Nederland is de beste! Ok, niet in voetballen of pizza’s bakken, maar wel op het gebied van laadpalen. Nergens vind je namelijk zo vreselijk veel van die dingen als in ons kikkerlandje!
Altijd fijn om ergens de beste in te zijn. Italië maakt de beste pizza’s, Frankrijk de beste wijn, Amerika de beste hamburgers en wij zijn het beste op het gebied van laadpalen. Iets specifieker, Nederland heeft de meeste laadpalen per 100 kilometer aan wegen van heel Europa, meldt nu.nl. 47,5 stuks! Wij zijn de beste, kampioenen!
We laten met dat getal Luxemburg, Duitsland en Portugal achter ons, dat zijn de landen waar het na Nederland het beste is geregeld. Maar er zijn ook landen bij die er werkelijk helemaal niks van bakken. Daar vind je nauwelijks laadpalen.
200 kilometer rijden voor een laadbeurt
In landen als Griekenland, Roemenië, Polen en Letland is het geen pretje om een elektrische auto te hebben. Daar hebben ze soms geen enkele laadpaal binnen 100 kilometer. Sterker, in sommige gebieden moeten mensen 200 kilometer rijden om ergens een plek te vinden om hun auto op te laden. Mijn BMW i3 van vroeger haalde dat niet eens. Kansloos dus.
Het zal je daarom ook niet verrassen dat er in die landen nauwelijks elektrische auto’s rijden. Slechts 3% van alle auto’s daar zijn elektrisch. En dat vindt de EU niet leuk.
Drastisch terugdringen van de uitstoot
De EU heeft met klimaatpaus Frans Timmermans aan het roer namelijk bepaald dat de uitstoot van auto’s in 2030 zeker 55% lager moet liggen dan dit jaar. Dat is meer dan de 37% die drie jaar geleden werd vastgesteld. Zonder elektrische auto’s gaat dat heel lastig worden.
Maar zonder goede infrastructuur, krijg je mensen ook niet in een elektrische auto, denken ze bij de EU. Daarom moet snel worden ingezet op meer laadpalen in de landen die nu nog verzaken.
Maar goed. Laten we vooral nog even genieten van het feit dat wij het wel zo goed doen!
KAMPIOENEN!!!
Charles Taycan 4S zegt
Nederland loopt hier zeker in voorop met de hoogste laadpaaldichtheid van Europa. Had ergens anders gelezen dat Frankrijk en resp. Duitsland dan volgden. Nu Spanje nog @nicolasr!😉👍
luckyluke zegt
Dan is NL weer het braafste jongetje van de Europese klas, op kosten van de belastingbetaler
rogerzz zegt
Mwah bijna alle palen zijn van Allegro, NewMotion (Shell) of Fastned, die investeren ofwel geen belastinggeld?
De belastingpot wordt eerder gespekt, als je 100kwh wil snelladen bij Fastned langs de snelweg ben je * 59 cent doodleuk 59 euro kwijt voor zover ik weet. Een kWh uit mijn zonnepaneeltjes is 8 cent dus er wordt genoeg verdient en ik hoop dat de winstbelasting netjes wordt afgedragen.
superfunky zegt
@rogerzz: onjuist. De meeste openbare palen worden voor een belangrijk deel, zo niet volledig, gefinancierd met subsidies van veelal de lokale overheden. En ook op particuliere palen verstrekken of verstrekten veel gemeentes een bijdrage aan de kosten.
luckyluke zegt
@rogerzz: ik doel ook mede op de subsidie op de auto’s zelf
Homer55 zegt
Nou joepie.
Meest auto onvriendelijke NL doet dan toch iets goed…
Ohh klimaat milieu redenen…
str8six zegt
Nergens worden de burgers zo gefopt als in NL
moveyourmind zegt
Als het zo doorgaat heeft binnen een paar jaar iedereen met een woning drie laadpalen voor de deur.
En de rest heeft geen deur, laat staan een woning.
lekkerlinksrijden zegt
Vandaag zitten lezen dat het net zoals het nu is het niet aan kan als er nog heel veel palen bijkomen, ja dat moet voor alle elektrische auto’s. Nu kan het op een zonnige dag al problemen opleveren als de zon goed schijnt en er weinig vraag is omdat er te veel wordt opgewekt. En in de avond een tekort als iedereen inductie kookt en auto oplaad en warmtepomp aanstaat. Het elektriciteitsnet zal drastisch moeten worden vernieuwd anders volgen er grote problemen op den duur
Sempiternal zegt
@lekkerlinksrijden Gewoon een Powerwall aanschaffen. Is het eerste wat ik koop als de overheid recht op salderen eruit gooit.
Verder natuurlijk gelul van een dronken aardbei. Ik zit even te kijken, op de piekuren (20:00-22:00 en 06:00) verbruik ik 0.5kwh per uur… poepoe.
De droger, vaatwasser en wasmachine staan allemaal overdag te draaien in mijn huis en ook mijn auto wordt in het weekend en als ik thuiswerk overdag opgeladen.
faalhaas zegt
@Sempiternal: Ik ga voor de waterstof generator.
Homer55 zegt
@lekkerlinksrijden: Genoeg werk voor in de infra. Dat dan weer wel. Mijn toekomst ziet er wel jofel uit….
superfunky zegt
@lekkerlinksrijden: exact en dat is precies de reden waarom in 70% van Europa en in 90% van de wereld er nooit tijdens ons leven een hoge “paaldichtheid” (grappig woord!) gaat komen. De infra is er niet op berekend.
nemreh zegt
Nu nog kernenergie dan komt het helemaal goed!
ghost zegt
God wat zal dat linkse volk weer trots zijn op zichzelf, zodra je NL uit rijdt is het slecht gesteld met de echt aanwezig zijnde palen..
En nee dus niet wat het appje aangeeft, want daarvan is de helft nog vaak buiten werking of niet meer actief…valt vies tegen.
rrk147 zegt
Ik dacht dat Noorwegen ook wel geod zou scoren, zag daar vorig jaar al veel EQC’s enz. Afgelopen week in Italië viel het tegen, vakantie met zo’n auto lijkt mij toch nog lastig, stekkeren op de onze camping ging iig niet lukken.
marinepower zegt
@rrk147: in Noorwegen heb je eindeloze wegen, en weinig bevolking. Die zitten relatief bijna allemaal bij elkaar. Dus per 100 km rijweg is het aantal laadpalen wellicht laag, misschien dat als wanneer je het aantal laadpalen per hoofd van de bevolking gaat uitzetten, er een heel ander plaatje instaat. Goochelen met cijfers.
koeberg zegt
Ik denk dat de voornaamste reden dat Noorwegen niet hoog scoort in dit onderzoek komt doordat dit onderzoek zich beperkt tot EU-landen.
Gert-Wim van der Snel zegt
Stekkerladen ging vorig jaar op de camping in Frankrijk prima, laden teruggedraaid naar 9 Ampère, daardoor ging alles goed, maximale capaciteit was 10 Ampère. ’s morgens om 5 uur was mijn Tesla weer helemaal vol. Dit jaar in Italië had ik een max capaciteit van 4 Ampère op de camping, ging dus niet, maar de vriendelijke agricampingeigenaar voorzag mij van een eigen Euro aansluiting van max 16 Ampère. Hij wilde er niks voor hebben. Ik schrijf een goede review voor hem. Het is nog een beetje pionieren, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Heb wel 40 meter verlengsnoer in de auto liggen tijdens de vakantie.
Sempiternal zegt
@vandersnel Ja maar daar overtuig je niemand mee.
Het gros hier doet 1,400 km in 5.5u met een katheter, laagvliegend over de Autobahn met 1 pink aan het stuur
tysson zegt
Nederland betaalt 2x. Eerst de eigen palen en nu via EU subsidie ook nog de palen in Polen etc.. Je moet er wat voor over hebben om beste jongetje van de klas te blijven.
marcomanta zegt
Ach, in 2030 is ome Frans van het EU toneel verdwenen. Het is echt een utopie om te denken dat alles elektrisch is tegen die tijd, begrijp me goed, de uitstoot van rotzooi moet omlaag, maar kijk eens naar alle landen op aarde, voordat iedereen er zich van bewust is, zijn we 100 jaar verder.
waterisnat zegt
Vreselijk is het juiste woord in de titel. Onwetenschappelijke onzin viert hoogtij in de alfa-hel van Dunning-Kruger‘66.
redbeams zegt
Heb al eerder gezegd dat de infrastructuur nog helemaal niet klaar ervoor is en dat ev maar een tussenoplossing is. https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5253093/elektrisch-netwerk-laadpaal-auto-inftrastructuur-liander
auto62 zegt
Kunnen we Timmermans niet gewoon in het huis van de kerstman 🎅 stoppen. Zijn we van die links lullende rechts vullende griezel af. Kunnen beter iets doen aan meer dan 7000000000 💩 mensen doen. Daar is een hoop CO2 winst te behalen. Onze besparing t.o.v. De wereld is haast niet te meten, maar moeten daarvoor wel bloeden