De milieubrigade heeft gewonnen. De V8 verdwijnt voor de Charger en Challenger.
De laatste stuiptrekkingen van de verbrandingsmotor. Zo kun je de strapatsen van Dodge wel noemen. Het merk heeft zichzelf compleet irrelevant gemaakt. De pick-ups gaan onder de merknaam ‘RAM’ en verder bouwen ze voor drie keer verouderde techniek. De Challenger, Charger en Durango zijn de enige modellen die nog in productie zijn.
De Durango is hun meest waardevolle en minst verouderde product. Die auto stamt namelijk uit 2011. De rest is in basis nog ouder. Met aparte kleuren en extreem krachtige V8’s met kinderachtige namen weet Dodge de aandacht op zich te vestigen. En we moeten eerlijk zijn, een Charger Hellcat is gewoon een geweldig product. Het doet precies wat je van een MuscleCar verwacht.
V8 verdwijnt voor Charger en Challenger
Mocht je er nog eentje willen moet je snel zijn, want de dagen ervoor zijn geteld. De V8 verdwijnt namelijk voor de Charger en de Challenger. Dat bevestigd een woordvoerder van Dodge aan het doorgaans uitstekend geïnformeerde Motor1.com.
Dat is opmerkelijk, want de laatste paar maanden gingen er zeer sterke geruchten dat Dodge nog één generatie vast ging houden aan de Hemi V8.
Dat wordt nu weersproken door Dodge. De volgende Charger en Challenger zullen enkel en alleen elektrisch zijn. Zowel de Hemi als het inmiddels antieke platform (LX) zullen uit productie gaan.
Hoe verder?
De huidige Challenger (LC) en Charger (LD) hebben iets aangepaste versie van dat platform. Dat platform was al nooit modern, want een gedeelte van de architectuur is afkomstig van jaren ’90 Mercedessen…
Wanneer de nieuwe modellen komen is niet helemaal duidelijk. Net als bij Chrysler, Fiat, Alfa Romeo, Lancia heeft Dodge een vrij oud en klein modelgamma. Dus het de tijd begint nu te dringen om te zorgen dat het merk nog relevant is voor de toekomst.
Meer lezen? Dit zijn de 7 dikste coupés met supercharged V8!
jarnobakker zegt
De laatste der Mohikanen.😥
Jammer , maar wel begrijpelijk.
Qua techniek lopen ze al jaren achter de feiten aan.
kennone zegt
SCHANDE!
O plaat zegt
Jammer dat ze het niet aanpakken als Ford met de Mustang en een hybride V8 ontwikkelen. Maar ja ik vermoed dat bij stelanis weinig ruimte is voor emotie en enkel harde cijfers tellen dus is een V6 die ze bij andere merken ook kwijt kunnen de betere oplossing. Terwijl Ford met het aantal mustangs die ze verkopen aan verhuurbedrijven (vooral in de VS/Canada) waarschijnlijk al de ontwikkeling van hun systeem kan terug betalen.
jaapiyo zegt
Die huur-Stangs zijn vaak niet de V8.
O plaat zegt
Ik dacht dat ze hem enkel nog als V8 of hybride V8 gingen maken? In elk geval was het geen probleem om in Canada een GT te krijgen ook al boden ze eerst de ecoboost aan. In Mexico kreeg ik de V6 mee, toch al een betere soundtrack dan de eco.
Richmond zegt
Ze hebben ook de 508 pse gemaakt, dus ze hebben wel emotie
spidermann zegt
Heel jammer. Graag hehuurd in de US, helaas niet de Hellcat ed.
Jens zegt
Waardeloos dit.
wimbers zegt
jammer maar te verwachten. Ik ben het trouwens totaal niet eens met de bewoording:”Met aparte kleuren en extreem krachtige V8’s met kinderachtige namen weet Dodge de aandacht op zich te vestigen”
Die naamgeving is toch vele malen prettiger dan een BMW 3- serie, een Audi A4 (serie) en een mercedes C(serie) 350 etc..
Dat inspiratieloze naamgeving mag samen met het inspiratieloze moderne ontwerp van deze generatie auto’s van mij zo de prullenbak in. Aandrijflijn mag uiteraard efficient, stroomlijn ook, maar jongens doe een beetje je best om het er aantrekkelijk uit te laten zien, te laten klinken, en pak die naamgeving aan. Als je een auto al niet meer mag horen voor de emotie, heb je nog een paar zintuigen over die het moeten overnemen; gevoel, zicht, om de emotie te vormen.
jaapiyo zegt
Tsja, hoe maak je jezelf irrelevant, door iets episch te blijven doen terwijl iedereen iets anders doet, of door ook te gaan doen wat ieder ander doet…Dit waren bijzondere apparaten, maar wie kent de Dodge Dart nog?
bernoulli zegt
Epische merken hebben ook epische berijders. Steve McQueen in een Mustang, James Dean in een Porsche, James Bond in een Aston Martin, .
En Al Bundy in een Dodge.
Jantje_555 zegt
in de trend vroeger was alles beter, was dit nog echt een fijne auto. een wagen waar iedereen een youngtimer of oldtimer voor koopt die je gewoon als nieuwe wagen kan aanschaffen.
bernoulli zegt
Wel een perfecte naam voor een EV: Charger.
PunicaOase zegt
Niet ver van mij vandaan heeft iemand een vrij nieuwe Challenger met de 8-cilinder.. Verrek altijd zowat m’n nek om em na te kijken.. Wat een geweldige auto om te zien en hij klinkt lekker ja.. Liever als EV en/of hybride dan helemaal verdwijnen..
jannemannl2000 zegt
Onmogelijk
slowland zegt
Dodge is al jaren op zijn retour….
Ze leveren nog vrij veel aan hulpdiensten, maar daar houdt het eigenlijk wel op.
RAM doet het ook steeds minder. De auto’s blijken toch niet zo goed…
De HEMI motoren zijn onverwoestbasr, maar de electronica is een nachtmerrie. Dat krijg je als je 30 jaar oude motor gaat ‘moderniseren’ met computers….
kenner zegt
Dodge is toch ook eigenlijk een budgetmerk in de USA
arta zegt
Missen we niks aan in Nederland.
Dik geluid hoor en het rijdt vast prima op koppel, maar dit is toch niet meer van deze tijd én nooit iets voor Nederland geweest?
Zoveel drag strips hebben wij hier niet en verder is het niet echt een bochtenridder, ruimtewonder of is het technisch superieur.
herve11f zegt
Ben benieuwd hoe de state troopers en de high way patrol de dieven gaan vangen dan? Ben juist terug van de states en ja ze rijden daar nog steeds met Dodge chargers! Heb onder andere live een achtervolging gezien op de highway bij Chicago. Het gaat er daar ruig aan toe. De politie heeft daar echt wel endurance power nodig.