Geen subsidie meer op gebruikte EV’s binnenkort. Ze zijn de benzineauto aan het promoten in Den Haag.
Er zitten wat voor- en nadelen aan een elektrische auto. Zo ongeveer alle nadelen komen door één epische designfout van de EV, namelijk de accu. Daardoor is de actieradius zo klein, moet je lang laden en is het gewicht zo hoog. Gelukkig zijn er diverse financiële incentives.
En op zich is dat helemaal niet erg, dat de overheid links en rechts duurzame initiatieven steunt. In het begin is nieuwe technologie altijd wat duurder en kan de overheid in kwestie helpen de adaptatie van die technieken te versnellen.
Subsidie voor gebruikte EV’s eraan
En op het moment dat het voor elkaar is, kun je de incentives geleidelijk intrekken. Dat is wat er nu een beetje aan het gebeuren is. Denk maar eens aan de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. PHEV’s zaten op het halftarief, maar gaan binnenkort naar het voltarief. EV’s gaan naar het halftarief. Zonde, want elektrische auto’s zijn heel erg zwaar vanwege die accu’s.
De overheid gaat EV’s nog onaantrekkelijker maken door de subsidie te schrappen voor gebruikte elektrische auto’s. Je weet wel, de SEPP. Dat blijkt uit de voorjaarsnota. Die SEPP was altijd erg populair voor gebruikte auto’s. Vaak was het potje voor EV-occasions eerder leeg dan die van nieuwe elektrische auto’s.
528 miljoen euro
Door de subsidie voor elektrische occasions te schrappen, kan de overheid de subsidie op nieuwe elektrische auto’s blijven geven. Het belangrijkste is natuurlijk de aanwas van nieuwe EV’s in ons land. Dat worden sowieso occasions. De dames en heren uit Den Haag besparen namelijk 528 miljoen euro met de maatregel.
Ze zijn in de Tweede Kamer er heel erg bang voor dat de vraag naar nieuwe elektrische auto’s in gaat storten als ze stoppen met de subsidies. Het is overigens wel duidelijk dat financiële prikkel bij elektrische auto’s weggehaald gaan worden op den duur. Lees daar alles over in dit artikel van @RubenPriest!
Flutterbear zegt
Waarom stimuleert de Nederlandse overheid de autofabrikanten? Die gebruikte EVs dragen meer zo niet hetzelfde bij aan luchtkwaliteit.
Allison Burgers zegt
Sowieso niet lokaal.
arhanso zegt
Ik denk dat jij over heel veel zaken vragen hebt…
papa zegt
Dit betekend dat alle tweedehands EV’s de grens over gaan. En daarmee subsidieer je het buitenland…
maotje zegt
Maar het buitenland is volgens de experts hier op autoblog helemaal nog niet voorbereid op elektrisch rijden.
DeWitteCondor zegt
Volgens mij valt dat wel mee. Duitsland en Frankrijk hebben bijv vrij behoorlijke laadinfra staan. Scandinavische landen ook. Hoe zuidelijker, hoe slechter, dat wel. Maar er is echt wel een markt voor EV’s die je hier aan de straatstenen niet kwijtraakt.
OT: dit is natuurlijk een papieren besparing – niemand had meer de verwachting dat die pot leeg zou zijn aan het einde van het jaar. Loopt allemaal voor geen meter.
potver7 zegt
Vergeet niet dat de afgelopen paar jaar er netto meer gebruikte EV’s zijn geïmporteerd dan geëxporteerd. Ook vóór de implementatie van de aankoopsubsidie was dat al het geval. Dat wil niet zeggen dat dat altijd zo zal zijn, maar de angst dat alle gebruikte EV’s de grens over zullen gaan is in mijn optiek niet terecht.
Los daarvan: de voorwaarden van de subsidie zijn zodanig dat je de auto binnen drie jaar niet mag verkopen – voor lease-auto’s is dat 4 jaar. Het subsidiebedrag is dus zodanig dat het het bezit over een bepaalde tijd subsidieert. Er wordt dus helemaal geen ‘buitenland’ gesubsidieerd.
rwdftw zegt
Wat ze proberen te doen is schone auto’s subsidiëren. Het doel is om het wagenpark in Nederland schoner te krijgen. De reden voor al die moeite is dat we ons gecommitteerd hebben aan het klimaatverdrag.
Dat subsidiegedrag heeft geleid tot een aantal leaseliefjes. De Outlander PHEV was er eentje, de Volvo V60 D6 en de V40 D2 ook. Iedere belastingmaatregel gaf weer een impuls aan het model wat de meeste waar bood voor de minste bijtelling. Achteraf bekeken reed een deel van Nederland “gewenst schoon”. Maar dat vloeide niet door naar de 2e hands markt. Henk en Ingrid rijden nog steeds rond in hun 12 jaar oude auto. Het meeste zal geëxporteerd zijn.
Het enige wat we nu kunnen zeggen is dat we meegeholpen hebben om de rest van Europa aan hun klimaateisen te laten voldoen. Waar die 30.000 Tesla’s heen gaan die eind dit jaar vrijkomen weet ik niet. Ze blijven vast niet allemaal hier.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. Ik ben erg benieuwd wat er met al die Tesla’s gaat gebeuren. FSD is ook alweer fors afgewaardeerd. Als dit zo doorgaat pik je begin 2025 een Model 3 op voor rond de 10k – dan komen Henk en Ingrid misschien wel in beeld, ook zonder deze laffe subsidie. Dat is gewoon een goede deal, als je de batterij ff laat checken en de rammeltjes en panelgaps laat voor wat het is (zal bij hun 12 jaar oude auto niet beter zijn vermoedelijk). De MRB moet wel even meewerken dan.
Edge zegt
Private lease kan ook nog wel een belangrijke rol gaan spelen in het aan de Tesla helpen van Henk en Ingrid. Wat zou je liever hebben voor 300-350 euro per maand, een nieuwe Picanto of een 5 jaar oude Tesla Model 3?
chrisvis zegt
Dat zou ik raar vinden, een Belgisch onderzoek heeft namelijk aangetoond dat bij ons de tweedehands ev’s massaal geëxporteerd worden naar…Nederland en naar Denemarken!
pietertje123 zegt
Elke verkoper legt wat op de prijs als ie weet dat jij gratis geld krijgt bovenop je budget. Auto’s, huizen, ruitschade….
audirs3 zegt
prima zet, met die SEPP op occasions hou je de vraagprijs kunstmatig hoog. Je kan beter de nieuwe verkoop stimuleren.
Flutterbear zegt
Wat schieten we als land op met nieuwe auto’s? We kunnen juist veel beter gesubsidieerd EV uit andere landen importeren.
DeWitteCondor zegt
De vraagprijs van occasions bedoel je? Want jouw argument gaat net zo goed op voor nieuwe verkoop, daar zijn ook allerlei modellen ineens net onder de subsidiedrempel.
Het is net als met hypotheekrenteaftrek, alleen: bij huizen is er geen kunstmatige vraag. Bij EV’s wel. Dat wordt een slachting als die straks als occasion op de markt komen. Het is wachten tot de eerste kleinere leasemaatschappijen omkukelen.
misterBo zegt
overheid moet minder geld uitgeven aan allerlei onzin en zich minder bemoeien met de inwoners! als je extreem links bent, dan koop je lekker een fiets of een electrische auto, wil je dat niet dan lekker niet
Flutterbear zegt
Ben je met een fiets of EV tegenwoordig al extreem links? Damm, jij zit zo ver rechts dat je van de planeet valt.
werf76 zegt
Iets met praten en poep.
yamashita zegt
Klopt inderdaad! Rutte wil nog snel even scoren voor zijn baantje bij de Navo. Miljarden naar Oekraïne. Daarvoor schrappen we gewoon dingen voor de Nederlanders. Heel gemakkelijk, niemand kan er iets tegen doen op dit moment. Zou me niks verbazen als de BPM nog hoger wordt. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
RiKe zegt
Dus nu kunnen alleen de mensen met een ruimere portemonnee (anders kan je geen fatsoenlijke EV betalen) makkelijker een EV kopen. Mobiliteit wordt in Nederland echt steeds moeilijker gemaakt voor de gewone burger met niet zo ruime beurs, en dat aantal stijgt door de enorme vaart waarin alles duurder wordt
arhanso zegt
Eerst maar eens zien en dan geloven. Wat het echte probleem is, is dat Den Haag geen visie heeft en continue de regels aanpast… of de zogenaamde proef ballontjes los laat en uiteindelijk er (meestal) niets gebeurt… Wanneer dit soort nieuws de wereld in wordt geslingerd heeft het gewoon invloed. Zo zijn er letterlijk bedrijven failliet gegaan vanwege de regels m.b.t. zonnepanelen. Een weifelende overheid is slecht voor bedrijven en burgers.
Flutterbear zegt
Moeilijk een visie hanteren als elke 2-3 jaar en een wisseling van de macht is, de ene nog extremer dan de ander.
pomoek zegt
Tja. Linkse hobby en een, relatief, succes. Dus schrappen.
Oopelkadet zegt
De NL overheid is de laatste jaren zo labiel als een koe geworden. Warmtepomp, zonnepanelen, groen groen groen en nu? Boetes voor zonnepanelen, dikke MRB op gewicht voor je EV. Je accountant moet een aparte account inhuren om de nieuwe bonusmalus regels uit te rekenen. De NL overheid is onbetrouwbaar en zou onder curatele gesteld moeten worden.
Allison Burgers zegt
Boetes op zonnepanelen door de overheid?
potjak zegt
Ergens begrijp ik het wel. Eerst subsidie op een nieuwe, die auto wordt ingeruild en op die zelfde auto wordt nog een keer subsidie gegeven, en als die auto binnen afzienbare tijd weer wordt verkocht nogmaals en ga zo maar door. Of is het zo dat er per auto 1 keer subsidie wordt verleend?
degrotemuis zegt
Niet per auto, wel per huishouden en/of persoon, daar doen ze wat vaag over en ook nogal wispelturig, kennissen zeggen allebei Sepp gekregen te hebben terwijl ze samenwoonden, met 2 EVs, bij een collega werd de tweede afgewezen want 1 per huishouden.
Maar goede zet dat t geschrapt wordt vind ik! Niet dat ik tweedehandskopers geen voordeel gun, zeker wel. Maar met de introductie van Sepp zag je meteen de tweedehands prijzen stijgen, ook van tweedehands auto’s die niet eens in aanmerking kwamen. Bij nieuwe auto’s zie je juist merken moeite doen om een model aan te bieden dat wel binnen de Sepp grenzen valt.
Nog liever zou ik zien dat het geld als het al EVs moet promoten wordt gestoken in een fatsoenlijke infrastructuur, zodat iedereen fatsoenlijk en betaalbaar de EV kan laden, dan stimuleer je niet alleen mensen die eigenlijk de subsidie niet echt nodig hebben (inclusief mezelf mocht ik nog een nieuwe kopen dit jaar), maar heeft iedere (PH)EV rijder er baat bij. Daarvan wordt elektrisch rijden ook interessanter.
okdoei zegt
Die subsidie was sowieso een wassen neus.
Heb m’n EV gekocht einde van 2022, toen t potje al op was want ik dacht dat de dealers gewoon de prijzen verhogen. En zowaar, januari 2023, ik check prijzen van m’n auto en vergelijkbare auto’s waren ineens €2000-€3000 duurder. Verrassend.
papa zegt
dit betekent ook dat de waarde van EV’s bij inruil fors minder waard zijn