We zetten de meest legendarische moderne, hedendaagse offroaders op een lijstje!
Afgelopen week was het het grootste nieuws als het aankwam op auto’s. De Ford Bronco. De stoere terreinauto van Ford maakte na jarenlange afwezigheid een LL Cool J-esque comeback. De Ford Bronco was een enorme SUV met een ruig en onbehouwen karakter. Een échte SUV, dus met een ladderchassis.
Bronco
Sinds vorige week zijn er twee nieuwe Bronco’s bijgekomen. De nieuwe Ford Bronco en de nieuwe Ford Bronco Sport. Die laatste gaat stiekem een hele grote hit worden en heeft in Nederland enorme potentie. De ‘echte’ Full-Fat Bronco is typisch Amerikaans, maar spreekt uiteraard het meest tot de verbeelding.
De Bronco is nog echt een rauwe doordouwer. In een wereld van crossovers die minder terreinwaardig zijn dan de gemiddelde sedan, is de Bronco een verademing. Het is nog een auto waarmee je echt iets klaar kunt spelen in het terrein en daar nog lol in hebben ook.
Maar het is zeker niet de enige die je kunt krijgen op deze planeet. We hebben er negen voor je op een rij gezet. Houd er rekening mee: het gaat in dit geval om offroaders die op dit moment in productie zijn. Hier komen ze!
Mercedes-Benz G-Klasse (W463)
Het nadeel van de Mercedes-Benz G-Klasse is dat deze niet meer cool is. Het is nu gewoon een peperduur modeaccessoire. Een beetje het automobiele equivalent van een Rolex: duur, complex en bijzonder fraaie techniek, maar ook populair bij het publiek dat gewoon ‘een dure’ auto met een dure uitstraling wenst. Maar gelukkig kun je de G-klasse achteraf nog naar wens aanpassen bij Mercedes. Ook kun je het beste de AMG-modellen laten voor wat het zijn: dankzij de bumpers is de hellingshoek minder en de banden hebben minder grip.
Ga voor een G400d of een G500 als het écht geen diesel mag zijn. Kies er eentje in het bruin of saharabeige. Kleine wieltjes met dikke offroad banden. Nul opties. Het is de laatste auto die zult hoeven kopen. Een andere optie om mode G-Klasses te ontlopen, is om te kiezen voor de G-Klasse professional. Deze heeft zelfs een andere interne fabriekscode: W461. Dit is de échte G-Klasse zoals deze bedoeld is.
Toyota Land Cruiser 70 (J76)
Ondanks dat Toyota aanvankelijk kopieerde met de Land Cruiser, is de auto inmiddels de OG. Het mooie is dat Toyota op dit moment nog steeds de Land Cruiser J70 bouwt. De auto verving de oude ’40’-serie Land Cruiser in de vroege jaren ’80. Sindsdien zijn er diverse Land Cruisers bijgekomen. Veel daarvan zijn nog echte werkpaarden, maar niet zoals de ’70’. In feite is deze Land Cruiser de reden dat Toyota zo’n enorm goede naam heeft als het gaat om onverwoestbaarheid.
De Land Cruiser 70 is gebouwd voor één doel: het vervoeren van inzittenden. Altijd en overal. De gaafste motor is de 1VD-FTV, een 4.5 liter V8 met een enkele turbo die net meer dan 200 pk levert. Qua luxe hoef je niet al te veel voor te stellen. De Land Cruiser 70 is met opties als airco, radio en dergelijke te verkrijgen, maar voor luxe moet je naar andere Land Cruiser modellen kijken.
Lada Niva (21214)
Russen en auto’s. Het is altijd een beetje een vreemde combinatie geweest. Het communisme zal vast goed geweest zijn voor werkgelegenheid, maar niet voor de ontwikkeling van de automobiel. De meeste Lada’s (en andere Russische auto’s) waren in licentie gebouwde wagens. In het geval van Lada waren het Fiats. De eerste Lada die niet gebouwd was op basis van een Fiat was deze Niva. Het idee achter de Niva was om een auto te bouwen voor de dunbevolkte, landelijke gebieden.
De auto moest in staat zijn op slecht wegdek en buiten de gebaande paden te kunnen rijden. Aan de andere kant moest de kleine terreinrakker niet al te duur zijn. Er werd wel gebruik gemaakt van Fiat-techniek, maar de basis en een groot gedeelte van de ophanging waren een eigen ontwerp. De Niva (later Lada 4×4 genaamd) werd een icoon. Eindelijk had Rusland een auto die past in het rijtje van Vodka, de AK-47 en eindbazen in James Bond films.
Mitsubishi Pajero
Als er een naam bijzonder sterk is in de off-road wereld, dan is het wel de Pajero. Het is nog altijd de meest succesvolle auto op de Paris-Dakar Rally. De Pajero staat in de publieke opinie ten onrechte behoorlijk in de schaduw van de Toyota Land Cruiser. Qua concept scheelt het niet heel erg veel. Een ijzersterk ladderchassis, onverwoestbare motoren en de typische Japanse no-nonsense uitstraling. In de loop der jaren wist Mitsubishi met de naam Pajero ook een hoop andere terreinwagens en crossovers te slijten.
Gek genoeg doet Mitsubishi nauwelijks iets met de Pajero tegenwoordig. Mitsubishi heeft op dit moment drie crossovers in de aanbieding (ASX, Outlander en Eclipse Cross) maar geen van hen heeft een link met de Pajero. Sterker nog, voor de meeste markten is de Pajero niet meer te verkrijgen. Zelfs op de thuismarkt is de auto uit het leveringsprogramma gehaald. Wel wordt de auto gebouwd voor markten waar men nog echt afhankelijk is van hun auto, zoals in Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika.
Jeep Wrangler (JL)
De Ford Bronco is natuurlijk maar met één auto in het achterhoofd gebouwd: de Jeep Wrangler. Zelfs in Nederland is deze legendarische offroader te verkrijgen. Dankzij onze BPM-regeling betaal je 95 mille voor de instapper, wat natuurlijk krankzinnig is. Dat komt omdat Jeep de Wrangler niet te veel aanpast. Zo staat de auto nog altijd op een ladderchassis. Je kan de Wrangler krijgen met een korte of lange wielbasis (de Unlimited).
Die laatste heeft dan twee extra deuren. Het is vooral die uitvoering die enorm populair is wereldwijs (waar de wetgeving iets minder bizarre uitwerkingen heeft). Als we kijken naar de uitvoeringen van de Wrangler, kun je zo zien welke kant het met de Ford Bronco opgaat. In Nederland is er in de vorm van de ‘Brute’ een speciale, extra luxe versie van de Wrangler te krijgen. Ook met deze kun je nog prima een trap oprijden of door de regen rijden.
Suzuki Jimny
Zijn naam is klein, zijn daden benne groot. De Suzuki Jimny is ook zo’n auto die zich ontwikkeld heeft, maar wel op de goede manier. Het rouwe karakter van deze kleine legendarische offroader is gebleven. De Jimny is in eerste instantie een terreinauto. De Jimny kent een hele lange bloedlijn die teruggaat naar 1970. Het idee achter de Jimny (later ook SJ en Samurai genaamd) was een zo laag mogelijk gewicht en maximale terreinwaardigheid.
De Jimny heeft dus inschakelbare vierwielaandrijving en een lage gearing. Op de meeste SUV’s zit tegenwoordig niet eens vierwielaandrijving, laat staan een tussenbak. Het is nog altijd een veel geziene auto in toeriste gebieden. Je vakantie op Tenerife is niet compleet zonder dat je je maag laat leegpompen in het ziekenhuis en een rondje crosst met een Jimny. Het huidige model wordt ook nog in Nederland verkocht. Leuk: er is een enorme hoeveelheid aan accessoires voor te vinden.
Land Rover Defender
Deze is een beetje lastig. Want laten we eerlijk zijn: de Defender is soft geworden. Het grootste verschil is dat de Defender geen ladderchassis meer heeft. Dat heeft in principe alleen maar voordelen, tenzij je geregeld het terrein induikt. Land Rover bewijst overigens al sinds de Freelander dat ze een auto met zelfdragende carrosserie heel terreinwaardig kunnen maken.
Ook was de basis voor de oude Defender gewoonweg te oud. In tegenstelling tot de meeste ontwerpen stamde de basis van de Defender uit de jaren ’40, niet de jaren ’70 of ’80. Dat is een enorm verschil, alhoewel de vorige Defender meer een legendarische offroader is dan zijn opvolger. Bij de nieuwe Defender is de specificatie van groot belang. Een groene korte Defender met witte stalen velgen ziet er nog geweldig uit.
Nissan Patrol (Y62)
Er zijn tijden geweest dat de Nissan Patrol een veel geziene gast was op de Nederlandse wegen. In de tussentijd is het uitgegroeid tot een behoorlijk legendarische offroader. Het was een enigszins betaalbaar Land Cruiser alternatief. Net als de Pajero. De eerste Patrol begon als een Jeep alternatief, maar groeide langzaam uit tot een telkens luxere en grotere auto.
Nu was dat niet vreemd: dat gold voor bijna alle concurrenten. In 2010 werd ‘onze’ Patrol (de Y61) uit productie gehaald en vervangen door de veel grotere en luxere ‘Y62’. Maar, nog altijd met een ladderchassis. Met name in de Emiraten is de Patrol nog een zeer populaire auto. Er is zelfs een Nismo-variant van en een Infiniti-versie.
Toyota 4Runner (N280)
We eindigen met nog een Toyota. Simpelweg omdat Toyota precies maakt wat men in dit gedeelte van de markt zoekt. De 4Runner is nog een échte SUV zoals deze ooit bedoeld is. Een ijzersterke en uiterst capabele offroader. Het mooie van de 4Runner zijn de bijzondere uitvoeringen en de accessoiregidsen.
Offroad banden, vrijloopnaven, lieren en rubberen vloermatten klinken toch wat heldhaftiger dan 22” velgen, Panoramadak, groot navigatiesysteem of adaptieve cruise control. Er is zelfs een extra heftige Toyota 4Runner TRD. Nog een bijzonder knappe prestatie is dat Toyota dat gedaan heeft zonder de Land Cruiser-link te leggen of retro design toe te passen. Het is een van de laatste ‘echte’ auto’s in een wereld vol holle pretentie.
406_v6 zegt
De G Professional (W461) is niet (meer) te koop voor de “gewone man”
Dizono zegt
Ook niet meer voor de niet gewone man. De professional is nu ook de W463, maar dan wel die van de vorige generatie. De nieuwe van defensie zijn bv ook al 463’s. Verwarrend genoeg heeft de nieuwe G om homologatieredenen dezelfde baureihe.
Verder gebruik ik deze plek bovenin om even een lans te breken voor de UAZ 469, die mag hier echt niet ontbreken!
lekbak zegt
@Dizono: de 463 is nog wel gewoon een 460 met wat kleine wijzigingen. Je kunt van elke 46x elke andere willekeurige 46x maken zonder ingrijpende laswerkzaamheden (als je appels en appels pakt tenminste, een swb zal geen 6×6 worden).
rollingstoned zegt
Tof artikel weer @willeme bedankt ?
moveyourmind zegt
Zo karakteristiek als zijn voorganger is hij natuurlijk niet, maar zoals de Defender SWB hierboven uitgevoerd is ziet hij er toch best wel fraai uit.
awesome zegt
@moveyourmind: toch zou ik eerder voor de Bronco gaan. De Defender is net te soft vormgegeven naar mijn idee.
mopar70 zegt
Fijne bijdrage weer van willeme. De Patrol graag.
scalvaro zegt
How about the big daddy the Range Rover?
E550 zegt
Wel dan Niva noemen, maar niet de legendarisch UAZ 469.
toyotafortuner zegt
Waar sta ik dan?
Dutchdriftking zegt
De 4runner is fijn!
sizedoesmatter zegt
Ik mis de UAZ Bukhana bus. Oude rus die in ons land zelfs te koop is.
Pallas zegt
@sizedoesmatter: Hoeveel mensen zouden eigenlijk daadwerkelijk gedaan hebben?
Pallas zegt
@pallas: kromme zin, sorry
Dizono zegt
Meer dan van menig ander auto uit de lijst, in ieder geval de afgelopen jaren. Klein succesje wel voor de 4×4 specialist die ze deze kant op haalt.
rikv99 zegt
@pallas: Zie er geregeld een door Denhaag/Wassenaar rijden. Verassend leuk om te zien!
Pallas zegt
@rikv99: altijd leuk als iemand wat gedurfds aanschaft
galant zegt
De dagen dat ik de folders van Pajero en de L200 doorbladerde en op youtube de reclames voor de Pajero keek liggen al een tijdje achter me. Maar de Pajero (en dan het liefst long body) en de L200 (double cab) van de tweede generatie zou ik stiekem toch willen hebben. De dagen dat ik met de boswachter (tijdens mijn stage) in zijn Pajero over de Veluwe mocht rijden. Elke modderpoel werd benut :D
saxoke zegt
@galant: er was eens een tijd (eerste helft jaren 90) dat elke “semi dikke nek” en vriendjes van elkaar hier in het dorp een Pajero reed. Bvb Peter kocht zich een 2500Turbo Diesel, Henk wou niet onderdoen en kocht zich een 2800Turbodiesel met lange wielbasis, waarna Jan zich ook een Pajero aanschafte, alleen kon hij m eigenlijk niet veroorloven en kocht een basis korte versie met de lichtste diesel. Toen meende Peter dat ie de overtreffende trap moest geven en kocht de lange versie in 3500 v6 vorm, in 2 kleuren groen en een soort goud achtig. Stiekem een dikke auto was dat. Daarna was er nog een Frans, die een Mercedes E cabrio kocht in E320 versie, waarna Jan ook meende hem na te moeten doen, maar niet verder kwam dan een E220.
mustang750supersnake zegt
camel trophy vond ik altijd vet om naar te kijken…
Robert zegt
Ik weet er nog wel een paar:
– Peugeot 504 Dangel. Zo’n beetje alles wat onder deze vlag is geproduceerd en nog niet gesloopt rijdt nu nog rond in Afrika.
– Unimog. In duizend-en-een uitvoeringen, zowel utilitair als civiel.
– Panda 4×4. Feitelijk een conversie zoals de 504 Dangel, maar qua concept en uitwerking haast net zo capabel als een Jimny
– ex aquo, vanwege de curiositeit:
Citroën Mehari, Renault Rodeo, Mini Moke
mopar zegt
@RRRobert: op de unimog na zijn dat geen nieuw verrijdbare auto’s. Staat ook in de titel hè ;)
mopar zegt
@mopar: Verkrijgbare….
Hubert zegt
Panda toch nog wel?
hzj78 zegt
Ik kies voor de meeste onverwoestbare, misschien een beetje bevooroordeeld, de Toyota 70 series! Gewoon omdat het me trouwe metgezel in Afrika is
Dizono zegt
UAZ 469 en Patriot mogen niet ontbreken in deze lijst. Briljante terreinbeulen van de oude stempel, maar nog wel nieuw te koop. Zelfs in NL!
dunhozzie zegt
@Dizono: https://www.autoscout24.nl/aanbod/uaz-469-oldtimer-komplett-fuer-offroad-sehr-viel-neues-benzine-groen-f7daea70-d29f-49d4-be33-35c7e73c9677?cldtidx=10&cldtsrc=listPage is toch bruut of niet
Design_Driven zegt
Pajero zou volgend jaar vervangen worden (op het zelfde platform als de Nissan Patrol) maar vandaag werd bekend dat hij niet zal worden vervangen. RIP!
shellplc zegt
Mis de Toyota Landcruiser 100 in dit lijstje, Kun je 70 eigenlijk wel nieuw krijgen hier in Nederland?
Hoop van deze auto’s zijn in Nederland niet te verkopen door de hoge belastingen kijk naar Nissan hadden pakweg een jaar of tien terug hier een behoorlijk uitgebreid gamma van terreinauto’s, die nieuwe Patrol is niet eens op de Nederlandse markt gezet.
mopar zegt
@shellplc: LC100 is niet meer nieuw te krijgen.
mopar zegt
@shellplc: de 70 kan je idd nieuw in Nederland krijgen. Rijd je over de A12 richting Duitsland dan kom je een bedrijf tegen die tientallen van de 70’s, dikwijls als pickup variant, op z’n terrein heeft staan. Is denk ik alleen voor de export.
Arnoud zegt
Van Vliet, Nieuwerkerk aan den IJssel. Langs de A20, het diepste punt van Nederland ligt net naast hun oprit.
mashell zegt
Die zaak is toch niet het dieptepunt van Nederland?
Arnoud zegt
Zijn al wel eens gewichtig toegesproken door de belastingdienst.
slowland zegt
Blijf als Nederlander ver weg van de nieuwe Bronco en de Wrangler! Hier zijn ze goedkoop, en dat heeft een reden: Wegligging van een duikboot, afwerking van lik-me-vestje, comfort om van te huilen en techniek van lang, lang geleden….
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de Jimny, meeste waar voor je geld. Helaas niet in Canada leverbaar, anders had ie al voor de deur gestaan…..
De 4Runner is dan de beste keus, eigenlijk kun je beter een Tacoma nemen, zelfde chassis en techniek, maar dan als pick-up…..
De Niva koop je alleen als statement, en als je goed bent met een lasapparaat….
ty5500 zegt
Als er nu zaken zijn waar de Jimny niet in uitblinkt, is het wel comfort, wegligging of de moderne techniek. Hoeft ook niet maar dan is het wel raar dat je de Bronco en Wrangler hierop afbrandt en de Jimny aanbeveelt.
lekbak zegt
@ty5500: het verschil is de prijs natuurlijk. De Jimny heeft niet de prijs van een hogere segment Mercedes suv, zoals de jeep wel.
ty5500 zegt
Dat is hetzelfde als iemand een Clio RS aanbevelen in plaats van een Skoda octavia rs omdat de persoon de skoda niet comfortabel genoeg vindt en dit met het argument dat de Clio tenminste goedkoper is. Dan ben je hoogstwaarschijnlijk gewoon niet in het juiste segment aan het shoppen.
slowland zegt
Ik brand niks af.
De Jimny is van nature een spartaanse auto, en Suzuki zegt dat ook. Weinig comfort, maar perfect off-road.
De Ford en Jeep ‘proberen’ luxe uit te stralen en voegen allerlei comfort toe. Alleen ze falen daar heel hard in.
Ik heb zelf een proefrit gemaakt in de Gladiator, en dat valt heel erg tegen. Hij wordt in de markt gezet als luxe pick-up…. Maar ik vond het persoonlijk niks; te harde stoelen, hard plastic in het interieur, waardeloze vering, geen fijne automaat. En dan is een vanafprijs van rond de $Can 40.000 toch een hoop centjes, en kun je voor dat geld ook een GMC Sierra of Toyota Tacoma kopen.
De nieuwe Bronco is gehyped en is daardoor veel te duur…. Ik moet wel zeggen dat ik het design erg goed gelukt vind.
mopar zegt
@slowland: Een terreinwagen heeft altijd een ruk wegligging. Dat is inherent aan het soort chassis dat nodig is om fatsoenlijk over ruig terrein te gaan. De originele Defender reed ook ruk, alsmede de originele G en Wrangler. Ik heb zelf een LandCruiser V8 en die is ook niet fatsoenlijk een bocht om te krijgen.
Dat je nu al een mening klaar hebt over de Bronco zonder het ding nog maar gezien te hebben is wel apart.
Als je een goede wegligging wilt hebben dan moet je een SUV kopen en geen terreinwagen.
slowland zegt
Ok, daar heb je een punt… Maar de F150 is meer vrachtwagen dan de andere twee groten, daar baseer ik het op….
Arnoud zegt
Als zowel de VN als elk willekeurig terroristengroepje voor Landcruisers/Hi-Lux’s en/of Patrols kiest, dan weet je eigenlijk toch al tussen welke auto’s je keus werkelijk moet gaan?
slowland zegt
Wat dacht je van sponsoring….
Arnoud zegt
Jij denkt dat Toyota met ISIS geassocieerd wil worden?
raceface zegt
Die Defender lijkt wel op 205gti velgen te staan?
Dutchcarwizard zegt
@raceface: speedline!
dunhozzie zegt
Ik vind de Bronco supergaaf, maar deze hele lijst is gaaf. Stiekem is de oude Defender ondanks zijn bejaarde techniek ook nog gaaf, maar helaas veel te duur door de hype: https://m.seldenrijk.nl/index.html#home,page_occasions,tab_2;detail_occasions_land-rover-defender-90-2-0-16v-6-persoons-regeneration-chelsea-kahn-design-volleder-teakhout-zeer-uniek.html
cabriohater zegt
In het middenoosten is de Nissan Patrol Y61 nog nieuw te krijgen, vind ik zelf ook een stuk gaver dan de y62
lekbak zegt
Een goede offroader heeft starre assen voor en achter. Dan vallen auto’s als de Nissan patrol, Mitsubishi en de nieuwe defender sowieso al af. Ook auto’s die afhankelijk zijn van tractiecontrole ipv mechanische grip zijn geen echte terreinwagens. Starre assen met de mogelijkheid om een sper in te zetten is een must.
Het grootste deel van bovenstaand lijstje is leuk om een keer mee over een (uitdagend) zandpad te rijden. Maar je wilt er niet in je eentje een woestijn mee door moeten of op wereldreis gaan.
michaelcorleone zegt
Blijf dit soort auto’s het leukste vinden, omdat je er alles mee kan. Toyota heeft wel altijd een streepje voor op de andere modellen.
De Toyota Land Cruisers blijven geniale auto’s je komt er overal mee, vooral de LC 70 is een van de beste terreinauto’s ooit gebouwd. Ook de LC 80, 100 en 200 vind ik fantastisch.
Wil je een wat betaalbare offroader is de Toyota 4Runner ook een uitermate geschikte kandidaat. Ook leuk is de vele uitrustingen waar je uit kunt kiezen. Heel capabel als terreinauto en leuk dat deze auto wordt opgenoemd wordt vaak vergeten in vergelijkbare lijstjes.
Verder jammer dat Mitsubishi verder niets doet met de Pajero.
Dutchcarwizard zegt
De oer 4*4 mist Willy!
steffelmeister zegt
Wat te denken van onze Uaz Bukhanka? Beter dan de meesten hier in het terrein en ook nog nieuw geleverd:-)
shellplc zegt
Ja de Landcruiser 200 of V8 zoals hij ook wel genoemd wordt had ook nog wel toegevoegd kunnen worden maar die levert Louwman alleen nog aan de KMAR geloof ik.
goodvibrations zegt
@willeme mag de Panda 4×4 hier niet bij? Kleine kruipdoor/sluipdoor offroader ?. De eerste was ook wel een beetje legendarisch toch?