Zelfs met een logische omweg is de Honda Civic Type R Sport Line niet in de Verenigde Staten verkrijgbaar.
Collega @willeme heeft het wel eens over ‘kolderiek’. Om aan te duiden dat iets buitenproportioneel raar is vormgegeven. De ‘unibrow’ van de nieuwste Audi RS6, bijvoorbeeld. Maar er is maar één auto die de term kolderiek naar een hoger plan tilt. Dat is de Honda Civic Type R.
Kijk, op een Italdesign Zerouno van 1,5 miljoen euro snap je wel dat je net even iets beter wil opvallen. Maar een hete hatchback van zo’n 30 ruggen is meestal niet het soort auto waar extreme modificaties (af fabriek) opgezet worden. Kijk maar naar de Volkswagen Golf GTI of Renault Megane RS. Honda is het daar niet mee eens en de Civic Type R is heftig. Overal (neppe) koelgaten, extreem veel vouwen in het plaatwerk, overal koolstofvezel spoilers en splitters en om het geheel af te maken een gigantische achterspoiler. Dát is kolderiek!
Civic Type R ‘Touring Package’
Honda heeft echter een blik nieuwe Civics opengetrokken. Niet alleen krijgt de reguliere Type R een facelift: ook krijgt hij twee nieuwe versies. De Civic Type R Limited Edition die wat puurder en bestuurdersgerichter is, en de versie die vele fronzen op wenkbrauwen moet voorkomen. De Civic Type R Sport Line is een tammer vormgegeven Civic.
En het mooie daaraan is dat er eigenlijk niks verandert, behalve het verwijderen van die grote achtervleugel. Nog steeds voorwielaandrijving, 320 pk en een handbak. In plaats van de reuzespoiler krijg je een kleinere lipspoiler.
Niet voor de VS
Goed nieuws voor ons, slecht nieuws voor het land aan de andere kant van de grote plas: de Civic Type R SL is niet bestemd voor de VS, maar blijft hier in Europa. Echter, het klinkt zo makkelijk om het handmatig op te lossen. De reguliere Civic Type R is in de VS beschikbaar, dus bestel een Civic SL-vleugel, haal de echte vleugel eraf en wissel ze om.
Makkelijker gezegd dan gedaan
Dat kan dus niet, aldus Motor Trend. De bevestigingspunten voor de SL-spoiler zitten heel ergens anders. Je enige kans is dus zelf boren, of een Sport Line-achterklep erbij bestellen. Beide kan, maar het was makkelijker geweest om gewoon een spoiler los te schroeven en weer vast.
Vette pech dus voor de Amerikanen. Zij krijgen overigens wel de reguliere facelift voor de Honda Civic. Maar een iets minder kolderieke Civic Type R in de Verenigde Staten is niet mogelijk, tenminste niet op de makkelijke manier.
flatsixx zegt
Off topic. Waarom kan ik geen plusjes meer zien bij reacties? Ik weet niet wat er met die app is maar hij lijkt wel met de keer slechter te worden. Echt zonde want ik vind Autoblog top om te lezen maar, het wordt steeds minder aantrekkelijk door al die kwaaltjes in de app!
baklava zegt
@flatsixx: niet alleen in de app. Op de site werken pluisjes ook niet. Reageren op anderen is daar ook niet mogelijk. Het is er niet echt beter op geworden.
hondafiel zegt
Leuk model voor de huisvader die niet extreem wil opvallen met een taartschep achterop. Deze zou ik thuis nog wel verkocht krijgen.
stationcar zegt
Wat blijft het toch een gedrocht zeg, die Civic, en dan die uitlaatjes, man man man…
Nouja goed, wel beter dan de zoveelste Golf natuurlijk.
maferick74 zegt
De crx van vroeger, ja maar waar ging het eigenlijk mis? De naam Honda geeft me een positief gevoel maar als ik opzoek ben naar n auto , komt de naam Honda nooit in mij op.
Robert zegt
Ik dacht dat die Amerikanen sowieso de Europese Civic helemaal niet kregen, omdat ‘hun’ Civic een op zichzelf staand (Japans) model is.
niex zegt
Het feit dat je de spoiler niet zomaar verwisseld betekent dat ze zowaar een functie hebben en de bevestiging van belang is. De schrijver heeft er moeite mee, maar een functionele achterspoiler moet nogal wat krachten overbrengen.
Dutchdriftking zegt
Ach, verkoopt de auto überhaupt wel goed in Amerika? Als je voor net zoveel geld een Mustang kan kopen dan zou ik toch echt daar voor gaan. Zelfs als er een vier cilinder in ligt.
santheman zegt
@dutchdriftking: Amerikaanse dealers verkopen die auto met $12.000,- ‘mark-up’, dus bovenop de consumentenprijs. Van de Civic verkopen ze 325.000 per jaar, enkel in de USA. Maakt het een van de best verkochte auto’s van het land, een van de best verkochte niet suv/truck. Dus ja, die auto verkoopt als een malle daar, en de type r is niet aan te slepen.
Dutchdriftking zegt
Oke, dat wist ik niet, vreemd dan dat deze uitvoering niet in Amerika komt. Of zullen ze daar een aantal specifiek marktgerichte uitvoeringen krijgen dan? Ook niet ondenkbaar.
emping zegt
@dutchdriftking: niet vreemd, Amerikanen houden wel van kolderieke spoilers.
mwti zegt
Jullie krijgen de Honda Corona – een speciale bier editie…