De Italianen zijn namelijk niet de enigen die ooit een racer met een hoekige achterzijde hebben gebouwd.
Zeg je “Breadvan”, dan zeg je Ferrari. De laatste keer dat we over die kapitale racewagen schreven was het beestje nogal beschadigd. Ga er voor het gemak en de gemoedsrust echter maar van uit dat de klassieker er weer puntgaaf bij staat. Auto’s met een dergelijke waarde worden immers niet gauw total loss verklaard.
Lotus heeft echter ook geëxperimenteerd met de aparte carrosserievorm. Een voorbeeld daarvan is deze 11 GT uit het begin van de jaren ’60. Toenmalig eigenaar en coureur Graham Capel zag dat de reeds genoemde Ferrari ging als de spreekwoordelijke brandweer ging en hij wilde weleens weten of een dergelijke dakkapel zijn Lotus ook sneller zou maken.
Voor zover er informatie over deze unieke racer te vinden valt lukte dat inderdaad, al is de Lotus later weer ontdaan van de opbouw. 50 jaar na de laatste race (in 1964) van de 11 GT Breadvan werd deze paradijsvogel alsnog in ere hersteld en nam de auto deel aan races op Goodwood.
Ondanks een bescheiden viercilinder van Coventry-Climax onder de kap wist de Lotus diverse Ferrari’s met V12-motoren voor te blijven. Alleen de welbekende Aston Martin DB4 GT Zagato (met zes-in-lijn) was iets sneller. Het geeft maar weer eens aan dat vermogen niet zaligmakend is!
ferrarif40fan zegt
Gaaf! Maar vind de XI gullwing toch gaver:
http://www.lotuseleven.org/DarkAges4/gullwing%20expose.htm
willeme zegt
Kijk, weer wat geleerd! Leuk artikel!
granlusso zegt
@willeme: Haha, ik dacht even dat jij het artikel had geschreven, vond het al bijna egostrelend haha.
fisto zegt
Aan de ruitenwisser te zien is er naast een dakkapel ook alvast gedacht aan een toekomstige dakopbouw
Arnoud zegt
Het was niet Ferrari die de breadvan bouwde. Sterker nog, de bouwer (Bizzarrini) mocht er eerst geen Ferrari badges op plakken. De erkenning van Ferrari kwam pas jaren later.
alfablog zegt
Carrosserievorm vind je later ook terug in de Lotus Europa schiet me te binnen als je dat zij-aanzicht ziet.
pomoek zegt
Bijzonder wel. Mooi? Absoluut niet.
desjonnies zegt
Coventry Climax.
DE allerbeste motor ooit gebouwd.
Licht, sterk betrouwbaar.
Was oorspronkelijk bedoeld voor een vorkheftruck en voor draagbare brandbluspompen.
Is geen grap.
Ben van Duitschen bloed dus maak ik Nooit grappen !
vraag maar aan Opel !
Author zegt
@desjonnies: is dat blok nog legendarischer dan de Cosworth DFV?
desjonnies zegt
@mauritsh:
Jazeker, lees er maar over, Colin Chapman de Lotus baas was er lyrisch over en gebruikte hem voor Lotus.
Tal van race en sportwagens gebruikten deze krachtbron en de zuster, de Cooper Climax
motor was de geestelijk voorganger van de Cosworth DFV in de formule 1
Author zegt
@desjonnies: Thanks, ik ga me er eens in verdiepen :)
Klassiekerrally zegt
@mauritsh: Dit is een aanrader: http://www.klassiekerrally.nl/boek-grand-prix-ford/
Gelimiteerde oplage. Ik weet niet of ‘ie nog verkrijgbaar is.
jeroenwz zegt
@desjonnies: klopt! De FWB, licht genoeg om door twee volwassen mannen opgetild te worden. De FW staat dan ook voor Feather Weight.
Het recept is zo eenvoudig: lichte auto met (relatief) lichte motor geeft mooie prestaties!
jeroenwz zegt
Leuk! Maar ziet er wel erg houtje-touwtje uit…
Dutchdriftking zegt
Net n lijkwagen….