Het was tot en met de laatste ronde spannend wie de eerste Formule E-titel op zou eisen, maar uiteindelijk trok Nelson Piquet Jr. aan het langste eind in het Londense Battersea Park.
We hebben ons regelmatig kritisch uitgelaten over de Formule E, maar als we heel eerlijk zijn, dan hebben we de afgelopen maanden best interessante races voorbij zien komen. De locaties zijn top, de circuits uitdagend en de auto’s gelijkwaardig, dus het was aan de coureurs om uit te maken wie de snelste was in de elektrische racewagens.
Voorafgaand aan de laatste race in Londen maakten naast Piquet ook Sebastien Buemi en Lucas di Grassi nog kans op de titel. Het trio kon zich in de slotwedstrijd echter niet mengen in de strijd om de podiumplaatsen, dus het stond al gauw vast dat de strijd beslist zou worden met een verschil van slechts een paar puntjes.
Buemi finishte weliswaar als beste van de drie (P5), maar kwam daarmee een puntje tekort om de als 16e gestarte Piquet van de troon te stoten. De Braziliaan kwam namelijk knap als zevende over de streep en deed daarmee exact genoeg om zijn eerste kampioenschap sinds 2004 (Brits Formule 3) veilig te stellen.
“Jezus, ik weet even niet wat ik moet zeggen”, was dan ook de reactie van Piquet na het vallen van de vlag. “Als je ziet waar ik gestart ben, dan is dit een ongelofelijk resultaat. Ik heb zo hard gereden als ik kon, maar ik had geen idee of het genoeg was, tot ik het team feest zag vieren.”
UPDATE: een video met de highlights van de race vind je HIER!
Dutchdriftking zegt
Best leuk toch? Klinken bijna het zelfde als de echte…..
gtwillem zegt
@dutchdriftking: bij de eerste reactie al raak!
FB_100002177943068 zegt
formule E ?
dailydriver zegt
@FB_100002177943068: formule racewagen zonder verbrandingsmotor? E van electrisch misschien.
broodjan zegt
jammer dat de top snelheid zo laag ligt maakt het kijken ook niet zo spannend
stfu zegt
Met gelijkwaardige auto’s (die ook nog eens prima ogen) is het eigenlijk wel spannender. Maar eigenlijk is het ook juist tof als iedere auto net weer wat anders is. Dat laat meer de kwaliteiten van een team zien, dan van een rijder. En ja, als kijker wil je ook gewoon meer horen dan sssssssshhhhhhhhhhh.
jordy14 zegt
Noem me ouderwets maar geef mij maar gwn “ordinaire” benzinemotoren waar écht geluid uitkomt.
baasbas zegt
“likes verdienen” online voor een powerboost van niveau zielig naar sneu… Daar is niks om voor te juichen bij, dat is om te huilen
toniominestrone zegt
Werd je een toekomst van wereldkampioen in de F1 toegedicht en dan eindig je in de Formule E, het kan verkeren!
gregorius zegt
@JordyS: Locaties zijn top, circuits zijn kut gemaakt.
Op Monaco de helft afsnijden omdat ze het heuveltje geeneens opkomen.
In Berlijn een potentieel top circuit gemaakt; zetten ze er 4 start-stop stukkies in, omdat ze anders de afstand niet halen.
Als het circuit kostendekkend is, is het leuk en moeten ze er vooral mee doorgaan. Ik heb de afgelopen 3 racen overgeslagen en haak bij seizoen 4 wel weer in, als die auto’s ook echt raceauto’s worden.
thefmanl zegt
wacht di grassi die mee doet voor het kampioenschap?? dat laat wel het niveau zien.
Edge zegt
@thefmanl: Jij kent DiGrassi zeker alleen van dat kansloze F1 team?
thefmanl zegt
@Edge: ten eerste toen hij f1 reed zat hij wel in een kansloos team, maar hij had wel beter kunnen eindigen als 24/22e. ten tweede jij snapt grapjes dus niet he??
mrrallycross zegt
Fijn dat hij wat bereikt.
nackjickelsohn zegt
Formule Nee