Ophef in de mediaas! De Volkswagen Group zou namelijk een aantal paradepaarden in de verkoop doen om de nasleep van dieselgate te bekostigen.
Tuurlijk, door softwarematig gesjoemel in de boemel heeft VW de komende tijd serieuze kostenposten: boetes, rechtszaken en terugroepacties. En de verminderde verkoop helpt ook niet bepaalt om de schatkist te midden van de grootste crisis in het 78-jarige bestaan van het bedrijf gevuld te houden.
Om dat te bekostigen heeft Volkswagen 20 miljard euro aan overbruggingskrediet bij 13 banken losgepeuterd, zo werd vorige week bekend. Volgens Reuters zijn daar strenge voorwaarden aan gesteld, maar om daar aan te voldoen is Volkswagen bereid om bedrijfsonderdelen te verkopen.
Een anonieme bron heeft namelijk tegen Reuters gezegd dat Volkswagen “may also consider divesting luxury car brands Bentley and Lamborghini or motor bike brand Ducati”. Ofwel, ergens roept iemand dat VW misschien overweegt om een paar merken af te stoten, en een paar uur later is de verkoop volgens sommige media haast al afgerond.
Zo snel zal dat niet gaan. Niet alleen omdat smaakmakers als Lamborghini en Bentley bij lange na niet het leenbedrag opleveren, vooral omdat Volkswagen eerder onderdelen als de non-truck divisie van MAN zal afstoten, dat gewaardeerd wordt op zo’n 4 á 5 miljard euro.
Fotocredit: spotcrewda
lincoln zegt
Ook nooit de slavenhandelaren je grootste aandeelhouder laten worden ..
Dan verkoop je nml jezelf ..
ferrariman zegt
Ik hoop dat vw erboven op komt
nord zegt
@ferrariman: ik hooop het ook, snik ..
csx3000 zegt
@ferrariman: Ik hoop het niet.
stfu zegt
Of Seat verdwijnt gewoon? Willen ze waarschijnlijk al jaren, nu hebben ze nog een extra reden. Was vroeger fan van Seat, maar laatste jaren is elk model erop achteruit gegaan.
stationcar zegt
@stfu:
En wat levert dat concreet op? Verkopen kan niet: niemand wil het hebben. Opdoeken kost eerder geld dan dat het wat oplevert… Dus dat gaat hem niet worden.
csx3000 zegt
@stationcar: Ah een man met verstand die moeten we koesteren bij AB!
Misschien dat Seat nog iets oplevert, Lambo en Bentley doen dat blijkbaar niet.
Het trotse VW moet echt afstand gaan doen van hun luxe speeltjes.
audirs3 zegt
@csx3000: Seat maakt verlies, terwijl Lambo en Betley winst maken voor VW. Dus dat is wel een reden voor VW om afscheid te nemen, een kostenbesparing voor de lange termijn. Maar omdat het verliesgevend is, wil haast niemand het hebben, dus kunnen ze er op de korte termijn ook weinig cash mee verdienen, en dat is juist wat VW nodig heeft.
thomasthomas zegt
@stfu: doe Skoda er ook bij
Rick-dos zegt
Is dit de grootste crisis in VW’s geschiedenis? Vreemd.
Je zou toch verwachten dat dat eerder de periode was dat de grote roerganger en grootste pleitbezorger voor VW door externe factoren zichzelf van het leven beroofde in 1945.
lekbak zegt
@Rick-dos: was volkswagens toen al een autobouwer? Bij mijn weten is de kever de eerste auto van vw en is die pas in productie gegaan na de oorlog. Je had wel een aantal militaire voertuigen met de techniek van de kever maar dat kwam voornamelijk omdat de ontwerper dezelfde persoon was. Geen idee of daar het vw logo op staat.
Rick-dos zegt
@lekbak: Er was voor de oorlog ook al een productie van de kever gestart. Door de oorlog is dit nooit echt goed op gang gekomen maar desalniettemin was er een productieperiode.
Maar dat is ook niet het punt. De stelling is dat dit de grootste crisis in de historie van VW is.
Volgens mij was VW aan het eind van de oorlog op een haar na dood. Je wilde toentertijd immers niet met Hitler in verband worden gebracht.
Volgens mij werd het gered door de Engelsen of Amerikanen omdat ze voertuigen nodig hadden. Tenminste als ik het goed heb. Er staat mij zoiets vaags bij dat de redding de geallieerden waren die toch weer de productie hadden opgestart.
lekbak zegt
@Rick-dos: De wederopstanding van vw komt zoals je hieronder kunt lezen van een Engelsman. Nadat de Amerikanen dat gekke ding wat we nu kennen als de kever maar helemaal niks vonden zag de Engelsman wel iets in de kever. Die man is dus waar vw het hele bestaan aan te danken heeft. Ik ben niet echt in een bui om te gaan bladeren in de boeken dus exacte details zal je zelf op moeten zoeken ;-).
Ik had eigenlijk in gedachten dat er van de kever maar drie prototypes gebouwd waren maar nu ik er beter over nadenken zou ik dat wel eens kunnen verwarren met de 2cv.
Esprit_de_Flandre zegt
@Rick-dos: Bestaan genoeg boeken over de redding van VW. Ga eens naar de bib…
Rick-dos zegt
@Esprit_de_Flandre: Neuh, zo belangrijk en interessant vind ik VW nou ook weer niet…
Esprit_de_Flandre zegt
@Rick-dos: Akkoord, maar wel een interessant verhaal over na-oorlogse ontwikkeling van Duitsland hoor.
buzzinhornets zegt
@lekbak:
Ja, tenminste wat ik kan vinden is dat de Kübelwagens te boek staan als Volkswagen typ 82.
Op de body is echter geen VW logo te vinden.
Dus als iemand hier meer licht op kan werpen.
lincoln zegt
@lekbak:
Ik denk dat je gelijk hebt ..
Ze zijn volgens mij ook pas na 45 begonnen met sjoemel software ..
rufctr01 zegt
@lekbak: KdF? Kraft durch Freude noemden ze de VW Kever in de jaren ’30!
henkp1 zegt
@lekbak: voor en eigenlijk ook in WOII heette het KdF (Kraft durch Freude). En zij bouwde toen inderdaad de Kübrlwagen en de Schwimmwagen (amfibi op basis van de Kübel). Deze auto’s waren gebaseerd op de KdF oftewel de Kever. Voor de oorlog zijn er een paar honderd Kevers gebouwd. Duitsers konden via een spaarprogramma 1.000 Reichsmark bij elkaar sparen en daarvan zo’n KdF kopen. Veel Duitsers hebben daaraan mee gedaan, maar door het uitbreken van de oorlog waren ze al het gespaarde geld kwijt. Stak Dolf mooi in z’n oorlogsindustrie. En dat was dus minimaal fraude 2 nog voordat de naam VW bestond. De eerste is natuurlijk dat het ontwerp van de Kever gejat is. VW is pas na de oorlog ontstaan. Door een Engelse majoor die verantwoordelijk was voor het gebied rondom Wolfsburg. Om de zaak op te bouwen en de mensen weer aan het werk te krijgen, leek het hem een goed idee om de autofabriek te heropenen. Belangrijk was ook om zoveel mogelijk auto’s te exporteren, zodat er geld in de Duitse economie kwam. Deden ze beter dan andere landen, die juist eerst voor zichzelf gingen produceren. Ben Pon was de eerste importeur van VW. De eerste 6 kevers haalde hij zelf op met een groepje mensen. De auto’s kwamen rijdend naar NL, transporteurs waren schaars toen. Alles was schaars, staal, ijzer, rubber, alles.
lincoln zegt
@henkp1:
Dat gezeik over Hitler de hele tijd ..
Gaat bijna nog een hekel aan die kerel krijgen ..
racerx zegt
@lincoln: Hahahahaha!
henkp1 zegt
@lincoln: hebben we nog een leuk artikeltje voor je, hierboven over die Wanderer.
buzzinhornets zegt
@Rick-dos:
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRp68w3zSheWphDnvjxbu1iAe5QMMUWLzBMFMQ6rOOy8kH0Q9Op4g
Rick-dos zegt
@buzzinhornets: :) Ja, waarom vertrouwen we ze eigenlijk niet met zo’n referentie??
mcaa zegt
Ja maar.. volkswagen wou de grootse zijn in 2018
norge zegt
@mcaa: Ze zijn de grootste sjoemelaar geworden….Best knap…
lekbak zegt
Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat VAG een aantal niet automotive onderdelen gaat verkopen als dat ze een prestige merk van de hand doen.
Ook zou het me niet verbazen dat ze boekhoudkundige dingetjes gaan uithalen zoals fabrieken verkopen aan investeerders en dan terug huren. Doet het altijd goed bij bedrijven die krap bij kas zitten.
lekkaah zegt
Welnee, die 20 miljard is juist geleend om dit soort gelul te voorkomen.
Goed dat jullie, in tegenstelling tot veel media (voornamelijk Amerikaanse) paniek lopen te zaaien.
Wel moet de EU de focus op de banken eens wat verminderen en zich dus ook gaan focussen op andere segmenten, semi anti-kapitalistische consequenties/maatregelen is het simpelste wat je kan veroorloven tegenover het volk.
gwnbmw zegt
@lekkaah: je zegt dat AB paniek loopt te zaaien?
goed dat jullie, in tegenstelling tot andere (…..) paniek zaaien. met jullie bedoel je dus AB? in tegenstelling tot, dus de amerikaanse media doet dat juist niet? ;)
lekkaah zegt
@gwnbmw: bedoelde ab benaderd het ‘normaler’ idd
potver7 zegt
@lekkaah: Maar die 20 miljard zal ooit ook weer afbetaald moeten worden, en over de rente over die 20 miljard hebben we het dan nog niet eens. En als het goed is zat dat niet in de planning, ook niet met de verkoopcijfers die VAG had voor deze crisis. Er zal dus iets moeten gebeuren.
Natuurlijk zullen ze hun stinkende best doen om de terugval in verkopen weer om te buigen in groei, en dan nog meer groei. Hou dus voorlopig maar rekening met een hoop modellen ‘voor de massa’. Maar ondertussen zullen ze ook een ‘plan B’ moeten hebben, en het afstoten van bedrijfsonderdelen is dan zo’n gek plan nog niet.
lekkaah zegt
@potver7: u weet wat de rente doet atm?
lincoln zegt
@lekkaah:
Enig idee hoeveel schuldenaren VAG nog heeft die elke maand op de VAGbank mogen storten ??
lekkaah zegt
@lincoln: dem poor souls :’)
potver7 zegt
@lekkaah: Wat jij op je spaarrekening krijgt staat volledig los van wat een bedrijf op de kapitaalmarkt kwijt is voor een lening van dit formaat. De looptijd van de lening speelt daarbij een rol, maar ook het risico dat de geldverstrekker loopt. Het risico van een miljardenlening van VAG is op het moment niet bepaald niks – sowieso niet vanwege het bedrag maar ook omdat de toekomst van VAG allerminst zeker is. En dat vertaalt zich dan weer in een (nog) hoger rentepercentage.
henkp1 zegt
@potver7: ja, die rente is zo maar een miljard per jaar. Klinkt misschien niet zo veel, maar is het inderdaad wel.
Dutchdriftking zegt
Dit zal niet gebeuren, er is zoveel in geïnvesteerd, en sinds het bemoeien van VW verdienen de merken eindelijk geld…..
racerx zegt
Ducati gaat juist lekker, afgelopen jaar voor ’t eerst de 50.000 verkochte units doorbroken. Ben benieuwd wat VAG doet, heb Seat altijd een een vreemd buitenbeentje gevonden. Wellicht dat ze dat van de hand gaan doen?
stationcar zegt
Enkele weken geleden stelde ik op ditzelfde forum dat het geen slecht plan zou zijn om Bentley en Lambo te verkopenl. Ik ben er toen om uitgelachen maar misschien was het toch zo gek nog niet…
Uiteraard zijn er andere onderdelen die goed te verkopen zijn, maar de wens is de vader van de gedachte…
lincoln zegt
@stationcar:
Man .. Ze verkopen al jaren Lamborghini,s en Bentley,s ..
stationcar zegt
@lincoln:
Ja, dat weet ik ook wel. Zelf zie ik die mooie merken liever als onderdeel van andere concerns of zelfstandig. Juist als die merken goed draaien levert dat lekker geld op! Wat betreft de waarde, er wordt in het artikel gesteld dat de verkoop bij lange na niet het leenbedrag op zou leveren. Mij lijkt het sterk dat deze beide merken samen niet meer opleveren dan MAN, en dat ze samen zéker meer dan 20 miljard opleveren. Ter vergelijking: Ferrari alleen is al 9 miljard waard….
lincoln zegt
@stationcar:
Weten hun ook eens hoe armoedig het is om een lease-rijder te zijn ..
phaeton zegt
@stationcar:
”Juist als die merken goed draaien levert dat lekker geld op!”. Na het lezen van deze zin wilde ik je wijzen op Ferrari, maar wat schetst mijn verbazing:
”Ferrari alleen is al 9 miljard waard”.
Aha! En als Lamborghini op eigen benen mag staan dan zullen ze dat ook waard worden? Geen verkooplimiet, ook een beursnotering, meer merchandising door miljarden te investeren in meer autosport… Ik denk het niet. Lamborghini is een heel mooi merk, maar Ferrari is gigantisch groot.
De gedachte dat een verkoop van Lamborghini (Bentley is niet heel veel waard vermoed ik) wel eventjes de schulden van VW kan inlossen is onjuist. En VAG is een hoop meer dan die twee merken. Het bezit ook enkele vrachtwagenproducenten. Scania, je kent het vast wel. Groot marktaandeel, trouwe klanten: veel waard! En MAN, da’s wat minder waard zal het niet? Juist. Nou, MAN doet niet alleen in vrachtwagens, maar ook in bussen en nog wat ander ontwikkelingszooi. Die non-trucking tak alleen al, is volgens dit artikel dus blijkbaar 4,5 miljard waard. En dan kan VAG mooi doorgaan met de schaalvoordelen die ontstaan door Scania en MAN trucks verder te integreren.
anders zegt
Wàààt?? Gaat VW Bentley en Lamborghini verkopen? (In de voetballerij is de regel, hoe harder ze een transfer ontkennen…)
Dan hoop ik dat ze Bentley aan Jag-LaRo verkopen. Kunnen ze meteen die achtelijke concurrent van de Range Rover er uit gooien en afscheid nemen van alle gekke downsize-plannen. Want mensen die een instap Bentley willen, kopen maar een Jaguar. Dan kunnen ze meer Brooklands’ ontwerpen! En dan hoop ik dat ze Lamborghini aan Nasa verkopen. Gaan die apparaten eindelijk doen zoals de ontwerpen er uit zien. Bemande missies naar Mars vliegen.
406_v6 zegt
@anders: En jij gelooft dat de Engelsen zitten te wachten op een Bentley wat niet meer aan downsizing doet?? De EU zorgt er dan wel voor dat Bentley ophoudt te bestaan… want uitstootnormen enz. Dieselgate veranderd niets, maar dan ook niets aan het voornemen om de uitstoot door auto’s verder in te dammen.
anders zegt
@406_v6: Ik HOOP het, ik hoop het… Maar je dacht toch niet dat ik het serieus meende? Nasa moet namelijk ook bezuinigen… ;-)
mercedessel zegt
@anders: Ik hoop niet dat dat gaat gebeuren, dan heb je te veel concurrentie in huis en kunnen zo wel Jaguar al Bentley niet groeien
anders zegt
@mercedessel: Persoonlijk zou ik het mooi vinden dat Bentley juist exclusief blijft, dan zitten ze naar mijn mening de groei van Jaguar ook niet in de weg. Ze zijn van plan om des te meer te groeien en de Jags in het vaarwater te zitten, de Speed 6 is de toekomstige concurrent van de F-type en de SUV onder de Bentayga zal de concurrent van de SUV van Jag worden. Maar ik verwacht (helaas) ook niet dat Jag en Bentley samen gaan….
clarkson zegt
OF ga samenwerken met de FCA group? Wedde dat segrio al heeft gebeld?
406_v6 zegt
@clarkson: Het feit dat de Gulia vooralsnog uitblijft, doet vermoeden dat ouwdie ‘m gaat bouwen ;-) ;-)
clarkson zegt
@406_v6: Haha wie weet!
moveyourmind zegt
@clarkson: ghallo,
Mette Sergio. Ieke wille die hele bedrijve kopen, inklusieve Audi, Bentli, Lamborghini, gewone tutto reutemeteuti.
Ieke geve 1 euri. Ieke betale pronto zodra ieke genoege geld gespaarde heb. Misschien Is dat alle in 2016, offe in 2017, misschien pas in 2018, maar ieke wete zeker dat ieke in 2025 misschien uno euri missen kan.
clarkson zegt
@moveyourmind: HAHA!
norge zegt
Die Merken zijn alleen maar namen en daardoor lang niet zoveel waard als mensen hier denken ..
lincoln zegt
@norge:
Hallo .. Professionele bedrijfseconomen hebben nu eenmaal ook heeeeel veel verstand van kleurtjes en velgjes ..
norge zegt
@lincoln: kleurtjes? Grijs grijs grijs grijs…velgen? Groot, te groot en veels te groot…
nord zegt
@norge: verdomd, je hebt hartstikke gelijk!
Wegdoen van merken is dus geen optie helaas…
bassx zegt
@norge: Klopt! Ondanks dat VAG destijds 1 miljard uitgaf om Bentley te kopen en te vernieuwen heeft het bedrijf een materiële waarde van 200 miljoen. Dat is nagenoeg niets vergeleken met 20 miljard dat ze nu apart hebben gehouden. Het merk Bentley is nou ook niet bepaald heel veel waard t.o.v. 20 miljard. Je hebt helemaal gelijk dat het verkopen van Bentley dan ook niet echt bijdraagt aan de dieselgate kosten.
mercedessel zegt
Ferrari ontwikkeld eigen auto’s en eigen motoren. Ze hebben eigen techniek. Dat hebben Seat en Lamborghini niet. Bentley heeft ook amper eigen techniek. De koper mag de techniek toch niet mee kopen, alleen een naam met een fabriek is niet zo duur.
alfablog zegt
Kan me er niks bij voorstellen. Lamborghini, Bentley zijn varianten op VW/Audi techniek. Je koopt op termijn alleen de merknaam. En Ferrari verdient meer met petjes en tshirts dan met auo’s. Maar met de VW labels loopt dat niet zo’n storm. Bentley iets voor Tata misschien als ex-kolonie van de UK
oxymoron zegt
@alfablog: Anderzijds is dat wel precies wat VW eerder zelf met die merken gedaan heeft. Merk en carrosserieprincipe kopen en er eigen techniek in hangen. De klanten moeten er even aan wennen maar na een paar jaar kopen ze toch weer. Bij Bentley zou inderdaad Tata Motors zo’n beetje de enige mogelijke kandidaat kunnen zijn.
BaRa zegt
Toch jammer dat ze destijds Alfa Romeo niet van ome Sergio hebben kunnen kopen. Hadden ze dit nu als eerste in de etalage kunnen zetten. Duitse hubris…
speedie zegt
Gezien de minimale kosten voor de update en het feit dat het onderhoudsinterval meestal 30.0000 km of 2 jaar is kan men stellen dat de helft van de 11m wagens gewoon tijdens een onderhoudsbeurt kunnen bijgewerkt worden. Claims zullen aangevochten worden en verspreidt over jaren komen. Verkoop zal tijdelijk wel in een dipje komen (mensen zijn nu eenmaal beinvloedbaar) maar dat overleeft VW met gemak.
9000cse zegt
@speedie:
Wel ja. Gewoon ’n fluitje van ’n cent……
dracae zegt
Ik hoop echt niet dat VW deze merken verkoopt..
VW doet een hoop fout, de fraude nu, niet adequaat reageren op die kettingproblemen en SEAT wil ook maar niet echt lukken.. Daarnaast is de styling erg voorspelbaar, of zoals sommigen zeggen saai, maar dat is geen fout, eerder een keuze die veel geld oplevert. Ik zou zelf de meeste VW modellen niet kopen.. maar iedereen die beweert dat VW geen goede eigenaar is geweest voor Bentley en Lamborgini liegt gewoon of snapt het niet echt.
Bentley en Lamborgini hebben kunnen groeien, terwijl ze hun eigenheid hebben behouden. Natuurlijk niet bij alle modellen evenveel, maar voor degenen die hieraan twijfelen: kijk eens naar de modellen die deze merken voor VW verkochten en nu. De traditionele modellen zijn er nog, zijn beter, maar nog steeds heel ‘ echt’ en worden beter verkocht. Daarnaast zijn er ook nieuwe modellen, en ik ben ook geen fan van vooral die SU, maar die houden de kachel wel brandend!
Zonder VW, of een andere goede ‘ moeder’ hadden de beide merken waarschijnlijk niet meer bestaan of nog steeds gekwakkeld.
Overigens is ook BMW een goede eigenaar van RR en doet Tata het geweldig met haar Britse merken, maar die willen nu ook wel eens cashen, dat zie je aan de aangekondigde besparingen bij Jaguar.
met andere woorden, ECHTE autoliefhebbers willen Lamborgini niet weer bij een of andere rare Tommy Suharto of totaal ongeïnteresseerde Chrysler zien.. terwijl ze ook beseffen dat Bentley lange tijd gewoon een gerebadgde RR was, zonder eigen ontwikkeling of identiteit. Zowel dit merk als de vroegere zuster zijn nu echt beter af bij VW en BMW!