Gelukkig staan ze op dit moment nog in de configurator, dus het is nog niet te laat om er eentje te bestellen!
Porsche is een van de merken die de petrolhead nog hoop geeft voor de toekomst. Enerzijds door leuke elektrische auto’s te bouwen, anderzijds door te investeren in de toekomst van de verbrandingsmotor middels e-fuels. Toch moeten er ook bij Porsche minder fijne beslissingen worden gemaakt.
Zo bereikt ons nu het nieuws dat Porsche hun leukste modellen gaat schrappen. Daarmee bedoelen we natuurlijk de 718 Boxster en Cayman. Er komt weliswaar een opvolger, maar die zal puur elektrisch zijn.
De oplettende lezer denkt misschien: wacht eens even, Porsche zou de huidige Cayman toch blijven leveren naast de elektrische Cayman? Dat was inderdaad het plan, maar nieuwe cybersecurityregels van de EU gooien roet in het eten. Om diezelfde reden gaat ook de Macan er vervroegd uit.
Een woordvoerder van Porsche heeft dit treurige nieuws bevestigd tegenover Motor1. Wij hebben Porsche Nederland om een reactie gevraagd en die geeft aan dat hun eerdere statement over de Macan ook van toepassing is op de 718. Porsche zegt dus het volgende:
In de Europese Unie en sommige staten die EU-wetgeving toepassen, zal de door verbranding aangedreven Macan [en dus ook de 718, red.] niet meer verkrijgbaar zijn voor onbepaalde tijd. De belangrijkste reden hiervoor is de General Safety Regulation van de Europese Unie (inclusief cybersecurity), waarnaar het platform niet zal worden omgezet. Modellen die niet aan deze eisen voldoen, komen na begin juli 2024 niet meer in aanmerking voor nieuwe registratie in de EU.
Omdat het specifiek om EU-regels gaat zullen de Boxster en Cayman elders nog wel gewoon op de prijslijst blijven staan. Het is dus zeker geen onwil van Porsche, maar ja, de EU bepaalt. Overigens kunnen ze de GT4 RS en de Boxster RS Spyder nog WEL blijven leveren. Vanwege de gelimiteerde oplage vallen die namelijk buiten de regels,
Op dit moment staan alle versies van de 718 nog gewoon in de Nederlandse Porsche-configurator, dus je bent nog niet te laat. Als je de beste stuurmansauto van Porsche wil kopen mét verbrandingsmotor dan moet je dat nu doen. Of in ieder geval voor 1 juli.
pomoek zegt
Okay, dan geen Porsche meer voor mij. Mooie foto overigens.
vondick zegt
Huh hoezo niet? Er komt gewoon een opvolger van de 718 met sterk verbeterde aandrijflijn.
kennone zegt
Een nieuwe wil je toch sowieso niet. Mooie atmosferische 6cilinder met een lage km stand zoeken
potver7 zegt
Het is dus wél onwil van Porsche, want ze kunnen die modellen natuurlijk ook een update geven zodat ze langer leverbaar kunnen blijven. Ja dat kost geld, en waarschijnlijk hebben ze berekend dat ze meer verdienen aan klanten die door deze ‘blokkade’ een duurdere Porsche kopen.
mashell zegt
Als ze dezelfde update wel voor de 911 doen die uit dezelfde componenten bestaat dan lijkt het er sterk op dat je vermoeden juist is. Om een homolegatie uit te sparen de goedkope modellen gewoon schrappen.
racerx zegt
Ik vraag me of Porsche veel van die elektrische Boxster/Cayman modellen gaat verkopen, zeker als het nieuwtje/de hype eraf is. Aan de andere kant, hoeveel verkochten ze er nog met 4cyl turbo…
Richmond zegt
gezien de Taycan het goed doet, zal het geen probleem zijn
O plaat zegt
Die doet het goed omdat het als leasing op je bedrijf een alternatief is op de Tesla S met mooier interieur. Bij een coupé heb je die zakelijke verkopen niet, daar speelt emotie.
racerx zegt
Die wordt echt om andere redenen gekocht, daarnaast heeft een goede vriend van me al maanden zijn Taycan GTS te koop staan. Komt er maar niet af en dat ligt niet aan de vraagprijs, die ligt onder marktconform.
schuimbekje3 zegt
volgens mij is die nieuwe wetgeving niet alleen invoer van alcohol slot, black box, facetracking, maar ook de certificering van alle onderdelen EN hun leveranciers.. zelfs boeing hoeft zich daar niet aan te houden… maar porsche moet dus certificaten kunnen overleggen van elk stukje van de porsch, waar die gemaakt is, welke specs daar bij horen en de hele iso shabeng… dus een leverancier die dat niet kan of wil mag je niet meer gebruiken.. en die leverancier moet dat ook weer aantonen… helemaal gek… boeing kan een vliegruig bouwen en dan een deurpaneel vastzetten met foute schroeven, under spec en verkeerde mast en porsche mag geen boxter bouwen met een halfords deksel voor de ruitensproeiervloeistof.
Richmond zegt
en daardoor moet nu de Boeing ceo aftreden. Dus misschien was het wel beter geweest dat die regels er waren en moet je de vraag stellen waarom vliegtuigen niet en blij zijn dat het bij autos wel is
racerx zegt
In principe mag dat binnen de luchtvaart helemaal niet… bijna elk boutje/moertje/schroefje heeft een certificaat en moet traceerbaar zijn qua herkomst. Wellicht niet de exemplaren waar ze de leuning mee aan de stoelen zetten oid, maar de integrale onderdelen van het toestel zelf absoluut wel.
PunicaOase zegt
Sinds deze modellen 4-cil. zijn geworden zie ik ze ineens zelden tot nooit meer.. Terwijl ik elke dag wel meerdere 911’s zie.. Snap dus wel dat ze het geld uitsparen en steken in een gave EV en doorontwikkeling van de wel verkopende modellen.