Het houdt niet op. Niet vanzelf.
Theo Maassen zei ooit: “Als je conditie achterui holt, kan deze zo slecht nog niet zijn.” Aan die zin moesten we denken bij het horen van het feit dat de verkoopcijfers van de Alfa Romeo Giulietta achteruit hollen.
Ingehaald
Dat is op zich al vrij knap, want de C-segment hatchback van Alfa Romeo speelt al een tijdje een rol in de marge. Niet omdat het een bijzonder slechte auto’s, want dat is geenszins het geval. De Giulietta is een gewoon beetje ingehaald door de tijd. Inmiddels zijn de (jongere) Mercedes-Benz A-Klasse en BMW 1 Serie al vervangen, bijvoorbeeld.
Cassino
Maar het wordt dus nog wat erger, want diverse Italiaanse media weten te melden dat de productie is teruggeschroefd. Er worden nu, afhankelijk van de gekozen bron, zo’n 40 tot 70 Giulietta’s per dag gebouwd. Dat is te weinig om de Cassino-fabriek draaiende te houden. Te meer omdat de marge op een Giulietta niet al te gunstig is.
Sinds 2010
Daarom wordt het einde van de productie van de Giulietta aangekondigd. Het is dus nog niet officieel, maar zo onlogisch klinkt het niet. De Giulietta is al sinds 2010 in productie. Toen was het al niet de modernste auto in zijn klasse, overigens. De karaktervolle vijfdeurs is in 2014, 2016 én 2019 voorzien van een milde facelift.
Plaatsmaken
FCA kan de ruimte in Cassino goed gebruiken, overigens. Het concern wil namelijk de productielijn gaan gebruiken om een Maserati Crossover onder de Levante te bouwen. Deze zal op het Giorgio-platform staan, dat werd geïntroduceerd met de Alfa Romeo Giulia. Voor wie niet graag tussen regels doorleest: het wordt een Maserati-versie van de Alfa Romeo Stelvio.
Géén opvolger
Geheel volgens FCA-traditie krijgt de Alfa Romeo Giulietta géén opvolger. Het merk uit Arese is nu druk bezig om de Tonale af te krijgen. Het volgende project staat ook al klaar: een Audi Q2 concurrent, die onder de Stelvio én Tonale gepositioneerd gaat worden.
jajeroenja zegt
Kon er ook maar één zijn die treurde om minder Alfa’s… ;)
escort77 zegt
@jajeroenja: nou, de sleepdiensten en garages zullen hier ook van balen hoor
Paul58 zegt
@escort77: 1977 belde en wilde haar grap terug. Blijkbaar zijn er veel automerken retegoed in marketing. De hoeveel rotzooi dat aan de man word gebracht onder het mom ‘betrouwbare auto’, waar vervolgens veel aan kapot gaat lijken wel waslijsten van te zijn (autoweek reviews). Als er dan iets kapot gaat is dat ‘pech kan gebeuren blijft een machine’ maar wanneer je een alfa Romeo rijdt is het omdat je Alfa Romeo rijdt..
rhellema zegt
@kevin1989: dat zijn alleen maar mensjes die het van “hebben horen zeggen”. Niet teveel aandacht aan besteden aan zulke figuren. Meelopers zijn mensen die van hun echtgenoot moeten zeggen dat ze een eigen mening hebben.
mcaa zegt
@kevin1989: Kan Alfa nog heel veel leren dus
redneckdarian zegt
@kevin1989: kunnen we dan ook alle grappen over audi’s en olie, smaak is niet te koop, peniscompensatie bij grote auto’s en alle andere soortgelijke grappen met pensioen doen?
escort77 zegt
@kevin1989: rustagh… ik denk dat iedere petrolhead wel sympathie heeft voor dit merk, ik ook. Maar een grapje moet kunnen toch. Vergelijkbaar met Mercedes-taxi’s, ongebruikte knipperlichten van bmw’s en Amerikaanse auto’s die geen bochten kunnen maken.
Paul58 zegt
@escort77: eens dat ik wellicht wat gepikeerd reageerde echter is het soms wel een klein beetje vermoeiend. Desondanks moest ik wel een beetje glimlachen. Ik zal mijn azijn even aan de kant schuiven;)
Fr13ndlyGh0st zegt
Pff lekker de laatste dag, voor de laatste dag voor het weekend beginnen zo…
Al moet ik zeggen dat ik zelf ook niet mee geholpen aan het succes van het karretje. Altijd een prachtige auto gevonden, en vaker met het idee gespeeld om er een (natuurlijk wel een QV) aan te schaffen. Toch was er elke keer wel wat (lelijk/goedkoop interieur – Slechte navi – issues met het blok), en/of stonden er andere auto’s tegenover die rationeel zo veel beter waren dat de Alfa-emotie het niet won van de ratie.
Nu maar hopen dat er weer zoiets prachtigs, in dit segment terug komt. Of er moet toch maar een keer een Giulia op de oprit komen…
mcaa zegt
@janjanssen: Aan jouw eisen te zien komt er nooit een Alfa voor je deur hahaha
poes zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
SpiderIV zegt
Geheel volgens FCA-traditie krijgt de Alfa Romeo Giulietta géén opvolger.
Tja treurig consequent. ?
Rijd al 30 jaar vol tevredenheid in auto’s van dit merk maar trots op huidige staat en doen en laten van het merk is het niet meer.
toniominestrone zegt
Toch jammer dat merken als Alfa,Lancia en in het verleden Saab ten onder gaan aan de eenheidsworsten van VAG en PSA. Geeft tevens aan hoe conservatief de auto-industrie is, merken met een aparte kijk op zaken redden het domweg niet of je moet in het exclusieve segment opereren.
hans33sw zegt
@toniominestrone: kuch tesla kuch
c-greg zegt
@hans33sw: Tesla? Dus je vergelijkt excentrieke merken als Saab,alfa of Lancia(merken die 100 jaar succesvol mee hebben gedraaid) met Tesla wat pas een paar jaar succes heeft? En eigenlijk alleen maar omdat ze slim ingezet hebben op elektra. Een Tesla met een verbrandingsmotor had niemand gekocht.
toniominestrone zegt
@c-greg: Dat is ook de reden waarom een bedrijf als Tesla over pakweg een jaar of 10 niet meer zal bestaan wanneer ze ingehaald zijn door de traditionele automerken.
laptom zegt
@c-greg: Tesla was geen eenheidsworst toen het op de markt kwam. Daar heeft hij gelijk in.
hans33sw zegt
@c-greg: nee ik vergelijk de “underdog” vs eenheidsworst. Ik (… Mijn werkgever) heb Alfa vorig jaar nog geholpen met een nieuwe giulietta, maar om nou te zeggen dat dat een excentrieke auto is? De koers van Alfa ging me aan mijn hart. Maar nu ze zoveel kansen hebben laten liggen zie ik ze liever als het illustere merk wat het ooit was, en dan mag de boel wat mij betreft op de fles
davelepeef zegt
@hans33sw: daarom. Het romantische beeld van Alfa is al decennia burg meer van toepassing op het merk…
ty5500 zegt
@davelepeef: Is dat niet wat overdreven? Met bijvoorbeeld de alfa romeo giulia quadrifoglio hebben ze getoond dat ze nog donders goed weten hoe een sportieve auto te maken. De Stelvio lijkt het mij ook echt wel goed te doen. Alleen jammer dat het Alfa gamma steeds zo beperkt en zonder opvolging is.
davelepeef zegt
@ty5500: ’n groot deel van de historie en waarde van het merk zit ‘m in de activiteiten in de motorsport vroeger. Daar proberen ze volgens mij nog steeds op te leunen met de “sportiviteit” maar feit is natuurlijk dat ze wat dat betreft niets meer doen. Dat bedoel ik eigenlijk. Zelfs Hyundai is wat dat betreft actiever. Ik schat Seat zelfs hoger qua sportiviteit. En dan proberen met de Giulia op de premium markt te mikken met zogenaamde Italiaanse flair… Stuiptrekkingen…
ty5500 zegt
@davelepeef: Wist niet dat je het zo bedoelde. Geef ik je wel gelijk in.
davelepeef zegt
@toniominestrone: het geeft toch ook aan hoe de consument er naar kijkt? Blijkbaar door onvoldoende interesse onvoldoende bestaansrecht. Toch?
koekwaus zegt
@davelepeef: je schrijft “leasemaatschappijen” verkeerd
davelepeef zegt
@koekwaus: restwaarde is een big deal vwb leaseprijs. Onderhoud idem. Als dat allemaal snor zat was het niet logisch dat je een BMW of Audi voor minder rijdt.
dirkv zegt
@toniominestrone: Het is niet alleen de fabrikant die conservatief is maar vooral de consument.
karaya zegt
Ligt nogal voor de hand dat de auto uit productie gaat. Dat er geen opvolger in de pijplijn zit was ook al bekend,
Het wachten is op de Tonale waarvan we de eerste pre-productie versie ook al hebben gezien.
Geen nieuws dus.
fransananas zegt
Het blijft een geweldige auto om te rijden en ik heb er nog niks geks mee gehad. Model uit 2011 met de mooie sierlijke letters achterop. Zonder navi want dat functioneerde niet :D
Paul58 zegt
@fransananas: Hmm lijkt me vrij sterk.. Ik lees hierboven dat jij al vaak bent weggesleept door de sleepdiensten;)
fransananas zegt
@kevin1989: ja maar eenmaal op zo’n autoambulance rijdt het heerlijk :P
Paul58 zegt
@fransananas: hahah touché
c-greg zegt
@fransananas: ook ik heb er een uit 2011, benzine nu 140k op de klok en heeft me nooit in de steek gelaten. Onderhoudskosten erg laag ook..
fransananas zegt
@c-greg: precies. Hier ook. Nu 160k. Hij gaat voorlopig ook niet weg
alloallo zegt
Zon’n groene is een mooie optie als het bijtellingsfeest met de tesla voorbij is.
dper4mance zegt
Nooit echt warm geworden van de Giulietta. Heb een 1.6 JTD als huurauto gehad in Italië en een QV van een vriend gereden. Die QV trekt en remt wel als een malle. Stuurgevoel is echter niet des Alfa’s. Vind het ook niet echt een mooi ding. Achterkant is heel fraai, neus en interieur vind ik niet om aan te zien. Evengoed zonde dat Alfa ook dit segment laat voor wat het is.
ericd zegt
Nou ik zal m niet missen. Die groffe, lelijke grote mopsneus vind ik erg on-Alfa like. Weg ermee. Had desnoods met Subaru samengewerkt (voor een lage boxer motor) om een mooie slanke neus te creeren. Overigens kon het bij de 156 ook zonder een boxer motor.
birdnerd84 zegt
Nog steeds een mooie auto maar een wow gevoel als bij de 147 heb ik er nooit bij gehad. Zit er niks anders op voor de Alfisten om de nieuwe Mazda3 te kopen, die heeft tenminste nog stijl en sportiviteit in zich
knapzuur zegt
De laatste Alfa Romeo die hier thuis op goedkeuring kon rekenen, de Giulia word helaas al gezien als dik doenerij en overdreven.. het moet nog even aan haar groeien zeg maar..
probono zegt
Al jaren geen boeiend merk meer. (En juist dat schijnt soms fanatieke volgelingen te creëren). We zagen deze modellen al weinig op de weg meer om volgens mij heel goede redenen. Nog een paar jaar en de marketing afdeling mag weer aan de gang om alfa’s = passie bullshit te verkopen aan Jan modaal. Ben benieuwd of het ervan komt…ik denk eigenlijk dat ze 2025 niet gaan halen.
Dizono zegt
Verlos dit ding uit zijn lijden. Overigens vind ik het woord facelift veel te zwaar, de gemiddelde modeljaarupdate is heviger dan wat Alfa een facelift noemt. De bumpers van een nieuwe giulietta komen nog uit dezelfde mal als die van de eerste giulietta uit 2010. Een plastic opzetstukje onder de grill en een andere insert voor de grill, nieuwe velgen en kleurtjes en dat was het wel. Hadden ze de giulietta maar een keer een échte facelift gegeven..
Dutchdriftking zegt
Dat deze auto er uit gaat is niet gek, mocht ik er eentje willen ging ik toch voor een tweedehandsje kijken, maar het is wel erg jammer dat Alfa straks naast de geniale Giulia (waarom is daar geen station van?!) alleen maar twee Cross-overs/SUV’s in het gamma heeft. Fijn als daarmee de verkopen omhoog gaan, maar kom op Alfa, zorg er voor dat je naast de cashcows ook gewoon iets hebt om je imago op peil te houden. Auto’s welke de concurrentie ook bied, maar dan zoals het een Alfa betaamd.
Dus een beetje mooier van binnen en buiten, iets fijner sturen een pittige motor, en een achterhaalt infotainment systeem.
Ik noem :
Een fijne B-segment hatchback (en eventueel een Cross-over hierop gebaseerd zodat je ook auto’s verkoopt)
Een fijne C-segment hatchback+station (en eventueel een Cross-over hierop gebaseerd zodat je ook auto’s verkoopt)
En alsjeblieft(!) een station op basis van de Giulia! En voor het imago zouden mooie coupe’s op basis van de C segmenter en natuurlijk de Giulia fijn zijn!
pomoek zegt
Bijna vergeten dat we deze ooit 3 jaar lang reden. In tegenstelling tot de andere Italianen die ik heb gereden doet deze auto me niks. Zelfs een Panda roept meer bij me op.
Vanquish zegt
Toch jammer om te horen. Ik rijd inmiddels al jaren met veel plezier in mijn Giulietta. Ik besef me dat ik niet erg objectief ben als ik zeg dat ik het nog steeds een mooie auto vind tussen al z’n mede-segmenters. Toch is het zo.
nietcreatief zegt
Er zou eigenlijk weer eens eentje volgens het 33 recept gebouwd moeten worden.
Daklijn op 1,35m, niet bijzonder breed, relatief lange neus zodat er een lief blokje achter de voorwielen kan liggen, fiat’s firefly 1.2 als instapper of zoiets. En dan een lange daklijn en ‘sedan’ kont voor een schofterig grote kofferbak en een achterbank waar 2 Hollanders van +/-2 meter gewoon normaal in kunnen zitten.
allesmetturbo zegt
Ben wel benieuwd naar een Maser Stelvio. Mn pa heeft net een Q gekocht, zal de maser dan nog dikker zijn? Lets hope V8
specialveloce zegt
Ik snap wel dat de auto uit productie zal gaan. Maar zet daar een markt conforme auto voor terug. Dat management zit echt met de Piemel te spelen en te hopen dat iederen in de zelfde auto gaat rijden. Maar moet je voorstellen je geeft 30k euro uit aan een nieuwe mooi aangeklede Juul. En na 10 jaar heb je nog steeds geen ‘verouderd’ model. Dat kan je bij de meeste merken niet zeggen met om de 4 jaar een nieuwe.
dare2think zegt
Ach ja. Alfa Romeo. Net zo relevant als een vijfsterrenrestaurant met een slechte chef-kok.
[metafoor uitleg:]
Het uiterlijk is prachtig maar wanneer je het daadwerkelijk gaat gebruiken blijkt dat je meer had mogen verwachten als je kijkt naar de concurrentie.
mwti zegt
Alfa Romeo is als Sylvie Meis, het ziet er goed uit maar als je er mee omgaat dan is het een grote teleurstelling.
arkenbout zegt
Ik merk dat ik door al deze simpele comments, met een totaal gebrek aan kennis en gevoel voor heritage, steeds minder vaak op autoblog te vinden ben.
Iemand nog tips waar op internet de ware autoliefhebbers zich verzamelen, ipv mensen die bijvoorbeeld alleen maar een opgewaardeerd VW Toeareg van 3 ton ambiëren?
arkenbout zegt
Kleine toevoeging; ik weet waar ik over praat. Rij meer dan 50000 per jaar, ben de afgelopen 10-20 jaar eigenaar geweest van diverse bmw’s, alfa Romeo’s, 1x een audi (gruwelijkste auto ooit), een mini, een Mercedes, meerdere range rovers, een Porsche, een Maserati en een Renault Twingo. Qua betrouwbaarheid waren de Italianen verre weg het beste, qua handling ook. Qua prijs/kwaliteit absoluut de Twingo ?
arkenbout zegt
Kleine toevoeging; ik weet waar ik over praat. Rij meer dan 50000 per jaar, ben de afgelopen 10-20 jaar eigenaar geweest van diverse bmw’s, alfa Romeo’s, 1x een audi (gruwelijkste auto ooit), een mini, een Mercedes, meerdere range rovers, een Porsche, een Maserati en een Renault Twingo. Qua betrouwbaarheid waren de Italianen verre weg het beste, qua handling ook. Qua prijs/kwaliteit absoluut de Twingo ?
Paul58 zegt
@arkenbout: dat is slechts de ervaring van één persoon hè. Ook nogal vaag met uitspraken over ‘handling’. Wat vind jij een goede handling? Direct en scherp stuurgedrag? Veel grip? Ik heb zelf ook veel km’s gemaakt voor mijn leeftijd en al veel auto’s gereden en in bezit gehad. Voornamelijk uit de jaren 90 tot 2010 en heb juist een andere ervaring. Prijs kwaliteit is voor mij de Alfa GTV geweest welke ik 6 jaar geleden heb bezit. Kostte geen drol (1800euro) met toen 204.000 op de teller. Verkocht bij 286.000 voor bijna hetzelfde bedrag. Verder nog nooit zo goedkoop gereden. Mijn meest slecht ervaringen had ik bij een fiat coupe en mijn tweede auto (Peugeot 206).
arkenbout zegt
Uiteraard is het mijn ervaring, en dat is inderdaad de ervaring van 1 persoon. Dat is het hele concept van een comment he ??
alfapeter zegt
Ze leren het nooit! Alle succesvolle merken hebben in de eerste plaats consistentie in hun aanbod, alleen zo verkrijg je een trouw cliënteel.
Esprit_de_Flandre zegt
Volgende Alfa’s: de Tonale, en een Q2-concurrent. Zucht. Alfa wordt dus een puur SUV-merk.
Want laten we eerlijk zijn, die Giulia zal ook wel plots verdwijnen ten voordele van de Stelvio…
Ter vergelijking:
EU2019
Giulia 11k
Stelvio 27k
honestytwo zegt
Turijn heeft de Milanezen nooit het licht in de ogen gegund. Fiat kan Alfa missen als kiespijn. En mbt die opmerking Sylvie Meis; mijn Alfa Romeo GT 3.2 blijft mooi en slikt al 15 jaar gretig sap weg zonder te klagen. Het leven is te kort om in saaie auto’s te rijden.
alfablog zegt
Hebben hier o.a. een donkerrode MiTo centenario en het gevoel dat de leergeur, de afwerking en zitpositie geven blijf ik bijzonder vinden.
blackmilo zegt
Ik wou hier eigenlijk iets lelijk plaatsen over alfa maar na alle comments gelezen te hebben is dat niet meer nodig.