Hij stond nog vrolijk te babbelen met Vettel en Hamilton, maar het slechte nieuws was al onderweg…
Na een prachtige inhaalmanoeuvre in de laatste ronde leek Max Verstappen zojuist de derde plaats te pakken in de Grand Prix van Amerika. Met een gebalde vuist kwam hij over de finish. Maar helaas, terwijl Max in de speciale ruimte voor de top-3 glunderend stond te babbelen met Vettel over zijn inhaalmanoeuvre, zagen we onder in beeld opeens de mededeling dat hij een straf heeft gekregen van de wedstrijdleiding.
De stewards oordeelden dat Max de baan verlaten heeft en zich daarmee een voordeel verschafte. Wij hebben daar zo onze bedenkingen over. Ja, Max zocht wel erg nadrukkelijk de binnenkant van de bocht op, maar ging hij echt met vier wielen de baan af? Enfin, iedereen zal daar zijn eigen ideeën over hebben. Kijk deze video nog eens terug en oordeel zelf.
UPDATE 1: Red Bull gaat geen bezwaar indienen bij de wedstrijdleiding, dat zou volgens Christian Horner toch geen zin hebben (video). Het waren dezelfde stewards die deze beslissing namen (de exacte woorden van Max: “een mongool“), net zoals destijds in Mexico. Terwijl men daar had beloofd om de volgende keer ook de coureur te horen, voordat er een definitieve beslissing wordt genomen. De FIA gaat hun eigen gang, zo blijkt maar weer.
UPDATE 2: Niki Lauda over de penalty: “They shouldn’t intervene in situations like that. Was a normal overtaking move. You can’t be more stupid than that.”
UPDATE 3: De reactie van Max op video, over de gang van zaken.
t0astyyy zegt
De video staat er (nog) niet :)
sjonniedeluxe zegt
Ze kwamen erg dicht bij elkaar. Raikkonen wijkt nog net uit naar links, max naar rechts. Defensief rijgedrag dus ;-)
basvspr zegt
@sjonniedeluxe: inderdaad, met Singapore nog vers in t geheugen zal Max liever een paar cm extra marge houden met de rode bolides…
Erik zegt
@sjonniedeluxe:
Voor mensen die een deftige herhaling willen: https://streamable.com/2m27f
Op 0:04 snijdt hij de bocht af en daarvoor werd hij bestraft.
Heel het weekend werd het overschrijden van de witte lijnen toegelaten wanneer dit op DE EXIT van een bocht gebeurde omdat niet geheel duidelijk is of men daar voordeel uithaalt omdat het naast de baan heel vuil ligt en de banden helemaal vuil worden. Wanneer echter de apex van een bocht AFGESNEDEN wordt EN er een andere wagen ingehaald wordt; dan verbreek je de regels zwart op wit 100%. Velen lijken het concept “gaining an advantage” jammer genoeg niet te snappen.
pa045 zegt
@erik2907: tja. Je hebt het over geen voordeel halen omdat de banden vuil worden. Aan de binnenkant, waar Max 3 meter gereden heeft, was het dus ook vuiler. Zou hij ook geen voordeel uit kunnen halen volgens dezelfde redenatie.
Erik zegt
@pa045: in alle andere situaties, daar gingen de rijders aan de BUITENKANT naast de baan. Max ging aan de BINNENKANT naast de baan waardoor het rondje op het circuit korter wordt en hij hier een voordeel uithaalt. Dat is niet toegestaan. Aan de buitenkant naast de baan komen wordt het rondje langer en heb je dus nadeel en géén straf.
pa045 zegt
@erik2907: je kan wel gaan schreeuwen met je hoofdletters, maar overtuigd heb je mij nog niet. Waarom denk je dat die rijders de bochten zo ruim nemen waar het gedoogd werd? Om meer snelheid uit de bocht mee te nemen. Toch? Is dat dan geen voordeel behalen?
Erik zegt
@pa045: even voor de duidelijkheid, het is geen SCHREEUWEN maar de nadruk ergens op leggen. Jammer dat in de blog geen vette, schuine dan wel onderstreepte letters gebruikt kunnen worden.
smiley70 zegt
Ferrari International Assistance to the rescue.
simonvb zegt
@smiley70: het is gewoon de mafFia
simonvb zegt
@simonvb: mafFIA
Joost zegt
Ze willen in Texas gewoon geen 20-jarige op het podium, want die gaat dan een slok champagne (alcohol!!!) drinken in het openbaar.
Zou me niets verbazen als het protest wordt goedgekeurd en hij alsnog P3 toegewezen krijgt.
jasperh zegt
@iJoost: helaas dus geen protest. Aldus Christian Horner. Een gemiste kans want ik was heel erg benieuwd naar een goed onderbouwde beslissing op het protest. Adaptieve cruise control op de f1 bolides misschien een idee? Houdt vanzelf veilig afstand en kunnen ze rustig met een ruimte tussen elkaar rondjes rijden, wel zo veilig.
Stefje zegt
@jasperh: Sky Sports had goede beelden en liet, helaas, duidelijk zien dat Max echt met vier banden van de baan af was. Bijzonder inconsistent, maar wel een geldige beslissing. Ondanks dat de rest er kennelijk wel mee weg kwam…
rovadepo zegt
@stefje: wat vonden ze bij Sky daarvan?
jasperh zegt
@rovadepo: ongeacht of hij met 4 banden van de baan was mag ik hopen dat iedere fan van de sport deze straf afkeurt. Dit is wat we allemaal willen zien.
ben4dover zegt
@jasperh: Ik weet niet zeker wat jij er mee bedoelt, ja niet iedereen word gestraft als men van het circuit af gaat. Maar dat heeft met de omstandigheden te maken, als jij bij de bocht uitgang te ver naar buiten gaat krijg jij daar geen straf voor. Maar als jij de binnenbocht te kort neemt en hierdoor een voordeel oploopt is dit volgens de regels verboden. Dat is wat de meesten over het hoofd zien of willen zien. Dus wanneer jij off-track gaat en hierdoor een voordeel krijgt tegenover iemand anders is dat verboden. Dat is er gebeurt, dus dan is het einde verhaal.
pa045 zegt
@ben4dover: of ik nu links of rechts buiten de baan ga maakt geen drol uit. Buiten de baan is buiten de baan.
Wanneer dat niet mag, straffen. Wanneer het 99 keer niet gestraft wordt, doe het dan ook de 100e keer niet.
ben4dover zegt
@pa045: Jij bent dus nog nieuw tot de race wereld, men mag officiel de baan af gaan. Zolang men er geen voordeel aan heeft, een tijdvoordeel. Dus wanneer men verkeerd remt of de bocht verkeerd neemt en hierdoor het circuit moet verlaten is dat geen probleem omdat men hierdoor zelf in de nadeel is.
pa045 zegt
@ben4dover: nee. Kijk al 35 jaar F1. Maar goed. Ik ga hier niet met een paar nerds over verder discussiëren. Kijk naar de reacties van de mensen die in de sport zitten en je weet genoeg. Tenzij zei, net als ik, niet zoveel verstand ervan hebben als dat jij dat hebt.
ben4dover zegt
@pa045: Ik ben geen nerd, maar ik heb ervaring op het circuit en de regels zijn voor bijna elke raceklasse hetzelfde. Aangezien die onder de regelgeving van de FIA vallen, en die regels staan gewoon op de website van de FIA. Misschien wel leuk om deze even te lezen voor de volgende 35 jaar formule 1, dan weet u waar het over gaat.
VeniVidiVici zegt
@jasperh: Principieel rechtlijning regels zijn regels geneuzel maakt alles kapot in de wereld. Dit moet de Fia aanvoelen en NIET bestraffen. Hiervan gaat de F1 sport kapot!
Stefje zegt
@rovadepo: Wat ik zei; bijzonder inconsistent maar, helaas, wel een geldige beslissing. Ze leven erg met hem mee en vinden het jammer dat juist deze actie bestraft wordt, terwijl dit soort coureurs heel goed is voor de racerij.
lavoro zegt
@stefje: klopt, net zoals 30 andere situaties dit weekend. Hoeveel straffen hebben we gezien?
Kuifje zegt
@iJoost: dat eerste: onzin
Dat tweede: laten we het hopen!
tim12321 zegt
@iJoost: ja ben het me je eens
gemaskerdemuchacho zegt
Dit is bewijs dat de FIA een corrupte organisatie is. Ik heb dit weekend heel erg veel mensen volledig van de baan af zien gaan tijdens een snelle ronde in de kwalificatie en de race. Ferrari is de FIA en de FIA is Ferrari. De FIA is niet anders dan de FIFA waar de corruptie vanaf druipt..
87sandyd zegt
@gemaskerdemuchacho: elke keer als sainz in beeld was, reed hij met 4 wielen van de baan. Die gebeurde tijdens het gevecht met Ocon de bocht na het achterste rechte stuk. Je kan wel stellen dat je Sainz eigenlijk alleen naast de baan heb zien rijden.
Reed overigens een prima race die Sainz
KEV9 zegt
@87sandyd: alleen won hij er geen plaatsen mee. Max wel
Nemus zegt
@gemaskerdemuchacho: er is een verschil tissen over de witte lijn gaan bij het buitenkomen van een bocht en bij het ingan ban een bocht.
De redenering is simpel: als je aan de binnenkant van een bocht over de witte lijn gaat snij je een stuk van de bocht af waardoor je minder afstand moet afleggen dan je tegenstander. Dat is het zogenaamde ‘gaining an unfair advantage’.
In het geval dat je bij het buitenkomen van de bocht over de lijn gaat leg je meer afstand af, waarbij geredeneerd wordt dat je dus geen voordeel kan halen. Natuurlijk is het zo dat je daarmee wel soms meer snelheid kan ‘meenemen’ en bijgevolg dus toch ‘sneller’ door de bocht gaat, maar dat is geen oneerlijk voordeel.
Ik vond het geweldig wat Max deed, en natuurlijk willen we dit als fans zien, maar de meesten hier moeten toch écht hun roze/oranje bril afzetten en kunnen toegeven dat Max hier een ongeldig inhaalmanouvre deed. Uiteindelijk verliest hij er niets mee, want hij staat toch netjes 4de met een kleine straf. Daar mag iedereen blij mee zijn.
Dat Red Bull niet in beroep gaat zegt genoeg.
Boomer zegt
Ben geen Max fan. Maar dit is de grootste onzin die er is.
focusrs1 zegt
Driver of the day “Max Verstappen” en gewoon P3.
drdrift zegt
F1 just died today in usa
ghengiskhan zegt
Ik zou graag genuanceerd reageren, maar het lukt me niet.
Eikelbijters.
ben4dover zegt
@ghengiskhan: Wel hel hypocriet met jou naam dat jij dit afkeurt. ??
Robert zegt
Ik snap dat de regie omschakelt naar de finish van Hamilton, maar daardoor missen we dus wel de bewijslast of Verstappen met 2 of met 4 wielen buiten de track limits is gekomen. Doodzonde dit. Onbegrijpelijk ook.
henk_he zegt
@RRRobert: jij doet nog niet zo lang mee in de moderne wereld niet? Ooit van een ‘herhaling’ gehoord? Het bewijs is geleverd, 4 wielen over de witte streep en hij won er een plaats mee. Helaas mag dat niet. Dat de stewards inconsequent straffen is overduidelijk, maar dat doet niets af aan het feit.
hjhj zegt
Beter voor de verkoopcijfers van Ferrari in de states..
Maar wat een topcoureur die Max!
Robert zegt
@hjhj: ik zweer het je, van m’n leven koop ik geen Ferrari meer.
Oh wacht. *banksaldo checkt* dat zou toch al niet gaan gebeuren…
germancarsftw zegt
@RRRobert: Dan geen petjes meer!!
cpp1 zegt
En weer die opa met zijn smerige scheldwoorden. Zeer ongepast voor een 60+er op nationale tv.
wildbeest zegt
@cpp1: haha, ze gooien ook telkens die interviews met uitvallers tussendoor op spannende momenten…
rhellema zegt
@cpp1: alleen om jou al te pesten hoop ik dat hij het nog meer gaat doen…mijnheertje moraal riddertje!
cpp1 zegt
@rhellema: jij kinderachtig, zielig klein mannetje dat je daar aan ‘t typen bent…
rhellema zegt
@cpp1: wees dan gewoon straight en gebruik dan hier zelf ook normale bewoordingen. Zolang je dat niet doet ben je niet meer dan een moraal riddertje.
henk_he zegt
@cpp1: niet op reageren joh, hou de eer aan jezelf.
karhengst zegt
@cpp1: Dat interview komt bedroevend onprofessioneel over. Je staat daar om Max het woord te laten doen en die heeft doorgaans genoeg te melden om hem geen woorden in de mond te hoeven leggen. Hoe die vent aan z’n baan is gekomen is mij een raadsel.
ds3thp zegt
Gewoon een fabuleuze en foutloze race die aan het einde wordt afgestraft!!
Ik dacht dat de nieuwe baas juist echte actie wou zien en één lijn wou trekken in beslissingen….. Het eerste lukt wel hebben we gezien, in het tweede zijn ze nog niet geslaagd
trustmeiamanengineer zegt
Christian Horner zei precies zoals het was, uiterst inconsistente beslissingen van “toevallig” dezelfde stewards als in Mexico vorig jaar. Zojuist door Max als “Een Mongool” omschreven :P
ingloriousleon zegt
Noem mij maar een azijnzeiker, maar hij was overduidelijk met 4 wielen buiten de lijnen. Regels zijn duidelijk. Als het andersom was geweest had niemand gerept of geroerd. Los van dat, wat een magnifieke race van Max!
gjvp zegt
@ingloriousleon: en die andere 30 x dat iemand vandaagdt 4 wielen van de baan kwam? Daar kraait geen haan naar. Is dus een beslissing wat niet te onderbouwen is!
ingloriousleon zegt
@gjvp: Het gaat hier over ‘gaining advantage’. Magnussen die achteraan rijdt die even langs de baan gaat is dus niet boeiend. Zeker in deze situatie in de allerlaatste ronde komt zoiets dan onder het vergrootglas te liggen. Ik snap je punt verder hoor, maar zo werkt het nu eenmaal.
87sandyd zegt
@ingloriousleon: dat mag natuurlijk nooit gebeuren. Gaining an advantage is gaining an advantage, of je nu 1e rijdt of 17e, dat mag nooit en te nimmer uitmaken. Je gaat volgens mij met 4 banden van de baan, omdat je niet anders kan. Dat was bij Max ook het geval
Edge zegt
@ingloriousleon: En Sainz die hetzelfde doet tijdens een inhaalpoging op Ocon dan?
kareljansen zegt
@Edge: poging klinkt als niet gelukt (ik heb helaas niet kunnen kijken..) dat maakt natuurlijk wel een verschil.
sleepyj zegt
@ingloriousleon: azijnzeiker. Alstublieft.
Rick-dos zegt
Mensen rossen elkaar van de baan; geen penalty. Maar oh oh we gaan met vier banden van de baan en ineens een straf. Iedereen gaat al het hele weekend van de baan en geen penalty.
Het is Ferrari, hè….
notoriousniels zegt
Maar het is niet alleen deze gekke beslissing. Kijk naar Bottas die geen straf kreeg. Kijk naar de Ferarri sandwich. Als ze consistent meer toe laten, prima, maar ga niet ineens neuzelen om zoiets, dat haalt de lol er echt heel erg af.
bassx zegt
Heeft max podium verdient? Jazeker! Beste rijder vandaag voor mij. Was de straf terecht? Technisch gezien wel, na de analyse van Sky is wel duidelijk dat hij de bocht afsnijdt en met alle vier wielen, niet een klein beetje maar heel erg afsnijdt en hier voordeel uit haalt.
Maar wat het voor mij oneerlijk maakt is dat Raikkonen bijna de hele wedstrijd off-track gaat in bocht 8 en hoeveel tienden en uiteindelijk seconden heeft hij daarmee niet gewonnen over de gehele wedstrijd? De FIA moet hier echt wat aan gaan doen. Vorig seizoen in Mexico ging Lewis in de eerste bocht off-track and gained advantage en werd Max in de slotfase ook gestraft. Als iemand off-track gaat en haalt er voordeel uit moet iemand altijd gestraft worden en niet alleen wanneer het in de laatste ronde om het podium gaat.
bassx zegt
@bassx: Sterke reactie van Max tegenover Sky nu…
87sandyd zegt
@bassx: Kan je een samenvatting geven pls?
bassx zegt
@87sandyd: professioneel vergeleken met Ziggo. Dat het niet eerlijk is dat iedereen off-track mag de hele wedstrijd maar ook in kwalificatie en noemt de bochten bij naam (zoals 19). Dat Bottas off-track gaat in een duel noemt hij ook als voorbeeld. Sterke agrumenten terwijl hij tegen over Sky heel rustig overkomt. Dat laatste lijkt mij vooral lastig.
crusader zegt
Prachtige actie van Max maar vrees dat ie wel een fractie ve seconde met de 4 wielen vh asfalt is geweest. Hier zouden echter dan wel beelden van moeten zijn. Beelden waarop de wedstrijdleiding zich dan gebaseerd heeft want op de beelden die wij gezien hebben kan je het onmogelijk met 100% zeggen.
pomoek zegt
Zo. Ziggo naait Verstappen even een oor aan. Wedstrijd leiding uitmaken voor mongool voor de camera. Niet slim van Verstappen. Om zich door fucking Jack Plooij te laten opnaaien.
gjvp zegt
@pomoek: jazeker wel, beetje opjutten dat zaakje… ze boren hun eigen sport de grond in
trustmeiamanengineer zegt
@pomoek: In zo’n situatie mag je iemand best voor een idioot of iets soortgelijks uitmaken, wat “mongool” naar mijn mening inhoud in deze context.
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: Ik denk dat de FIA hier anders over denkt. En die delen de straffen uit, jij en ik niet (tenzij jij Charlie Whiting bent). Daarom is het geen slimme actie.
trustmeiamanengineer zegt
@pomoek: Ze gaan echt geen straf geven als je het beestje bij z’n naam doet… Wat gaan ze doen dan, hem volgende week 10 plaatsen terugzetten?…
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: Vettel heeft vorig jaar een waarschuwing gekregen voor een vergelijkbare reactie. Hij is daarna nog een paar keer over de schreef gegaan dus in dat opzicht heb je een punt. Maar dat is natuurlijk geen garantie. Ik blijf erbij dat het niet slim is. En eerlijk gezegd vind ik het gewoon een slechte reactie van Verstappen.
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: hier was ik een beetje bang voor: https://racingnews365.nl/moet-max-verstappen-vrezen-voor-een-extra-straf-van-de-fia
bassx zegt
@pomoek: Klopt. Vettel kwam vorig jaar ook goed weg met een excuus voor het zeggen van “fuck charlie” over de boardradio. Mocht dit nog nadelige gevolgen hebben dan moet dit ook met een “sorry” kunnen. Het zijn immers dezelfde stewards ;)
Barryyy zegt
Ondanks dat het (volgens de regels) terecht is, is het gewoon ongelofelijk dat ze zo’n straf uitdelen. De sport is toch ooit tot stand gekomen door dit soort acties, met niet zoveel regels.
Natuurlijk hadden we even geklaagd als het bij een ander team had gebeurd (en bijvoorbeeld Max daardoor op 3 kon komen), maar uiteindelijk is dat racen en denk ik dat diep van binnen iedereen er vrede mee zou hebben. Wat je nú gaat krijgen is dat Red Bull (of een ander team) de volgende keer gaat klagen als zoiets voorkomt.
Zo vernachel je de sport en krijg je steeds dit soort gezeik, met gevolg dat sommige mensen niet meer gaan kijken.
Max of geen Max, dit is racen en toevallig is het Max die deze move maakt. Als het een Alonso ofzo was in zijn jongere jaren, zouden we ‘t ook geweldig vinden en dit een belachelijke beslissing.
Bah, bah, bah!
brianrs zegt
Formule1 maffia ?
trustmeiamanengineer zegt
Volgens Jos Verstappen was het een beslissing van Charlie Whiting..
ben4dover zegt
Okay als niemand het zegt zeg ik het maar.
Hij was gewoon off-track (volgens de regels).
Hij heeft een top race gereden en het was een mooie actie. Hij had het podium verdient, maar niet met die actie.
Ik vrees ook dat de beslissing deels te maken heeft met het feit dat hij al niet echt populair is bij de FIA, door al zijn voorgaande acties. Zijn reactie op het oordeel was te begrijpen, maar hij weet zelf ook wel dat hij de regels staat uit te dagen.
oldebronx zegt
Als Kimi een man was geweest, dan had hij P3 niet geaccepteerd en eeuwige roem verworven in een verloren seizoen.
Barryyy zegt
@oldebronx: helemaal eens, wellicht dat Ferrari de overtreffende trap gaat zijn die ballen toont en zeggen van; Max verdient de 3e plek.
Enige is alleen dat Max dan waarschijnlijl zegt: ‘ik hoef hem niet meer’ aangezien het hem om het podium, het feestje met het publiek, de show voor de fans en vóóral het racen zelf gaat,
ben4dover zegt
@oldebronx: als jij kijkt naar hoe Kimi reageerde was hij er ook niet helemaal blij mee. Hij gooide zijn 3e plek petje ook meteen weg.
viezefreddyw zegt
@ben4dover: Maar tijdens de interviews gaf hij het verhaal dat het logisch was om 5 seconden straf te krijgen.
ben4dover zegt
@viezefreddyw: Ja dat was het ook, maar dat maakt een gedoneerde plek 3 ook niet beter. Dus hij is er zeker weten niet echt blij mee, maar hij heeft hem toch gekregen aangezien Max volgens de regels afgesneden heeft.
kempenaer zegt
Met twee maten meten door de FIA. Ze zitten allemaal om de haverklap met 4 wielen op en over de curbstones.
Fantastische actie en schitterende race van Verstappen.
Verstappen racet tenminste. Prachtig!
sander1980 zegt
Te triest voor woorden deze beslissing. Neem zo’n beslissing consequent, of helemaal niet :-(
w0o0dy zegt
Ik stel #fiakillsF1 en #FerrariInternationalAid als tweet tags voor.. wat een stelletje losers …
jiltjes zegt
De stuart heet kennelijk Gary Connely. Als je die googled, komt er een nogal dubieus verhaal rond die meneer tevoorschijn…..
kilum zegt
FIA – Fucking inconsistent Assholes
pomoek zegt
Tja. Een sport waar een team elk jaar 90 miljoen toegeschoven krijgt, want Ferrari, oneerlijk noemen. Een beetje dubbel op.
toyotafortuner zegt
Welk een Naai. Zooi.!
ghost zegt
Liberty Media wil sensatie, krijgen een wedstrijd die tot het eind spannend is en dan dit?! Hussel even in die belangen.
pomoek zegt
@ghost: is dat ook de enige partij die hier iets aan zou kunnen doen. LM is echter niet de FIA. Slechts rechthebbende van de tv rechten.
bmwm8gc zegt
Jongens zet die oranje bril nou eens af!!! Het was gewoon pure corner cutting, met 4 wielen aan de verkeerde kant van de streep. Had hij dit niet gedaan, was hij niet langs RAI gekomen. Punt. Overigens is corner cutting erger dan wijd gaan om vervolgens weer terug op de baan te komen.
skinnybmw zegt
Hamilton ging tijdens z’n pole lap ook over de witte lijn…is dat dan niet ‘gaining an advantage’? Ik heb er een screenshot van maar kan hem hier niet posten…
desjonnies zegt
Ik kan er al jaren niet meer naar kijken, deze overgereguleerde sport, waarbij het gevaar met 95% gereduceerd is en de rest is doodgereguleerd door belangen, afspraken en een bepaalde incrowd die bij de geldpot zit.
Flarden die ik heb gezien toonden een werkelijk niet te stuiten superieure Verstappen wiens prestatie en doorzettingsvermogen me terugbrachten bij de hoogtijdagen van M.Schumacher.
Helaas raakte ik al vrij snel verward door de enorme breedte van dit circuit wat zo veilig is dat er voor de rest weinig sprake was van de kans op spektakel.
De organisatie probeert dit kennelijk te compenseren door verraders in te zetten die huilie huilie bij de wedstrijdleiding gaan doen.
Kijk, ligt er gras en is de baan smaller, dan regelt het circus zichzelf, maar ook hier wordt wederom weer eens bewezen dat teveel regels, een te brede veilige baan alleen in het voordeel werkt voor mindere talenten.
Volgend jaar de zgn Halo en over twee jaar radiografische afstandbediening, Tamiya is al aan het lobbyen.
pomoek zegt
@desjonnies: misschien is dit een blog waar jij je beter thuis voelt: http://www.dartenblog.nl?
maxvf zegt
Een straf is een straf. Hij ging duidelijk met 4 wielen buiten de baan. De 5s tijdstraf is verdiend, misschien een beetje oneerlijk. Verder een top race van Verstappen hij heeft laten zien dat hij er echt wat van kan. So be it!
berlinetta zegt
Ik vind het eigenlijk niet meer dan een terechte straf. Hij snijdt de bocht af en wint er een plek mee. Dat mag niet.