
We hadden de plaatjes van de Vision Driving Experience al, maar BMW deelt nu de bijbehorende info.
BMW gunt ons weer een glimp van hun toekomstplannen, met de Vision Driving Experience. Daar schreef collega Jaapiyo gisteravond al over, maar dat was nog op basis van gelekte foto’s. Inmiddels hebben we een officieel persbericht binnen, waarin BMW ons meer vertelt over de techniek.
Bij dit prototype draait het niet eens zozeer om de aandrijflijn, maar om de ‘Heart of Joy’. Dit is de nieuwe supercomputer die alle Neue Klasse-modellen gaat aansturen. Dit is dus een vrij belangrijk systeem.




De Heart of Joy stuurt de aandrijflijn, remmen, recuperatie en stuurfuncties aan en doet dit alles razendsnel. Volgens BMW werkt de nieuwe computer maar liefst tien keer sneller dan voorgaande systemen. En dat moet dus voor Freude am Fahren zorgen.
De specificaties zijn op dit moment nog niet zo relevant, maar BMW noemt wel dat deze auto 18.000 Nm aan koppel heeft. Dat is natuurlijk een bizarre hoeveelheid, die we niet op een productieauto hoeven te verwachten. Dit is echter een prototype, waarbij BMW de Heart of Joy tot het uiterste wil testen. Met 18.000 Nm dus.



Het draait niet alleen om de rijeigenschappen, de Heart of Joy moet ook de efficiëntie verhogen. Zo is er veel aandacht voor regeneratief remmen. Dit kan de efficiënte tot 25 procent verhogen. Volgens BMW hoeft 98% van de bestuurders de echte remmen niet eens te gebruiken, omdat deze alleen bij noodgevallen in hoeven te grijpen.
Het uiterlijk heeft Jaapiyo gisteren al besproken: de Vision Driving Experience is duidelijk gebaseerd op de Vision Neue Klasse, maar dan op anabolen. En met lichtgevende velgen (laat dat alsjeblieft niet de volgende trend worden).

De hamvraag is: kijken we hier naar de nieuwe elektrische M3? We dachten gisteren van wel, maar BMW meldt expliciet dat de Vision Driving Experience niet in productie gaat. We weten wél dat er een elektrische M3 op komst is op het Neue Klasse-platform, inclusief Heart of Joy. Maar het wordt dus geen directe vertaling van dit prototype.
Waarom niet 18.000.000 nm en 15.000.000 pk? Ik vind dit een beetje lafjes…..
18.000 Nm. Pfoe, neem aan, dat dit prototype dan op massieve banden staat, reguliere exemplaren zouden opkrullen als wokkels . . .
De straat ook :-)
In België zijn we dat gewoon!
Volgens mij wordt het op een heel andere plek gemeten dan bij een auto op de rollenbank. Zag ook wel eens zoiets over die Tesla roadster, die dan elektromotoren met meer dan 10.000 Nm koppel zou hebben. Dit is geen appels met appels vergelijking.
Heart of Joy…. Letterlijk dus de rijdende computer waar ‘we’ nu al zo op afgeven? Ik ben erg sceptisch, gezien de elektronicaproblemen die veel merken nu al hebben. Mijn G31 blijft maar problemen houden met het noodoproepsysteem, auto is al 3x ervoor terug naar de dealer, terwijl in principe supersimpel is (een telematica-module met een accuutje er in).
Als je Heart of Joy hartklachten krijgt, berg je dan maar!
Heb je (ook) een auto van zeg 2012 of ouder? Wees er maar zuinig op…
Ik wil eigenlijk wel weer eens wat anders, maar elke keer als ik een nieuwere auto ga bekijken word ik er gewoon niet hebberig van ofzo… 2011 F11 523i, stage 1 met relatief weinig ervaring (150K). G31 540i lijkt me wel wat, maar ben een beetje huiverig voor de transfer case van het xDrive systeem als ik er een koop met rond de ton aan ervaring.
540i sedan met rwd doen.
Geen optie helaas, station voor deze vader van 2 met hond.
Heb een 540d xdrive vanaf 46000 km. Nu 2 jaar later, 140000. Nooit problemen. Tussen bak wordt binnenkort wel preventief gespoeld bij de dealer. Op verzoek overigens. Volgens bmw hoeft dag niet.
Xdrive kan je overigens ook uitzetten.
Die velgen zijn speciaal voor landen waar ze geilen op dit soort dingen. Net als karaoke systemen in de auto….. (waar gaat dat heen….)
Veers, vind ik het wel een cool ding.
Gaaf design.. vind het van de zijkant meer formaatje M2 lijken..
0 – 100 in 1,1 seconde?
Nee, met zoveel koppel laat je de aarde wat sneller ronddraaien, Duitsland – Nederland in 0,2 seconden. Wel de goede kant op rijden aub, anders stopt ie met draaien.
Leuk!
Ben heel benieuwd naar de daadwerkelijke specs.
Komt er eindelijk iemand die de Chinezen van repliek kan voorzien?
Bijvoorbeeld NIO ET9, welliswaar een andere klasse, maar wel serieuze specificaties.
Mogelijk moet zijn;
600kW DC laden.
22kW AC laden
600km WLTP bereik
Meer dan 1000kW vermogen
Ik vrees dat BMW dit niet kan matchen, maar toch denk ik dat het met ook een iets mindere specificaties een leuke auto kan worden.
Tot nu toe haalt geen een Chinees de papieren specs. Zou me daar niet op blind staren. Vergelijk die ET9 met de Taycan Turbo S/GT in een duurtest van een week/maand. Durf me maandsalaris te wedden dat de Porker het beter doet…
Ben heel benieuwd hoe ze aan 18.000nm koppel komen. Een top-fuel dragster met 5000+ trappelende paarden blijft steken op 10.000nm aan koppel. Een koenigsegg gemera zit op 3.500.
Zal wel heel Nederlands van me zijn, maar ik geloof er geen hol van.
Daarnaast is de term “heart of joy” wat mij betreft al direct niet van toepasing als het om een EV gaat, maar goed, ieder zijn/haar eigen pleziertje.
Zie mijn antwoord hieronder
18000Nm is omdat de aandrijving direct aan de wielen is zonder versnellingsbak, terwijl andere EVs wel een bak met 1 versnelling hebben die het toerental omlaag haalt, en het koppel op de wielen omhoog.
Heart of Joy: dit is een revolutie in autolandschap, omdat tot vandaag er veel te veel chipsets in een auto zitten die allemaal met elkaar moeten praten via canbus, van verschillende leveranciers, en dat zorgt voor electronicaproblemen. Met dit centrale systeem wil men dus alle systemen centraal en veel sneller kunnen aansturen.
Koetswerk helemaal carbon. Dat is wat ze van de i3 en i8 geleerd hebben.
Downforce: hier hebben ze de truuk van de McMurty Speirling toegepast, met 1800kg downforce stilstaand…
Vermogen: er wordt gesproken van 1300pk+
Eerste rit: https://www.youtube.com/watch?v=2RcjeIE9woM
En dan hebben we nog het geluid dat we hoorden voorheen.
In conclusie: als die allemaal naar ons toe komt hebben we geen idee wat ons te wachten staat. Ik denk spontaan, dit is veel te veel voor de gemiddelde bestuurder en het verkeersbeeld dat we hebben. Dit is Chiron x2. Voor welke prijs? M3 is niks in vergelijken, ziet er ineens heel redelijk en rationeel uit…
Wat een onzin.
Zelfs een vrachtwagenchauffeur heeft dit niet nodig.
Gewoon omdat het kan? Onzin, ook dan zijn er sterke materialen en zware constructies nodig om de boel heel te houden. Dus duurzaam allerminst.
De Homo Ludens heeft nu lang genoeg gespeeld, nu weer normaal doen.
Wat een lelijk ding voor een bmw. Snel dat ik weg kom..