De Stelvio SUV zit er hard aan te komen. Eindelijk, maar de Italianen hebben nog veel grotere plannen.
Alfa-baas Reid Bigland heeft een tipje van de sluier opgelicht over de toekomst van het trotse merk en als we hem mogen geloven kan de gevestigde orde zich maar beter zorgen gaan maken. Bigland wil het de Duitse merken bijzonder lastig gaan maken in diverse segmenten. Krachtige taal, maar Alfa heeft wel een achterstandje in te halen op de rest. Zo groot is het huidige modellengamma immers niet.
Bigland trapt af met de Stelvio. Deze concurrent van de Audi Q5 en de BMW X3 moet klanten gaan lokken met z’n dynamische weggedrag en krijgt de beschikking over dezelfde motoren als de Giulia. Daarbij is er ook meteen bijzonder goed nieuws, want er komt een Stelvio Quadrifoglio met 2,9-liter biturbo V6 en waarschijnlijk goed voor 510 pk, net als in de Giulia Q.
Daarnaast komt er een grotere SUV die het op moet nemen tegen klinkende namen als de Audi Q7 en de BMW X5. Rijdynamiek staat ook hier bovenaan de prioriteitenlijst en dus hoef je niet te hopen op een zevenzitter. Daarnaast zouden de Italianen broeden op concurrent voor de BMW X1, ter vervanging van de huidige Giulietta. Ook Alfa duikt dus head first in het segment der SUV’s en crossovers.
De onthulling van de Giulia station wordt gepland voor Genève 2017 en de focus ligt bij deze auto op design, niet zozeer op binnenruimte. De kans op een 5-serie rivaal is dan weer een stuk kleiner. Zoals gezegd ziet Alfa kansen in de SUV-markt en een grotere sedan maakt het mogelijk lastig om de investeringen terug te verdienen.
Alfa’s Giulietta kreeg onlangs nog een zeer minimale facelift. De opvolger staat echter gepland voor over een jaar of drie, waarbij we ons ook op mogen maken voor een heuse station-variant. Ga er maar van uit dat deze opvolger op een FWD-platform wordt gebouwd.
Dan nog over de opvolger van de Alfa Brera. Die sportwagen ging in 2010 uit productie en was niet bepaald de gehoopte verkoopknaller. Ergens na 2020 krijgt deze Brera een opvolger die zowel in coupé- als spider-variant zal worden gebouwd.
We zijn erg benieuwd of het FCA lukt om al deze grote plannen waar te maken en of Alfa vaste grond aan de voet gaat krijgen in de Verenigde Staten. Als dat feest immers niet doorgaat, is het nog maar de vraag of we al die nieuwe Alfa’s binnen nu en vijf jaar bij de showroom kunnen bewonderen. (via: Autocar)
Jochempie zegt
Nee ik geloof het niet. Ik denk dat er twee nieuwe Alfa’s verschijnen… De Stelvio en de Giulia Sportback..
bischero zegt
@Jochempie: *SportWagon en ik geloof er wel in
Jochempie zegt
@bischero: Oh ja zo heet ‘ie. Was nog niet helemaal wakker.
gijsso zegt
Vijf jaar geleden zeiden die Italianen dat ook al, en vijf jaar eerder daarvoor ook…
Dat de Sportback en Stelvio komen staat vast, die zijn immers bijna klaar (al vind ik een stationwagen van een sedan niet direct een heel nieuw model). Dan zou het goed zijn als ze een model onder de Giulia krijgen, maar kijkende naar hoe lang ze eigenlijk over die Giulia hebben gedaan lijkt het me sterk als ze daarnaast nog een coupé/cabrio kunnen ontwikkelen.
misterdrogba zegt
Dit zijn wel erg ambitieuse plannen.. er zal wel een SUV (Stelvio) a la Q5 komen maar de rest is voor mij eerst zien dan geloven.
Misschien eerst zorgen dat de Giulia een verkoop succesje wordt dan komt de rest wel vanzelf.
Dutchdriftking zegt
Hopelijk voor Alfa maakt Trump de invoer van Alfa’s in de VS niet te moeilijk……
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Dan zijn er nog opties om dat te omzeilen, aangezien FCA ook een redelijke Amerikaanse vinger in de pap heeft. Maak AR dan een Amerikaans merk op papier en verscheep die auto’s deels geassembleerd naar de USA bijvoorbeeld.
lincoln zegt
@jochempie:
De export van Alfa’s naar Amerika beleefde zijn hoogtij dagen onder het regime van Obama ..
Sinds Trump president is .. is Alfa naar de klote ..
Het is gewoon niet toevallig meer ..
Jochempie zegt
@lincoln: Hoe lang denk je dat je geslapen hebt vannacht, drie maanden?
bischero zegt
@lincoln: Er zij niet genoeg azijnfabrieken in de wereld om in jouw behoeften te voorzien. Picture that for a sec ;-)
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: is Trump al president dan? Volgens mij pas in januari
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
Is Alfa al naar de klote dan ??
lekbak zegt
@Jochempie: het gaat niet om waar het merk vandaan komt maar waar de auto’s gemaakt zijn. Eind assemblage in de VS dus…
lincoln zegt
@lekbak:
Om op miraculeuze wijze onder aan de streep goedkoper in de USA showrooms te staan dan in de Europese !!
Want daar komt het uiteindelijk op neer ..
Jochempie zegt
@lekbak: Daarom droeg ik dat argument ook aan, om ze half geassembleerd naar de VS te verschepen.
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Welke Alfa,s dan ??
jeaup zegt
Ik kan al moeilijk geloven als er twee nieuwe auto’s zouden komen, laat staan 9…. Hoezo zouden ze dit soort dingen blijven beweren terwijl de Giulia nog niet eens een benzine versie heeft in Nederland?! Beetje gebrek aan realiteitszin als je het mij vraagt….
snorrie zegt
Lijkt me heerlijk. Het zal het straatbeeld lekker opfleuren.
viezefreddyw zegt
Ik geloof er geen reet van. Plannen en Alfa is nooit een goede combinatie geweest. Wel gun ik het ze van harte.
toniominestrone zegt
Ik wil het wel geloven maar ik geloof het niet!
granlusso zegt
Alfa Romeo kan beter gewoon twee modellen aankondigen en zich daar volledig op focussen. Ik denk dat mensen, in ieder geval ik, nogal moe worden van continu die grote verhalen, om er vervolgens achter te komen dat er alwéér een gigantische tijdsvertraging op zit of dat er alwéér niks van terechtkomt.
Dat kost ook verkopen, aangezien potentiële kopers (lees: niet-Alfisten) het merk in mijn optiek minder serieus zullen nemen.
Jammer. Al gun ik het ze wel natuurlijk, mocht alles dit keer wél op z’n pootjes terechtkomen.
jorden zegt
Jawel hor! Coupé en cabrio van de Giulia, logische modellen en makkelijk te ontwikkelen. Dat zijn er dan ook weer 2
Orichy zegt
Dat was vijf jaar geleden ook al de wens der gedachten, helaas is er nog niets van waar gemaakt en dat zal de komende 5 jaar ook wel niet gebeuren, vrees ik.
Als er 2 à 3 nieuwe modellen bijkomen is het veel, met dan de 2 vernieuwende modellen, zou het in de buurt komen, meer zal het wel niet worden, of xe gaan ombadging gebruiken, dan is er een kans.
tenaci zegt
NEEN…. tenzij, Pasen en Pinksteren op een dag gaan vallen, we daadwerkelijk St. Juttemis gaan vieren, de hel bevriest, Trump president van de USA wordt (oh, wacht….), het mij een keer echt lukt om een vliegende mug doormidden te snijden, ik de loterij win en Wilders zich tot moslim bekeert. Dan geloof ik het wel…..
vorsprungdurchbetrug zegt
Ik ben niet zo negatief gestemd over het schema wat nu naar buiten is gekomen,
ze hebben de fabrieken gemoderniseerd, nieuwe motoren, platformen, transmissies ontwikkeld.
Een nieuw model maken gaat veel sneller als je de basis al hebt.
Zo doen andere het toch ook??
trustmeiamanengineer zegt
Ja, het gaat hard de goede kant op nu!
Alleen pas over 3 jaar een Giulietta opvolger vindt ik veel te laat…. Die gaat nooit mijn 147 kunnen opvolgen dan. Maargoed, het is ook geen straf om tussendoor nog een paar jaartjes in een Giulietta QV te rijden bijvoorbeeld.
deboes zegt
Als je het op de vag manier doet, hier en daar een nieuw led lampje, een ander lijntje en je hebt al weer een nieuw model
stefan1207 zegt
Dat ze zich eerst maar eens concentreren op wat er is. Of op wat er nog niet is, eigenlijk: de Giulia 2-liter benzine, die eigenlijk al sinds augustus in de toonzaal had moeten staan. Deze week was hij ‘nog steeds niet in productie’… Jammer, want ik had echt graag een Giulia gehad. Maar ik kan niet blijven wachten en dus heb ik gisteren maar bij BMW een bestelbon getekend.
bischero zegt
@stefan1207: nooit ergens gezegd dat ie ook in de showroom zou staan
bischero zegt
@stefan1207: in augustus
berlinetta zegt
Hoewel ik niet per se van de crossovers ben, denk ik dat dat wel de juiste weg is om te bewandelen. Dat is wat momenteel erg in trek is. Dus bouw die dingen en verdien er geld mee en bouw daarna heerlijke Alfa-sedans. Dan ben ik weer tevreden.
clarkson zegt
Maar kan dit wel? Hoe kunnen ze dit financieren.. Ze hebben hiervoor de stekker al uit Lancia getrokken. En wat is het volgende? Fiat? Of verkopen ze straks Jeep weer nu ze lekker draaien met dat merk?
lincoln zegt
@clarkson:
Chrysler corporation en EU subsidies houden deze poppenkast overeind ..
clarkson zegt
@lincoln: Volgens mij mogen ze vanuit Italie de Chrysler geldpot in USA niet zomaar leegtrekken.. Maar het zal wel, kan niet anders.
vorsprungdurchbetrug zegt
@clarkson:
Lancia blijft gewoon bestaan,
“Lancia verkocht 5.450 auto’s (+29,85%) met de Ypsilon dit keer op een trotse tweede plaats in de nationale top tien (de laatste twaalf maanden 64.152 stuks)” Bron; https://www.autoedizione.nl/fca-in-oktober-opnieuw-sterk-in-italie/
Hieronder een link van de andere tak van de Fiat groep, met een leuk filmpje van wat ze produceren.
http://www.cnhindustrial.com/en-us/Pages/homepage.aspx
https://www.fcagroup.com/en-US/Pages/home.aspx
clarkson zegt
@vorsprungdurchbetrug: Alleen met de Ypsilon? Dit noem ik geen bestaan. En ik kan me niet voorstellen dat ze dit lang zo blijven doen.
vorsprungdurchbetrug zegt
@clarkson:
Als je een menig wil vormen over Lancia, is het handig dat je wat verder kijkt dan Autoblog en Autoweek.
Er komt af en toe nieuws over Lancia voorbij, waaruit blijkt dat FCA met Lancia verder wil.
Esprit_de_Flandre zegt
@vorsprungdurchbetrug: CNH Industrial is GEEN deel van de Fiat groep. De Fiat groep werd aandeelkundig (bestaat dat?) gesplitst in Fiat Automotive en Fiat Industrial, om het samengaan met Chrysler makkelijker te maken. Fiat Auto werd daardoor FCA, en Fiat Industrial werd hernoemd tot CNH Industrial. Hoewel de meeste aandeelhouders nog steeds dezelfde zijn, zijn het toch twee aparte groepen…
stijnn zegt
Alfa wil echt stap hoger maar heeft ook geld daarvoor nodig. De Guilia is denk ik als eerste nieuwe model in het nieuwe Alfa en gezien de beperkte reeks niet die verkooptopper die men zoekt. Hopelijk is de Stelvio dat wel en komen al die modellen waar men al jaren over roept dan toch. Zou mooi zijn.
giulio zegt
Ik koop liever aandelen Alfa dan aandelen VAG. That’s for sure.
mout zegt
Wat ik geloof of niet laat ik even in het midden.
Maar @MauritsH, kan je gewoon op basis van het AB-archief een overzichtje maken van de AR-toekomstplannen van dit millennium, plus wat ervan gekomen is?
Om de smaak vast te pakken te krijgen deze uit 2011: http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/04/plannen-van-alfa-romeo-tm-2014-eindelijk-in-beeld. Met 2 nieuwe modellen in 2012, vier in 2013 en eentje in 2014.
Author zegt
Zal het eens in de groep gooien!
robinhoajax zegt
Over drie jaar pas een nieuwe Giullietta, dat is toch veel te laat. Of alle modellen ook op tijd komen moet ik ook nog maar eens zien, al verheug ik me er wel op
bossie zegt
Negen is wat veel naar als ze in twee populaire segmenten (sportsback en suv) goed gaat boeren kunnen ze in overleg met geldschieters best wel eens wat momentum gaan pakken en andere modellen lanceren. Maar nogmaals, 9 is veel.
zesinline zegt
Ze hebben nu al problemen met leveren en de afwerking!!!
allesmetturbo zegt
Het zou het straatbeeld zoveel beter maken !
perry_snijders zegt
Van het plan uit 2014 hebben we er nog zes tegoed, tussen nu en 2018.
Joost zegt
Negen nieuwe AR’s in vijf jaar??
Ik ben bang dat vijf nieuwe modellen in negen jaar al heel optimistisch is.
Al hoop ik dat ze het wel gaan doen!
benzinehoofd zegt
9 verkochte exemplaren in 5 jaar? Dat moet zelfs Alfa Romeo nog lukken.
sanderm3 zegt
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik kan t alleen maar hopen. Ik draag dit merk een warm hart toe. Heb zelf paar jaar in een Gtv gereden, en als ik terugkijk op de 13 auto’s die ik gehad heb, was dit toch wel degene die me de grootste glimlach bezorgde. En die andere bestonden uit vnl bmw’s en mercedessen.
spiderman zegt
Onthulling van de Stelvio op 16 november tijdens de LA Motor Show, als ik het jongste corporate geronk van Alfa Romeo goed begrijp: “Binnen een paar dagen wordt een nieuwe pagina geschreven in de geschiedenis van het sportieve èn innovatieve merk dat al 106 jaar de authentieke uitdrukking is van het “La Meccanica delle Emozioni” concept.”
riendevag zegt
Beste medelezers
Ik vraag om uw goedbedoelde adviezen en een beetje compassie
Ik zag de Foto met de schitterende neus van de fraaie automobiele gratia die Alfa Juila heet…
En heb spontaan het beeldscherm gekust:…
Is dit een reden om mij zorgen te maken…. Is dit vreemdgaan….Moet ikdit mijn vriendn biechten???
Wow waat een schoonheid en er komen ook nog 8 zusjes…
HALLELUJAH!!!
Forza Alfa
timoangelo zegt
Ik hoop het dat merk verdiend het. Trouwens een nieuwe brerra is niet erg ik vond/vind het een gave bak!
Capibaro zegt
bizar eigenlijk dat bij de eerste foto’s iedereen (inclusief mezelf) de Giulia vond lijken op een BMW 3. Nu zie ik dat totaal niet meer
spiderman zegt
@capibaro: Van opzij lijkt hij nog steeds veel op een BMW3. En van voren stoor ik me meer aan dat kenteken dan bij de meeste Alfa’s. Mooie bak evengoed.
autodrome zegt
Hoop het! Ben bang dat Sergio aan het ijlen is geslagen … Ambitie is een mooi ding, het waarmaken is een ander verhaal. De Giulia is de eerste auto uit de koker van Alfa sinds de Giulietta en die stamt uit, schrik niet, 2010. Bijna 7 jaar! En nu 5 modellen in 5 jaar, hoop het echt. Ben sinds dat ik een147 als lease heb gehad, een fan, het ding reed heerlijk. Dit ondanks piepjes, rammeltjes, een leeggetrokken accu op een koude wintermorgen, plots oplichtende lampen in het dash en wat andere nietszeggende onzin. Het is en blijft een merk voor auto liefhebbers ..
autodrome zegt
Niet 5, maar 9! Nog erger dan Ik dacht, Sergio is gek geworden …