Niet waarop we zitten te wachten.
Mercedes begint het vuur onder de voeten steeds heviger te voelen branden. De Duitse equipe onder leiding van Toto Wolff staat momenteel bovenaan in het rijdersklassement, maar wil er alles aan doen dit zo te houden. Mercedes beseft maar al te goed dat het niet meer zo dominant is als in voorgaande jaren. Om Ferrari-coureur Sebastian Vettel achter zich te houden, is het team zelfs bereid gebruik te maken van teamorders.
Dit is een ernstige zaak voor Mercedes, daar de Duitsers zich eigenlijk in geen geval willen wenden tot dergelijke maatregelen. Zelfs in de meest dramatische Grand Prixs – Abu Dhabi 2016, bijvoorbeeld, met Hamilton en Rosberg – proberen ze dergelijke hiërarchische beslissingen te vermijden.
Echter, nu er een kampioenschap op het spel staat, bekijkt Mercedes het op een andere manier. Zo heeft Toto Wolff recentelijk aan Autosport laten weten dat Mercedes dit jaar mogelijk bereid is haar overtuigingen in het water te gooien. Niet onlogisch, want de Duitse equipe moet haar punten in de laatste acht wedstrijden proberen te maximaliseren. Hamilton staat vooralsnog 17 punten voor Vettel, maar de volledige paddock lijkt ervan overtuigd dat Ferrari de rest van het jaar zal domineren, mits het geen fouten maakt.
Hoewel Toto Wolff het naar eigen zeggen met pijn in zijn hart moet overwegen, maakt Mercedes na de Grand Prix van Italië een beslissing over haar kijk op teamorders.
“I hate to do that. It is completely against my racing instinct. We try to be very neutral to both drivers and we haven’t done it yet, and we haven’t discussed it. Let’s see how Monza pans out and how it goes, and then we will address the question of whether we need to put all force behind one driver. And we owe it to the two men and F1 to not interfere in the racing.”
Natuurlijk, Mercedes spreekt hiermee nog niet uit dat het teamorders zal invoeren, maar het feit dat ze er überhaupt over nadenken, geeft aan dat het niet meer zo zeker van haar zaak is als eerst. Mocht Mercedes na aankomende race nu beslissen met man en macht achter Lewis Hamilton te gaan staan, dan komt dit echter niet als een verrassing. De Brit krijgt nagenoeg altijd de voorkeur en maakt tevens de beste kans op de eindoverwinning. Teamgenoot Bottas staat dankzij mindere prestaties en een flinke portie ongeluk op 87 punten achterstand van Hamilton. Gezien de huidige stand van zaken een vrijwel kansloze uitgangspositie voor het kampioenschap.
mar10us zegt
Voor zover ik weet hebben ze dat al een keer gedaan met Bottas. Welke race weet ik niet meer, maar hij moest duidelijk achter Hamilton blijven, ondanks dat hij duidelijk sneller was.
viezefreddyw zegt
@mar10us: Klopt, op Hockenheim nog.
gwnbmw zegt
oh, want dat deden ze nog niet? hongarije 2017, silverstone 2018, hockenheim 2018 komen zomaar ff bij mij opdrijven.
quincy zegt
@gwnbmw: Hongarije 2017 heeft HAM de plek wel terug gegeven aan Bottas.
gwnbmw zegt
@quincy dus? maakt dat iets uit?
lekkerlinksrijden zegt
Toch normaal, het is misschien niet wat wij willen horen als racefans, maar als teambaas zou ik het doen. Hamilton staat eerste en dan kan die paar punten meer aan het einde van het seizoen het verschil maken
basjaski zegt
@lekkerlinksrijden: Het is ook normaal. Het probleem is dat Mercedes altijd een groot punt van maakt dat hun coureurs mogen racen tegen elkaar, wat pure bullshit is.
lekkerlinksrijden zegt
@basjaski: dat klopt zeker
toniominestrone zegt
Verrassend.
trustmeiamanengineer zegt
Haha, alsof ze dat nog niet deden… Bottas heeft al meermaals plaatsgemaakt voor Hamilton. Hopelijk worden ze flink vernederd door Ferrari in de rest van het seizoen.
peke zegt
@trustmeiamanengineer: ja want Ferrari doet het namelijk niet.
O wacht ff…toch wel!
dunhozzie zegt
@peke: True. Maar ze komen er dan ook wel voor uit
trustmeiamanengineer zegt
@peke: Dat zegt ook niemand. Bovendien is Ferrari daar zelf ook heel duidelijk in.
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: ter herinnering, Hamilton heeft in Hongarije 2017 zijn tijdelijk verkregen plek van Bottas weer teruggegeven in de laatste ronde.
harrie zegt
Ja dat deden ze nog niet, Bottas is echt geen tweede rijder /sarcasm off
viezefreddyw zegt
Hoezo willen ze zich niet wenden tot zulke maatregelen? Hockenheim dit jaar nog waar Bottas even het dringende verzoek kreeg om Hamilton niet in te halen. Bottas reageerde poeslief met ‘copy’. Dan ben je geen winnaar.
Ferrari heeft dan wel het imago om een tweede rijder te hebben maar die gekke Duitsers doen het net zo goed. Al jaren.
escort77 zegt
@viezefreddyw: Rosberg “mocht” ook gewoon wereldkampioen worden, zie ik bij Ferrari niet gebeuren. Als je dan richting einde seizoen echter concludeert dat je nog maar één kanshebber hebt, snap ik wel dat je die een voorkeursbehandeling geeft.
Een wereldkampioenschap telt, alles wat daar achter zit is bijzaak voor de toppers.
viezefreddyw zegt
@escort77: Ik zeg ook niet dat ik het niet snap. Als constructeur zijnde wil je kampioen worden, dat is logisch. Alleen zeggen dat je het nu begint te overwegen om teamorders in te voeren terwijl je het eigenlijk al lang doet is een beetje hypocriet…
tom_hanekamp zegt
@escort77: In een jaar dat geen enkel ander team ook maar een beetje in de buurt kan komen, zijn dit soort principes natuurlijk wel erg gemakkelijk.
Ik vond Mercedes GP best een leuk team in de early days met Schumacher en Rosberg maar de laatste jaren is dat behoorlijk veranderd. Als het goed gaat hebben Toto en de zijnen allemaal mooie uitspraken (“wij willen ook graag dat andere teams kunnen concurreren”, “wij willen geen teamorders doen”), maar zodra het minder gaat staat Toto daar weer zijn chagrijnige gezichten te trekken, moet een arme tafel het weer ontzien en vinden ze het helemaal niet leuk dat er concurrentie is.
gregorius zegt
@viezefreddyw: klopt, dan ben je werknemer. Bottas is werknemer en alle andere 19 zijn ook als eerste werknemer.
Echter Vet en Ham weten dat ze ‘1ste rijder’ zijn en ze gedragen zich er ook zo naar.
Eigenlijk vind ik het bijzonder dat Vet en Ham 30-50 mio per jaar krijgen.
Biedt ze 10 mio aan, of rot maar op. Wedden dat ze blijven?!
pa045 zegt
@gregorius: wedden dat een ander team ze wel die 30-50 miljoen biedt?
berlinetta zegt
Ik hoop echt dat Vettel het hoofd de rest van het seizoen koel houdt en niet weer van die domme fouten gaat maken zoals in Duitsland of Frankrijk. Ferrari biedt hem de beste auto van het veld. Nu moet hij ook laten zien dat hij een topcoureur is.
ewoudhoed zegt
Ferrari doet dat het hele seizoen al, dus als je Vettel wilt verslaan zul je dit moeten doen. Niets verrassend toch?
steelfighter zegt
Wat betekent …. team?
gregorius zegt
@steelfighter: dat je werknemer bent.
Bij wielrennen, heb je werknemers.
Bij voetbal, staan er ook 11 werknemers op het veld. Zodra ze zich als debielen gedragen in het veld, worden ze eraf getrokken door de baas.
mashell zegt
@steelfighter: waar Amerikanen zeggen “there is no I in team” zeggen de Duitsers dat team betekent “Toll Ein Anderer machts”.
pomoek zegt
Het blijft een raar dingetje in de autosport. Teamorders. In geen enkele andere sport doen ze daar zo overspannen over. In het wielrennen is het volledig normaal dat dit gebeurt en doen ze er niet zo tuttig over. Het is toch ook geaccepteerd dat teams die een MB torretje achterin de auto hebben liggen de MB bolides voor alten gaan?
Boomer zegt
Ik vind het opvallend dat het niet veel vaker voorkomt, of erger nog zoals Renault ooit eens deed, maar dan goed. Ik snap ook niet waarom B-teams niet geslachtofferd worden om A-teams te ondersteunen. Soort hulkenberg actie maar dan opzettelijk zeg maar, dat moet toch meer voorkomen dan dat ene renault incident?
Senna kwam daar ook altijd wel redelijk mee weg, als Hamilton nu iedere race vol in de bak van Vettel rijdt… Dan wordt hij toch kampioen? Zeg niet dat ze dat zo willen, maar het is wel erg politiek correct allemaal tegenwoordig.
mashell zegt
@airc: B teams zijn officieel gewoon onafhankelijke teams, moet ook wel anders wordt het al snel competitie vervalsing.
gregorius zegt
@airc: ene Michael Schumacher heeft dat 2 keer geprobeerd. In Adelaide in 1995 kwam hij er mee weg.
In Jerez in 1997 niet. Villeneuve kwam lang hem (waarmee hij het kampioenschap zou winnen) en Schumacher ramde hem er vanaf. Schumacher is voor het hele kampioenschap gedisqualificeerd (mocht zijn overwinningen wel houden). Dus nee; dat gaat me niet meer worden.
Echter, we gaan sws nog 1 keer zien dat een Hamilton of een Vettel niet door kan rijden omdat hij in aanraking komt met een Raikonen of een Bottas. Gegarandeerd.
cvoc zegt
@airc: Schumacher heeft dat 2x geprobeerd. De eerste keer succesvol (bij Hill), de tweede keer niet zo succesvol (bij Villeneuve). De 2de keer is hij al zijn punten voor dat seizoen kwijtgeraakt.
Senna was een apart verhaal. Prost had een jaar eerder hetzelfde gedaan, dus die crash was wel gerechtigheid.
MrShifra zegt
“Copy James!”
koeckenbacker zegt
Toto Wolff, de grootste acteur in de paddock.. en een hele slecht ook nog.