar ogende, lees ” brede”, ontwerpen. Wij hebben zakelijk diverse EV’S rijden en prive hybrids, maar geef mij de hybrids maar, comfortabeler, veel dynamischer te rijden want veel lichter, geen keiharde en stoterige vering en veel stiller. Bezwaar bijv bij de Mustang EV waar ik wel eens mee rij, ontzettend veel rijlawaai onderstel, je voelt elke oneffenheid in de weg en veel en veel te zwaar, ook dat ontgaat je nooit tijdens een wat scherpe bocht. Deze “saab” zit er dan wel weer fraai uit.