Tja. Soms maakt het ook niet uit, natuurlijk. Er staan overal files dankzij regen in Nederland, ondanks dat we wisten dat het ging gebeuren.
Je gaat dit gewoon niet geloven. Ondanks vele waarschuwingen van het KNMI en Rijkswaterstaat, is het nu heel erg druk op de Nederlandse wegen. Waarschijnlijk lees je dit artikel omdat je al een halfuur stilstaat op een van de vele files die er op dit moment zijn. En ja, we weten het: het ligt niet aan jou, maar al die andere die onnodig de weg zijn opgegaan.
Wat is er aan de hand? Voor gisteravond en deze ochtend heeft het KNMI Code Geel afgegeven. Dit vanwege het bijzonder onstuimige weer. Het is niet zeer koud, maar wel heel erg nat en het waait enorm hard.
Overal files dankzij regen (640 km)
Het KNMI zag dit al een beetje aankomen en gaf het door aan Rijkswaterstaat. Die hebben automobilisten afgeraden om de weg op te gaan. Je weet wel, thuiswerken en als het echt niet anders kan, de weg op buiten de spits om. En waarschijnlijk ging iedereen ervan uit dat alle andere automobilisten daar gehoor aan gingen geven.
Maar wat blijkt, iedereen staat gewoon gezellig bij elkaar in de file. Er staan nu al 133 files door het hele land. Gezamenlijk zijn ze goed voor 640 kilometer. Daarbij kijkt men ook naar de N-wegen in dit geval.
Vooral in het zuiden
De drukte geldt met name in het zuiden van Nederland. Er staan meer en langere files. Ook zijn er diverse ongelukken gebeurd, vanwege de weersomstandigheden. Uiteraard zorgt de enorme hoeveelheid regen voor extra gladheid, plassen en verminderd zicht. De windstoten kunnen daarbij echt hevig zijn, met rukwinden tot 75 km/u.
Voor vandaag is de voorspelling dat het vanuit het westen iets rustiger zal worden aan het einde van de dag. De komende dagen zal het nog flink gaat regenen, maar de temperaturen blijven relatief mild. Volgende week gaat het flink kouder worden en krijgen we te maken met winterse perikelen.
Via: RTL Nieuws.
berlinetta zegt
Ik ben vooral benieuwd hoeveel mensen vrijwillig in de file staan en hoeveel mensen verplicht worden door hun baas om te komen. Los daarvan heb je ook nog mensen die gewoonweg niet thuis kunnen werken en die sowieso moeten.
awesome zegt
Vandaag weer eens met de trein gegaan.
Ik sta toch liever in de file. Daar heb ik nog mijn eigen comfortzone waar niemand in komt.
Robert zegt
Een van mijn kinderen loopt nu stage t.b.v. de studie en is daarvoor afhankelijk van het OV. En afgaande op die ervaringen ben ik heel erg blij dat ik m’n eigen auto heb; wát een puinhoop is dat OV tegenwoordig, zeg.
karhengst zegt
Het is nooit anders geweest. De OV jaarkaart is vooral een incentive je best te doen om af te studeren, zodat je voor de rest van je leven het OV enkel nog hoeft te gebruiken voor de, toegegeven prima werkende, P&R scenario’s.
mzonneveld zegt
Ik denk dat mensen het KNMI niet meer helemaal serieus nemen, waaronder ikzelf. Het is ondertussen zo vaak code geel, oranje of rood. En waarom thuisblijven als het regent? Wat een getut.
mashell zegt
Gisteren was er een ronkend artikel hier over dat het gisteravond zou stormen en en zondvloedachtige moesonregens zouden vallen. Toen ik om 23:00 uit Deventer vertrok was het gewoon droog en rustig.
Een goede weersverwachting voor een specifiek tijdstip afgeven is moeilijk, een accuraat weersalarm dus ook en daarom moet je als KNMI daarmee ook terughoudend zijn, want als je er teveel afgeeft die niet passen nemen mensen ze allemaal niet meer serieus (net als met rode kruizen boven de snelweg, de eindeloze inhaalverboden). Als je doorschiet met je “better safe than sorry” houding gaan mensen je negeren ook juist op de momenten dat het niet kan.
Robert zegt
Jaren geleden werden dat soort weeralarm berichten soms een tot twee uur van te voren afgegeven. Dan was het weeralarm weliswaar stukken accurater, maar ook weer (veel) te kort van te voren.
Ik denk dat ze er goed aan doen de waarschuwing voor ‘code geel’ af te schaffen, want men haalt er tegenwoordig gewoon de schouders over op. Als het dan echt serieuze shizzle is (dus code oranje of rood), dan houden de mensen er misschien wel weer wat meer rekening mee.
berlinetta zegt
Precies dit. Code geel is vaak een lachertje. Of de voorspelling zit er naast of het is veel minder erg dan verwacht. Daardoor nemen mensen zoals jij zegt code oranje of rood (wanneer er wel iets aan de hand is) veel minder serieus.
karhengst zegt
Een algemene thuiswerkaanbeveling zou echter wel van voordeel kunnen zijn, al is het maar om dit als werknemer bij je werkgever voor te kunnen leggen wanneer deze nog in de jaren 90 leeft qua mindset.
Dat gezegd hebbende, de gemiddelde Nederlander zal alsnog in de auto stappen, om zich vervolgens te beklagen dat niemand het advies heeft opgevolgd.
branko zegt
Was rustiger dan normaal vanmorgen van Amsterdam naar Amersfoort dus van mij mogen ze vaker een weerswaarschuwing eruit gooien.
Dutchdriftking zegt
Ach 10 minuten eerder weg, spannender was het niet.
schuimbekje3 zegt
“Onnodig de weg op gaan”… dat is een uitdrukking die alleen linkse terroristen kennen.
Niemand gaat voor zijn lol in de file staan.
Wanneer er alternatieven zijn, gebruiken die mensen dat direct, zonder na te denken daarover.
Ik weet, dat handje vol mensen wat nog wat duitse of engelse genen over heeft en zich petrolhead of desnoods amperehead kan noemen is zo noemenswaardig klein, maar dat zal de omzet van automagazines wel bevestigen. Ik weet toevallig dat in 2004 de gemiddelde oplage van een mainstream autoblad op 100.000 lag en nu anno 2023 is dat 20-40.000, waarvan het meerendeel in de verzamelmappen komt die je bij de kapper en autogarage vindt. (45000 kappers en 43000 garages). Dus het aantal ‘echte’ mensen wat nog een tijdschrift aan houdt is erg klein.
Daaruit trek ik de conclusie dat het aantal mensen wat voor hun lol het zou overwegen om een auto te pakken als er een beter alternatief was enorm laag is. Gezien de enorme hoeveelheid ‘nieuwe rijders’ (mensen die rijden alsof ze dit jaar voor het eerst een autosnelweg zien) op de wegen denk ik dat het zelfs andersom is. Dat nu voor steeds meer mensen een auto het ENIGE alternatief is.
Nederland heeft al meer dan 30 jaar een kennis economie, dat betekent dat mensen kennis, een trade hebben en die is nodig op verschillende plaatsen voor verschillende tijdsperioden. Dat de overheid (omdat zij zelf zo zijn en ‘werken’) vindt dat iedereen van 8 tot 15.30 in de fabriek moet werken en dat op de fiets (laag gepeupel) of met de bus (midden gepeupel) of met de trein (management gepeupel) daar naartoe moet gaan is al minstens 40 jaar achterhaald. Helaas is de hele verkeers infrastructuur daar niet van op de hoogte gebracht. Dus met foefjes en truukjes proberen ze de capaciteit op te rekken (spitsstroken maken van vluchtstroken) en aan de achterkant proberen ze het binnenland netwerk zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, van onbeperkt naar 80km/h, toen naar 60km/h, toen naar 30km/h met drempels, ehm, karterkrakers op doorgaande wegen… Terwijl je een paar kilometer naar het oosten op een buitenweg net zo snel mag als hier op de snelweg. Wat dan weer heel veel gele platen niet snappen of inmiddels bang voor zijn geworden om 100 te rijden op een buitenweg.
Anyway, mensen gaan niet voor de lol in de file staan, als er een beter alternatief was deden ze dat al, daar hoef je echt geen SIRE spotje of Postbuswhatever commercial van 350.000 euro per minuut voor te maken…. Mensen moeten nu eenmaal vaak op hetzelfde tijdstip werken en dat betekent ook op hetzelfde tijdstip in/op het vervoersmiddel plaatsnemen. Je wil immers ook niet in de bedrijfskantine om 1600u lunchen? of om 2100 aan je eerste meeting van de dag beginnen?
Dus iedereen die zegt of uberhaupt denkt dat mensen onnodig in de file gaan staan zijn die vanuit hun eigen referentiekader niet kunnen zien wat 99% van nederland doet en moet (of denken dat iedereen net zo nutteloos werk doet als dat zij doen). Of het aantal narcistische NIMBY’s in Nederland is zo sterk gegroeid dat het daar aan ligt. In dit geval mensen die denken dat de wereld om hen draait en dat niemand anders zo belangrijk is dat zij op hetzelfde tijdstip iets moeten doen en dat zij het alleen recht zouden moeten hebben om op HUN tijd op de weg te zitten…
Mensen die de ruimte hebben doen dat echt wel, thuiswerken, 10 minuten later of eerder vertrekken..
Kijk ik naar mezelf, ik heb zometeen een vergadering op een locatie die het meest dicht bij mijn woonhuis is (alle andere locaties zijn veel verder weg)… Wanneer ik nu met het OV zou moeten gaan, ben ik meer dan 90 minuten onderweg en ben ik 7 euro kwijt. Met de motor ben ik er in 20 minuten (inclusief omkleden) en ben ik 4 euro aan brandstof en afschrijving kwijt (en kan ik voor de deur parkeren ipv 800m moeten lopen). Ik kan dus 70minuten meer werken of typen aan dit bericht.
Hubert zegt
Ik zou eigenlijk denken dat je een electrische auto hebt en dat je op dit moment jezelf zit te vervelen terwijl je aan het opladen bent…
schuimbekje3 zegt
haha, had gekund, mijn accu van mijn bev is 35% en daar haal ik mijn meeting niet mee, dus heb ik vandaag de v8 gepakt, die weegt 2800kg en is wat prettiger met dit weer dan de FJR.
Wolflow zegt
Het zou helpen als KNMI zich met weersverwachting bezig zou houden en op basis daarvan een eventuele waarschuwing zou geven.
Nu haalt KNMI er allerlei andere gegevens bij die niets met weer te maken hebben en daardoor alleen maar verwarring zaaien.
Zoals pas toen het spekglad was op zondag: geen drukte op weg verwacht dus geen serieuze waarschuwing. Resultaat: een record aan botbreuken