![Porsche logo](https://static.autoblog.nl/images/wp2008/porsche_logo.jpg)
Tussen al het nieuws uit Genève door ook nog een berichtje afkomstig van Porsche headquarters. De Duitse sportwagenfabrikant die deze week na een lange aanloop eindelijk bekendmaakte het heel veel grotere Volkswagen in te zullen lijven, liet vandaag weten dat in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2007/2008 de nettowinst met 44 procent is gestegen tot 1,29 miljard euro. Als je zo lekker bezig bent, dan heb je ook wat uit te geven. Verantwoordelijk voor dit resultaat zijn vooral de sterke verkoop van de Cayenne en het belang dat Porsche al in Volkswagen had.
Even de rest van de cijfertjes voor de cijfergeile economen onder ons. Vorig jaar werd een nettowinst van 897 miljoen euro genoteerd. De winst voor belastingen steeg met bijna 24 procent tot 1,66 miljard euro. Het belang van 31 procent in Volkswagen (binnenkort dus meer dan 50 procent) spekte het resultaat met 850 miljoen euro wegens koersgerelateerde boekwinsten, tegenover 791 miljoen euro een jaar eerder. Het deel van de winst van Volkswagen dat aan Porsche afgedragen moet worden, steeg naar 484 miljoen euro van 275 miljoen euro een jaar eerder. In januari maakte Porsche al bekend dat de omzet in de zes maanden tot en met januari met 14 procent is gestegen tot een record van 3,5 miljard euro. De autoverkoop ging met 19 procent omhoog naar ruim 46.700 wagens, waarvan de Cayenne meer dan 20.000 keer werd verkocht.
Met dank aan iedereen voor de tip!
Wat is die Wiedeking toch ook een geniale zakenman…
Het gaat Porsche helemaal voor de wind zeg! Alsof ze geen fout kunnen maken…
Ik ga wachten op een fout… :twisted: :P
@Citrofiel: Doe es niet zo Nederlands. ;-)
Wiedeking neuriet mee op het liedje :D
“Geld geld geld. Geld, alles kan je doen met geld. En als ik ’t heb, dat geld
Dan zeg ik:
Hoeveel kost die auto, tien mille?
Wat een koopje zeg
Nee, hij hoeft niet worden ingepakt
Ik rij d’r meteen mee weg
Naar de Riviera, naar de Riviera”
van Annie MG Schmidt :)
Straks een nieuw A class merk en ze zijn er helemaal ( BMW, Merc,Audi beconcureren dus)
Hoe Belgisch;)
Leuk van die winst maar handen af van VW graag :P
Stelletje gekke duitsers…doe eens wat aan de betrouwbaarheid van jullie wagens…zo wordt ’t de japanse concurrentie wel erg makkelijk gemaakt.
Moet er toch even over nadenken.. Porsche ‘koopt’ Volkswagen. En dus ook Skoda.. Seat.. Audi.. Bentley.. en Lamborghini!
@ Gijs, waarom dat? Ze hebben Audi net gekocht.
Tja, leuk resultaat, gewoon goed. Wiedeking is zeer goede CEO als je ziet vanwaar hij Porsche gehaald heeft. Terecht dat deze man een goede bonus krijgt.
Dus in de toekomst: 1 platform voor elke wagen die VAG – Porsche bouwt !! elke fabriek kan dus elke automaken on demand en customize !
(wat een hoop gelul natuurlijk)
@speedlimit
Blijf maar lekker in je aygo rijden dan…
Fijn voor porsche, ze maken zowat de mooiste wagens die er zijn…
stukje geschiedenis ,….1933,porsche ontwerpt voor VW een auto…de kever,..DKW gaat met NSU…en NSU neemt DKW over…..VW neemt NSU over ,bla bla bla…ondertussen weet niemand ….zelfs de bank[en] niet hoe porsche zich staande houd…..leuk zaakje voor de EU commissie .
@Laurens
Je vergeet die lelijk eend, hoe heet die ook alweer? Oja Bugatti is de naam
Waarom heb ik een jaar geleden niet al mijn geld in aandelen Porsche gestoken? :(
@kawouter .. je geld in een porsche steken ??
dan had je nu voor 34% opgelicht geweest ..
Vw is gewoon ’n beursgenoteerd bedrijf
Als porsche meer als 50% van de stemmen heeft, is ’t effectief leider, want dan hebben ze ’t meest beslissingsrecht bij ’n Algemene Aandeelhoudersvergadering.
Dus VAG blijft gewoon VAG en Audi blijft gewoon Audi en VW blijft gewoon VW, behalve dat als Porsche zegt dat ze vinden dat de Golf lelijk is, zij effectief hun wil kunnen doordrukken…
Toen ik nog met Porsche reed stelde ik hetzelfde vast als nu en dat is dat de prijs/kwaliteit veel te laag is. Porsche is gewoon veel te duur voor wat het is. Ferrari, Lamborghini, en Audi met zijn R8 zijn stukken beter, zelfs de Jaguar XKR scoort op prijs/kwaliteit beter.
Multinationals kunnen hun cijfers zo naar voren brengen, zoals ze ze nodig hebben. De verlies en winst rekeningen kunnen aardig gemanipuleerd worden als dat nodig is. Dat Porsche winst maakt is duidelijk, maar laten we wel wezen, wie van U en ik weet bij zoveel fusies en belangenverdeling nog wat bij wie hoort?
Het is leuk en aardig dat Porsche zulke enorme winsten maakt, feit blijft dat ze niet “state of the art” zijn en voorbij worden gereden door de R8 en de GT-R. Als ze nu eens dat geld in de verbetering van hun auto’s stoppen zodat ze weer mee kunnen doen aan de top van het veld….
@ Divad
Wat voor Porsche had je dan?
Een model van de 997 serie is absoluut
niet te duur. Zeker niet de 997 Carrera en de 997 Carrera S.
Dit zijn werkelijk koopjes. Een bom techniek en een enorme
geschiedenis Porsche wat je koopt.
@ Maarten: je vergeet dat er ook preverente aandelen zijn (als ik het goed herinner uit mijn vwo-tijd.. economie 12). Niet elk aandeel is gelijk. (Iemand help me ff om dit goed uit te leggen.. het zit nog in mn hoofd maar ben het kwijt :P)
Het komt er in ieder geval op neer dat 51% niet persé de meerderheid hoeft te zijn.
Marc, het fijne weet ik er ook niet van, wil maar zeggen dat Porsche VW koopt en niet de hele VAG group :)
Grote dreiging vvor Porsche: ze kunnen hun imago als sportwagenfabrikant verliezen.Bijna de helft van de Porsche verkocht zijn Cayennes. Als er nu no geen klein SUVmodel bijkomt, wordt dat zeker meer dan de helft. Moet LandRover nu sportieve coupés en cabrio’s beginnen maken?
@ Marc, preferable stock betekend dat die aandelen meer stemrecht hebben. Voorbeeld is Google. Toen die twee naar de beurs gingen hebben ze zichzelf preferable stock gegeven waardoor je als aandeelhouder van Google niks te vertellen hebt en zij alles beslissen terwijl ze bij lange na niet 51% van de aandelen hebben.
Nu al zo’n winst, en dan moet de Panamera nog komen…
he speedlimit porsche’s betrouwbaarder maken ?
ik heb een porsche 924 – 944 2,5 L – 944S2 3.0L – 944S2 3.0L cabrio gehad en nu rijdt ik al 2 jaar een 911 uit 1990 en met al die auto’s heb ik nog nooit problemen gehad echt nog nooit ! de bouwjaren van die auto’s waren van 1980 t/m 1990 dus je hebt waarschijnlijk nog nooit porsche gereden of 1 gehad maar je weet niet waar je over praat, groetjes
FF een vraagje. Als Porsche Volkwagen kan kopen. En die bezit weer audi die Lambo bezit. Is Porsche dan niet het grootste Autobedrijf ter wereld? Financieel gezien. Ok Toyota zal wel wat groter zijn maar ik zie steeds “Porsche is dan wel weer veel kleiner dan Toyota” in nieuwsberichten als ik het google. Porsche zou makkelijk de ‘big 3’ moeten kunnen kopen aangezien die geen fluit meer waard zijn (niet dat ze dat moeten doen hoor;) )
porsche bezit dus VAG, waar dan weer VW, skoda, audi, seat, bentley bugatti enz onder vallen, evenals MAN, nu neemt VW Scania over dus die vallen er ook weer onder. Dan komt zometeen dus de helft van het Europese wagenpark in handen van een sportwagenfabrikant. Nou, er zijn ergere doemscenario’s mogelijk.
@ Robbert_W
Ik heb na testrit met R8 onmiddellijk bestelbon getekend. Ik rij sinds kort met R8 en heb mijn 997 4S verkocht.
Op deze link vind je prestaties op circuit in Belgie van “dreamcars”
http://www.fleettv.be/nl/dreamcar.php?sectie=dreamcar
Het lijstje van the Stig vertoont overeenkomsten
1 Ascari A10 1.17.3
2 Koenigsegg CCX (with Top Gear spoiler) 1.17.6
17 Ferrari F430 1.22.9
18 Lamborghini Murcielago 1.23.7
19 Pagani Zonda 1.23.8
21 Audi R8 1.24.4
27 Lamborghini Gallardo 1.25.8
30 Porsche Cayman 1.26.2
34 Aston Martin Vanquish S 1.27.1
35 Aston Martin DB9 1.27.1
36 Porsche 911 GT3 1.27.2
37 Spyker C8 1.27.3
38 Wiesmann 1.27.9
39 BMW M3 CSL 1.28.0
44 Porsche 911 Carrera S 1.28.9
45 Mercedes-Benz CL65 1.29
64 Nissan 350Z 1.31.8
Als je begin jaren ’90 wat aandeeltjes Porsche had gekocht dan had je nu een leuk bedrag bij elkaar gespaard.
Als ik de cijfers een heel klein beetje begrijp is de winst van Porsche vooral het gevolg van hun aandeel in VW (ca. 1,4 mld van 1,66mld voor belastingen komt van koersstijgingen en winstaandelen van VW). Porsche doet het dus helemaal niet zo goed, maar kan met het geld dat ze verdienen op VW uiteindelijk VW kopen… ironie
NETTOWINST!?? 44% Dat geeft aan hoeveel die auto’s dus eigenlijk te duur zijn! Daaraan zie je gelijk dat de prijs van bijvoorbeeld de nissan Sky-line dus veel reeeler is..
@Trevor
Porsche Cayman in US kost 49 400 Dollar, iets meer dan 32 000 Euro taxes included, in Nederland betaal je 67 000 Euro incl.
Dus : auto maken in Europa, verschepen naar US, export/import kosten betalen, verspreiden over een continentwijd dealernetwerk, verkopen aan de helft van de Nederlandse prijs en dan NOG winst maken.
Overpriced, zou je denken?
Het ergste is nog dat de Canadezen hier iets aan doen, terwijl bij ons…
http://www.autoblog.com/2007/09/26/porsche-responds-to-disparity-in-canada-by-slashing-2008-prices/
MGT heeft het goed aangegeven: 1.4 van de 1.66mld komt door Volkswagen dus de “normale” winst zou 260 miljoen geweest zijn dus het lijkt me niet dat Porsche’s overpriced zijn. Vind dat zo’n onzin zulke commentaren. De firma wordt goed geleid en dan zouden de wagens te duur zijn? Nederlanders lopen echt altijd over geld te zeiken…het liefst zouden Nederlanders een 911 voor de prijs van een Logan rijden geloof ik (ben overigens Nederlander…)
@JH
De prijs van een US versie mag gerust, niks mis mee
@ NuttelozeBPM
Al zou ik ’n aygo rijden…ik weet iig dat ik de wegenwacht veel minder vaak nodig zal hebben dan zo’n stink duitser.
@Speedlimit,
De Aygo is geen Toyota (Daihatsu), en Porsches scoren behoorlijk hoog in betrouwbaarheidsstatistieken. Verder zou ik ook ten allen tijden een Japanner kiezen ;)
@ Juppe
Klopyt als ’n bus…maar wat ik met m’n 1e bericht bedoelde is dus dat ze (porsche en VW) beter de japanse concurrentie in de gaten kunnen houden ipv mekaar ’t leven zuur te maken.
Porsche was een van de eerste Westerse producenten (zo niet de eerste) die onder Wiedeking bepaalde principen volgens het Toyota Kaizen systeem invoerde…dus wat dat betreft houden ze de Japanners wel degelijk in de gaten
De gemiddelde omzet per auto komt op ongeveer 75000 euro….. dan verkopen ze een boel cayman en cayenne in de goedkope uitvoeringen anders kom je toch wel wat hoger uit…