Dacht je dat Opel erg cool was door een elektrische retrocoupé de naam Manta te geven? Nou, verkeerd gedacht.
Namen voor auto’s blijven een heikel punt. Nieuwe namen verzinnen is lastig. Dus kan je in je archief graven en daar iets leuks vinden. Het nadeel daarvan is dat het lastig is om een naam van een totaal andere auto op een moderne auto, meestal een crossover, te plakken. Neem Ford. Nu de Puma een crossover is, is de kans dat er ooit nog een compacte coupé op Fiesta-basis komt nihil.
Manta
Daarom was de Opel Manta GSe Elektromod een verademing. Dit was een soort moderne elektrische Opel Manta. Het was echter een uit de hand gelopen ‘stageproject’ en het is dus daadwerkelijk een Manta A. Daar heeft Opel een batterijpakket onder geschroefd, nieuwe Opel-koplampen en achterlichten op gezet en een setje gave Ronal-velgen eronder gelegd.
Het is zo’n project waarvan je eigenlijk zou zeggen: moderniseer hem volledig en gooi hem in productie. Goed nieuws: dat gaat Opel doen! Er komt binnenkort een nieuwe Opel Manta! Joechei! Leve de compacte coupé en dat soort spul. Toch kan dat enthousiasme gelijk platgeslagen worden. Dit is namelijk hoe de nieuwe Manta eruit komt te zien.
Crossover
Yup: de Opel Manta wordt een elektrische crossover. Op zich is het een flitsend ding en die Ronal-velgen komen dus nog ergens terecht, maar de naam Manta wordt zo wel om zeep geholpen. Het wordt een ‘sportieve SUV Coupé’. Woorden die evenveel betekenen als ‘low calorie Big Mac’. Wie had gehoopt op een soort gladgestreken GSe Elektromod komt van een koude kermis thuis.
Volledig EV
De aankondiging van de nieuwe Opel Manta kwam op Stellantis EV Day. Opel heeft een boekje open gedaan over alles wat met elektrisch en elektrificatie heeft te maken. Daarin worden een aantal dingen duidelijk, waaronder de al bekende Opel Vivaro op waterstof die tegen het eind van het jaar op de markt moet komen. Ook komt tegen het eind van dit jaar een elektrische rallyklasse waar de Opel Corsa e een grote rol in gaat spelen.
Nog belangrijker is de aankondiging dat ook Opel gaat kappen met benzinemotoren. Tegen 2024 moet er van elk model in de range een elektrisch equivalent zijn. Opel wil echter niks behalve elektrische auto’s verkopen in 2028 in Europa. De nieuwe Opel Manta moet een belangrijke speler worden in de nieuwe lineup.
Spannende jaren dus voor Opel, helaas gaat het ons de Manta kosten. Of, wie het van de zonnige kant bekijkt, vanaf binnenkort kan je weer een nieuwe Opel Manta kopen. Jonguh!
piedlourd zegt
Boeie jonguh!
mashell zegt
Het slechte imago van de Manta en haar berijders is inmiddels ver genoeg afgesleten dat Opel het weer aan durft die naam te gebruiken. Mooi.
osmo zegt
Ben benieuwd hoe de Caliba-e er gaat uitzien :D
faalhaas zegt
Vrachtwagen chauffeur uuuuh uhhhh!
autodrome zegt
Het is en blijft een merk voor primaten. In de trant van apen en gouden ringen enzo, Blijven apen, zelfs met die ring en andere upschmuk ….
toniominestrone zegt
@autodrome: kapsones? Wel nee joh!
RiKe zegt
En wie had verwacht dat er nog daadwerkelijk leuke auto’s gemaakt worden van iconische namen wanneer het geld voor de fabrikant in de grote vergrijzing sector zit der bluf SUV?
marcomanta zegt
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
okdoei zegt
Ik word hier ontzettend chagrijnig van. Word sowieso al chagrijnig van crossovers en de kleur grijs en zilver (behalve bij bepaalde MBen, of een DB5, dan mag dat)
Het misbruiken van autonamen, die stonden voor de wat apartere/leukere auto, om grijze crossovers aan de man/vrouw/hermafrodiet te brengen is dan om ontzettend chagrijnig van te worden.
Oprotten met die rommel.
Verzin gewoon een nieuwe naam.
tmenges zegt
@okdoei: ondanks dat ik een crossover rijder ben ( want kinderen en helaas geen geld voor een coupé/ cabrio erbij) ben ik het grotendeels met je eens. Maar goed, Ford is er mee begonnen ( mustang, Puma) en dat slaat aan dus ben bang dat de rest van de merken snel zullen volgen!
Hubert zegt
Na de Mustang-E, kan Manta-E er ook nog wel bij.
frank2b zegt
Leuk!
Misschien wordt het deze keer eindelijk eens wat, met die Manta.
Edge zegt
Green is the New Cool is best nog een prima slogan als je ziet wat Stellantis voor hun andere merken heeft bedacht:
Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet”
Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo”
Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families”
Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!”
Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet”
DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified”
Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All”
Jeep® – “Zero Emission Freedom”
Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet”
Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified”
Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool”
Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time”
Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet”
Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles”
560pk zegt
@Edge: slogans stuk voor stuk ook te gebruiken voor wasmiddel of een chocoladereep. Werden automakers maar weer geregeerd door ingenieurs ipv marketeers die ook bij Unilever of Ahold kunnen gaan werken.
mashell zegt
Maar dat is toch ook zo? Daarom hebben de marketeers het ook zo moeilijk wat fatsoenlijks te brengen, ze hebben met heel technische producten te maken.
avocado zegt
@Edge: ik word een beetje agressief van deze lijst
tjorque zegt
Een elektrische variant van elk type auto in hun gamma…
Eerst even alles ver-suv-en en dan plak plak klaar…
Nee ik was even, voor een milliseconde, hoopvol voor een mooie elektrische break of monovolume. En toen kwam de koude harde realiteit dat ze die segmenten al jaren aan het aan het verwaarlozen zijn om ze dan op te doeken.
degrotemuis zegt
Ik snap nog steeds niet hoe merken zichzelf groen durven te noemen maar wel onnodig energieverspillende SUVs uit blijven spugen. Die verbruiken ook als EV nog steeds meer dan een vergelijkbare hatchback, station of coupé. En de coupé SUV is wel zo ongeveer de domste variant: de nadelen van EV, SUV en coupé combineren. Nee, niet mijn auto. Maar marketing zal wel goed z’n werk doen. en al het andere dat een beetje afwijkt van de standaard Hatchback is systematisch uit het gamma geknipt bij veel merken. Vrees dat deze wel een succesje kan worden, net als de Ford Puma.
kevertje zegt
Het meest irritante is vooral al dat voortdurend groen opportunisme in zowel politiek, ambtenarij, onze media als zelfs de bedrijfswereld en marketing, een verhaal dat helaas op heel veel los zand gebouwd is. Modetermen zoals sustainable, zero emission, clean technology,… tot carbon-free of climate-neutral, het is niets minder of meer dan onzin, zowel inhoudelijk technisch als wetenschappelijk. Geef de mensen de vrijheid om te kiezen en als iets werkelijk beter is, efficiënter of zelfs ecologisch de argumentatie kan standhouden zal het vanzelf komen bovendrijven. Het feit alleen dat we allemaal gebrainwasht moeten worden van ’s morgens tot ’s avonds én verplicht worden door mensen met heel weinig dossierkennis, alleen maar verblind door deze nieuwe ideologie, geeft me veeleer een tegengesteld gevoel!
fanboy zegt
@kevertje: Kom jij weer met je brok negativiteit. As we speak staat mijn elektrische auto op te laden, direct vanaf de zonnepanelen op ons huis. Ook nog accu systeem aanwezig van elektrische auto accu’s, die dus nog helemaal niet gerecycled hoeven te worden. Heb ik allemaal zelf in elkaar gezet. Genoeg dossierkennis dus.
mpgc zegt
Ik vind het wel een logische keuze. De mensen die nog echt hebben meegemaakt dat de Manta veel in het straatbeeld voor kwam zijn nu allemaal 55+ en dus toe aan een auto met hogere instap. Deze doelgroep heeft positieve herinneringen aan de naam Manta (betaalbare coupe, GT/E, Manta 400, rally successen). Bij de jongere garde is de Manta alleen bekend als tokkie auto (New Kids enz). Van die doelgroep moet je het met de naam Manta toch niet hebben.
marcomanta zegt
@mpgc: klopt, de jongere generatie zien een auto heel anders.
mout zegt
Met het verkoopsucces van de Mustang kon Opel moeilijk anders, vrees ik.
Ik ga stilletjes in een hoekje zitten afwachten wat er volgt. Cor Vette? Fiat X1x9? Countach met bullbar en dubbel lucht?
marcomanta zegt
@mout: ik ken wel een vette Cor, die woont een eindje verder op.