Het lijkt dat de nieuwe E-klasse Estate de laatste der stationwagens wordt voor Mercedes.
Mercedes is misschien niet zo onlosmakelijk verbonden met stationwagens als Audi of Volvo dat is, maar ook Das Haus doet al sinds de jaren ’70 aan Estates en Wagons. Bovendien hebben ze een groter assortiment aan stations gehad dan welk ander merk ook.
Mercedes is al een tijdje bezig om de bezem te halen door het gamma. Dit heeft al een stationwagon de kop gekost: de CLS Shooting Brake. De Duitsers willen echter nog veel meer gaan schrappen. Sterker nog: ze zijn van plan om überhaupt te stoppen met stationwagens.
Dat blijkt uit een gesprekken van Car and Driver met diverse Mercedes-bobo’s. Volgens hen is er voor stationwagens, coupés en cabrio’s niet of nauwelijks meer plek in de toekomstplannen van Mercedes. Dat coupés en cabrio’s gaan verdwijnen is helaas geen enorme verrassing, maar stationwagens zijn blijkbaar ook passé.
Het aanbod aan stationwagens is natuurlijk al aan het uitdunnen, maar dat is vooral in het non-premium segment. De Duitse premiummerken doen momenteel nog goede zaken met stationwagens. Maar blijkbaar ziet Mercedes er op lange termijn geen brood meer in.
“We hebben simpelweg geen stationwagens of matig verkopende tweedeurs modellen nodig om de volumes een boost te geven,” aldus een lid van het strategieteam van Mercedes.
Mercedes komt in ieder geval nog met één stationwagen: de nieuwe E-klasse Estate. Die krijgen we als het goed is dit jaar te zien. Dit model gaat nog wel een jaartje of zeven mee, dus de stationwagen is voorlopig nog niet verdwenen uit de Mercedes-showrooms. Dit wordt echter wel de laatste, zoals het er nu naar uit ziet.
Er zitten ook nog een coupé en een cabrio in de pijplijn: de CLE. Die vervangt tegelijkertijd de C- en E-klasse Coupé en Cabrio. De CLE zal ook de laatste der Mohikanen zijn. Daarna zal Mercedes zich waarschijnlijk puur gaan richten op sedans en cross-overs, zoals we nu al zien met de EQ-reeks.
Bron: Car and Driver
Met dank aan Hans voor de foto’s van de nieuwe E-klasse!
Johanneke zegt
Het is eigenlijk best bijzonder dat de 3 meest praktische autovormen, de hatchback, de station en de MPV, uitsterven. Je zou denken dat de markt juist naar deze modellen beweegt, gezien ze de beste compromis van praktisch en prestaties zijn.
Schijnbaar haten we onszelf, want krappe, loeizware en lelijke crossovers met aflopende daklijn zoals de bmw x6 verkopen wel.
mashell zegt
Je doet daar toch wel wat vreemde veronderstellingen. Welke prestaties? Ietsjes sneller over het klaverblad, neem een sedan met ///AMG pakketje. Wil je minder geschud worden op de drempels in je vinex wijk, neem een SUV.
Heel veel dingen meenemen, neem een busje, dan zijn compromiswagens zoals stationwagens of MPV’s het gewoon niet. Wil je royaal op vakantie, dan maakt een station of een SUV niet veel uit. Wil je over de vangrail kunnen kijken in plaats van er tegenaan, neem een SUV.
Ik snap wel dat de mensen liever een stoerdere SUV kiezen, die is in het dagelijks leven door de hogere instap en het betere drempel prestaties handiger dan een station en meestal ook een stuk fraaier. Want hoeveel Ikea kasten er ook in zo’n E-klasse combi passen, het ziet er gewoon niet uit.
willeme zegt
@mashell:
Precies. De enige mensen die die dure auto’s kunnen betalen, zijn ouderen c.q. Bejaarden. En die willen een hoge instap. Eerst kozen die dan de MPV, maar ze willen liever iets waarmee je Frankrijk kan invallen 🤭
Johanneke zegt
Prestaties in de vorm van acceleratie, verbruik, topsnelheid, bochten nemen. Ik kan veel sneller door bochten met mijn auto’s dan met de crossover van mijn ouders, wat weer brandstof scheelt, en marginaal reistijd en remblokken.
Overigens kan ik ook over de vangrail kijken, die zijn wettelijk 0.75m hoog. Daar gaat die extra 6cm hoogte niet bij helpen.
Overigens rij ik toch rustig in wijken ivm kinderen, dus die drempels deren mij niet.
mashell zegt
Als je direct naast de vangrail rijdt kun je er overheen kijken, vanaf de linker rijstrook heb je dat gevoel al veel minder. Verstandig om de woonwijken rustig te rijden maar dat doen bewoners van die wijken zelf meestal niet, zij kennen de weg en hebben een hekel aan de kinderen van de buren.
Johanneke zegt
Ik zie de relevantie van over de vangrail kijken nog steeds niet, gezien je op je eigen baan moet letten, maar goed, misschien op een boostersitje gaan zitten? I mean, een Mazda 3 is 1.44 hoog, een cx-30 1.54 meter. Dat is 10 centimeter. Grofweg het verschil tussen iemand van 1.70 in een cx-30 en ik in een 3? Gezien je natuurlijk zit.
Maarja, ik ben misschien iets te praktisch ingesteld. Ik probeer altijd zo veel mogelijk value for money te krijgen. Daarom heb ik ook de allergoedkoopste ‘luxe’ auto van Nederland. Zelfs de ID.3 die ik wel eens van mijn werk mee heb is minder luxe dan mijn 2200 euro Nissan uit 2006.
Al werkt de adaptive cruise control in die vw wel beter.
Johanneke zegt
Overigens heb ik vraagtekens bij je geestelijke gezondheid gezien je denkt dat mensen crossovers fijn vinden zodat ze beter kinderen aan kunnen rijden.
Homer55 zegt
ssssttttt
Johanneke zegt
Oja en fraaier dan een station, nou nee. Vrijwel iedere kleine crossover is lelijk, naar mijn mening natuurlijk. Maar de verhoudingen zijn compleet zoek. Lelijke crossovers:
Audi q2 en q3
VW t roc taigo tcross
Seat en skoda modellen zien er best normaal uit trouwens
Mazda cx3 is totaal uit verhouding
Bmw x2 is echt lelijk
Mercedes gla is lelijk
Toyota crv
Nissan Juke
Mitsubishi eclipse
Tesla model y
Opel moka
Bij normale auto’s zie ik het niet zo. Een passat, mazda 3, astra, allemaal mooi of prima, gewoon voldoende. Serieus ik kan een hele lijst aan crossovers bedenken die ik echt lelijk vind, maar normale auto’s? De audi A1 is best lelijk, zeker als citycarver. De mercedes eqs is ook niet echt mooi, maar goed, heeft wel een functie wat extreem gestroomlijnd.
Okay de bmw 7 serie is wel echt lelijk. Maar ik moet wel goed denken om wat te bedenken, bij crossovers kan ik er zo 10 opnoemen.
gregorius zegt
grappig.
Ik heb een E-station en ook een XC90 (voor mn vrouw).
Als ik Ikea kasten ga halen (in Jan nog een 2e hands genomen), doe ik dat dus met de E-klasse station: net zo ‘lang’ van binnen en de vloer is lekker laag, dus hoef ik niet hoog te tillen.
O plaat zegt
Minder luchtweerstand dus minder verbruik, betere weg ligging en een mooier design. Om die reden zou ik altijd een normale wagen boven een suv kiezen. En stoer, tenzij je met een land cruiser of bronco afkomt is een suv alles behalve stoer. Ik snap wel je afkeer voor compromis wagens ik heb een sedan als gezinswagen en een oldtimer coupé en busje geen manusjes-van-alles dus. Je hypothese over beter over drempels gaan klopt ook niet volledig. Een auto met verlengde wielbasis zo als de E of S met magnetische demping zal veel zachter rijden dan de meeste kleine suvs.
Hawkeye72 zegt
Het zijn eigenlijk altijd mensen die zelf geen (fatsoenlijke) SUV kunnen kopen die er zo op afgeven…. Van die mensen die zeggen dat een Seiko veel preciezer loopt dan een Rolex. Het zal allemaal waar zijn, maar ze slaan de plank toch mis.
O plaat zegt
Want een S klasse of E is geen fatsoenlijke wagen maar een Tiguan wel zeker? Ik heb een 1966 Mustang, 1989 T3 synchro en een 2016 Cadillac CTS. Denk je nu echt dat met die bedragen je geen ‘fatsoenlijke’ suv koopt? Ik verkies gewoon dynamische en mooie wagens en als ik een zeecontainer wil heb ik de synchro.
Hawkeye72 zegt
Heb je me nu zojuist uitgelegd dat een Seiko beter is dan een Rolex? Fatsoenlijk in deze alleen gebruikt als aanduiding van grote en kwaliteit. Een kleine crossover heeft niets van doen met een echte SUV (RR, RRS, X5, Q7, Q8, GLE, etc.). Die worden overigens door veel mensen niet onmiddellijk gezien als ‘fatsoenlijk’, denk ik zo.
O plaat zegt
En welk voordeel heeft een X5 tegen over mijn CTS? Meer been ruimte? Nee.
Betere wegligging? nee.
Sneller? nee.
Meer luxe? Nee.
meer opties? Nee, in tegendeel.
Mooier? Nee.
Dus in welk opzicht is je fatsoenlijke suv beter?
Je vergelijking met de reputatie van rolex beantwoord ik eenvoudig met ja rolex is zowat de Cadillac onder de horloges…
Mocht je nu zeggen je CTS kan niet op tegen een Bentley of Maybach op vlak van luxe en comfort geef ik je gelijk. Maar welk voordeel heeft een X5 tegen over een CTS of 5 serie of E klasse? Denk je nu echt dat er mensen zijn die voor een 5 kiezen omdat ze een X5 niet kunnen betalen?
Jer zegt
Ben ik dan echt in de minderheid als ik zeg dat ik de gemiddelde station er vele malen mooier vind uitzien dan dezelfde auto in sedan uitvoering?
Ik vind het best zonde dat de station aan het uitsterven is, crossovers zien er groot uit maar vallen aan de binnenkant vaak tegen qua formaat. SUV’s zijn natuurlijk wel groot, maar op de hogere instap na zie ik het voordeel er niet van boven een station.
PunicaOase zegt
Buiten Europa zijn stations wat ik zie en hoor nooit echt een groot succes geweest. Ik vind het wel jammer dat de (snelle) station verdwijnt: best praktisch en wat aerodynamischer dan een SUV..
PunicaOase zegt
Overigens begreep ik uit een eerder artikel dat de SUV/crossover ook geen goede toekomst heeft omdat aërodynamica erg belangrijk is bij EV’s.. Allemaal gran coupes straks in de vorm van een ei? :-(
O plaat zegt
In de VS wel in de jaren 70-80 waren stations zeer populair denk aan de Vista cruiser, valiant, caprice,… Maar dan kwamen de mvps en eerste suvs.
seatleon zegt
Heel jammer dat de station uitsterft. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik een ander model zou kopen.
Edge zegt
Wacht even, de EQE zou toch ook nog als station komen? Maar hoe dan ook, hierbij een bindend koopadvies aan eenieder die een auto in deze prijsrange kan kopen: Ga voor de C- of E-klasse station en overtuig Mercedes ervan dat ze die carrosserievorm echt niet kunnen dumpen.
por100 zegt
Ja dat is precies wat mercedes wilt 😊 :
Ziet niemand dat dit een heerlijke verkooptruc is?
En wat betreft die quote:
““We hebben simpelweg geen stationwagens of matig verkopende tweedeurs modellen nodig om de volumes een boost te geven,” aldus een lid van het strategieteam van Mercedes.”
Ik denk dat iedere beginnende student economie het daarmee oneens is. Om je 80% omzet met 20% van de producten te halen moet je ook investeren in die 80% andere producten. Nou hoeft dat niet op ieder model (cls shooting brake was ook maar een probeersel met historische verwijzing), maar de E-station gaat MB echt niet cancelen. Durf ik wel een flesje op te wedden.
Roskampies zegt
Scheisse
audirs3 zegt
Mercedes gaat gewoon door met stations, alleen laten ze de achterruit iets schuiner aflopen zodat de afdeling marketing het een 5-deurs-shooting-break kan noemen.
heckblende zegt
hier rijden alleen boze vaders/opa’s in