
Jij dacht dat achter het ijzeren gordijn alleen suffe Lada’s en Trabantjes werden gebouwd? Think again! Alleen werden deze conceptcars als te frivool, te sportief of te opvallend bestempeld en haalden ze nooit het productiestadium.
In de Soviet Unie was iedereen gelijk en dus reed ook iedereen in vergelijkbare, minderwaardige auto’s. Of het nu ging om Skoda’s, Volga’s, Lada’s of Trabantjes, als Westerling wilde je ze niet hebben. Dat mag misschien de algemeen geldende opvatting zijn, het is zeker niet zondermeer waar. Ook onder communistisch bewind werden pogingen ondernomen om bijzondere auto’s te bouwen. Helaas kregen deze zelden tot nooit goedkeuring voor productie.
Skoda Ferrat
Neem nu bovenstaande Skoda Ferat. Hoewel de middenmotor niet groter is dan 1147 cc, levert het blokje uit Skoda’s rallywagen 104 pk en weet het de Ferat aan een top van 211.5 km/u te helpen. Goed, het is geen gorgelende V8 of lekkere zes-in-lijn, maar voor USSR-begrippen is dit een supercar. En daarmee kon er meteen een streep door dit project.
Tatra JK2500
Moskvich 408 Turist
Ferrari Testarossa ZIL 112C
Skoda 440 Spartak
Tatra T613 Coupe
Wartburg 313-2 HS
FSO Syrena Sport
Die skoda ferrat ziet er nog wel leuk uit. Heeft wel iets weg van een dmc delorean.
Ik mis de Volga V12 Coupé, vgm in piepkleine oplage gebouwd, maar zo bloedmooi dat ie er wel tussen had mogen staan ?
@scottishcarspotter2000: Bedoel je die BMW 850 CSI die een andere koets kreeg in de stijl van de oude Volga M21?
http://i.wheelsage.org/pictures/a:level/volga_v12_coupe/autowp.ru_a:level_volga_v12_coupe_3.jpg
Een fantastisch apparaat, maar GAZ/Volga heeft er niks mee van doen en de auto werd ver na de val van de Soviet Unie in elkaar gesleuteld.
@dizono:
Hoezo Badass, wat een cool retro apparaat is dat zeg.
Kan me vaag herinneren hem ooit gezien te hebben maar evengoed bedankt voor de reminder.
@dizono: oh wat vond ik dat ding cool. Heb er nog een paar brochures van.
@dizono: maakt niet uit, het is gewoon een heerlijk ding!
@dizono: er is er ook 1 gebouwd op basis van een m6 of 645.
@scottishcarspotter2000: dus geen conceptcar..
Die Tatra JK 2500 is prachtig!
@pomoek: zeker!
Wat is die Skoda gaaaf! VR6 er in en knallen maar.
Die wartburg ziet er verdomd lekker uit! Leuk stukje @dizono: Iets anders is inderdaad ook leuk!
@henkhupelschoten: zei
Ik ook laatst tegen de vrouw, haar reactie was niet zoals verwacht.
Zonde dat je ze allemaal tegelijk in een lijst doet, elke auto in dit overzicht verdiend eigenlijk zijn eigen artikel.
Daarbij zijn het wel allemaal draken van auto’s, maar dat hoort er eenmaal bij. Interessanter is misschien wat de Oostblokkers ná de val deden, zoals diverse Volga’a en de Melkus 2000RS (ofzo, Lotus Elise met Opel motor en Toyota diff).
Die Tatra t613 heeft Audi vervolgens een klein beetje strak getrokken en de swung eruit gemept om als coupé in de markt te zetten?
@w0o0dy: hij lijkt er inderdaad wel een beetje op. Maar vergeet niet dat toen ieder merk een coupe moest hebben want dat was helemaal hot!
Het laat mij maar koud…
Tatra, Skoda, FSO en Wartburg, dat zijn toch geen USSR-merken? Tsjechië, Polen en Oost-Duitsland waren satellietstaten van de USSR, maar maakten er geen deel van uit. [/zout op slak]
Die Syrena is gewoon cool, leuk stukje weer….
Ik zou hierover heel wat kunnen gaan schrijven, maar laat ik het kort houden en OT blijven.
Conceptauto’s werden in de USSR en hun satellietstaten met maar één doelstelling geproduceerd: Propaganda. Ver voor de val van het ijzeren gordijn kwamen er al mensen uit het westen met hun westerse auto’s in die landen (waaronder ik). En parkeerde je je auto, dan stonden er in no time hele zwermen mensen omheen om zich eraan te vergapen.
De regimes in die tijd wilden hun bevolking doen geloven dat ook zij in staat waren om “bijzondere” auto’s te bouwen en gaven daarom opdracht om dit soort conceptcars te bouwen. Zo wilden zij het voor het volk doen voorkomen, alsof zij superieur waren aan het westen. En het gekke was, dat velen er ook nog eens van overtuigd waren!
Er bestond echter geen enkele bedoeling om deze auto’s ooit in productie te nemen. En zeker niet om ze binnen het bereik van het “volk” te brengen. In 1970 kostte bijv. een Wartburg in de DDR al 28.000 “Mark Deutscher Notenbank” = DDR-Mark. Dat was een gigantisch bedrag, gelijk aan bijna 5 jaarsalarissen! En dan de aankoopprocedure:
1) Aanvraag indienen om er 1 te mogen kopen. 2) Na goedkeuring aanvraag: 28.000 M betalen. 3) Vervolgens: Wachten! Levertijd: ca. 8 jaar! Bijna 3.000 dagen! Maar ja, dan had je ook wat! ;-))) (sorry!)
@9000cse: Dank voor dit stukje achtergrond. :)
@9000cse:
Klopt, maar er zijn wel enkele syrena’s die er goed uitzien. Ooit zelfs eens eentje op wheeler dealers geweest denk ik. Dus daar zal wel een zekere oplage van gemaakt zijn.
@Hupke:
Het kwam zelfs voor dat er met zo’n prototype werd deelgenomen aan autorally’s. Dit om het “imago” nog verder op te voeren. Er zijn er dus geweest, waarvan er meer dan één werden gemaakt. Mogelijk dat er hiervan na de val van het ijzeren gordijn dus een exemplaar is geïmporteerd.
@9000cse:
Klopt helemaal en je kreeg de auto die ze hadden dus had je pech kreeg je of een poep bruine Trabbi of een pijn-aan-je-ogen-Midas Groene gebouwd door het Voks Eigener Betrieb (VEB)
Ziehier een stukje productie :
https://www.youtube.com/watch?v=NfKgw3wYwmA
@desjonnies:
Het was mogelijk om zelf de kleur te bepalen. Maar, zoals in die tijd gebruikelijk, werden er veel van het geplande en geproduceerde aantal auto’s afgenomen door overheidsinstanties. Als die echter niet in de geplande hoeveelheid werden afgenomen, dan bestond de mogelijkheid dat je er een uit dat overgebleven bestand kreeg toegewezen. Je kreeg dan de keuze uit: Nu accepteren en de kleur voor lief nemen, of wachten tot jouw auto geproduceerd werd. Hierbij werd enige “druk” op de klant uitgeoefend om uit de “overgebleven” voorraad te kiezen. Deed je dat niet, dan bestond zelfs het risico dat jouw gekochte auto weer naar achter geschoven werd en de levertijd nog langer werd.
In een planningseconomie zoals de communistische gold namelijk het principe: De planningscijfers moeten overeenkomen met de verkoopcijfers. Het belang van de koper telde aldus in het geheel niet mee.
@9000cse:
Wat een gezellig economisch systeem was me dat toch :s
@Hupke:
Nou, zeg dat wel! Maar voor mij bijzonder interessant en ook boeiend. Daarom ben ik er ook zo vaak geweest. Het had echter ook z’n goede kanten en niet alleen hele slechte Maar het gaat te ver om daar hier over uit te wijden. This is autoblog, you see?
Hartelijk dank voor die 613 coupé, in lichtgroen metallic nog wel. Mijn dag is weer goed!
Alexander Kulygin heeft (privé) een aantal conceptcars gebouwd begin jaren 80….oa de Palogin 444GT. En later nog de Laura en Plazma op basis van een Fiero
http://img.mediacentrum.sk/gallery/600/1903339.jpg
Wat is die Tatra 613 Coupé een bloedmooie auto zeg. Strak, stijlvol maar toch ingetogen. Fijne luchtgekoelde 3.5 V8 achterin, KGB badge in de binnenzak, angst inboezemen maar!
De meeste hebben niet echt een conceptgehalte.