Netflix en Amazon hadden kennelijk niet voldoende drive om te overleven in de strijd om de F1 rechten. In ruil voor een enorme sloot geld, gaan die rechten nu naar de muis.
De F1 is niet alleen heet in Nederland dankzij onze held Max Verstappen, maar ook in de hele wereld. Na decennia van vergeefse pogingen, is nu zelfs Amerika overstag. De ‘Muricanen moesten nooit wat hebben van de koningsklasse van de autosport. Te gecompliceerd, te saai, te ‘Europees’ en te weinig ‘big ones‘. Maar sinds de hitserie Drive to Survive op Netflix, is men helemaal bijgedraaid.
Begeistert
Nu is F1 inderdaad zo’n sport die je even moet ‘snappen’ voordat je het leuk vindt. Voor iemand die auto’s, techniek en snelheid altijd al leuk heeft gevonden is het makkelijk daar energie in te steken. Maar je kan je voorstellen hoe de casual sportfan die jarenlang Michael Schumacher of Lewis Hamilton vanaf P1 ziet wegrijden richting de volgende zege niet per se direct begeistert is. Enfin, alles wat nodig was om de mensen binnen te halen, was een beetje (gemaakt) drama, kennelijk. En eenmaal binnen, weten wij fans natuurlijk al lang dat het moeilijk is om de sport niet ontzettend gaaf te vinden.
De muis wint weer, de muis wint altijd
Dat betekent ook dat, net als in Nederland, het voor Amerikaanse mediabedrijven opeens loei interresant is om de F1 uitzendrechten te hebben. Niet in de laatste plaats voor Netflix zelf, dat dus met Drive to Survive een dik kijkcijferkanon in handen heeft. En waar Netflix interesse heeft, kan Amazon natuurlijk niet achterblijven.
Doch volgens kwaliteitspublicatie Sports Business Journal, grissen beide streaming giganten achter het net. Dat heeft een logische reden: ze moesten het opnemen tegen ESPN, wat stiekem Disney is. En zoals (casual) investeerders in put opties en dergelijke weten: you don’t ever bet against the mouse.
Belachelijk succes van F1 in Amerika blijkt uit kostenplaatje
Disney moet echter wel heel diep de knip trekken voor de rechten. Naar verluidt hebben ze getekend voor circa 75 tot 90 miljoen Dollar per jaar tot en met 2025 voor de rechten. Nu lijkt dat in eerste instantie wellicht niet eens veel, daar Viaplay alleen voor de Nederlandse rechten naar al zo’n 30 miljoen Euro heeft neergeteld. Maar pas als je hoort wat Disney (ESPN) voorheen neertelde voor de rechten, is duidelijk wat een vlucht de F1 in Amerika genomen heeft de afgelopen jaren.
ESPN had namelijk een driejarige deal om de F1 uit te zenden voor slechts…vijf miljoen Dollar per jaar. Het gerucht gaat overigens dat Amazon bereid was een netjes afgeronde honderd miljoen Dollar per jaar neer te tellen voor de rechten. Maar kennelijk waren de randvoorwaarden daarvan minder interessant voor Liberty Media.
Hoe dan ook is dit weer wat koren op de molen van Max Verstappen en de zijnen, die zeggen dat een salarisplafond onzin is. De F1 staat er namelijk gezond bij en tenzij de moeder van alle crisaaaas aanstaande is, zal de populariteit vermoedelijk alleen maar groeien voorlopig.
bernoulli zegt
Voor een grote groep Hollanders is het ook niet belangrijk om de F1 te begrijpen om het leuk te vinden.
ALS WE MAAR WINNÚH!!! JOOHÉÉÉ, JOOHÓÓÓ!
En dan allemaal in McLaren-kleuren op de tribunes zitten.
drdre1 zegt
Precies! Laat deze nepfans maar eens een voorbeeld nemen aan voetbal, waarin iedereen expert is!
Dutchdriftking zegt
@bernoulli Omdat het niet kan in de app, een plusje voor jou👍
Robert zegt
Als Disney de rechten zo in handen krijgt, zal het met ‘Drive to survive’ bij Netflix ook wel snel zijn gedaan. Bij Netflix zijn ze op deze manier namelijk ook al hun ‘Netflix Original’ series die in de Marvel wereld (MCU) waren gesitueerd, kwijtgeraakt.
Edge zegt
Die situaties zijn totaal verschillend. Daar ging het om rechten die gedeeld waren met Netflix, en nu volledig in eigen beheer van Marvel/Disney zijn. Bij de F1 zit Liberty Media als onafhankelijke eigenaar daar nog tussen. Wat bij Netflix met de Marvel shows gebeurd is, zou je moeten zien als Liberty Media dat na het verstrijken van de Netflix deal doorgaat met Drive to Survive op F1 TV.
Liberty Media lijkt vooralsnog niet voornemens alles bij Disney onder te brengen, anders hadden we links en rechts op wel meer markten een verschuiving naar Disney/ESPN gezien.
gregorius zegt
Het enige echt interessante was om te weten te komen of Netflix mee heeft geboden op de rechten enof ze dat bijvoorbeeld al vorig jaar hebben geprobeerd.
En, je zou zelfs kunnen zeggen: de kosten/baten van D2S zijn misschien nog wel interessanter dan het uitzenden van de F1.
Maar je hebt wel een dikke kans dat later series, als het nog interessant is om te maken, dan naar Disney gaan.
HZW zegt
Gaat de Nederlandse tak van ESPN het ook uit zenden, of blokkeert ViaPlay dat. ???
Tot wanneer hebben die (ViaPlay) de rechten. ??
Edge zegt
Nee, dit gaat echt puur om de Amerikaanse uitzendrechten. Hier in Nederland ben en blijf je aangewezen op Viaplay of F1TV.
dawwg zegt
Het feit dat Drive to Survive zo’n kijkcijfer is met al het opgeklopte drama en onsamenhangende, inconsistente tijdslijnen; duidt wat mij betreft op geestelijke armoede; zitten een paar leuke anekdotes in – de helft vermoedelijk nog gefabriceerd ook – maar verder is het de meest overhyped, overrated ‘real-life’ soap serie die ik het afgelopen decennia gezien heb :/ Maar goed, zodra Disney dat stokje overneemt, zal het nog wel een tandje slapper worden als recent Disney-werk enige indicatie is …