Die doet pijn, een ongeluk tussen twee auto’s in Zwaag heeft een prachtige Mercedes 230SL uit 1967 -die vers gerestaureerd is- gekost.
Zeg je Mercedes SL en klassieker, dan denk je vrij snel aan de 300SL ‘Gullwing’. Logisch en terecht, maar het zou ons niks verbazen als de latere W113-generatie SL dan ook in je op komt. De ronde vormen maakten plaats voor de hoekige vormen die Mercedes eigen zou maken in de volgende jaren. En wat een briljant mooie auto was het. Met als bijnaam Pagoda, vanwege de op een pagode geïnspireerde hardtop.
Crash met Mercedes 230SL
Als je dan besluit om op een mooie voorjaarsavond zoals gisteren (zaterdagavond) met je W113 230SL uit 1967 op pad te gaan, dan verdien je sowieso al een dikke duim omhoog van ons. Helaas blijkt maar weer dat elke auto vatbaar is voor de keiharde realiteit van het verkeer. Deze vuurrode Mercedes 230SL greep een andere auto in de zijkant. Dat gebeurde in Zwaag.
Die andere auto, een Polestar 2, laat zien dat Volvo’s SIPS grote stappen heeft gemaakt, met alleen een gebutste zijkant tot gevolg. De Mercedes is er minder goed aan toe. We durven wel te stellen, erg slecht zelfs. Volgens Noordhollands Dagblad is de Mercedes 230SL total loss. En om de pijn nog erger te maken: de auto is net volledig gerestaureerd en dit was de eerste rit in 20 jaar. Auw, die moet je wel voelen.
Voordat we echter in een waan van melodramatische autoliefhebberij vast komen te zitten: alle inzittenden van zowel de Polestar als de Mercedes -er is niet bekend hoe veel per auto- hebben geen verwondingen opgelopen. Met dank aan de vooruitziende blik van ontwerper Bela Barényi, die de SL heeft ontworpen met veel veiligheidsfeatures. Dan nog heb je het wel over een 57 jaar oude auto die tegen een loodzware moderne auto rijdt, maar goed: het heeft gewerkt.
Helaas dus alsnog de nachtmerrie voor elke klassieke autofanaat en een nog grotere nachtmerrie voor de eigenaar van de SL.
Foto-credit: Inter Visual Studio.
DeWitteCondor zegt
Total loss lijkt me zwaar aangezet. Gezien de waarde van de auto en de schade, op het eerste oog, is het nog wel de moeite te herstellen. Het zal wel pijn doen.
kuip zegt
Zonde. Naar mijn mening misschien wel de mooiste Mercedes ooit gemaakt.
sizedoesmatter zegt
Helemaal mee eens!
wimof zegt
Ok, uiterlijk valt het mee voor de Polestar maar de energie is ergens heen, en dat weet elke koetswerkhersteller (al dan niet de eerste keer aan den lijve ondervonden)
rwdftw zegt
Auw, wat zonde!
JMWPvG zegt
Het filmpje van “De slechtste chauffeur van Nederland” blijft ook in mijn geheugen vastzitten.
Die twee dames die een oldtimer van rechts aanrijden
Loek zegt
@JMWPvG: moest ik inderdaad ook aan denken!
Poulusma zegt
@JMWPvG
Die aflevering staat echt in mijn geheugen gegrift.
De eigenaar van de old timer reed ook zijn eerste rit na jarenlange restauratie.
Had echt met hem te doen 😔
Bij het kijken van races met oude auto’s vind ik crashes ook altjd bijzonder pijnlijk, maar goed, die nemen dan nog zelf een reëel risico.
Lynkesoep zegt
Zonde van die mooie Polestar
rogerzz zegt
Ironie, ik hou er ook wel van. Iedereen weet waarschijnlijk wel dat een mooie Polestar niet bestaat inderdaad.
Jagris zegt
Dan ken je zeker de Polestar 1 nog niet? Alhoewel ook die het bij lange niet haalt bij een 230SL.
Wiwaldi zegt
Tegen een Polestar notabene. Slechte manier om aan je eind te komen 🥲
sanderkomnogeensergens zegt
Reeds gisteren door Arnhem. Ook 2 mooie klassieks achter me. En daarna voor me. Probleem is denk ik dat de berijders vergeten dat zelf een “snelle” oldtimer niet meer mee kan in het moderne verkeer.
Gele Koplamp zegt
Wat een onzin
O plaat zegt
Zo een foute stelling lees je zelden.
Flybywire zegt
Net met een alfa touring spider 4000km door Frankrijk en Italië gereden en een sportieve klassieker kan zeker nog goed mee in t verkeer. Dan valt wel op hoeveel zeikerds er op de weg zitten die moeite hebben t gaspedaal te vinden.
theghost zegt
Damn! Dat is echt zuur! 1e rit na 20 jaar en dan zoiets! Erg rot voor de eigenaar!
jensoffbutton zegt
Total loss lijkt hij toch niet te zijn, zal snel 100K marktwaarde hebben. Hij moet dan al helemaal verwrongen zijn tot de kofferklep, de foto’s zijn op dat vlak niet duidelijk genoeg.
KEV9 zegt
Gebeuren bijna dagelijks ongevallen daar
Robert zegt
Weinigen van ons zullen de situatie ter plaatse kennen. Zo te zien kwam de Polestar van rechts, maar had deze ook voorrang?
@720s: het is trouwens ‘Pagode’, niet ‘Pagoda’.
KEV9 zegt
Ik dus wel, meerdere keren per week gaat de 112 app af omdat daar weer een klapper is geweest.
johnhert zegt
112 app ?
baklava zegt
Klopt. Jarenlang gewoond op de dorpsstraat, vlakbij de strip en dat is een gevaarlijk kruispunt. Al sinds de bouw.
HZW zegt
Maar wat is er gebeurt of mis gegaan dat de 230SL in de zijkant van de Polestar is gekleund. ??
Een gevalletje van geen voorrang geven, of iets over het hoofd gezien door gebrek aan concentratie. ??
moveyourmind zegt
Die Mercedes is mogelijk nog wel op te knappen. Denk dat die Polestar eerder total loss is.
mashell zegt
Ergens heb ik ook die indruk, als het accupakket beschadigd is…
melcon zegt
Ja en wat te denken van alle airbags die zijn afgegaan, dat alleen al is een fortuin waarvan het niet ondenkbaar is dat het over de helft van de dagwaarde heen gaat.
William zegt
De mercedes rijder heeft zeker mazzel gehad. Ik heb al meerdere zwaargewonden of doden uit klassiekers gezien.
Beter om zo’n auto als investeringsobject ergens te stallen dan er mee te rijden.
harrie zegt
Inderdaad, beter kruip je onder je bed en mijd je elk risico.
O plaat zegt
Geen enkele klassieker is onveiliger dan een motorfiets bij een aanrijding.
Willy500E zegt
Doet idd echt pijn…
a_buis zegt
Nieuwe trommel remmen niet goed ingereden?
hotze zegt
Dat zou niet best zijn – zo’n auto restaureren en dan de remmen die niet deugen.
Denk dat hier één van deze auto’s of beide auto’s wat meer dan 50 op de teller had staan, of de Merc heeft om zich heen zitten koekeloeren. De Polestar is in de voordeur geraakt, dan was die al een aardig eind op de kruising.
Benieuwd ook hoe overzichtelijk die kruising is; soms staat er een grote heg op een hoek, dat is niet te overzien. Als je dan hup die kruising op knalt er rijdt er één, dan is het niet meer te beremmen. Eigenlijk moeten we af van die rechts-voorrang-wegen en van alles een voorrgangsweg maken. Dat is ook fijn voor de partij die verkeersborden maakt (ik ben dat helaas niet).
Zebrapaden geven ook zo’n lekkere schijn-veiligheid. Het komt nogal eens voor dat er een zebrapad tussen geparkeerde auto’s in ligt. Ook niet te overzien, zeker ’s avonds niet. Dan heb je een death-wish als je daar opspringt zonder te wachten tot een nadere auto afremt.
Otua zegt
De strip, zo heet die weg. Al sinds dat de weg er ligt gebeuren er relatief veel ongelukken. Het is aangelegd om de doorstroming te verbeteren maar er zijn een stuk of 7 kruispunten op een recht stuk van 500-1000 meter. Echt een typisch voorbeeld van leuk bedacht maar in de praktijk werkt het niet. Wel leuk om m’n dorpje in een kop te lezen, jammer dat het ten koste van deze mooie Benz moet zijn
tmenges zegt
Oeh, dit is wel triest zeg, prachtige kleur ook!
kniesoor zegt
Toch wel ontzettend zonde van de SL. Maar neem aan, dat-ie wel weer hersteld zal worden, zo’n ding is in goede staat toch wel wat waard. En natuurlijk ook vervelend voor de Polestar-eigenaar, zelfs als het een leaseoto is en er onmiddellijk vervangend vervoer klaar zou staan.
ghost zegt
Er stinkt sowieso genoeg in Zwaag. Enige wat ik erover kwijt wil is; vroeger zaten ze in louche pandjes achteraf op een industrieterrein, nu hebben ze mooi showroom’s die je doen denken dat je met serieuze mensen te maken hebt, maar schijn bedriegt..
mc96 zegt
Zonde, zonde, zonde. Eén van de mooiste Mercedessen aller tijden.
cossiekiller zegt
Misschien vloeken in de kerk, maar ik heb dit altijd één van de minst mooie Mercedessen gevonden… Gewoon een bijna vierkante doos in mijn ogen.