De eerste auto’s hadden al rond moeten rijden in Nederland, maar software gooide roet in het eten.
Het gaat momenteel niet helemaal zoals gewenst bij Stellantis. Het megaconcern maakte vorige week hun halfjaarcijfers wereldkundig en daar kwam geen champagne aan te pas. De winst was namelijk gehalveerd ten opzichte van een jaar geleden.
Voor het tweede halfjaar vestigt Stellantis nu de hoop op de nieuwe modellen, maar op dat punt is nu een flinke tegenvaller. Het belangrijkste nieuw model loopt namelijk vertraging op. Dat komt natuurlijk niet zo goed uit.
We hebben het over de Citroën ë-C3. Deze heeft alles in zich om een bestseller te worden. Met een prijskaartje van €23.300 is het namelijk een van de goedkoopste EV’s, terwijl het niet zo’n veredelde brommobiel is als de Dacia Spring.
Wat is de reden voor de vertraging? Het zal je verbazen: software… Deze problemen duiken pas in een laat stadium op, want de introductie was al in oktober. Bij de laatste controles bleken er toch nog software-euvels te zijn. Daardoor konden de leveringen niet zoals gepland in het tweede kwartaal starten.
Wanneer kunnen klanten hun felbegeerde ë-C3 dan wel in ontvangst nemen? Dat zal volgens een woerdvoerder na de zomervakantie zijn. Het gaat dus om een vertraging van enkele maanden. Maar goed, alles beter dan een auto die gewoon op de markt wordt gebracht, inclusief softwareproblemen. Toch Volkswagen?
Via: Bloomberg
kniesoor zegt
Wat een sof(tware) !
lekkerlinksrijden zegt
Niet alleen VW, Volvo EX30 om er maar 1tje te noemen, ze zijn nog steeds bezig met de software te herschrijven. Bij Microsoft hebben ze er ook wel eens last van
V8Vantage zegt
Zolang ze maar geen cloudstrike gebruiken…
eelco74 zegt
Crowdstrike…
Diesel Rocks zegt
Clownstike…
verdebosco zegt
Na de zomervakantie.. is een heel ruim begrip.
HZW zegt
Dit zal dan ook wel zijn doorwerking krijgen in de FIAT Grande Panda, want dat is toch een zuster model. ??
Roskampies zegt
Ik geef het nog 5 jaar. Dan ineens word het uberhip analoge autos te hebben. Gewoon als vroeger geen touch etc meer. Gewoon push&pull-dials and needles.
Flutterbear zegt
Dat heet retro maar is eigenlijk nooit echt aangeslagen..
V8Vantage zegt
Ik zou daar extra voor betalen al het een optie zou zijn. Kijk naar de AM DB 12. Schitterend en makkelijker in het gebruik.
p993 zegt
Daar zit het ‘m juist; het is duurder, dus komt zeker niet terug als default…alle normale merken hebben kostprijsdruk.
Als optie tegen meerprijs zou kunnen, maar ik denk dat er dan toch te weinig mensen voor zouden kiezen…
mashell zegt
In een tijd waarin mensen elke kans die ze krijgen aangrijpen om dat touchscreen in hun broekzak te bekijken? Reken er maar niet op.
Matc zegt
Heeft Stellantis ooit wel eens geen leveringsproblemen dan? Ooit eens na ruim een jaar wachten de e208 laten staan, want ze konden na een jaar nog steeds geen datum geven. Vreselijk bedrijf, met zeer middelmatige auto’s voor net even teveel geld.
HZW zegt
De FIAT 500e is de laatste echte FIAT, alles wat nu komt is Franse troep met een FIAT badge.
Misschien worden echte FIAT’s ooit nog eens geld waard.
mashell zegt
De tijd is gekomen om alle problemen te wijten aan “software”.
Niet aan slecht projectmanagement of outsourcing aan landen waar de mensen geen drol verdienen maar ook niet begrijpen wat er gevraagd wordt of wat het probleem nou eigenlijk is?
marcomanta zegt
Bron?
marcomanta zegt
Hebben ze geen Ctrl Alt Del knop gemaakt?
cdlop01 zegt
Autoexpress heeft de Ec3 al getest. Wltp van 325km bleek in de praktijk, 275km, bij 100% volle batterijen en rond de 20gr….. .
Bij onze EV op de zaak waar ik mee rijd werd bij overhandigen van de ‘ sleutels gezegd, 80% laden, beter voor de levensduur van de accu’s van de Mustang. Dat betekent in geval van onze Mustang echt fors minder bereik, in de zomer, in de winter helemaal. Dit terwijl accupakket fors groter is dan zo’n Citroën…. .
Stel dat je zo’n ‘long range’ Citroën Ec3 leased dan bij 80% nog 200km in de zomer????? 125 a 150 in de winter?????
Bij de Mustang, Wltp 540 opgave, wij hebben meestal 400km in zomer vaak ook minder als we rond de 80% zitten. In winter richting 325….voor mij genoeg maar vind dat dit aspect van 100% ‘adverteren’ en 80% adviseren zwaar onderbelicht wordt, ook door de media.