Slechts nieuws vanuit Japan.
De Toyota Land Cruiser kennen we als een van de beste auto’s ooit gebouwd. Het is zo’n auto waarmee je altijd en overal op je locatie aankomt. Of dat nu in de Andes, Amazone of Amstelveen is maakt niet uit. De Land Cruiser komt er. Het is een van de weinige auto’s waarbij de kilometerstand ook volstrekt irrelevant is. Het enige wat er toe doet is of een Land Cruiser start. Dat doet ‘ie in principe altijd. Daarom zie je dat zelfs exemplaren met extreme kilometerstanden behoorlijk aan de prijs zijn. In dat opzicht is het een van de meest duurzame auto’s ooit gebouwd.
We gaan binnenkort nog eens dieper op de materie in, maar er zijn twee soorten LandCruisers: de ‘150’ en de ‘200’. In Nederland kennen wij de ‘150’ (afbeelding boven). Dit is de kleine Land Cruiser, die op markten buiten Europa ook wel Land Cruiser Prado wordt genoemd. We hebben enkele keren gereden met een Land Cruiser Prado, zoals je kunt zien in deze rijtest en deze rijtest met de allernieuwste Land Cruiser. Dit type Land Cruiser is ondanks zijn relatieve luxe nog een echt werkpaard, met een viercilinder diesel of een zescilinder benzinemotor. Niet onaardig, maar qua performance zeker niet indrukwekkend. Het is voornamelijk het uithoudingsvermogen waarin ze excelleren.
De ‘200’ is de grote Land Cruiser (afbeelding onder). Deze wordt al een tijdje niet meer in Nederland geleverd. De reden is heel erg simpel, de auto is immers te groot. In Almere-Muziek wijk zijn er eengezinswoningen die kleiner zijn. De auto is nog gewoon in productie en wordt ook als Lexus LX570 geleverd. Het is in eerste instantie een onverwoestbare terreinauto, die bijzonder ruim en luxe is. Het is de auto die werkelijk alles kan. De betere dictators in bananenrepublieken zweren er bij. En terecht.
In tegenstelling tot de kleine Land Cruiser, kon je de 200 krijgen met de dikke motoren. Op sommige markten kun je kiezen voor een 4-liter V6, maar de meeste varianten hebben een dikke V8 op benzine of zelfs diesel onder de kap. Jazeker, niet alleen de Duitsers hebben een V8 diesel gebouwd. Helaas is het einde nabij voor deze enorme motoren. Volgens het Japanse ‘Best Car‘ wordt de opvolger niet meer voorzien van een V8. In plaats daarvan komt er keuze uit twee V6-motoren. Eentje is voorzien van elektromotor (hybride) en de ander van een twin turbo-setup. Inderdaad, dat klinkt als de motorenrange van de nieuwe Lexus LS. Naar het schijnt gaat Toyota niet veel veranderen aan de afmetingen (4,95 meter lang, 1,98 meter breed en 1,92 meter hoog) en het design. Ook blijft de Land Cruiser terreinwaardig. De nieuwe Land Cruiser 200 staat gepland voor 2020. Of de auto naar Europa komt met de nieuwe techniek is niet bekend.
gove zegt
blijft een bazenbak, hier in twente zie je de 200 nog af en toe rijden
shadowbroker zegt
@gove: af en toe. Zie ze meer dan af en toe hier hoor
gove zegt
@shadowbroker: maar toch zie je ze minder dan nu en dan
robert110 zegt
Er zijn drie (algemene) smaken Land Cruiser. En het is nog wel de meest belangrijke die jullie vergeten zijn de Land Cruiser 70. Die houdt zijn V8 voorlopig wel volgens mij.
Dickie zegt
@robert110: De LC70 word ook nog steeds geleverd met de oude 4.2 6 cilinder voor bepaalde landen, ga er ook van uit dat de V8 diesel ook nog wel even blijft
406_v6 zegt
@robert110: klopt!
https://www.toyota.com.au/main/landcruiser-70
“Still powerfull, indestructable”… need i say more?
Robert zegt
Die afmetingen… Zet een lier op de neus en een trekhaak achterop en je hebt bijna letterlijk de afmetingen van een 18 voets zeecontainer.
Ik begrijp de treurnis trouwens niet zo. De titel deed vermoeden dat de auto als icoon ging verdwijnen, maar het blijkt ‘slechts’ dat de V8 in de bestaande configuraties wordt vervangen door een moderner blok met minder cilinders en meer andere ondersteunende vermogensvoorzieningen. No big deal, dus. Zolang de legendarische betrouwbaarheid en het beschikbare vermogen niet in negatieve zin wordt aangetast, zeg ik welkom tegen de Land cruiser die recht doet aan de 21ste eeuw.
El-Loco zegt
@RRRobert: dat dus. Het is slechts een downsizing
tenaci zegt
@RRRobert: tja ik vind het ook wel meevallen inderdaad. Als tegenwoordig de Ford F150 Raptor al een V6 heeft (tot voor een paar jaar geleden kon je in het zuiden van de VS nog beter een democratische homo zijn, dan dat je een V6 in je F150 had) dan hoeft een Landcruiser zich daar zeker niet voor te schamen.
luxaeterna zegt
Meeste van die bakken komen toch nooit buiten de gebaande paden. Kunnen ze met 100pk ook.
bmwe81 zegt
@luxaeterna: veel van deze auto’s worden gebruikt om grote of zware karren te trekken, dan is iets meer als 100pk wel lekker.
potver7 zegt
@luxaeterna: als dat je insteek is, dan kan de meerderheid van de west-europeanen toe met een Fiat Panda. Maar dat is een heel andere discussie…
moveyourmind zegt
The king is dead, long live the king!
Al had ik liever gezien dat de V8 nog wat jaartjes was gebleven, denk ik dat met een afgeleide van de hybride aandrijflijn van de LS de Landcruiser nog steeds een oppermachtige machine is. Ook in afgelegen gebieden en in zwaar terrein.
poursuivant zegt
Als dit “slechts nieuws is”, wat is dan slecht nieuws?
E550 zegt
Echt een heerlijke auto. In Rusland zie je de 200 heel veel. Vrijwel allemaal zwart met getinte ramen rondom.
bmwpowerm5 zegt
heb er zelf ook eentje met een v8 diesel voor de paardentrailer
echt een beul van een auto
windhoekgokarting zegt
We rijden hier in Namibie een Prado Landcruiser met 4.0 v6 180kw. Wat en beul en niet kapot te krijgen, wel ff schrikken als je de 180 liter tank vol gooit, zelfs met benzine die maar 80ct per liter kost…..
Arnoud zegt
@windhoekgokarting:
Say what?? Honderdtachtig liter… O.O
robert110 zegt
@windhoekgokarting: Dan ben ik toch wel benieuwd hoe ver je op een volle tank kan komen.
Arnoud zegt
Ik ben momenteel in de VAE. Hier zie je de ene na de andere. Afgewisseld met LX570 en Patrol Nismo R.
drommedaris zegt
Ik citeer “De reden is heel erg simpel, de auto is immers te groot. “. Nee, de juiste beredenering is: de overheid heeft steeds meer invloed op je leven. Dat je hobby kapot wordt gemaakt door hoge belastingen, accijnzen, idiote wltp testen. En de parkeerplaatsen worden steeds kleiner gemaakt omdat het overgrote deel van het wagenpark in Nederland kleine k*t auto’s zijn en dat is de standaard.
elemento zegt
@drommedaris: ik heb roadtrip gedaan land cruiser door scandinavie… wat een auto… ik heb zelfs een zwakte gekregen…. das waarom wij ons auto park de audi tts hebben weg gedaan en LS 460 genomen hebben.
drommedaris zegt
@elemento: vet hoor. Vaak moet je er een keer mee gereden hebben. Bedoel je niet de LX460?
v6ti zegt
Goeie wagens. Helaas staat er een uit 2008 op MP voor 30k met een neiuwe motor bij 300k. Zo onverwoestbaar zijn ze dus toch niet.
phaeton zegt
Almere Muziekwijk. Aan elkaar en zonder streepje, dat is alleen voor Buiten, Stad, Haven, Poort etc. Nu lijkt het geschreven alsof Amsterdam Zuid in De Pijp ligt, in plaats van andersom. Zeg maar. En OT: zolang ze maar niet stoppen met bouwen maakt het mij weinig uit. Nieuwe exemplaren zie je hier toch nooit.
wranglerrubi zegt
Week lang met de V6 door Oman gereden, wat een heerlijke auto! De V8 moet nog indrukwekkender zijn!
Bijna doen besluiten de Wrangler in te ruilen voor een V8, helaas moet er aardig wat centjes bij..
quincy74 zegt
Heb in Rusland gewoond en had een Lancruiser 200 4.7liter v8 met 288pk. Beest van een auto. Als je deze naast een Range Rover parkeert zie pas hoe groot ie is. Best snel maar lust wel een flink sloot benzine. In de zomer in de stad 1:5 en in de winter 1:4… machtige auto om in te rijden!