Zoals altijd in de F1, zijn sommigen net iets gelijker dan anderen. Ook het geld dat Netflix aan de sport betaald om hun documentaire te mogen schieten wordt oneerlijk verdeeld.
Sinds dit weekend kunnen F1 fans weer genieten van een nieuw seizoen van Drive to Survive, de docuserie van Netflix. Het is alweer het derde seizoen in de serie, die een van de manieren van Liberty Media vormt om de F1 meer in de spotlights te zetten. Daarmee hoopt de Amerikaanse rechtenhouder van de sport meer fans te bereiken en warm te maken voor de sport.
Drive to Survive
Het eerste seizoen van Drive to Survive draaide grotendeels om de beslissing die Daniel Ricciardo tijdens het seizoen van 2019 maakte om Red Bull te verlaten. Ricciardo was na zijn winst in de Grand Prix van Monaco dat jaar even de hottest property op de grid. Het tweede seizoen maakte van Haas F1 teambaas Günther Steiner een held. De hilarische manier waarop de Italiaan de schermutselingen tussen zijn twee coureurs managede was mooi om te volgen.
Netflix curse
Maar ja, tegelijkertijd viel het wel op dat ‘de grote teams’ niet of nauwelijks behandeld werden in de serie. Dat lag niet aan Netflix zelf, maar wel aan die teams. Mercedes en Ferrari vonden het namelijk niet zo chill om hun deuren te openen voor Netflix. Ferrari deed dat dus maar überhaupt niet. De enkele keren dat Mercedes het wel deed, ging het vaak helemaal mis voor Das Haus dat weekend. Zo had men het daar zelfs over een Netflix-curse.
Geld verdwijnt in de grote pot
Enfin, Red Bull en de wat kleinere teams moesten de serie dus dragen. Des te wranger is het dat zij niet maximaal profiteren van de opbrengst. Zoals Motorsport-Total bericht, zijn het namelijk toch juist de topteams die de inkomsten opstrijken. Dat zit zo: Netflix heeft geen aparte deals met de teams, maar een deal met Liberty Media. Liberty Media op haar beurt, verdeelt vervolgens alle gelden die binnenkomen onder de teams.
Kleine teams ergeren zich aan verdeelsleutel
Dit heeft tot gevolg dat juist een team als Ferrari, dat inmiddels met frisse tegenzin een beetje meedoet, ongeveer een miljoen vangt. Kleinere teams als het veel in beeld komende Alpha Tauri en Haas F1 daarentegen, krijgen slechts een tonnetje of twee-en-een-half. Alpha Tauri’s French Toast ergert zich groen geel:
Als je kijkt naar wat Netflix van ons krijgt, dan betaalt Netflix daar maar heel weinig voor. Ik heb voor het eerste seizoen tien uur vrijgemaakt om met ze te praten. Vervolgens kwam ik haast niet in beeld. Dat ik niet in beeld kom is me overigens om het even, maar onze sponsoren kwamen dus ook niet in beeld. Dat heeft me wel geïrriteerd.
Franz Tost, marketing maven
Günter valt Franz bij
Günther is het ergens wel eens met Franz. Hij stelt voor dat teams maar betaald moeten worden naar rato van hoeveel ze in beeld zijn. De vaak vloekende Italiaan legt zich er echter bij neer dat de F1 niet zo werkt, zelfs niet na de invoering van het budget cap:
Ik ben het ergens wel eens met de kritiek. Ik vind dat we maar betaald moeten worden op basis van hoeveel we in beeld in zijn. Maar ja, zo werkt de F1 niet, dat weet je van te voren. Als je dat niet doet, is het niet de plaats voor jou.
Günther Steiner, Italiaan
Waarvan akte.
z3cabby zegt
Fair enough. Ondanks een aflevering in serie 3 m.b.t. zowel Mercedes als Ferrari wordt de serie zeker niet door die teams gedragen.
techniekmeneer zegt
Discriminatie! Bel Sylvana!
iannuzi zegt
@techniekmeneer: waarom?
Robert zegt
@iannuzi: omdat die overál tegen is. En zelfs nog te dom bleek om een kappersopleiding af te maken.
Toch wel bijzonder dat je ondanks dat daarmee nog steeds volksvertegenwoordiger kan worden.
michaelb zegt
@iannuzi: Discriminatie moet bestreden worden, maar je kan óók in álles discriminatie zien.
rammillius zegt
Eerste twee seizoenen gekeken. Vind het een goede serie. Vooral toen het bij Mercedes helemaal mis ging in de pits. Prachtige inzage toen. Binnenkort seizoen drie kijken. Al is er weinig gebeurd in de F1
flutterby zegt
@rammillius: Seizoen 3 kijkt wel lekker weg. Het is met name een beetje herinneren ophalen en met achteraf wat meer diepgang wat er precies speelde. Uiteraard is het op basis van een kern van waarheid en moet je het met een korreltje zout nemen. Er wordt duidelijk Amerikaanse overdreven.
Edge zegt
Vreemde timing. Het is inderdaad waar dat de kleinere teams de serie dragen, maar Ferrari en Mercedes werken sinds seizoen 2 en 3 wel netjes mee. Aflevering 3 en 4 van het nieuwste seizoen gaan bijvoorbeeld heel specifiek over respectievelijk Mercedes (met een focus op Bottas) en Ferrari (met een focus op het geknoei rond de Italiaanse GP en de relatie tussen Vettel en het team).
Ik had het geklaag eigenlijk al na seizoen 1 verwacht en logischer gevonden. Dat was het jaar waarin Ferrari en Mercedes dankzij die deal tussen Netflix en Liberty Media wel vrolijk meedeelden in de opbrengsten van de serie, maar geen enkele medewerking verleenden aan Drive to Survive.
Kvgorp zegt
Het was inderdaad wel duidelijk dat Max er niets meer mee te maken wilde hebben. Dit heeft hij zelf al eens gezegd maar was nu wel erg duidelijk.
jaapiyo zegt
Vind dat eerlijk gezegd wel een beetje gek. Tuurlijk, je bent niemand wat verplicht. Maar als grote ster van de sport kan je de sport die jou rijk en famous maakt wel gewoon even netjes representeren in zo’n docu lijkt me…
edftw zegt
@jaapiyo: dat lijkt me ook. Echter gaf Max aan dat uitspraken door Netflix onder compleet andere beelden geplakt worden. Als een andere dus bepaalt hoe jij iets “representeert” zou ik daar ook niet aan mee willen werken
maarteno zegt
Toch vond ik het jammer hem helemaal niet te hebben gezien (ja heb gebinged)
blackeye zegt
@kvgorp: denk eerder dat er over Max geen boeiend verhaal te vertellen valt. Geen kandidaat voor het kampioenschap, stoeltje staat niet op de tocht, buiten een toptalent is hij niet een echt “karakter” zoals Ricciardo of Gunter. Je van te voren indekken heet dat, zodat het gebrek aan schermtijd niet opvalt.
slickrick zegt
@blackeye: daar heb je wel gelijk in, Max kan goed sturen maar verder lijkt het me een saaie gast, er zijn geen intriges rondom zijn persoon. Vind het echt een top serie , alleen hiervoor Netflix genomen
Alex_79 zegt
Max was er na seizoen 1 ontstemd over dat hij door het geknip en geplak van Netflix als Bad Guy was neergezet tov Ricciardo. Ook kon Red Bull het gestook tussen henzelf en Renault niet waarderen. Ze wilden er verder niet aan meewerken en werd er een beetje om hem heen gefilmd
The Stig NL zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
geen1234 zegt
F1 is gewoon een commercieel product. Heeft niets met racen te maken. Beste wat je kunt doen is er geen tijd en geld aan verspillen.
Heb je een dikke pens, ga dat uurtje dan maar rennen ipv op de bank zitten.
Dutchdriftking zegt
Gunter maakt de serie dus 50% voor hem.
pomoek zegt
10 uur inruimen a 25k per uur. Er zijn dagen dat ik minder euri binnen hark…
vacano zegt
25K per uur? Jezus daar moet ik vaak een hele dag voor werken man en dat zijn werkdagen van 12 uur.
Zo véél om wat te lullen voor de camera terwijl ik voor dat zelfde geld me een hele dag moet afbeulen.
mauro zegt
Heb gisteren het hele seizoen gekeken, vond de eerste twee seizoenen wel leuk maar vond het derde seizoen al snel saai worden.
mashell zegt
Geld verdelen aan de hand van “aantal seconden in beeld” is juist iets wat in de F1 heel gebruikelijk is.