In de jaren ’90 maakte Porsche een aantal zeer belangrijke stappen richting de toekomst van het merk. We hebben negen briljante creaties van de Duitsers voor je op een rijtje gezet.
Er gebeurde met name héél veel rond de Porsche 911 in de jaren ’90. We gingen van de 964 naar de 993 en op het randje van de eeuwwisseling was daar de 996. Maar er waren ook andere belangrijke, toffe Porsches die het levenslicht zagen in dit decennium.
911 (964) Carrera 3.8 RS (1993)
In het jaar dat de opvolger van de 964 op de markt kwam gooide Porsche nog de 964 Carrera 3.8 RS op de markt. Reden: homologatie voor het GT kampioenschap van de FIA, waar werd deelgenomen met de 911 3.8 RSR. De body van een Turbo werd gemonteerd maar toch was de 3.8 RS lichter dan de 3.6 RS met smalle body, mede dankzij lichtgewicht deuren. Het blok was gebaseerd op de 3.6 maar opgeboord en flink onder handen genomen om tot een vermogen van 300 pk te komen. Hoeveel ervan gebouwd zijn is niet duidelijk, ergens tussen de 20 en 100 zijn getallen die genoemd worden.
911 (993, 1993)
Voor vele liefhebbers is dit de laatste échte Porsche. De romanticus zal het met die stelling eens zijn, de criticus lacht erom, het maakt niet uit: het was in ieder geval een bloedmooie variatie op het 911 thema. Porsche 993’s in topconditie zijn op dit moment onderhevig aan enorme prijsstijgingen en waren twee jaar geleden de beste investering die je had kunnen doen. Nu moet je voor een écht strak exemplaar rekenen op minstens €75.000 euro, en als de kilometerstanden dalen stijgen de prijzen exponentieel. Als voorbeeld de Carrera RS die we vorig jaar reden. Maar sommige Porsche 993 Turbo S-en worden op dit moment aangeboden voor meer dan €400.000 euro en het einde van de prijsstijgingen lijkt nog niet in zicht. Of het een bubbel is? Wie zal het zeggen, over een paar jaar zullen we het weten!
911 (993) GT2 (1995)
Dit is óók een Porsche 993 natuurlijk, maar deze verdient een speciale vermelding omdat het de meest lijpe Porsche 911 uit z’n tijd was. Hoewel de Porsche 993 GT2 in eerste instantie twintig pk minder had dan de Turbo S (dit werd rechtgetrokken bij modeljaar 1998) is dit de 993 die je wil hebben. Een zescilinder bi-turbo met 430 pk (450 vanaf 1998) pk, achterwielaandrijving in plaats van vierwielaandrijving, 1295 kilo (205 kilo lichter dan de Turbo S!) en slechts 172 geproduceerde exemplaren. Wilde je verder nog iets weten? Dit is porno van het meest vuige soort. En nee, die gepopnagelde spatborden zijn niet door een Japanner bedacht, die waren af-fabriek zo. Als je écht een grote meneer was koos je overigens voor de GT2 R Evolution, die was niet straatlegaal maar had 600 pk en woog slechts 1100 kilogram. Madness? Jep!
928 GTS (1992)
De ultieme, laatste variant van de Porsche 928. Bredere wielkasten achter, nieuwe buitenspiegels en 17 inch Cup velgen zorgden voor een stoerder en moderner uiterlijk. Maar het mooiste nieuws was onder de kap te vinden: 350 pk en 490 Nm. Dat was te danken aan een tot 5,4 liter opgeboorde V8. Hierdoor duurde een sprintje naar 100 kilometer per uur slechts 5,7 seconden. Er werden er uiteindelijk 2876 gebouwd, dus de GTS is vrij zeldzaam. Destijds een auto van bijna drie ton in guldens, tegenwoordig met een beetje zoeken voor €20.000 euro op te pikken.
Porsche Boxster (986, 1997)
De 928 liep tegen zijn houdbaarheidsdatum aan en dus was er kans om een nieuw model te introduceren. Het werd de Boxster, die grote overeenkomsten had met de Porsche 911 996 die later uit zou komen. Daardoor werden de productiekosten gedrukt en werd de Boxster samen met de 996 de basis voor een gezond Porsche. Briljant dus! En met de Boxster zelf is ook niets mis: een tweezits sportwagentje met de motor achter de voorstoelen, maar vóór de achteras. Een 2.5 liter met VarioCam was de eerste motoroptie, met 204 pk onder de rechtervoet. Het was de aanzet naar inmiddels alweer drie generaties Porsche Boxster.
968 Club Sport (1993)
Achterbank? Wie heeft die nou nodig? Elektrische spiegels? Weg ermee! Elektrische ramen, alarm, airbag, isolatiemateriaal? Kom nou! En als je denkt dat het een reden was voor Porsche om de auto duurder te verkopen dan heb je het mis: de 968 Club Sport was goedkoper dan de gewone 968. En een stuk lichter ook nog. De Club Sport was bovendien 20 millimeter verlaagd wat de sportieve ambities ten goede kwam. Het blok bleef ongewijzigd, dus 240 pk uit en 305 Nm. Allesbehalve truttig, toch?
911 (996, 1998)
De Porsche 911 die de historie van de auto definitief zou veranderen. Er werd ook voor het eerst een watergekoelde motor in een 911 gelepeld. Niet tot eenieders vreugde overigens en ook de koplampen (die niet langer rond waren) konden niet op applaus rekenen van de liefhebbers van de Porsche 911. Toch is de Porsche 911 996 wel de meest vooruitstrevende, meest vernieuwende 911 ooit geweest. Een auto die aan de basis stond van het succes dat Porsche nu kent. En geloof het of niet: dat succes was nooit mogelijk geweest met luchtgekoelde motoren, hoe romantisch dat idee ook mag klinken.
911 GT1 Strassenversion (1996)
Dit is misschien wel de meest bizarre Porsche ooit gebouwd: een Le Mans racer voor de openbare weg die nodig was om goedkeuring voor deelname aan Le Mans te krijgen van de FIA. De zescilinder boxer was voorzien van twee turbo’s, waardoor er 544 pk leverbaar was. Het chassis bestond uit de voorkant van een 993 en een buizenchassis aan de achterzijde om het motorblok voor de achteras te kunnen plaatsen. De body was van koolstofvezel, de auto woog slechts 1150 kilogram. Er werden er 25 gebouwd.
Porsche 996 GT3 Mk I (1999)
En ja, ook een tweede Porsche 996 kan gewoon in deze lijst. De reden is simpel: dit is de grondlegger voor de GT3 reeks, wat tot op de dag van vandaag de fijnste natuurlijk ademende Porsches zijn. De 996 GT3 wordt nog altijd geroemd om z’n handling en performance. De auto had een zogenaamd “Mezger” motorblok, vernoemd naar Hans Mezger die het natuurlijk ademende blok ontwikkelde voor de Le Mans GT1 auto. In de GT3 leverde dit blok ongeveer de helft van het vermogen dat het blok aan zou kunnen (met behulp van turbo’s): 360 pk. Meer dan genoeg en het ontbreken van gadgets zoals ESP heeft ervoor gezorgd dat de populatie inmiddels wat is uitgedund, zeker is dat de 1868 exemplaren die de fabriek verlieten niet allemaal meer in leven zijn.
Eerder in deze serie:
De acht meest bijzondere Porsches uit de jaren ’80
Zeven iconische Porsches uit de jaren ’70
Zes ultieme Porsches uit de jaren ’60
Vijf Porsches uit de jaren ’50 die je moet kennen
norge zegt
Wat is die 996 toch lelijk….
993 of de 928 voor dus..
maxx1 zegt
@norge: 996, gedurfd, vernieuwend. Ik waardeer de auto en de mk2 vind ik oprecht mooi!
E34M5Touring zegt
Dr heeft in Amerika een hele tijd zo’n GT2 te koop gestaan met 121 miles op de klok. Zat de fabrieksfolie nog op de vloermatten en over de stoelen. Denk dat ie verkocht is want kan de link niet meer vinden. Dr staat er 1 op mobile voor 980k. Flink geld, vind het wel het mooiste model 911.
nord zegt
@E34M5Touring: dat met plastic is een truukje, zoo oud! De Romeinen deden dat al.
tupperware zegt
Gelukkig hebben ze de 911GT1 ook met normale koplampen gemaakt..
Desondanks blijft de 993 m’n favoriet uit dat decennium..
MrSkyline zegt
@tupperware: Wel grappig is dat als ze serieus gaan racen de motor ineens wel in het midden moet liggen.
jvthof zegt
@tupperware: hoe bedoel je met normale koplampen? Op de foto in het artikel is dat toch ook zo?
tupperware zegt
@jvthof:
Kijk nog eens goed, daar zitten toch echt spiegeleieren op..
mercedesclk350 zegt
911 GT1 is niet moeders mooiste maar natuurlijk wel bijzonder. Le Mans auto voor de weg, mooi vind ik dat.
En ja, de 996 vind ik ook niet zo mooi. Toch opvallend dat ik dat bij de 997 weer mee vind vallen, en er is niet zo ontzettend veel veranderd.
tupperware zegt
@mercedesclk350:
Mwah, zo bijzonder was dat in die tijd niet hoor, even een lijstje met LeMans bolides voor de straat..
Dauer 962
Mercedes CLK GTR
McLaren F1 GTR
Lister Storm
Venturi 400GT
De 2de helft van de jaren ’90 bracht best leuke auto’s..
gregorius zegt
@tupperware: vergeet de Toyota T020 (gt-one voor op de weg) en de Nissan R390 niet.
StijnB zegt
De GT1 was er eerst met het koetswerkje van de 993, daarna met dat van de 996. Het chassis van de GT1 was tot en met de stoelen gelijk aan dat van een (verlengde) 993. Daarna begon het buizenchassis.
toyotafortuner zegt
De post993 Elfjes blijven toch zo lelijk! Bah!
Ik mis nog een 964 Carrera RS: http://www.autojunk.nl/2014/10/porsche-964-carrera-rs-3
En die 968CS is wel heel lekker zo in het geel!
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: note to self. LEZEN! Oelewapper
floris1204 zegt
Die gt1. Wouw.
jorden zegt
Waren fabrikanten nu nog maar zo gek om iets als een 911 GT1 Strassenversion te fabriceren (MB CLK GTR)! Leuk zo’n koenigseg of pagani maar, het zijn toch een beetje paradijsvogeltjes vergeleken hier bij.
nord zegt
Mis in dit rijtje wel de Panamericana. Briljant ontwerp en mooi bruggetje naar de Gt1, waarvan de overeenkomst met de spatschermen mij het eerst opvallen en wmb typisch Lagaay is.
tupperware zegt
@nord:
Gaaf ding inderdaad, maar uh van 1989.
Toch maar een plaatje dan..?
RazorHead zegt
@tupperware: misschien moet porsche deze maar eens uitbrengen, ideaal als X6 concurrent ;)
Nee ik mag ze niet op ideeën brengen ..
dikdraak zegt
@nord: Een fascinerende auto, ja, maar je kunt toch niet met droge ogen beweren dat dat ding mooi is.. ?
nord zegt
@dikdraak: u tastepolice?
nord zegt
Vindt hem echt mooi, vooral driekwart van achteren..
Lagaay was goed bezig want hij designde de banden ook maar gelijk..
Heeft ook een leuke vondst in de vorm van een ritsdakje.
meepinz zegt
Vind het maar niks op de laatste twee na.
gtwillem zegt
Ik mis de beste Porsche van de jaren 90. De 968 Turbo S. 305pk, sneller dan een 911 Turbo op de ring en zeldzaam ook: 14 stuks gebouwd. Als er al eentje te koop staat, is het voor de hoofprijs (laatste keer zag ik er een, zwart, voor 125.000).
lithiumion zegt
Zo! Nog nooit zo veel verschillende versies van een 911 gezien, afgezien van de 928, die is dan wel leuk
undifined1 zegt
Nfs porsche 2000…….
raym zegt
Zit maar een mooie Porsche tussen en dat is de gt1. Rest is zo lelijk. Ja sorry ben geen porsche lief hebber. Zijn er maar twee die ik kan waardere dat is de gt1 en de carrera gt. Rest doet me niks
hplh zegt
Eenheidsworst.
Zet maar is 9 knappe Ferrari’s op een rijtje van de jaren 90.
Dan zie je tenminste nog wat verschillen in de modellen.
CasperH zegt
@hplh: dat hebben we al eens gedaan. En als ik die Testarossa, 348 en 355 zijn de familiebanden op z’n zachtst gezegd ook “overduidelijk” ;)
http://www.autoblog.nl/nieuws/de-7-meest-iconische-ferraris-uit-de-jaren-90-69866
StijnB zegt
@hplh:
We hebben hier motor voorin (transaxle), motor centraal en motor achterin in een lijstje. Kan me niet nog meer variatie bedenken.
maxx1 zegt
@hplh: pff eenheidsworst. Als je iets aanbiedt is het toch logisch dat je het op elkaar wil laten lijken? Ik vind dat altijd zo’n rare gedachten… 3 auto’s aanbieden. Auto 1 uiterlijk van een prius, auto 2 uiterlijk van een db9 en auto 3 x6? Lijkt mij nou geen succes
3246cm252kw zegt
Wat ben ik gek van de 993 GT2, wat een geslaagde supercar zeg!!!
biohazardracer zegt
993 GT2 is it for me :D wat een superwagen is dat.
Kvgorp zegt
964 turbo in zwart. Bad boys bad boys. What you gonna do?
xiran zegt
Beste casperh bij de 928 is er niks opgeboord. De slag is verlengd om meer inhoud te verkrijgen.
Sracerr zegt
928 GTS. voor de rest: laat maar, te lelijk, foei
redneckdarian zegt
Volgende topic in de reeks is 0 Porsches uit de jaren ’00?
redneckdarian zegt
wat mij betreft zijn de enige mooie Porsches degene die niet een 911 zijn… ik snap de appeal gewoon niet
bofkont zegt
911 GT1 Strassenversion kost tegen de miljoen euro.
Afgelopen jaar nog naast gestaan in Stuttgart, Porsche museum :):)
Hupke zegt
@CasperH
Goed gedaan, zowaar een lijstje hier op autoblog waar ik absoluut niets op aan te merken heb.
Fantastische wagens, allemaal.