Het is misschien wel de vreemdste overeenkomst die Noord-Korea, Afghanistan en Duitsland met elkaar hebben: een autosnelweg die (deels) vrij is van snelheidslimieten. Maar het draagvlak voor de limietloze asfaltstroken bij onze oosterburen brokkelt langzaam af.
Uit recent onderzoek van YouGov onder 1198 Duitsers blijkt namelijk dat een meerderheid van Duitsland leuke dingen haat niet tegen een snelheidslimiet op de autobahn is. Mits deze maar hoog genoeg ligt. 56% van de ondervraagden is namelijk vóór een grens van 150 km/u.
Als de limiet op 130 km/u wordt gezet daalt het percentage voorstanders naar 40% (al een stuk meer dan vier jaar geleden). Pas bij een geopperde snelheidslimiet van 100 km/u breekt er massale unruhen uit; daar is slechts 11% voorstander van.
Een sprankje hoop: in het onderzoek gaven oudere Duitsers vaker aan voorstander te zijn van een landelijk dekkende snelheidslimiet dan jongeren. Momenteel geldt er op 52% van de Duitse autobahn geen limiet.
Fotocredit: EdwinPeek @ Autojunk
JaxDryke zegt
Pff, meine gute, duurt het nóg langer eer ik in Oostenrijk ben..
martinus zegt
@JaxDryke: Democratie is de dictatuur van de meerderheid. Zonde dat de 14% types in Duitsland het overige verkeer geen prettige doorstroming wensen.
Persoonlijk, vind ik het ook erg jammer. Ik maak nog wel wat kilometers over de A31, A3 in Duitsland. En zelfs met 220 op de cruise control moet je gewoon actief rijden omdat er soms nog wel eens wat aan komt vliegen vanaf achteren.
Juist het gebrek aan een Vmax maakt het rijden erg prettig op de Autobahn. Door de snelheidsverschillen zie je ook dat alle automobilisten veel anticiperender, socialer rijden door meer rekening met elkaar te houden.
Totaal anders dan de Nür Links mentaliteit in Nederland.
JaxDryke zegt
@martinus: Yep, wij wonen vlakbij de grens (15km), dus we komen er wel eens. En dan heerlijk, zoals jij al aangeeft, met 200+ over de vlakte scheuren om vervolgens door een Duutser ingehaald te worden alsof je stilstaat. Heerlijk :D
E550 zegt
@martinus: Ook met actief rijden gebeuren er ongeluk. Zoals deze BMW testrijder die met hoge snelheid onder een vrachtwagen terecht komt:
[url=http://postimage.org/][img]http://s27.postimg.org/t7povp3ab/383173_m1w800q75v50132_foto_1.jpg[/img][/url]
ronnys zegt
@e550: oh maar in Nederland met al die 100 s elwegen gebeurt nooit iets! Of toch? Ja het kan altijd en overal mis gaan.
E550 zegt
@ronnys: Je begrijp het punt van mijn verhaal niet. Wie zegt dat het niet kan gebeuren? Het feit is alleen dat het in Nederland niet erg vaak komt dat iemand met 200+ langs een vrachtwagen rijdt.
martinus zegt
@e550: 120km/h snelheidsverschil heb je ook als een vrachtwagen stil langs de kant van de weg staat.
Verder, is de autobahn bijna altijd drie stroken breed als de Vmax ongelimiteerd is.
bazzelijn zegt
@e550: Het probleem van die BMW was dan ook dat ie er niet met 200+ langs reed, maar er tegenaan
JaxDryke zegt
@e550: Dat zegt meer iets over BMW :P
keeper1 zegt
Voortaan maar via frankrijk maar Zwitserland rijden dan…
granlusso zegt
@keeper1: 150 km/h en aardige Duitsers heb ik nog altijd liever dan stroeve Fransen met nare tolpoortjes
steef2 zegt
@granlusso: De tolbadges zijn sinds twee jaar nu ook beschikbaar voor buitenlanders, hiermee wordt het ongemak van de tolpoortjes grotendeels opgeheven omdat je met een gangetje van 30 km/h door de poortjes heen kunt rijden. Verder vind ik de franse tolwegen toch een stuk lekkerder rijden dan de door baustellen geteisterde Autobahn. Maar het is niet aan mij om te bepalen hoe jij naar Zwitserland rijdt. ;)
JaxDryke zegt
@granlusso: En een Vmax van 130 of zelfs 110 (genoeg autobanen in Le France waar je max 110 mag). Afgelopen zomer nog gemerkt, 60km 110 rijden is geen pretje.
steef2 zegt
@JaxDryke: Toen u ook onderweg was naar Zwitserland neem ik aan? Want daar gaat deze vergelijking over..
lohran zegt
@granlusso: Juist heerlijk midden in de nacht, soms kan ik gewoon een paar uur op de cruise control rijden met alleen sturen.
davidw zegt
@keeper1: in Frankrijk kan je anders ook nog aardig doorrijden.. Tot 50km te snel zijn de boetes best eigenlijk echt om te lachen daar.
martinus zegt
@davidw: Binnen de bebouwde kom heb je alleen wel een 2x combobonus voor het boetebedrag.
Wie de route national (niet de snelste maar toch de leukste route) rijdt, rijdt van de ene flitsfuik naar de andere in kleine franse dorpjes.
davidw zegt
@martinus: Ergens wel terecht, te hard rijden binnen bebouwde kom is nergens voor nodig.
Mika_Hakkinen zegt
Hebben ze zeker aan veel van Die Grünen gevraagd. Pedal to the metal!
henkhupelschoten zegt
@Mika_Hakkinen: Of de SED die met z’n trabantjes de rest niet kan bijhouden.
Mika_Hakkinen zegt
@henkhupelschoten: Whaha tja Trabantjes gaan ook geen 230 haha.
TDI-goeroe zegt
andere onderzoeken wijzen uit, dat een meerderheid wel degelijk tegen een Tempolimit is. Onderzoeken en overheden….
alfaitak zegt
Neeeeeee!
stino zegt
Dat zou verschikkelijk zijn. Het hele concept ‘ik rijd 200 en wordt nog steeds ingehaald, dus jeej ik ben in Duitsland’ valt dan weg
kiasoul98 zegt
Onder 1198 Duitsers kan nou niet een waterdicht onderzoek komen naar mijn mening; waarschijnlijk zijn vooral mensen die al last van de snelweg hebben gevraagd.
gtwillem zegt
@kiasoul98: afhankelijk hoe er gestratificeerd is. Als ze een goede dwarsdoorsnede hebben gemaakt, kan het zeer representatief zijn, volgens mij.
ghost zegt
@gtwillem: met zo weinig info voorhanden kan je er helemaal niks over zeggen idd.
nord zegt
@kiasoul98: idd 1198 mensen, met wat voor achtergrond, met of zonder rijbewijs, percentage studenten, percentage vrouwen, percentage veganisten, percentage drugsgebruikers.
Aan mij hoeven ze het niet te vragen ?
ghost zegt
Ach ja Afsluitdijk om 3 uur snachts, ook prima :-D
stino zegt
@ghost: flitsmeister aan, zondagochtend en dan kan je ook al ver komen
Jochen zegt
@stino: en op zondagochtend zijn er lekker veel mensen die flitsmeister ‘vullen’. Ik zeg risicovol.
stino zegt
@jochen: haha true, geluk gehad dus
lekbak zegt
@ghost: als je dan toch in die hoek van nl bent. Het is nog leuker om binnendoor van bijv Zurich naar sneek binnendoor te gaan. Zaterdag of zondagochtend in de zomer. Wel met daglicht dus net na 5 uur. En dan constant het maximale uit je auto halen op de kleinste weggetjes. Constant doortrekken tot de begrenzer en zo snel mogelijk de bochtjes door. Bijna dood ervaringen gegarandeerd maar een enorme kick ook.
mashell zegt
Nu ik regelmatig met 140km/h tussen Nederland en Beieren heen weer pendel dan valt met me op dat ik daarmee bij de snelsten hoor. De tijd van het “rasen” is wel voorbij, het is nu tijd voor “spritsparen”. De meesten gaan voor de “richtgeschwindigkeit” van 130 of zitten daar nog onder. De plaag van de 110 km/h rijders die we in Nederland kennen is hier nog niet maar zal wel niet lang meer duren.
joejojo2012 zegt
@mashell: Je gaat met haten (geintje!) Mijn wagen rijd heerlijk met snelheid van 110 km/h op cc.
Maar idd stamp ik ook graag met 150 – 160 door Duitsland heen. Vervelend alleen dat de A3 en A7 continu ‘Baustelle’ hebben, schiet ook niet op.
henkhupelschoten zegt
@joejojo2012: Als de a3 tussen frankfurt en Nürnberg helemaal klaar is schiet het daar wel serieus op! Veel baustelles inderdaad maar beter alles in 1 dan zo’n kut project dat tig jaar duurt
Freewarefreak zegt
@henkhupelschoten: Of de A5 tussen Karlsruhe en Basel.. 5 baans en unlimited. Regelmatig daar gereden.. dan rij je 160.. komen er Mercedessen e.d. voorbij of je stilstaat. Das ist richtig schnell ja..
9000cse zegt
@Freewarefreak:
Mijn beste! Ik rijd die A5 soms wel drie keer per week. Ik vraag me danook af, waar jij 5 baans gedeelten tegen komt. Alleen bij Karlsruhe, waar de A8 op de A5 aansluit vind je die. Verder is de A5 nergens breder dan 3-baans. En alleen van Autobahnkreuz Walldorf tot 2 km voorbij Offenburg is hij 3-baans. Dat zijn ongeveer 100 km. De rest tot Weil am Rhein is 2-baans. En unlimited? Van Walldorf tot even voorbij Baden-Baden 120 en bij Freiburg-Nord nog eens 120.
Zo zie je maar weer hoe velen de realiteit benaderen.
Freewarefreak zegt
@9000cse: Hahaha lang geleden dat ik daar gereden heb. Ik zal het dan wel hebben over het Autobahnkreuz bij Karlsruhe, waar de A8 op de A5 aansluit. Ik was toen onderweg naar Basel. En reed 160 met mijn Ford. En de S klassen vlogen me om de oren.. dat het dan overgaat in 3 en 2 .. ik strijd dat niet af don’t worry. :P
rob5nismo zegt
Sommige wagens halen de 150 niet eens hahaha
Edge zegt
Ach ja, maakt het dan echt zoveel uit? Zolang ze niet overal flitspalen gaan plaatsen of op Gestapo-achtige wijze om de paarhonderd meter gaan staan patrouilleren kun je toch wel harder rijden.
gtwillem zegt
Het is jammer omdat het waanzinnig leuk is voor de petrolhead. Maar voor de veiligheid en het milieu is dat absoluut niet het geval. Het zou jammer zijn, maar ook begrijpelijk.
Als ze nu gewoon een recht stuk van 50km ofzo open houden voor alle snelheden, bij Meppen ergens waar toch geen kip rijdt. Kunnen de fabrikanten, tuners en het journaille nog steeds kijken of de begrenzer echt goed werkt, en is de rest ook blij.
davidw zegt
@gtwillem: 2% van alle gereden kilometers in Duitsland is op de autobahn. Die vergelijking van het milieu is een beetje achterhaald vind ik.
gtwillem zegt
@davidw: dat kan ik eigenlijk niet eens geloven. Heb je daar een bronvermelding van? Daarbij: hoe sneller een auto rijdt, hoe milieuvervuilender dit is.
hondar zegt
Dat lijkt me echt vreselijk. Ik was onlangs naar IAA en ik heb laaaange stukken volgas gereden waardoor de reistijd aanzienlijk korter was dan in eerste instantie werd aangegeven. Snelheidslimiet? Nein!!
steef2 zegt
@hondar: En wat versta jij onder aanzienlijk? Ik gok op hooguit 20 minuten… de verschillen zijn zo ontzettend klein, alleen voor je gevoel scheelt het echt 3x zo veel..
hondar zegt
@steef2: 35 min. Dat is toch tijdwinst. Ja, tuurlijk is het voor het gevoel sneller, maar je beleeft er wel een hoop lol aan, zeker als je weet dat je voor je werk 50.000 per jaar rijdt op de NL wegen….
lekbak zegt
@steef2: vooral als het niet erg druk maar er wel verkeer is kan je best grote tijdverschillen halen door harder te rijden. Het is een fabeltje dat het geen tijdwinst oplevert. Rij maar eens heel vaak het zelfde lange eind op allerlei tijden van de dag (en nacht) met verschillende voertuigen en rijstijlen.
Hubert zegt
@hondar:
En daar willen de duitsers dus van af.
Van die Hollanders die denken dat ze ineens king of the road zijn en volgas over de Autobahn knallen.
hondar zegt
@Hubert: Zo voelde ik me absoluut niet, want ik werd met met regelmaat ingehaald door dikke duitsers…. 5 series, a6-en, etc…
schellekens006 zegt
@hondar: ow was jii die zwakzinnige Nederlander die weer eens hard moest rijden daar… Zielig figuur.
hondar zegt
@schellekens006: ? Zwakzinnig? Zielig? Waarom zo idioot reageren? Voel je je aangesproken? Iets mis met je?
cpp1 zegt
Het grootste gedeelte van de e61 heeft al die limiet. Dus het maakt voor mij toch al weinig uit als ik naar Zwitserland rij.
dirkiii zegt
Zou echt doodzonde zijn, ik zie het als een vorm van de ultieme vrijheid. Maar er is al een stille snelheidsbeperking als je boven de 140 rijd ben je niet verzekerd voor je eigen schade, en terrecht.
oxymoron zegt
@dirkiii: Inderdaad, de Richtgeschwindigkeit. Maar de Nederlander denkt dat dat een advies is zonder juridische gevolgen.
davidw zegt
@dirkiii: ik ken er twee die met snelheden een stuk boven dit getal de kant zijn in gegaan op de autobahn, die hebben alles teruggetrokken hoor. Ook de eigen schade.
desjonnies zegt
Wat heb ik bij het begin van ‘Dieselgate’ gezegd?
Juist !!!!
Hier kon je op wachten, de Duitse auto-lobby ligt op zijn reet en kan momenteel alleen maar mooi zitten en pootjes geven!
Uit alle hoeken en gaten komen nu milieu activisten, veiligheids freaks en politici gekropen die hun kans schoon zien.
Plannen die al jarenlang liggen te ruften in bureau lades zijn plotsklaps actueel geworden !
Weinig tot geen tegenstand !
De auto-lobby in Duitsland, neen in Europa is voorbij, met dank aan VAG !!!!!!!!!!!
bmwalpina zegt
@desjonnies: ik ben bang dat je hier wel eens gelijk in kunt hebben. ‘Schade Deutschland alles ist vorbei’ krijgt dan een heel andere betekenis..
e1000bmw zegt
Als daarmee de elektronische begrenzing op 250 bij de Duitse modellen ten einde is, mag er van mij best een limiet op de Autobahn komen.
ronnys zegt
@e1000bmw523i: die electronische limitter haal je er anders veel makkelijker af als een snelheidslimiet!
schreute01 zegt
Geen probleem. Dan ben je relatief goedkoper uit met die tolheffing want we maken langer gebruik van hun autobahn!
FlighTom zegt
Mooie eerste zin!
Dutchdriftking zegt
We maken er allemaal hoog uit 1 maal per jaar gebruik van (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) dus heel veel last gaan we er nou ook weer niet van krijgen. Maar het is altijd een leuk begin van de vakantie natuurlijk!
schellekens006 zegt
Dat onbeperkt jakkeren is ook niet normaal.150km/h is snel zat maakt geen reet verschil meer. Voor mij ben je gewoon een mongool als je met 200 of harder naar je bestemming moet komen. Ga dan lekker op een circuit rijden.
martinus zegt
@schellekens006: Wat voor een auto rijdt u?
Turbo S zegt
@martinus: ik gok op een prius.
eelco74 zegt
@schellekens006: Om in je eigen taal terug te reageren: Zeker nog nooit door Duitsland gereden of zo. Je bent een mongool als je niet door rijd, want dat kan je op 8 uur zomaar 250km schelen. Ga lekker weg van autoblog en naar ikwileenmuesliauto.nl.
desjonnies zegt
Groter probleem is het voor de Duitse auto industrie
Die gaan er het meeste van merken.
De ongelimiteerde maximumsnelheid is altijd een enorm verkoop argument geweest in de hele wereld en hun auto’s waren altijd gebouwd op hoge snelheden wordt er overal verkondigd
Het is dus een stuk prestige en meerwaarde dat eraan gaat.
Iets erger dan het zgn primijum is snelheid -vreemd genoeg- nog altijd een groot verkoop argument bij duurdere auto’s
lekbak zegt
@desjonnies: auto’s maken voor hoge snelheid heeft twee enorme voordelen. De auto heeft een goede lekkere wegligging op de snelweg, ook bij normale snelheden. En de auto draait lage toeren bij normale snelheden en is daardoor rustiger en zuiniger. Vooral dat laatste is heel erg te merken als je het vergelijkt met Franse en Japanse auto’s.
Calimero zegt
Op zich geen probleem mee. De topsnelheid van mijn auto is 150 km/u dus dat rij je toch geen lange tijd achtereen. Het zal wel 150 of 130 km/u worden. 130 zoals in de meeste Europesche landen nu al het geval is. 150 km/u is of was in Italië al de max.
Freewarefreak zegt
Rigggghhhhhtttttt…
“Uit recent onderzoek van YouGov onder 1198 Duitsers.. blijkt dat de meerderheid..”
Ja.. dan interview je inderdaad de meerderheid van de 81 miljoen Duitsers. Vind dit altijd zulke vreemde dingen. Hoe kan dat nou representatief zijn?
desjonnies zegt
@Freewarefreak:
Lees eens het onderzoek naar de Betuwelijn en de rapporten flinter dun, paar A4-tjes en toch gebeurde het ….
Hubert zegt
@Freewarefreak:
Dat heet statistiek
boenderaar zegt
Oh mijn god, 10% voor een limiet van 100km/u..
giss zegt
Overigens heeft ook Australië een weg zonder snelheidslimiet! In northern territory is een stuk van 20km zonder limiet?
desjonnies zegt
@giss:
Isle of Man
davidw zegt
@giss: 200km lang is dat stuk dacht ik.
thimochand zegt
Gelukkig zijn het niet voor niets oudjes die zijn binnenkort weer weg.
davidw zegt
Eén ding stemt me vrolijk, de politieke wil voor een V-max ontbreekt in Duitsland.
lohran zegt
Bijzonder altijd dat iedereen vindt dat er in Duitsland keihard gereden wordt. Ik rijd er echt vaak (grote afstanden) en de mensen die met 200 voorbij komen zijn op 1 hand te tellen. Zelfs met m’n bus haal ik veel mensen in. Sociaal? Mensen gaan niet voor je aan de kant, ja als je met 200 komt aanrijden en seint misschien. Vrachtwagens denken daar ook dat hun knipperlicht meteen voor voorrang zorgt. Wil je sociale bestuurders kun je beter in de UK gaan rijden. Neemt niet weg dat ik het jammer zou vinden als er een snelheidslimiet komt.
Turbo S zegt
@lohran: ik rij er dagelijks omdat ik er werk en er wordt daar echt wel socialer gereden dan in Nederland. Niet per se op de Autobahn, maar wel daarbuiten. Want op de Autobahn wordt inderdaad door steeds minder mensen hard gereden. Hierdoor krijg je automatisch dat de langzamere rijders links gaan rijden en links blijven. Ik als snelle rijder erger me eraan als mensen links blijven hangen. Als iemand sneller is dan ik en mij wilt inhalen laat ik hem ook voorbij. Gebeurt gelukkig niet zo vaak, de laatste keer is alweer maanden geleden, een CLS 63 AMG was het.
lohran zegt
@mercedesbenze350cdi: Ja je hebt daar veel linksrijders of die in het midden blijven. Ik zit meestal rond de 130 met m’n Sprinter, dan nog zijn er veel trage mensen.
En ja, NL staat wat asociaal rijgedrag ook bovenaan, dat klopt ?
josxkrs zegt
Er zijn bijzonder veel mensen die zeggen dat je de snelheidslimieten in stand moet laten. Echter valt het mij in mijn tripje naar Italië dat ik 6 keer per jaar maak dat de Nederlander het zachtst rijdt in Duitsland. 120 op de linkerbaan vinden ze heerlijk. Die snelheidslimiet moet er gewoon komen, beter voor het milieu en voor de veiligheid. Als je ‘m op 130 zet, zijn er vrij weinig mensen die hem overtreden. Ben ik vrij zeker van. Overigens is het nu dat als je ‘flink’ doorrijdt je van kluitje naar kluitje rijdt. Een paar minuten 210 en dan meteen weer remmen voor een caravan.
schuimbekje3 zegt
De meeste gele platen rijden toch al 100-130km/h op de autobahn.. af en toe wat Audi’s en Porsches die ook nog 140 durven halen (alleen op een rechte weg natuurlijk)…
Dus ja, met al die Nederlanders op de linkerbaan is het wel gevaarlijker natuurlijk.
desjonnies zegt
Als je 800 of 1000 kilometer op een dag rijdt, heeft keihard rijden geen enkele zin behalve dat je voortijdig een hart aanval krijgt of een zenuwenlijer wordt.
Gewoon 130 -140 peren het liefste op de cruise control schiet het meeste op.
Je brandstofverbruik scheelt enorm
Je hoeft niet heel de tijd te remmen
En je hebt de tijd om te reageren
Je komt veel frisser aan
Het kost praktisch geen tijd
Afstanden rijden = gemiddelde snelheid, die is van belang; als je 2 keer extra moet tanken ben ik er eerder dan jij !
Turbo S zegt
@desjonnies: hard rijden doe je ook niet om tijdwinst te behalen, hard rijden doe je voor de fun.
desjonnies zegt
@mercedesbenze350cdi:
jammer.
Fun heb ik op een kronkelig onbekend bergweggetje, draaien aan het stuur, de wagen zetten voor een bocht, voelen aan je billen en je onderrug wat’ie doet, praten met je wagen, dansen als een ballerina door de bochten, kijken of er ergens tegenliggers in haarspeldbochten zitten en neen niet die Stelvio met al die sukkels uit het Noorden die niet begrijpen dat stijgend verkeer voorrang heeft in de bergen en je dient te wachten als daler bij een haarspeldbocht.
Liever ergens tussen Frankrijk of Spanje, en een Peugeot 106 Rallye is genoeg of een echte ouwe Mini Cooper, klein, licht en wendbaar met remmen, echte remmen !
Of mijn Impreza. Het is eigenlijk DE reden om een Impreza te hebben.
9000cse zegt
Merkwaardig toch hoe velen over het rijden in Duitsland denken. Maar wat is de praktijk? Ongeveer de helft van alle Autobahnkilometers kent een limiet. En daar waar er geen is? Snelheden boven de 200? Ammehoela!
Behalve op ritten naar Frankrijk rijd ik via Duitsland. Naar of via Hamburg, naar of via Berlijn, maar het vaakst naar Zwitserland via de A61 en de A5. Bijna altijd ’s nachts heen en overdag terug. En alhoewel het altijd spoedzendingen zijn waarmee ik rijd, heb ik voldoende tijd om regelmatig een pauze te nemen.
’s Nachts rijd ik altijd op de cruise met zo’n 115km/h en maak dan 2 pauzes. 1 bij Bruchsal en 1 bij Bad Bellingen. 9 van de 10 medeweggebruikers zijn dan vrachtwagens. Er zijn dan grote stukken met weinig of geen verkeer. En wat zien ik? Zelden of ooit iemand die harder rijdt dan 180.
Maar overdag, op de terugweg? Probeer dan maar eens de cruise uit met 130. Dat houd je onmogelijk langer dan 5 minuten vol!
Waar al die mensen hier het voor mogelijk houden om overdag te kunnen jakkeren? Stress, stress en nog eens stress en het schiet ook nog eens niet op. En @eelco74 in 8 uur 250 km méér opschieten? Probeer een oude rot nou eens niets wijs te maken!
clioracing zegt
Waarom wordt er aandacht besteed aan dit onderzoek(je) en voor waar aangenomen? Er wonen ruim 80 miljoen mensen in Duitsland en een krappe meerderheid van de 1198 ondervraagden is dus blijkbaar voor een tempolimit. Waarschijnlijk zijn de ondervraagden ook nog eens sterk gelieerd aan de Groenen. Dit kan en wil je toch niet serieus nemen!
De Autobahn in haar huidige vorm werkt gewoon! Dit is alleen tegen het zere been van een kleine groep zielige mensen die symboolpolitiek voeren en dit laatste stukje vrijheid weg willen nemen. Met een algehele tempolimit zal er namelijk echt geen noemenswaardige verbetering komen op het vlak van veiligheid en uitstoot, “waar het allemaal om te doen is”.