Mensen laden hun PHEV te weinig? Je verwacht dat toch niet?
Kijk, in principe is de plug-in hybride een briljant autotype. De auto zit alleen een beetje in een verdomhoekje. Want EVangelisten willen juist een volledig elektrische auto’s en de Petroldrinkers van deze wereld wensen een auto met enkel en alleen een plofmotor.
Maar het idee van een PHEV is best aardig. In de steden en dichter bevolkte gebieden rijd je elektrisch. Voor de langere ritten kun je dan de verbrandingsmotor gebruiken. Op lange stukken op hogere snelheid is een accu serieus snel leeg, terwijl je met een verbrandingsmotor nog een beetje acteiradius hebt.
Een belangrijk aspect als je de PHEV gaat verdedigen is het volgende: je moet ze wel zo vaak mogelijk laden. En wat blijkt uit een studie? Mensen laden hun PHEV veel te weinig. Darned.
Mensen laden hun PHEV te weinig
Dat meldt het International Council on Clean Transportation via Green Car Reports. Die zijn namelijk even in de materie gedoken. Zij stellen dat de PHEV’s niet zo zuinig zijn als er wordt aangegeven in de advertenties.
Volgens het ICCT rijden de PHEV veel en veel te weinig elektrisch, ongeveer 25 tot in sommige gevallen 65%. Dientengevolge ligt het brandstofverbruik ook een stuk hoger. Ze hebben uitgerekend dat dat 24 tot 67% méér is dan opgegeven door de fabrikant.
Kortom, de PHEV is een leuk idee, maar je moet het wel juist toepassen. Zie het als een lidmaatschap van de sportschool. Als je dat hebt, wordt je niet automatisch slanker en gespierder. Je moet ook daadwerkelijk naar zo’n collectief zweethuis met housemuziek gaan en daar je ‘ding’ doen.
Subsidie
De reden dat de PHEV anno 2023 wel degelijk zin heeft is de stand van de accutechniek. Die verbetert gelukkig, maar accu’s hebben een zeer lage energiedichtheid.
Voor een klein beetje range heb je dus enorm grote en zware accu’s nodig. Ondanks dat een PHEV minder efficient is dan een EV, is een PHEV wel vaak lichter dan een elektrische auto.
In veel landen is de PHEV behoorlijk onomstreden. Ondanks dat je de auto kunt rijden als een gewone auto, is het EV-component de reden dat er subsidies worden gegeven. In Nederland is dat veel minder het geval dan 10 jaar geleden.
Weet je nog, de tijden van de Volvo V60 D6 en Mitsubishi Outlander PHEV? Die tijden zijn voorbij, maar we hebben nog altijd het ‘halftarief’ waardoor een PHEV altijd goedkoper is qua motorrijtuigenbelasting dan een vergelijkbare auto met enkel een verbrandingsmotor.
Dan is het woord nu aan u waarde lezer! Gebruik jij jouw PHEV zo slim mogelijk? Of geef je constant volgas en tank je ‘m vol als de tank leeg is? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? 10 redenen waarom de PHEV er nog toe doet!
Wolflow zegt
Niemand neemt een (gedeeltelijk) elektrisch hok voor zijn/haar plezier.
Enige reden is economisch
mashell zegt
Haha. Er is niks wat zo lekker rijdt als elektrisch. Zo vloeiend, stil, vibratie vrij, zo kan je als Jan twee keer Modaal met een comfort rijden dat groter is dan dat van een 12 cilinder. Dat elektrisch rijden door die verdomde oorlog inmiddels zelfs duurder kan zijn dan rijden op brandstof is jammer maar wordt door het comfort gecompenseerd. Het is gewoon premium!
alfa147ti zegt
Dat is uw mening, doe mij nog maar gewoon auto rijden, dan voel je de krachten nog een beetje en het motor geluid vindt ik ook niet erg, misschien ben ik van een uitstervend ras, maar ik vindt nog leuk om een beetje actief auto te rijden en niet in een magnetron op wielen te zitten die naast mij gaat staan omdat die nu een auto heeft die in 6 sec naar honderd sprint, en de meeste EV’s zien er ook nog niet eens uit ook en dat is ook mijn mening, maar als u lekker in de EV wil rijden doe dat lekker ik lekker niet.
mc96 zegt
Dat is inderdaad een goede opmerking. Vaak wordt de discussie wel/niet elektrisch, hybride of benzine gevoerd over wat goedkoper of milieuvriendelijker is. Maar als je een elektrische auto alleen beoordeelt op op rijeigenschappen en confort is er ook veel voor te zeggen.
none1234 zegt
Ik zit niet echt vaak in een andere auto, behalve dan misschien taxi’s. Maar vandaag de dag kan ik me toch niet echt voorstellen dat er veel comfort verschil zit tussen auto’s in dezelfde prijsklassen. Ik heb het idee dat de laatste 10 jaar alles redelijk geconvergeerd naar een goede basis, en je niet veel slechte uitschieters hebt.
none1234 zegt
Je beschrijft de ‘standaard’ eigenschappen van elke elektrische auto (alhoewel vibratie vrij me toch echt iets lijkt van de wielophanging), en noemt het dan premium. Als ik dan Shakira’s verwijzing gebruik, is jouw casio ook premium, die loopt immers altijd op tijd.
Waarschijnlijk vindt je de geasfalteerde weg naar werk waarover je rijdt ook premium? Heb je ook een premium koffie mok op kantoor, en natuurlijk premium vrouw.
Je moet een instagram account openen, daar denkt iedereen dat ze premium zijn.
burb zegt
Doe mij ook een premium vrouw; lekker stil! Alleen het ontbreken van vibraties is wel een dingetje… 😉
mashell zegt
Heh? Rijdt eens een een auto met een start stop automaat, dan valt de motor stil bij het verkeerslicht en merk je opeens dat er minder vibraties in de wagen zijn. Of kijk eens onder de motorkap bij een draaiende motor, je ziet de motor gewoon bewegen. Dat bewegen geeft vibraties door heel de auto.
En tja dat de standaard eigenschappen van elektrisch rijden superieur zijn aan die van een verbrandingsmotor is precies mijn punt, dat maakt het premium.
jeroenm83 zegt
Probeer eens een RS6. Tweedehands bijvoorbeeld. Start/stop laat je uit (kun je weg programmeren), die V8 met z’n versnellingsbak is heel soepel en treffend raak met de sportstand. Herrie on-demand en soepel on-demand.
Ik zeik niet over brandstofprijzen. Ik ageer wel tegen dat zogenaamde ‘soepele’ rijden van een elektrisch apparaat. Succes met het plantaardig eten vanavond.
Richmond zegt
Dat was met diesel net zo. Ook bijtellings gestimuleerd.
marcus zegt
Ik heb liever Diesel dan benzine. Dan sta ik tenminste niet constant bij het tankstation.
wimof zegt
Eén keer om de 1.150km.
berlinetta zegt
Als je een hybride niet regelmatig laadt, dan ben je denk ik duurder uit dan met een normale benzine auto. Die hybrides moeten heel wat gewicht mee zeulen en dat kost nou eenmaal meer brandstof.
minimoke1984 zegt
Exact.. en dus had de overheid t zelfde moeten doen als in Portugal. Zorgen dat je zoveel mogelijk wil laden. Dat hebben ze hier gedaan door de elektra 2 cent te laten kosten aan publieke laadpalen. Ofwel je kan dan voor heel weinig je elektrische kms maken waardoor je dat zoveel mogelijk wil.. Slim gedaan hier.
En de leaserijders moet je gewoon een vergoeding aanbieden op de door de fabrikanten voorgespiegelde verbruiken, en de rest uit eigen portemonnee laten betalen.. dan gaan ze ook wel laden hoor.. Maar hey.. ik zit niet in de overheid en gelukkig woon ik tegenwoordig ook niet meer in NL…
waterisnat zegt
Stelen (andermans geld opbranden om “2 cent” voor elektra te betalen is stelen van de belastingbetaler) en het milieu kapot maken is een goed idee?
minimoke1984 zegt
Exact.. en dus had de overheid t zelfde moeten doen als in Portugal. Zorgen dat je zoveel mogelijk wil laden. Dat hebben ze hier gedaan door de elektra 2 cent te laten kosten aan publieke laadpalen. Ofwel je kan dan voor heel weinig je elektrische kms maken waardoor je dat zoveel mogelijk wil.. Slim gedaan hier.
En de leaserijders moet je gewoon een vergoeding aanbieden op de door de fabrikanten voorgespiegelde verbruiken, en de rest uit eigen portemonnee laten betalen.. dan gaan ze ook wel laden hoor.. Maar hey.. ik zit niet in de overheid en gelukkig woon ik tegenwoordig ook niet meer in NL…
CYBRTRK zegt
Voor 95% van alle kilometers zou ik niks anders dan een elektrische auto meer willen. Voor op het circuit of een leuke bergpas is een ICE auto leuker, voor de rest is een elektrische auto veel fijner.
none1234 zegt
Dat is ook de toekomst, en dat autonoom rijden komt er ook, en wellicht heeft niemand dan meer een eigen auto, maar wordt elektrisch vervoer aangeboden in het openbaar vervoer.
406_v6 zegt
Nou… ik kocht m’n Lexus GS450H absoluut niet om economische redenen… wel voor m’n plezier 😉
406_v6 zegt
Nou… ik kocht m’n Lexus GS450H absoluut niet om economische redenen… wel voor m’n plezier 😉
406_v6 zegt
Nou… ik kocht m’n Lexus GS450h absoluut niet om economische redenen… wel voor m’n plezier.
none1234 zegt
Dat is duidelijk te zien aan je 3 posts!!!!! ;)
406_v6 zegt
Geen idee waar dat het posten misging 😂
aadzor zegt
Ik heb ooit een Outlander gehad. Reed opzich prima, heb er zelfs een keer 1 op 100 mee gereden. Maar dat was echt van laadpaal naar laadpaal.
Daarentegen heb ik er vaker 1 op 7 mee gereden. Na de 25 km was de accu op en was hij bijzonder luid en dorstig. Ik denk dat deze auto eigenlijk de oorzaak is waarom de PHEV nu in het verdomhoekje zit.
Persoonlijk denk ik dat we vooral moeten accepteren dat beweging in welke vorm dan ook energie en dus co2 uitstoot kost. Een fietskoerier stoot 3x meer co2 uit dan een benzine auto met chauffeur. Gewoon omdat het menselijk lichaam zo’n inefficiënte motor is.
mashell zegt
Dat met die fietskoerier is nogal een boude stelling. Heb je daar ook maar enig bewijs voor (ik vind in de eerste 50 zoekresultaten van Google niks)?
Overigens eet een mens in principe plantaardig (sommigen met een dier als (overbodige) tussenstap) wat eigenlijk qua de CO2 uitstoot de boel klimaatneutraal maakt. De planten die ik eet nemen terwijl ze groeien CO2 op die ik als mens vervolgens weer uitstoot. Dat is wel anders dan de plankton die CO2 opnam, miljoenen jaren in de bodem gezeten en tot vervolgens tot aardolie geperst is en nu massaal vrij komt omdat we het een goed idee vinden aardolie te gaan verbranden in verbrandingsmotoren met een rendement van maar zo’n 30%.
aadzor zegt
Ik heb het even snel opgezocht, als het goed is is deze het.
https://m.youtube.com/watch?v=uS99oFm33nM&t=925s
none1234 zegt
Dat wil ik ook wel weten waar je dat vandaan haalt dat de mens een inefficiënte motor is, dat is wel even honderdduizenden al dan niet miljoenen jaren van evolutie.
Ik denk dat je misschien bedoelt dat de mens misschien beter anders inzetbaar is, en een fiets koerier iets is als, Albert Einstein post laten sorteren op een distributie centrum.
none1234 zegt
Daarbij komt natuurlijk ook nog, waar komt die auto vandaan? Hoe groot is het verschil tussen het productie proces van de fiets en de auto, en hoeveel jaar kan de fietser rijden voordat dit eindelijk in het voordeel van de auto is?
Johanneke zegt
Als je die kentekens ook invoert dan krijg je te zien dat het gemiddeld verbruik 1 op 50 is. Wat natuurlijk gruwelijke onzin is, want als ik een phev zou hebben die bijvoorbeeld 90km elektrisch zou rijden, dan zou mijn verbruik zo laag zijn dat ik bang moet worden voor rottende benzine. Terwijl als mijn broer dezelfde auto zou hebben hij waarschijnlijk 1 op 12 zou rijden omdat er alleen maar zware accu’s meegetrokken moeten worden door een ICE.
BMW 2275199 zegt
Van de 25.000 km die ik inmiddels gereden heb met de G12 heb ik 12.700 km volledig elektrisch gereden. In en om de stad en de rest doet de twin turbo 6 in lijn erg leuk mee en heel prima zijn best. Het is echt helemaal heerlijk. Stil en relaxt in de stad. Kost nagenoeg geen capaciteit. Druk je de juiste knoppen in dan doen ze alletwee tegelijk hun best. Maar ook de snelweg op vanaf het stoplicht is het erg leuk. Kosten: nul euro door de zonnepanelen op het dak. Scheelde minimaal 1200 liter 98.
dijan zegt
BMW ,waar kun je die gratis zonnepanelen krijgen ?
BMW 2275199 zegt
Geen idee. Schreef ik dan ook niet.
CYBRTRK zegt
Kosten zijn inderdaad wat anders dan uitgaven, maar zolang je de zonnepanelen nog niet volledig afschreven hebt, heb je nog wel kosten aan de zonnepanelen (de afschrijvingskosten)
karhengst zegt
En dan wordt er nog geen woord gerept over de aanpassingen aan het onderstel vanwege het flink hogere gewicht.
Je kan me niet wijs maken dat een 320e even prettig rijdt als een 320i of 320d. Als je veel rijdt lijkt me dat nog een flink compromis ook.
mashell zegt
Hangt een beetje vanaf waar ze de batterij plaatsen. In de kofferbak is verkeerd, dat kost je kofferbak en dan moet je de achterkant harder afveren tov de voorkant en dat is niet prettig. Zit het gewicht van de batterij tussen de assen moet je zowel voor als achter harder afveren maar daardoor stijgt het comfort. Meer massa is meer massa traagheid, is minder ongewenste bewegingen. Een zwaardere auto heeft nou eenmaal op natuurlijke wijze een betere wegligging en een beter comfort. Een lichte auto is beweeglijker en sportiever maar bij kilometervreter-vertegenwoordigers-mobielen als BMW 3 series is comfort van groter belang.
marcus zegt
Ik heb die van mij gekocht vanwege de bijtellingsregels hier in de UK. En het bevalt me heel goed! Ik laad ’s nachts met goedkope stroom de accu op en kan dan mer met mijn ongeveer 65 km reele bereik op mijn werk komen (tussen de 45 en 50km). Daar gaat de auto weer aan de stroom en is ie vol als ik weer naar huis ga,
Ik tank meestal een keer per maand. Als ik niet thuis laden kan omdat mijn partner de laapdpaal nodig heeft dan gerbuik ik benzine, Of als ik naar het regionale kantoor toe moet, langere afstanden in het weekend, etc. Of wanneer ik gewoon even zin heb om het gaspedaal in te trappen.
Ik vindt de PHEV ideaal. En ik hoop dat wanneer mijn X5 over een paar jaar aan vervangen toe is, er een Mercedes E-klasse station PHEV is met een Diesel motor en theoretisch minimaal 80km bereik. Dat zou helemaal mooi zijn….
banderas zegt
Dus je sleurt nog steeds benzine mee, meer onderhoud e.d. omdat je af en toe een keer verder moet. Terwijl je dat met een EV met fatsoenlijk bereik ook kan. Plug-in is in de meeste gevallen echt vette onzin, sorry.
HelldogBE zegt
Dat doet de huidige GLE350DE toch al? Theoretisch 90km WLTP- en 106 NEDC-kilometers.
banaan7 zegt
Ik rijd zelf in een Golf GTE (GP), rijdt geweldig. Niet zo sportief als een gti, maar lekker vlot en comfortabel voor de dagelijkse kilometers. Op vakantie in de bergen zuinig ondanks dat ik daar geen laadpaal aangeraakt heb. Bij een gemiddelde afdaling kreeg ik er zo’n 12 km bij in de accu, die weer werd gebruikt als ondersteuning bergop.
simonbv zegt
Ze hadden er ook een fatsoenlijke batterij in moeten doen van minimaal 22kwh. Dan is het ook de moeite waard om de stekker erin te pluggen. De I3 REX was goed alleen de 8 liter tank had wel 3 x zo groot mogen zijn
Slowjow zegt
Met een laadtarief van €0,51 per kWh, is het ook niet meer voordeliger om je PHEV op te laden.
Ik rij zelf ook een Foutlander en ik moet nu aan de openbare laadpaal €3,80 betalen per laadbeurt, voor 30 kilometer actieradius.
jeroentje2 zegt
Exact, als je stroom duurder maakt dan benzine is laden vooral slecht voor je portemonnee. De homo economicus heeft dat heel snel door. Dit is puur het gevolg van beleid. Je maakt de PHEV goedkoop door lage CO2 heffing en stroom duur. No shit sherlock dat dit dan het resultaat is. Maar stiekem mogen we blij zij dat niet iedereen alle auto’s tegelijk inplugt na thuiskomst. Want dan zaten we op menig plekje snel in het donker….
flyerbunch zegt
Te weinig? Mja, sinds de prijzen van dat satansap zijn gedaald is de balans wrs weer meer die kant opgeschoven. Zie nog altijd genoeg phev’s meeliften op plaatsen waar ze gratis kunnen laden.
koeberg zegt
Wat is te weinig? Toen de elektriciteit 22cent/kWh kostte wilde je zoveel mogelijk elektrisch rijden. Nu is het waarschijnlijk voordeliger om laden achterwege te laten.
mlo zegt
Nee! Mensen doen hun verlichting niet aan op de fiets? Wat een onderzoek. Werkt prima, ken ook zat mensen die er minimaal de helft van hun kilometers elektrisch mee rijden. Maar ja, betutteling. Als de minderheid het niet doet is het opeens een probleem van iedereen.
Charwar zegt
Afgelopen jaar een 320e gekocht uit 2021, woon-werkverkeer is 40 kilometer, bijna alle vrienden en familie wonen in een straal van 20 kilometer. Heb 8 oktober voor het laatst getankt, elke dag aan stekker in de garage met 10 zonnepanelen, laad nooit bij een openbare paal.
Op vakantie in Frankrijk niet gestekkerd en met 2 fietsen achterop gemiddeld verbruik 1 op 15.
In de zomer 50 km elektrisch en in de winter ongeveer 40.
Voor ons is het prima maar als je thuis niet kan laden is het geen goede keus op dit moment.
HelldogBE zegt
Heb je dan speciaal nachtwerk uitgezocht zodat je overdag op zonnepanelen kan thuisladen?
Wacht maar tot de terugdraaiende teller wordt afgeschaft zoals in Vlaanderen. Eens de meerderheid om is laten ze je blauwbetalen!
leaper035t zegt
Diesel vs. Plug in: welke versie zal het hardst afschrijven?
PunicaOase zegt
Hahah, geloof het gelijk: m’n Pa heeft er een en werkelijk nog nooit opgelaten.. Hij is wel gek op dat ding en er helemaal blij mee.
Ik vind ze complex en daarmee qua betrouwbaarheid op de lange termijn een risico. Laden kan ik hier in het dorp amper en ook niet voor m’n eigen door dus een EV is sowieso niks. Ik koop in 2029 wel een mooie laatste benzine, hahah!
PunicaOase zegt
Hahah, geloof het gelijk: m’n Pa heeft er een en werkelijk nog nooit opgelaten.. Hij is wel gek op dat ding en er helemaal blij mee.
Ik vind ze complex en daarmee qua betrouwbaarheid op de lange termijn een risico. Laden kan ik hier in het dorp amper en ook niet voor m’n eigen door dus een EV is sowieso niks. Ik koop in 2029 wel een mooie laatste benzine, hahah!
camber24 zegt
Mijn vrouw en ik hebben twee jaar geleden een PHEV gekocht (A250e). Deze laden we elke dag op. Omdat het goedkoper is, vanwege onze zonnepanelen en thuisbatterij.
spidermann zegt
Ik laad thuis en op het werk maar heb een verbruik van circa 1:20 met uitschieter baar boven (tot 1:30) en beneden (1:7 met de caravan). Joe mensen 1:50 halen is me een raadsel.
R82 zegt
Ik heb zelf ook een PHEV en heb hem iedere nacht aan de lader hangen. toen ik nog op een regulier contract zat was het goedkoper om te rijden op benzine (70 cent per kw/h). Maar nu met dynamisch In de nacht betaal ik meestal maar iets van 5 of 10 cent (excl belasting, maar incl BTW) ik ga er nu ook nog een tijdklok aanhangen, aangezien de stroom tussen 1 – 4 meestal bijna gratis is.
Mijn regulier verbruik zit rond de 1:50 (dus incl stroom), langere ritten 1:13 – 1:14 en met de cruise op 140 haal ik meestal nog een 1:12. Voor mij dus nog even geen EV, maar ik moet persoonlijk zeggen dat ik van de nieuwe polestar 3 wel hebberig wordt. Jammer alleen dat ze niet zo’n mooie dashboards maken als bijvoorbeeld audi met de etrons.
bermtoerist zegt
Nou bij mij op het werk laden de plugin hybrides voor de zekerheid de hele dag bij de twee beschikbare palen om te zorgen dat de accu zeker tsjokvol zit.
banderas zegt
Ik laad met mijn EV ongeveer om de 3 a 4 dagen. Maar zo’n plug-in moet per se elke dag bijladen. Leuk als je op je eigen oprit laadt, maar elke dag een publieke laadpaal bezet houden is gewoon kut. Koop dan gewoon een EV.
mashell zegt
Onmogelijk. Je kunt een PHEV niet te weinig opladen. Want wel of niet opladen is een keuze van de bestuurder, persoonlijke vrijheid. Daar blijven we vanaf!
En verwachten dat iemand met een PHEV wel het WLTP verbruik haalt, dat haalt een EV niet en een auto met verbrandingsmotor ook niet, dus weten ze wel waar ze het over hebben?
Wie rijdt een PHEV? Iemand die wel elektrisch wil rijden maar twijfelt, die zich zorgen maakt over de lange afstand, over de caravan, over laadpaal stress of gewoon iemand voor wie deze wagen economisch het meest gunstig is (dankzij overheidsstimuleringen).
Op zich is PHEV een vreemd compromis, een auto met een kleine elektromotor en een kleine batterij met een verbrandingsmotor met vaak een kleine tank. Om elektrisch te rijden moet je dus vaker laden dan met een EV en je moet vaker tanken dan met een gewone benzine auto. Het is dus een masochistenmobiel. voor mensen die graag nadelen combineren. Lekker met de vouwwagen (nadelen van tent en caravan gecombineerd) achter de PHEV naar Zuid Frankrijk….
RutgerK zegt
Ik rijd met een A3 etron ongeveer 1 op 23 nu. Dat is zeker niet de 1 op 69 waarmee geadverteerd werd.
Nadeel vind ik dat je voor een PHEV eigenlijk een eigen laadpaal nodig hebt. De accu is bij 0% na iets meer dsn 2 uur gevuld maar het ia zeker niet altijd mogelijk je auto dan weer van de publieke laadpaal weg te halen. Omdat ik ook nog een vol EV heb voel ik mij met de PHEV sneller schuldig aan laadpaalkleven. Heb ook zelf wel irritaties over Outlanders die hun bolide 12 uur aan een laadpaal laten staan.
buddy991 zegt
X5 45e, nu 12.000 km gereden, ook vaak lange stukken, gemiddeld 6,7 l/100km, door vaak op te laden (mn thuis) Het is mijn eigen auto, geen lease, ik vermoed dat het artikel maar name van toepassing is op leaserijders…
burb zegt
Bij ons zijn de PHEV modellen niet mogelijk in de lease, vooral vanwege de verkapte TCO. Want ja waarom kiest men een PHEV tov. de volledig ICE variant? Waarschijnlijk net dat beetje meer luxe of vermogen voor vrijwel het zelfde geld aan bijtelling, de PHEV laden is alleen maar lastig, of je moet heel erg begaan zijn met milieu, duurzaamheid etc. de uiteindelijke kost voor de brandstof valt altijd hoger uit tov. hetzelfde model zonder PHEV. Mocht men inderdaad zo begaan zijn met het milieu dan rijdt je waarschijnlijk geeneens welk soort auto dan ook…
hehe zegt
Een PHEV rijdt ook gewoon veel lekkerder als de accu vol is.
Maar het ligt erg aan de auto vind ik.
Had eerst een Volvo V60 D6, een heel fijne plugin die voor de meeste ritten volledig electrisch gereden werd.
Maar toen ingeruild op een XC90 T8.
Die auto was zo zwaar en de elektromotor niet sterk genoeg dat continu de benzinemotor aansloeg.
Dat resulteerde erin dat ik ook minder de moeite nam om hem op te laden.
rogerzz zegt
Vreemd, ik heb een 330e en zonder volle accu heb ik geen 252pk maar 184pk, best significant verschil. Daarnaast kan ik niet geluidsarm door de file heen rollen, <80km/u alles elektrisch bij een volle accu. En na 100km naar mijn werk is de accu wel zo goed als leeg, dus op een normale werkdag sta ik 2x aan de lader.
Waarom koop je een PHEV zonder te laden? Als particulier is het vooral voor jezelf fijn om te laden. Ben er nog steeds blij mee, fijn ding hoor :)
sprankel zegt
Dat is net waarom ik destijds met een dikke boog rond BMW hun hybride platform ben gelopen en bij Mercedes ben gegaan. Die hadden een ICE variant genomen en er van ver wat batterijen bijgegooid en ze waren klaar, integratie, nog nooit van gehoord, zelfde verhaal als de outlander maar dan met wat meer batterijen. Mercedes hun 1ste generatie was hetzelfde probleem maar vanaf hun 2de generatie niet, dan krijg je een volwaardige EV met een heel kleine batterij waar een ICE aan toegevoegd is.
Bijgevolg heb ik altijd vol vermogen, mijn auto is technisch niet in staat om daadwerkelijk een lege batterij te hebben dus die laad de batterij on the go bij om altijd iets te hebben.
Het probleem van een deftige PHEV is echter dat je eerst een EV moet bouwen om er dan nog een klassieke ICE aan toe te voegen waardoor het duurder is om een deftige PHEV te bouwen dan gewoon die ICE achterwege te laten en gewoon de batterij groter te maken. Mercedes heeft bijgevolg ook al aangegeven de PHEV niet verder te willen ontwikkelen wegens te duur.
rogerzz zegt
Uhm, zet de BMW in de sportstand en hij laadt de accu direct bij en je hebt altijd 252pk. Zoals bij elke auto heb je verschillende rij-standen. Dus dat argument is volledig onjuist. Mercedes is zwaarder, kleinere accu, inefficiënter.. en ik vind de BMW qua exterieur en interieur mooier. Maar goed, ieder zijn keuze/perceptie.
alpina007 zegt
Idd een open deur 😁de meeste mensen doen/ deden het voor de bijtelling. Ik ben zelf van mening dat een phev prima is: extra power en voldoende range.
audirs3 zegt
Bij mij in de straat het tegenovergestelde. Altijd dezelfde lutser die zijn Cayenne e-Hybrid aan de laadpaal hangt, elke avond en het hele weekend. Echt mega irritant.
Monagast zegt
Over 27.153 km totaal 12.964 km elektrisch gereden. Gem. Brandstofverbruik 5,2 l en gem. Energieverbruik 8,6 kwh. Met cklasse hybrid uit 2022. In NL bijna alles elektrisch (tenzij ik beide vermogens wil gebruiken). Wel vaak naar het buitenland geweest en dan nooit opladen.