BMW M keert de dubbele koppeling de rug toe. Voorgoed.
De ouderwetse handbak heeft nog altijd zijn liefhebbers, maar een goede DCT- of PDK-bak is natuurlijk ook niet te versmaden. Sterker nog: dat is dé perfecte transmissie voor een sportauto. Het is natuurlijk niet voor niets dat merken als Porsche en Ferrari zweren bij de dubbele koppeling.
Toch heeft BMW opmerkelijk genoeg de DCT langzaam maar zeker losgelaten. Dat begon al met de uitgaande M5, die weer terugging naar een traditionele automaat. Vervolgens kwamen ook de nieuwe M3, M4 en recent de M2 uit zónder DCT.
Is er überhaupt nog wel een BMW met DCT te krijgen? Jawel, maar dat zijn de voorwielaangedreven modellen: de 1 Serie, de 2 Serie Gran Coupé en de 2 Serie Actieve Tourer. En dan niet de 128ti, de M135i en de M235i. Oftewel: er is geen enkele sportieve BMW meer te krijgen met DCT.
Dat gaat zo blijven ook. Dat zeggen wij niet, maar Dirk Hacker, hoofd ontwikkeling bij BMW M. Tegenover het Britse Top Gear zegt hij dat de dubbele koppeling voor BMW M verleden tijd is. “Het is nu handbak of automaat, en geëlektrificeerde automaat in de toekomst.”
Je vraagt jezelf natuurlijk af: wat is er dan mis met DCT? Volgens Hacker spelen niet alleen de kosten een rol, maar ook het comfort. Een conventionele automaat zou makkelijker zijn bij manoeuvreren en parkeren. Want dat is natuurlijk heel belangrijk bij een M-product.
Bij deze weet je alvast dat de volgende BMW M (dat wordt de nieuwe M5) ook geen DCT krijgt. En die daarna ook niet. Van de handbak heeft BMW nog geen afscheid genomen, maar dat zal uiteraard ook niet heel lang meer duren. Bij de M2 kun je nog kiezen voor een handbak, maar dat zal de laatste nieuwe M zijn die nog een handbak krijgt.
str8six zegt
Een conventionele automaat is makkelijker bij manouvreren en parkeren? Please enlighten me.
Rudy zegt
Koppelomvormer zorgt ervoor dat de auto kruipt. Zeker de eerste generatie (single clutch) gerobotiseerde automaten pakken erg lomp op en rij je minimaal een halve meter vooruit als hij de koppeling laat pakken. Das in een parkeergarage best lastig.
Bij de huidige DCT’s is het probleem niet zo groot, maar het bestaat wel.
kniesoor zegt
Een M-DCT grijpt wat ‘ruwer’ aan vanuit stilstand, een conventionele automaat met koppelomvormer kruipt. Voor iemand, die wél oto kan rijden is dat ‘ruwe’ van de M-DCT geen probleem, maar voor minder getalenteerden kan dat een issue zijn, die vinden het kruipen van een traditionele automaat makkelijker, bijvoorbeeld bij het maken van parkeermanoeuvres.
Meneer Hacker geeft het in bedekte termen toe : het schrappen van de M-DCT is niets meer of minder een ordinaire kostenbesparingsmaatregel. Jammer.
wimof zegt
Misschien heeft ZF over hun bolleke gewreven?
gilettelubbers zegt
Ik kijk al een tijd naar een M2 competition zoals hierboven afgebeeld. Toch twijfel ik nog altijd behoorlijk of ik een exemplaar met DCT of handbak zou gaan..
Johanneke zegt
Ik kan je nu al zeggen dat handbak waardevaster is. En leuker.
Edge zegt
Het antwoord is eigenlijk heel simpel te beredeneren door jezelf de vraag te stellen: Wat wil ik met die M2?
Is het antwoord “Ik wil met de M2 elke ochtend en avond tijdens de spits naar mijn werk” of “Ik wil de snelst mogelijke tijd kunnen neerzetten tijdens een trackday” dan moet je de DCT hebben. Fijner als je regelmatig file komt te staan, en op het circuit schakelt kun je met die snellere schakelmomenten serieus tijd winnen.
Is het antwoord iets in de trant van “Ik zoek een leuke auto voor in het weekend” of “Ik heb een bucketlist van rijderswegen die ik wil afwerken”, dan moet je natuurlijk de handgeschakelde versie hebben. Je levert wat in aan comfort en gebruiksgemak in bijvoorbeeld die filesituatie, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug wanneer je de auto over kronkelige B-wegen jaagt en met een grijns van oor tot oor in die versnellingsbak roert.
berlinetta zegt
Hij moet dus de handbak hebben. Waarom zou je anders zo’n auto kopen?
maotje zegt
Ook op rijderswegen zou de dct mijn voorkeur hebben.
De verhoudingen van de bak zijn anders.
Kortere versnellimgen waardoor je meer moet schakelen.
audirs3 zegt
Jammer dat ze niet voor de CVT kiezen, is in theorie eigenlijk de allerbeste transmissie waarbij de motor altijd op optimale toerental kan blijven draaien en je totaal geen schakelmomenten voelt.
Johanneke zegt
Yep, maarja, klinkt niet leuk. Wel loei efficiënt ja.
kniesoor zegt
Kan uit ervaring melden, dat je bij een M-DCT of PDK ook geen schakelmomenten voelt, zo gruwelijk snel wisselen die dingen van verzet. Daarbij maakt het niet uit of je alleen een klein beetje, wat nadrukkelijker of plankgas geeft. Zelfs bij een 1,2 TSI met DSG is het schakelmoment zo minimaal, dat ik er geen CVT voor in de plaats zou willen hebben.
Johanneke zegt
Gaat niet om het schakelmoment, gaat om altijd juiste toerental voor elke situatie.
kniesoor zegt
Bij moderne turbomotoren is de koppelkromme meer een ‘koppelvlakke’ tussen – pak ‘m beet – 1800 en 5000 rpm. Dus dat ‘juiste toerental’-verhaal is hoegenaamd niet meer van toepassing, dat gold meer in de tijd, dat er nog een duidelijke piek in de kromme zat.
flow82 zegt
Een CVT zal ongetwijfeld beter/efficienter zijn, echter een CVT klinkt en voelt zo nerveus aan imho.
Svenska II zegt
Dat is wel en wat ouderwetse gedachte. Moderne CVT’s hebben ook een mechanisch deel, en dan is dat helemaal weg
Svenska II zegt
Jammer, dan wordt het toch een 2 Active Tourer ipv een M5…
jessepinkman zegt
Erg jammer, heb de DCT in mijn F82 M4 en het is een fantastische versnellingsbak, het voegt veel extra beleving toe. Ik zou ‘m nooit willen inruilen voor een handbak. Heb ook de nieuwe M3 met ZF-8 op het circuit gereden en het is allemaal wat softer, helaas. Jammer dat ze zo een ruig randje van een auto afhalen die toch wat ruiger zou horen te zijn.
imaginenl zegt
Ik snap de argumenten niet helemaal. In mijn auto zit ook een DCT en die kruipt precies zo als een automaat dat doet. Dan is het toch gewoon een questie van die DCT goed programmeren?
kniesoor zegt
Sommige dubbelkoppelingsautomaten ‘kruipen’ inderdaad, maar de M-DCT van de F8x (en de PDK van een platgeslagen kever) doet dat niet. Voor snel spul graag zo’n niet-kruipende dubbelkoppelaar, om reden zoals @jessepinkman hierboven zegt.
willemveenstra zegt
Ach bmw M is überhaupt niet meer interessant. Nieuwe M2 van 1700kg heeft natuurlijk niks meer met de ///M van Motorsport te maken. De M2 competition is de laatste leuke M. Pak er nog een 2e hands zolang ze er nog zijn. Een Handbak is de lekkerste!