• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nein! Meerderheid Duitsers wil snelheidslimiet Autobahn

Auteur: ricardo, gepost 16 oktober 2015 om 12:09 – 89 Reacties

Nein! Meerderheid Duitsers wil snelheidslimiet Autobahn


Het is misschien wel de vreemdste overeenkomst die Noord-Korea, Afghanistan en Duitsland met elkaar hebben: een autosnelweg die (deels) vrij is van snelheidslimieten. Maar het draagvlak voor de limietloze asfaltstroken bij onze oosterburen brokkelt langzaam af.

Uit recent onderzoek van YouGov onder 1198 Duitsers blijkt namelijk dat een meerderheid van Duitsland leuke dingen haat niet tegen een snelheidslimiet op de autobahn is. Mits deze maar hoog genoeg ligt. 56% van de ondervraagden is namelijk vóór een grens van 150 km/u.

Als de limiet op 130 km/u wordt gezet daalt het percentage voorstanders naar 40% (al een stuk meer dan vier jaar geleden). Pas bij een geopperde snelheidslimiet van 100 km/u breekt er massale unruhen uit; daar is slechts 11% voorstander van.

Een sprankje hoop: in het onderzoek gaven oudere Duitsers vaker aan voorstander te zijn van een landelijk dekkende snelheidslimiet dan jongeren. Momenteel geldt er op 52% van de Duitse autobahn geen limiet.

Fotocredit: EdwinPeek @ Autojunk

Ook interessant!

  • Officieel: geen snelheidslimiet op de Autobahn!
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
  • Bugatti reageert op autobahn schandaal
    Bugatti reageert op autobahn schandaal
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Gedurfd: Chinees merk kopieert Nederlandse Bugatti
  • In dit land worden Tesla-deurgrepen verboden
  • Het echte verhaal over de Tesla Model Y Performance #test
  • De nieuwe Maserati-dealer van Nederland is bekend
FacebookTweetPinLinkedIn

autobahn, duitsland, maximumsnelheid, snelweg

Vorig bericht: « Hoe Lamborghini betrokken raakte bij dieselgate
Volgend bericht: Cool. Lewis Hamilton heeft een MV Agusta gebouwd »

Lees Interacties

Reacties

  1. JaxDryke zegt

    16 oktober 2015 om 12:14

    Pff, meine gute, duurt het nóg langer eer ik in Oostenrijk ben..

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      16 oktober 2015 om 12:46

      @JaxDryke: Democratie is de dictatuur van de meerderheid. Zonde dat de 14% types in Duitsland het overige verkeer geen prettige doorstroming wensen.

      Persoonlijk, vind ik het ook erg jammer. Ik maak nog wel wat kilometers over de A31, A3 in Duitsland. En zelfs met 220 op de cruise control moet je gewoon actief rijden omdat er soms nog wel eens wat aan komt vliegen vanaf achteren.

      Juist het gebrek aan een Vmax maakt het rijden erg prettig op de Autobahn. Door de snelheidsverschillen zie je ook dat alle automobilisten veel anticiperender, socialer rijden door meer rekening met elkaar te houden.
      Totaal anders dan de Nür Links mentaliteit in Nederland.

      Login om te reageren
      • JaxDryke zegt

        16 oktober 2015 om 13:01

        @martinus: Yep, wij wonen vlakbij de grens (15km), dus we komen er wel eens. En dan heerlijk, zoals jij al aangeeft, met 200+ over de vlakte scheuren om vervolgens door een Duutser ingehaald te worden alsof je stilstaat. Heerlijk :D

        Login om te reageren
      • E550 zegt

        16 oktober 2015 om 13:05

        @martinus: Ook met actief rijden gebeuren er ongeluk. Zoals deze BMW testrijder die met hoge snelheid onder een vrachtwagen terecht komt:
        [url=http://postimage.org/][img]http://s27.postimg.org/t7povp3ab/383173_m1w800q75v50132_foto_1.jpg[/img][/url]

        Login om te reageren
        • ronnys zegt

          16 oktober 2015 om 16:59

          @e550: oh maar in Nederland met al die 100 s elwegen gebeurt nooit iets! Of toch? Ja het kan altijd en overal mis gaan.

          Login om te reageren
          • E550 zegt

            16 oktober 2015 om 19:08

            @ronnys: Je begrijp het punt van mijn verhaal niet. Wie zegt dat het niet kan gebeuren? Het feit is alleen dat het in Nederland niet erg vaak komt dat iemand met 200+ langs een vrachtwagen rijdt.

            Login om te reageren
            • martinus zegt

              16 oktober 2015 om 21:38

              @e550: 120km/h snelheidsverschil heb je ook als een vrachtwagen stil langs de kant van de weg staat.

              Verder, is de autobahn bijna altijd drie stroken breed als de Vmax ongelimiteerd is.

              Login om te reageren
            • bazzelijn zegt

              16 oktober 2015 om 21:39

              @e550: Het probleem van die BMW was dan ook dat ie er niet met 200+ langs reed, maar er tegenaan

              Login om te reageren
        • JaxDryke zegt

          16 oktober 2015 om 19:20

          @e550: Dat zegt meer iets over BMW :P

          Login om te reageren
  2. keeper1 zegt

    16 oktober 2015 om 12:14

    Voortaan maar via frankrijk maar Zwitserland rijden dan…

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      16 oktober 2015 om 12:36

      @keeper1: 150 km/h en aardige Duitsers heb ik nog altijd liever dan stroeve Fransen met nare tolpoortjes

      Login om te reageren
      • steef2 zegt

        16 oktober 2015 om 12:41

        @granlusso: De tolbadges zijn sinds twee jaar nu ook beschikbaar voor buitenlanders, hiermee wordt het ongemak van de tolpoortjes grotendeels opgeheven omdat je met een gangetje van 30 km/h door de poortjes heen kunt rijden. Verder vind ik de franse tolwegen toch een stuk lekkerder rijden dan de door baustellen geteisterde Autobahn. Maar het is niet aan mij om te bepalen hoe jij naar Zwitserland rijdt. ;)

        Login om te reageren
      • JaxDryke zegt

        16 oktober 2015 om 13:03

        @granlusso: En een Vmax van 130 of zelfs 110 (genoeg autobanen in Le France waar je max 110 mag). Afgelopen zomer nog gemerkt, 60km 110 rijden is geen pretje.

        Login om te reageren
        • steef2 zegt

          16 oktober 2015 om 14:09

          @JaxDryke: Toen u ook onderweg was naar Zwitserland neem ik aan? Want daar gaat deze vergelijking over..

          Login om te reageren
      • Lohran zegt

        16 oktober 2015 om 15:24

        @granlusso: Juist heerlijk midden in de nacht, soms kan ik gewoon een paar uur op de cruise control rijden met alleen sturen.

        Login om te reageren
    • davidw zegt

      16 oktober 2015 om 15:20

      @keeper1: in Frankrijk kan je anders ook nog aardig doorrijden.. Tot 50km te snel zijn de boetes best eigenlijk echt om te lachen daar.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        17 oktober 2015 om 00:13

        @davidw: Binnen de bebouwde kom heb je alleen wel een 2x combobonus voor het boetebedrag.

        Wie de route national (niet de snelste maar toch de leukste route) rijdt, rijdt van de ene flitsfuik naar de andere in kleine franse dorpjes.

        Login om te reageren
        • davidw zegt

          22 oktober 2015 om 20:52

          @martinus: Ergens wel terecht, te hard rijden binnen bebouwde kom is nergens voor nodig.

          Login om te reageren
  3. Mika_Hakkinen zegt

    16 oktober 2015 om 12:14

    Hebben ze zeker aan veel van Die Grünen gevraagd. Pedal to the metal!

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      16 oktober 2015 om 12:41

      @Mika_Hakkinen: Of de SED die met z’n trabantjes de rest niet kan bijhouden.

      Login om te reageren
      • Mika_Hakkinen zegt

        16 oktober 2015 om 15:35

        @henkhupelschoten: Whaha tja Trabantjes gaan ook geen 230 haha.

        Login om te reageren
  4. TDI-goeroe zegt

    16 oktober 2015 om 12:14

    andere onderzoeken wijzen uit, dat een meerderheid wel degelijk tegen een Tempolimit is. Onderzoeken en overheden….

    Login om te reageren
  5. alfaitak zegt

    16 oktober 2015 om 12:15

    Neeeeeee!

    Login om te reageren
  6. stino zegt

    16 oktober 2015 om 12:17

    Dat zou verschikkelijk zijn. Het hele concept ‘ik rijd 200 en wordt nog steeds ingehaald, dus jeej ik ben in Duitsland’ valt dan weg

    Login om te reageren
  7. kiasoul98 zegt

    16 oktober 2015 om 12:17

    Onder 1198 Duitsers kan nou niet een waterdicht onderzoek komen naar mijn mening; waarschijnlijk zijn vooral mensen die al last van de snelweg hebben gevraagd.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      16 oktober 2015 om 12:19

      @kiasoul98: afhankelijk hoe er gestratificeerd is. Als ze een goede dwarsdoorsnede hebben gemaakt, kan het zeer representatief zijn, volgens mij.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        16 oktober 2015 om 12:23

        @gtwillem: met zo weinig info voorhanden kan je er helemaal niks over zeggen idd.

        Login om te reageren
    • nord zegt

      16 oktober 2015 om 12:21

      @kiasoul98: idd 1198 mensen, met wat voor achtergrond, met of zonder rijbewijs, percentage studenten, percentage vrouwen, percentage veganisten, percentage drugsgebruikers.

      Aan mij hoeven ze het niet te vragen ?

      Login om te reageren
  8. ghost zegt

    16 oktober 2015 om 12:22

    Ach ja Afsluitdijk om 3 uur snachts, ook prima :-D

    Login om te reageren
    • stino zegt

      16 oktober 2015 om 12:41

      @ghost: flitsmeister aan, zondagochtend en dan kan je ook al ver komen

      Login om te reageren
      • Jochen zegt

        16 oktober 2015 om 18:35

        @stino: en op zondagochtend zijn er lekker veel mensen die flitsmeister ‘vullen’. Ik zeg risicovol.

        Login om te reageren
        • stino zegt

          17 oktober 2015 om 00:41

          @jochen: haha true, geluk gehad dus

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 oktober 2015 om 14:59

      @ghost: als je dan toch in die hoek van nl bent. Het is nog leuker om binnendoor van bijv Zurich naar sneek binnendoor te gaan. Zaterdag of zondagochtend in de zomer. Wel met daglicht dus net na 5 uur. En dan constant het maximale uit je auto halen op de kleinste weggetjes. Constant doortrekken tot de begrenzer en zo snel mogelijk de bochtjes door. Bijna dood ervaringen gegarandeerd maar een enorme kick ook.

      Login om te reageren
  9. mashell zegt

    16 oktober 2015 om 12:25

    Nu ik regelmatig met 140km/h tussen Nederland en Beieren heen weer pendel dan valt met me op dat ik daarmee bij de snelsten hoor. De tijd van het “rasen” is wel voorbij, het is nu tijd voor “spritsparen”. De meesten gaan voor de “richtgeschwindigkeit” van 130 of zitten daar nog onder. De plaag van de 110 km/h rijders die we in Nederland kennen is hier nog niet maar zal wel niet lang meer duren.

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      16 oktober 2015 om 12:31

      @mashell: Je gaat met haten (geintje!) Mijn wagen rijd heerlijk met snelheid van 110 km/h op cc.
      Maar idd stamp ik ook graag met 150 – 160 door Duitsland heen. Vervelend alleen dat de A3 en A7 continu ‘Baustelle’ hebben, schiet ook niet op.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        16 oktober 2015 om 12:46

        @joejojo2012: Als de a3 tussen frankfurt en Nürnberg helemaal klaar is schiet het daar wel serieus op! Veel baustelles inderdaad maar beter alles in 1 dan zo’n kut project dat tig jaar duurt

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          16 oktober 2015 om 14:06

          @henkhupelschoten: Of de A5 tussen Karlsruhe en Basel.. 5 baans en unlimited. Regelmatig daar gereden.. dan rij je 160.. komen er Mercedessen e.d. voorbij of je stilstaat. Das ist richtig schnell ja..

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            16 oktober 2015 om 14:44

            @Freewarefreak:
            Mijn beste! Ik rijd die A5 soms wel drie keer per week. Ik vraag me danook af, waar jij 5 baans gedeelten tegen komt. Alleen bij Karlsruhe, waar de A8 op de A5 aansluit vind je die. Verder is de A5 nergens breder dan 3-baans. En alleen van Autobahnkreuz Walldorf tot 2 km voorbij Offenburg is hij 3-baans. Dat zijn ongeveer 100 km. De rest tot Weil am Rhein is 2-baans. En unlimited? Van Walldorf tot even voorbij Baden-Baden 120 en bij Freiburg-Nord nog eens 120.
            Zo zie je maar weer hoe velen de realiteit benaderen.

            Login om te reageren
            • Freewarefreak zegt

              3 november 2015 om 16:27

              @9000cse: Hahaha lang geleden dat ik daar gereden heb. Ik zal het dan wel hebben over het Autobahnkreuz bij Karlsruhe, waar de A8 op de A5 aansluit. Ik was toen onderweg naar Basel. En reed 160 met mijn Ford. En de S klassen vlogen me om de oren.. dat het dan overgaat in 3 en 2 .. ik strijd dat niet af don’t worry. :P

              Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    16 oktober 2015 om 12:26

    Sommige wagens halen de 150 niet eens hahaha

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    16 oktober 2015 om 12:28

    Ach ja, maakt het dan echt zoveel uit? Zolang ze niet overal flitspalen gaan plaatsen of op Gestapo-achtige wijze om de paarhonderd meter gaan staan patrouilleren kun je toch wel harder rijden.

    Login om te reageren
  12. gtwillem zegt

    16 oktober 2015 om 12:28

    Het is jammer omdat het waanzinnig leuk is voor de petrolhead. Maar voor de veiligheid en het milieu is dat absoluut niet het geval. Het zou jammer zijn, maar ook begrijpelijk.

    Als ze nu gewoon een recht stuk van 50km ofzo open houden voor alle snelheden, bij Meppen ergens waar toch geen kip rijdt. Kunnen de fabrikanten, tuners en het journaille nog steeds kijken of de begrenzer echt goed werkt, en is de rest ook blij.

    Login om te reageren
    • davidw zegt

      16 oktober 2015 om 15:23

      @gtwillem: 2% van alle gereden kilometers in Duitsland is op de autobahn. Die vergelijking van het milieu is een beetje achterhaald vind ik.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        16 oktober 2015 om 17:51

        @davidw: dat kan ik eigenlijk niet eens geloven. Heb je daar een bronvermelding van? Daarbij: hoe sneller een auto rijdt, hoe milieuvervuilender dit is.

        Login om te reageren
  13. hondar zegt

    16 oktober 2015 om 12:31

    Dat lijkt me echt vreselijk. Ik was onlangs naar IAA en ik heb laaaange stukken volgas gereden waardoor de reistijd aanzienlijk korter was dan in eerste instantie werd aangegeven. Snelheidslimiet? Nein!!

    Login om te reageren
    • steef2 zegt

      16 oktober 2015 om 12:37

      @hondar: En wat versta jij onder aanzienlijk? Ik gok op hooguit 20 minuten… de verschillen zijn zo ontzettend klein, alleen voor je gevoel scheelt het echt 3x zo veel..

      Login om te reageren
      • hondar zegt

        16 oktober 2015 om 12:59

        @steef2: 35 min. Dat is toch tijdwinst. Ja, tuurlijk is het voor het gevoel sneller, maar je beleeft er wel een hoop lol aan, zeker als je weet dat je voor je werk 50.000 per jaar rijdt op de NL wegen….

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        16 oktober 2015 om 15:16

        @steef2: vooral als het niet erg druk maar er wel verkeer is kan je best grote tijdverschillen halen door harder te rijden. Het is een fabeltje dat het geen tijdwinst oplevert. Rij maar eens heel vaak het zelfde lange eind op allerlei tijden van de dag (en nacht) met verschillende voertuigen en rijstijlen.

        Login om te reageren
    • Hubert zegt

      16 oktober 2015 om 12:39

      @hondar:
      En daar willen de duitsers dus van af.
      Van die Hollanders die denken dat ze ineens king of the road zijn en volgas over de Autobahn knallen.

      Login om te reageren
      • hondar zegt

        16 oktober 2015 om 13:01

        @Hubert: Zo voelde ik me absoluut niet, want ik werd met met regelmaat ingehaald door dikke duitsers…. 5 series, a6-en, etc…

        Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      16 oktober 2015 om 14:02

      @hondar: ow was jii die zwakzinnige Nederlander die weer eens hard moest rijden daar… Zielig figuur.

      Login om te reageren
      • hondar zegt

        16 oktober 2015 om 14:16

        @schellekens006: ? Zwakzinnig? Zielig? Waarom zo idioot reageren? Voel je je aangesproken? Iets mis met je?

        Login om te reageren
  14. cpp1 zegt

    16 oktober 2015 om 12:32

    Het grootste gedeelte van de e61 heeft al die limiet. Dus het maakt voor mij toch al weinig uit als ik naar Zwitserland rij.

    Login om te reageren
  15. dirkiii zegt

    16 oktober 2015 om 12:39

    Zou echt doodzonde zijn, ik zie het als een vorm van de ultieme vrijheid. Maar er is al een stille snelheidsbeperking als je boven de 140 rijd ben je niet verzekerd voor je eigen schade, en terrecht.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      16 oktober 2015 om 14:02

      @dirkiii: Inderdaad, de Richtgeschwindigkeit. Maar de Nederlander denkt dat dat een advies is zonder juridische gevolgen.

      Login om te reageren
    • davidw zegt

      16 oktober 2015 om 15:25

      @dirkiii: ik ken er twee die met snelheden een stuk boven dit getal de kant zijn in gegaan op de autobahn, die hebben alles teruggetrokken hoor. Ook de eigen schade.

      Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 12:44

    Wat heb ik bij het begin van ‘Dieselgate’ gezegd?
    Juist !!!!
    Hier kon je op wachten, de Duitse auto-lobby ligt op zijn reet en kan momenteel alleen maar mooi zitten en pootjes geven!

    Uit alle hoeken en gaten komen nu milieu activisten, veiligheids freaks en politici gekropen die hun kans schoon zien.
    Plannen die al jarenlang liggen te ruften in bureau lades zijn plotsklaps actueel geworden !
    Weinig tot geen tegenstand !
    De auto-lobby in Duitsland, neen in Europa is voorbij, met dank aan VAG !!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
    • bmwalpina zegt

      16 oktober 2015 om 12:59

      @desjonnies: ik ben bang dat je hier wel eens gelijk in kunt hebben. ‘Schade Deutschland alles ist vorbei’ krijgt dan een heel andere betekenis..

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      16 oktober 2015 om 14:47

      Als daarmee de elektronische begrenzing op 250 bij de Duitse modellen ten einde is, mag er van mij best een limiet op de Autobahn komen.

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        16 oktober 2015 om 17:19

        @e1000bmw523i: die electronische limitter haal je er anders veel makkelijker af als een snelheidslimiet!

        Login om te reageren
  17. schreute01 zegt

    16 oktober 2015 om 12:45

    Geen probleem. Dan ben je relatief goedkoper uit met die tolheffing want we maken langer gebruik van hun autobahn!

    Login om te reageren
  18. FlighTom zegt

    16 oktober 2015 om 12:55

    Mooie eerste zin!

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    16 oktober 2015 om 13:15

    We maken er allemaal hoog uit 1 maal per jaar gebruik van (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) dus heel veel last gaan we er nou ook weer niet van krijgen. Maar het is altijd een leuk begin van de vakantie natuurlijk!

    Login om te reageren
  20. schellekens006 zegt

    16 oktober 2015 om 13:59

    Dat onbeperkt jakkeren is ook niet normaal.150km/h is snel zat maakt geen reet verschil meer. Voor mij ben je gewoon een mongool als je met 200 of harder naar je bestemming moet komen. Ga dan lekker op een circuit rijden.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      16 oktober 2015 om 14:11

      @schellekens006: Wat voor een auto rijdt u?

      Login om te reageren
      • Turbo S zegt

        16 oktober 2015 om 15:54

        @martinus: ik gok op een prius.

        Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      16 oktober 2015 om 14:22

      @schellekens006: Om in je eigen taal terug te reageren: Zeker nog nooit door Duitsland gereden of zo. Je bent een mongool als je niet door rijd, want dat kan je op 8 uur zomaar 250km schelen. Ga lekker weg van autoblog en naar ikwileenmuesliauto.nl.

      Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 14:00

    Groter probleem is het voor de Duitse auto industrie
    Die gaan er het meeste van merken.
    De ongelimiteerde maximumsnelheid is altijd een enorm verkoop argument geweest in de hele wereld en hun auto’s waren altijd gebouwd op hoge snelheden wordt er overal verkondigd
    Het is dus een stuk prestige en meerwaarde dat eraan gaat.
    Iets erger dan het zgn primijum is snelheid -vreemd genoeg- nog altijd een groot verkoop argument bij duurdere auto’s

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 oktober 2015 om 15:32

      @desjonnies: auto’s maken voor hoge snelheid heeft twee enorme voordelen. De auto heeft een goede lekkere wegligging op de snelweg, ook bij normale snelheden. En de auto draait lage toeren bij normale snelheden en is daardoor rustiger en zuiniger. Vooral dat laatste is heel erg te merken als je het vergelijkt met Franse en Japanse auto’s.

      Login om te reageren
  22. Calimero zegt

    16 oktober 2015 om 14:02

    Op zich geen probleem mee. De topsnelheid van mijn auto is 150 km/u dus dat rij je toch geen lange tijd achtereen. Het zal wel 150 of 130 km/u worden. 130 zoals in de meeste Europesche landen nu al het geval is. 150 km/u is of was in Italië al de max.

    Login om te reageren
  23. Freewarefreak zegt

    16 oktober 2015 om 14:11

    Rigggghhhhhtttttt…

    “Uit recent onderzoek van YouGov onder 1198 Duitsers.. blijkt dat de meerderheid..”

    Ja.. dan interview je inderdaad de meerderheid van de 81 miljoen Duitsers. Vind dit altijd zulke vreemde dingen. Hoe kan dat nou representatief zijn?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 oktober 2015 om 14:37

      @Freewarefreak:
      Lees eens het onderzoek naar de Betuwelijn en de rapporten flinter dun, paar A4-tjes en toch gebeurde het ….

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      16 oktober 2015 om 14:38

      @Freewarefreak:
      Dat heet statistiek

      Login om te reageren
  24. boenderaar zegt

    16 oktober 2015 om 14:11

    Oh mijn god, 10% voor een limiet van 100km/u..

    Login om te reageren
  25. giss zegt

    16 oktober 2015 om 14:18

    Overigens heeft ook Australië een weg zonder snelheidslimiet! In northern territory is een stuk van 20km zonder limiet?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 oktober 2015 om 14:37

      @giss:
      Isle of Man

      Login om te reageren
    • davidw zegt

      16 oktober 2015 om 15:28

      @giss: 200km lang is dat stuk dacht ik.

      Login om te reageren
  26. thimochand zegt

    16 oktober 2015 om 14:41

    Gelukkig zijn het niet voor niets oudjes die zijn binnenkort weer weg.

    Login om te reageren
  27. davidw zegt

    16 oktober 2015 om 15:28

    Eén ding stemt me vrolijk, de politieke wil voor een V-max ontbreekt in Duitsland.

    Login om te reageren
  28. Lohran zegt

    16 oktober 2015 om 15:32

    Bijzonder altijd dat iedereen vindt dat er in Duitsland keihard gereden wordt. Ik rijd er echt vaak (grote afstanden) en de mensen die met 200 voorbij komen zijn op 1 hand te tellen. Zelfs met m’n bus haal ik veel mensen in. Sociaal? Mensen gaan niet voor je aan de kant, ja als je met 200 komt aanrijden en seint misschien. Vrachtwagens denken daar ook dat hun knipperlicht meteen voor voorrang zorgt. Wil je sociale bestuurders kun je beter in de UK gaan rijden. Neemt niet weg dat ik het jammer zou vinden als er een snelheidslimiet komt.

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      16 oktober 2015 om 16:10

      @lohran: ik rij er dagelijks omdat ik er werk en er wordt daar echt wel socialer gereden dan in Nederland. Niet per se op de Autobahn, maar wel daarbuiten. Want op de Autobahn wordt inderdaad door steeds minder mensen hard gereden. Hierdoor krijg je automatisch dat de langzamere rijders links gaan rijden en links blijven. Ik als snelle rijder erger me eraan als mensen links blijven hangen. Als iemand sneller is dan ik en mij wilt inhalen laat ik hem ook voorbij. Gebeurt gelukkig niet zo vaak, de laatste keer is alweer maanden geleden, een CLS 63 AMG was het.

      Login om te reageren
      • Lohran zegt

        16 oktober 2015 om 16:14

        @mercedesbenze350cdi: Ja je hebt daar veel linksrijders of die in het midden blijven. Ik zit meestal rond de 130 met m’n Sprinter, dan nog zijn er veel trage mensen.
        En ja, NL staat wat asociaal rijgedrag ook bovenaan, dat klopt ?

        Login om te reageren
  29. josxkrs zegt

    16 oktober 2015 om 15:59

    Er zijn bijzonder veel mensen die zeggen dat je de snelheidslimieten in stand moet laten. Echter valt het mij in mijn tripje naar Italië dat ik 6 keer per jaar maak dat de Nederlander het zachtst rijdt in Duitsland. 120 op de linkerbaan vinden ze heerlijk. Die snelheidslimiet moet er gewoon komen, beter voor het milieu en voor de veiligheid. Als je ‘m op 130 zet, zijn er vrij weinig mensen die hem overtreden. Ben ik vrij zeker van. Overigens is het nu dat als je ‘flink’ doorrijdt je van kluitje naar kluitje rijdt. Een paar minuten 210 en dan meteen weer remmen voor een caravan.

    Login om te reageren
  30. schuimbekje3 zegt

    16 oktober 2015 om 17:13

    De meeste gele platen rijden toch al 100-130km/h op de autobahn.. af en toe wat Audi’s en Porsches die ook nog 140 durven halen (alleen op een rechte weg natuurlijk)…
    Dus ja, met al die Nederlanders op de linkerbaan is het wel gevaarlijker natuurlijk.

    Login om te reageren
  31. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 17:26

    Als je 800 of 1000 kilometer op een dag rijdt, heeft keihard rijden geen enkele zin behalve dat je voortijdig een hart aanval krijgt of een zenuwenlijer wordt.

    Gewoon 130 -140 peren het liefste op de cruise control schiet het meeste op.

    Je brandstofverbruik scheelt enorm
    Je hoeft niet heel de tijd te remmen
    En je hebt de tijd om te reageren
    Je komt veel frisser aan
    Het kost praktisch geen tijd

    Afstanden rijden = gemiddelde snelheid, die is van belang; als je 2 keer extra moet tanken ben ik er eerder dan jij !

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      16 oktober 2015 om 19:00

      @desjonnies: hard rijden doe je ook niet om tijdwinst te behalen, hard rijden doe je voor de fun.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        16 oktober 2015 om 21:32

        @mercedesbenze350cdi:
        jammer.
        Fun heb ik op een kronkelig onbekend bergweggetje, draaien aan het stuur, de wagen zetten voor een bocht, voelen aan je billen en je onderrug wat’ie doet, praten met je wagen, dansen als een ballerina door de bochten, kijken of er ergens tegenliggers in haarspeldbochten zitten en neen niet die Stelvio met al die sukkels uit het Noorden die niet begrijpen dat stijgend verkeer voorrang heeft in de bergen en je dient te wachten als daler bij een haarspeldbocht.
        Liever ergens tussen Frankrijk of Spanje, en een Peugeot 106 Rallye is genoeg of een echte ouwe Mini Cooper, klein, licht en wendbaar met remmen, echte remmen !
        Of mijn Impreza. Het is eigenlijk DE reden om een Impreza te hebben.

        Login om te reageren
  32. 9000cse zegt

    16 oktober 2015 om 19:39

    Merkwaardig toch hoe velen over het rijden in Duitsland denken. Maar wat is de praktijk? Ongeveer de helft van alle Autobahnkilometers kent een limiet. En daar waar er geen is? Snelheden boven de 200? Ammehoela!
    Behalve op ritten naar Frankrijk rijd ik via Duitsland. Naar of via Hamburg, naar of via Berlijn, maar het vaakst naar Zwitserland via de A61 en de A5. Bijna altijd ’s nachts heen en overdag terug. En alhoewel het altijd spoedzendingen zijn waarmee ik rijd, heb ik voldoende tijd om regelmatig een pauze te nemen.
    ’s Nachts rijd ik altijd op de cruise met zo’n 115km/h en maak dan 2 pauzes. 1 bij Bruchsal en 1 bij Bad Bellingen. 9 van de 10 medeweggebruikers zijn dan vrachtwagens. Er zijn dan grote stukken met weinig of geen verkeer. En wat zien ik? Zelden of ooit iemand die harder rijdt dan 180.
    Maar overdag, op de terugweg? Probeer dan maar eens de cruise uit met 130. Dat houd je onmogelijk langer dan 5 minuten vol!
    Waar al die mensen hier het voor mogelijk houden om overdag te kunnen jakkeren? Stress, stress en nog eens stress en het schiet ook nog eens niet op. En @eelco74 in 8 uur 250 km méér opschieten? Probeer een oude rot nou eens niets wijs te maken!

    Login om te reageren
  33. clioracing zegt

    17 oktober 2015 om 10:34

    Waarom wordt er aandacht besteed aan dit onderzoek(je) en voor waar aangenomen? Er wonen ruim 80 miljoen mensen in Duitsland en een krappe meerderheid van de 1198 ondervraagden is dus blijkbaar voor een tempolimit. Waarschijnlijk zijn de ondervraagden ook nog eens sterk gelieerd aan de Groenen. Dit kan en wil je toch niet serieus nemen!

    De Autobahn in haar huidige vorm werkt gewoon! Dit is alleen tegen het zere been van een kleine groep zielige mensen die symboolpolitiek voeren en dit laatste stukje vrijheid weg willen nemen. Met een algehele tempolimit zal er namelijk echt geen noemenswaardige verbetering komen op het vlak van veiligheid en uitstoot, “waar het allemaal om te doen is”.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North