Of is het minder erg dan dat het lijkt met de Porsche Cayman GT4 automaat?
We gaan even een cliche van stal halen. De handbak wordt met uitsterven bedreigd. Zonde, want de handbak brengt zoveel plezier en jolijt onze levens.
Kosteloze optie
Dat is ok precies de reden waarom je de handbak nog weleens tegenkomt als ‘kosteloze’ optie voor diverse sportwagens. Denk aan de Chevrolet Corvette, Aston Martin V8 Vantage en Jaguar F-Type. Op de Corvette en F-Type na, want ook die zijn niet meer met een handbak verkrijgbaar. Het aantal auto’s met handbak slinkt echt met ‘rasse schreden’.
PDK
Gelukkig kunnen we altijd rekenen op Porsche als het gaat om handbakken. Naast het feit dat ze ‘m nog steeds leveren, verbeteren ze de transmissie ook daadwerkelijk. Dat is eigenlijk heel erg opmerkelijk, want Porsche heeft met de PDK misschien wel de meest briljante transmissie van de business. Waar automaten vroeger traag waren en voorzien van minder overbrengingen, is het tegenwoordig andersom.
Puristische modellen
Wat dat betreft is het logisch dat Porsche de bak nu ook gaat leveren voor de meest puristische modellen uit hun modelline up. Jazeker, de Porsche Cayman GT4 automaat wordt een dingetje. Volgens Carbuzz heeft Porsche de automaten voor de US-modellen aangekondigd voor modeljaar 2021 (die na de zomer begint). Het gaat om vier auto’s, te weten:
- Porsche 718 Boxster GTS
- Porsche 718 Boxster Spyder
- Porsche 718 Cayman GTS
- Porsche 718 Cayman GT4
Sneller
Nu is het aan de ene kant jammer, want juist bij zijn smakelijk atmosferisch blok is een handbak de perfecte keuze. Aan de andere kant, PDK is technisch superieur en zal zorgen voor nog betere prestaties. Er zijn nog geen acceleratiecijfers bekend, maar kijk er niet gek van op als de Porsche Cayman GT4 automaat een halve seconde minder lang over de 0-100 km/u tijd doet.
Europa
Ondanks dat de Porsche Cayman GT4 automaat en consorten aangekondigd is, gaan we ervan uit dat Porsche de transmissies ook in Europa gaat aanbieden. Sterker nog, een tijdje geleden hadden we dit al voorspeld. Voor Nederland heeft dit mogelijk een enorm voordeel. Bij ons wordt de belasting bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Deze is met een PDK vaak aanzienlijk lager. Dat zou kunnen betekenen dat de Cayman GT4 automaat (en alle andere derivaten) een stuk betaalbaarder zullen worden.
banderas zegt
Als je ziet hoe er met de meeste sportauto’s wordt gereden (namelijk wat rondtouren) is een automaat echt niet zo gek. Plus je kan flipperen als je zelf wat controle wil hebben.
Echte puristen zijn er nauwelijks nog en met de pk-wedloop is een automaat vaak ook niet onverstandig.
Plus voor wie zou het jammer zijn, als de handbak wel nog leverbaar is? Het is niet alsof iemand het doorheeft als zo’n ding voorbij komt zoefen.
geenidee zegt
@banderas: voor mensen die een auto voor zichzelf kopen en er niks om geven wat de mensen die je voorbij zoeft denken, en die een handbak verkiezen in hun auto. De markt wordt kleiner, maar hij is er zeker nog. Check #savethemanuals op Instagram.
banderas zegt
Ik zeg ook nergens dat niemand een handbak wil? In mijn auto ben ik uitermate blij met een strak schakelende 6-bak. Bij een 370Z zou ik nog serieus de automaat met flippers overwegen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Nog geen 450K berichten op Instagram, waarvan een groot deel door dezelfde personen gebruikt zullen zijn. Dat is wereldwijd natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Ik heb voor ’t eerst een automaat, de befaamde 8-traps van ZF. ik wil nooit meer ’n handbak. Paar weken geleden in een 911 met PDK op ’t circuit gereden. Fantastisch!
Moderne automaten kunnen in de meeste gevallen en zeker gewoon op de openbare weg veel beter schakelen dan de meeste mensen. Dus ik snap heel goed dat de handbak aan populariteit verliest. Als je als fabrikant nog maar 5% handbakken verkoopt, ga je je afvragen of dat de investering in de ontwikkeling en productie wel rechtvaardigt.
lucerd zegt
Het is juist uitkomst voor mensen met minder budget.
monaco zegt
@banderas: Puristen ?? Goede oude tijd, vroeger was alles beter.
Ram-G-maN zegt
Ik zat er al op te wachten sinds de aankondiging van de Cayman GT4 Clubsport. Nu dacht ik dat ze het pas i.c.m. een GT4 RS de PDK gingen aanbieden. Gezien de belastingregels en het feit dat de PDK een kosteloze optie zal worden in Nederland denk ik dan ook dat 99% van de Nederlanders voor de GT4 met een PDK zullen gaan.
focusrs1 zegt
Automaat zal ik altijd blijven zien als een ding voor mensen met geen affiniteit met auto’s.
Oftewel vrouwen en oudjes.. als man zijnde moest je je schamen nog niet zo gek lang geleden..
Ja een automaat is sneller vandaag de dag maar veel minder leuk auto rijden.
Ik ben blij dat mijn volgende bakkie gelukkig alleen met handbak leverbaar is.
tttijn zegt
@focusrs1: flipperen is ook zelf schakelen en imo bijna net zo leuk.
nout zegt
@focusrs1: ik snap deze mening en ben het er goeddeels mee eens, maar PDK is werkelijk fantastisch. Doet alles wat jij kan en wil, sneller dan je het kunt. Laat alle controle aan de bestuurder. Bizar snel, soepel, geraffineerd. Het is dat Porsche óók de beste manuals maakt… Ik zou voor manual gaan voor de resale value.
reactief zegt
Haha… De grap is wel dat je eerste twee zinnen ook op gaan voor een Toyota Yaris, wat dan weer precies jouw volgende auto is.
Zoals je je daar ook gelukkig niks aantrekt van het vooroordeel (want mega vette auto, die Yaris! ), waarom kun je je eigen mening dan niet loslaten bij het vooroordeel van een handbak?
jarnobakker zegt
@focusrs1: denk jij dat max verstappen nog zelf schakelt dan in de F1 ? Ga jij hem maar hem maar vertellen dat hij een oud vrouwtje is
jmeverts zegt
@focusrs1: toch vaker met moderne automaten rijden. Ik deel je mening namelijk helemaal niet tenzij je vergelijkt met een automaat uit de jaren ‘90/‘00. Tegenwoordig bieden automaten heel leuk autorijdenmet flippers en launch control
focusrs1 zegt
Ik rij met grote regelmaat in een RS6-R van een maat van mij dus ik weet wat het is toch heb ik liever een handbak.
Btw. Mijn auto heeft ook launch control.. nog nooit de behoefte gehad hem te gebruiken zonder zit hij ook in 4 sec op de 100kph.
mwti zegt
@focusrs1: 4S in een tocus ? Humor.
focusrs1 zegt
Fabriek af in 4,5 sec na tuning 4 sec ja.
Blijkbaar ben jij niet helemaal op de hoogte van een RS.
mwti zegt
@focusrs1: 4,7s geven ze op en na tuning 4s? Dan moet er minimaal 450pk gemeten zijn op de dyno. Anders ga je dit niet halen. Maar goed, ik geef toe dat het snel is.
focusrs1 zegt
Pk’s hebben niets met acceleratie te maken enkel met topsnelheid.
Loek zegt
@focusrs1: bij Porsche smijten ze met miljarden om de PDK-transmissie extreem precies, razendsnel en verfijnd te maken, zodat schakelmomenten die een mens nooit en te nimmer zal bijhouden voor bizarre snelheden gebruikt kunnen worden. Dat associeer ik niet zo snel met vrouwen en oudjes.
En leuk hoor, zo’n handbak. Je ruilt alleen wel een hele hoop voordelen in voor dat puristische gevoel. Alleen zodat je kunt bewijzen dat je geen mietje bent?
En als je het dan hebt over een Porsche 911 R, soit. Maar je denkt toch niet serieus dat een Aygo geen automaat heeft omdat Toyota er een puristisch racemonster van maakt…
mwti zegt
@focusrs1: dus F1 is niet sportief? Ik snap niet wat er sportief aan schakelen is. Dat zit tussen je oren want dat is je geleerd.
gt4porsche981 zegt
@focusrs1:
Dat vind ik echt flauwekul.
Edge zegt
Dikke prima als je het mij vraagt. Iemand die zijn Cayman GT4 voornamelijk koopt voor trackdays zal blij worden van de snellere schakelmomenten en de potentieel snellere rondetijd die het met zich meebrengt. De enthousiasteling die hem voornamelijk koopt om in het weekend leuke b-wegen op te zoeken en meer naar rijplezier kijkt dan absolute snelheid kan nog altijd gewoon die handbak bestellen.
viezefreddyw zegt
Automaat of niet boeit me nu niet zo veel. Zag gisteren een zwarte Spyder rijden. Wat een prachtige auto is dat zeg! Hele mooie lijnen.
Onehp zegt
Ja, spyder is yummke6, zag er een paar dagen geleden. Is met mooi weer dat ze buiten komen ;)
acakoning zegt
Is een handbak leuk? Ja.
Is een fantastische automaat ook leuk? Ja.
Ik durf te beweren dat de GT4 met PDK sneller is maar ook veeeel sneller aanvoelt. Zo’n automaat is in staat op ieder moment het juiste verzet te kiezen waardoor veel meer uit de motor wordt gehaald (benut).
Bovendien zijn die automaten niet meer een trage verstoringen tussen jou en de auto maar juist een soort glasvezel verbinding die heel nauwkeurig te bedienen is via je gaspedaal.
mc96 zegt
Het schijnt dat de nieuwe generatie F1 rijders niet eens meer bekend zijn met “heel and toe” ?
tttijn zegt
Die wil ik :)
Dutchdriftking zegt
Tja, als de auto met beide transmissies aangeboden wordt is er niets aan de hand toch? Kan de purist altijd nog dromen van de handbak.
mashell zegt
De Porsche klanten kopen Porsche’s met een automatische versnellingsbak, de puristen schreeuwen op het internet om handbakken.
mark997gt3 zegt
@mashell: idd. Er wordt van alles geroepen door de liefhebbers. Maar degenen die de portemonnee trekken hebben gelijk!
rutgerg zegt
@mashell: liefhebbers hebben vaak de centen niet inderdaad. Zelfde als de liefhebbers die schreeuwen dat BMW geen suv’s of fwd moeten maken want merkwaardes… maar zelf rijden ze in een 3 serie uit 1994 die onderhouden wordt door beun de haas. Daar kan een merk natuurlijk niet van leven.
spence zegt
Hoe meer PDK’s, hoe meer waarde de handbakken zullen nemen met de tijd. 2 x winst dus…
ko4n zegt
@spence: dus jij hebt een GT4, want die hogere waarde is alleen leuk las je er eentje hebt. Voor de mensen die er ooit graag een zouden willen hebben stuk minder leuk.
spence zegt
Nog niet, maar staat bovenop het lijstje. Voor die auto in waarde zal stijgen, zal die eerst een stuk dalen zoals de vorige GT4 gedaald is bij de lancering van het huidig model. Gewoon het ideale moment afwachten.
Ooit ben ik zo dom geweest een Z8 aan heel lage prijs (4 jaar na lancering) ongemoeid te laten. Daar heb ik nu nog erg veel spijt van, gezien de prijzen dat die nu gaat.
petroldrinker zegt
Ik weet niet hoor, maar ik begreep juist niet dat ie niet met een PDK werd aangeboden, mijn keuze zou zonder ook maar 0.0000000001 seconde na te denken de PDK nemen….
enricoleerdam zegt
Ome Doug zei het vanmorgen al bij z’n review van de GT4
reactief zegt
Wat is die groene Boxster GTS 4.0 lekker zeg. Doe mij die maar met PDK graag.
speedster72 zegt
Dat snelle schakelen van de PDK klinkt als muziek in de oren, zo snel als dat het gaat. Maargoed, ik hoef niet te kiezen, op de 1:18 modellen die ik kan betalen zit überhaupt geen versnellingsbak.
karaya zegt
Zo’n GT4 is eigenlijk alles wat een 911 zou moeten zijn.
mwti zegt
Dan moet je ook je rem- en stuurbekrachtiging eraf laten halen want dat is voor slappe niet stoere mensen.
Onehp zegt
Zolang de keuze er is prima.
Zelf schakel ik liever zelf, manueel en eigen koppeling. Heel toe, double clutch, clutch dumpen etc.
En een manuele handrem….
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Heeft ’n playstation tegenwoordig sets met handrem? ?
jippie zegt
Beter neem je de handbak, ook beter in verband met de afschrijving.
wetdualclutch zegt
Gelukkig is een Porsche PDK (Audi 0B5, ZF 7DT en 8DT) meer verwant aan een handbak dan aan een automaat :-)
gt4porsche981 zegt
Het is allemaal leuk spul, dat eeuwige gezeur over handbak vs pdk.
Ligt er helemaal aan waarvoor je de auto gebruikt.