Nee het is geen kikker uit Tsjernobyl.
In het pittoreske Tsjeljabinsk, onlangs nog getroffen door een meteoor, dook onlangs deze bizarre achtwielige creatie op. Misschien wel letterlijk, want het is een amfibie. Hoe dat dan precies vorm zou moeten krijgen zien we niet helemaal voor ons. Zoals Olav Mol zou zeggen: No way dat dat ding drijft. Misschien is het de bedoeling om gewoon over de bodem van een zee/oceaan/meer/rivier/beek te crossen met het apparaat?
Wat we wel weten is dat de contraptie begin jaren ’50 ontstaan is in een traktorfabriek. Daar ontsproot het ding aan het brein van Maxim Nikolaevich Melnichenko. De ‘auto’ werkt met hydrostatische aandrijving. Achterin zit een verbrandingsmotor die tien afzonderlijke hydromotoren van juice voorziet, acht voor de wielen en nog twee voor propellers. Alle bodypanelen zijn van aluminium en net als een harmonicabus kan het apparaat in het midden kennelijk een beetje scharnieren. Gezien de klinknagels op de koets, moet ‘ie in zijn leven ook ooit langs geweest zijn bij Liberty Walk.
Verder weten we echter niks over het ding, noch waar ‘ie voor bedoeld was. Het enige dat ik weet is dat ik nu dat prachtige volkslied weer in mijn kop heb. Gezien de antenne op het dak bestaat de mogelijkheid dat je dat binnen in de auto ergens op kan luisteren…большой! (via auto.mail.ru)
broekhoest zegt
Maar wat kost het?
uselessguy zegt
Wat het ook moge zijn, ik vind m gaaf! Doet me ook wat denken aan de voertuigen in het spel fallout
desjonnies zegt
Na de teloorgang van de Sovjet Unie ging een delegatie Amerikaans ingenieurs van Boeing of Mc Donell Douglas langs bij Antonov om te kijken of ze laatstgenoemde wilden overnemen of om de mogelijkheden om iets van een samenwerking te beginnen.
Ze waren verbaasd dat er nauwelijks computers aanwezig waren, maar de Amerikanen waren nog meer verbaasd en onder de indruk wat deze Russen oldskool met papier wisten te ontwerpen, maar ze waren nog het meeste onder de indruk van de enorme fantasie en vindingrijkheid van de Russen.
Wat dat betreft ben ik van mening dat we de Russen onderschatten.
Ow, dit maakte Antonov, ’s werelds grootste vrachtvliegtuig :
https://fastaviationdata.files.wordpress.com/2014/09/an-124.jpg
ghengiskhan zegt
@desjonnies: wanneer het woord ’teloorgang’ gebruikt wordt, altijd +1. Dank daarvoor.
jimyb zegt
@desjonnies: de grootste is de AN-225 volgens mij, foto van de 124 ;)
desjonnies zegt
@jimyb:
Dat klopt inderdaad, echter is de AN 225 een éénmalige oefening geweest om een transportmiddel te maken voor de Russische Space shuttle en is de AN 225 in principe een vergrootte AN 124.
Er zijn slechts twee AN 225’s gebouwd, waarvan er eentje operationeel is en de andere is nooit afgebouwd voor zover ik weet.
hahahi20 zegt
@desjonnies: Het klopt niet helemaal wat je zegt. Antonov is een Oekraïns bedrijf, en was ook gevestigd in de Oekraïnse SSR. Een groot deel van de Soviet technologie kwam uit Oekraïne en Wit-Rusland.
Als je op dit moment naar Rusland gaat zul je zien dat het met onderschatten wel meevalt, vooral door de mentaliteit die er heerst. En dat terwijl er zoveel potentie in het land zit…
desjonnies zegt
@hahahi20:
Wist ik, evenals de beroemde Russische tanks als de T 34 uit Oekraïne komt.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat Poetin nooit zal toestaan dat Oekraīne daarom ooit ‘Westers’ zal worden, de Russen willen een buffer tussen zichzelf en het westen.
realracing3 zegt
большой Betekend groot. @jaapiyo, waarom?
jaapiyo zegt
@realracing3: ik dacht groots…
thearchitect zegt
Dit is Ubercool !
Ekranoplan cool !
ghost zegt
Ik wil hem wel hebben, gaaf!
boss1 zegt
maak em matzwart en hij lijkt op de batmobiel hahahaj
kle500 zegt
Kuch jalopnik. Kuch..
jaapiyo zegt
@kle500: nee auto.mail.ru
rob5nismo zegt
Dat zal een pokke herrie zijn binnen gillende pompen en je motor
slowland zegt
Lijkt wel of dat ding kan ‘knikken’ in plaats van sturen. Beetje zoals de BV202:
https://www.kleynvans.com/photos/semilarge/volvo-bm-bv-202-nf1-rups-241207HLV.JPG
Alex_79 zegt
Het is inderdaad een one-off, gebouwd onder de titel Project Argo. Melnichenko gebruikte het ding zelf als voertuig, maar na zijn dood bleef het in zijn voortuin in Tsjeljabinsk staan, tot Valentin Darchev en zijn vader het wrak kochten. Er circuleren nog andere foto’s waarin eigenlijk alleen de carrosserie over is, dus ze zijn Project Argo aan het opknappen. Door de klinknagels blijft de duralmin carrosserie waterdicht, een vereiste voor een amfibie natuurlijk.
btw Ik las een opmerking over een volkslied:
https://www.youtube.com/watch?v=zsC2ETsZL0g&list=RDzsC2ETsZL0g&start_radio=1