Aston Martin wil nieuwe doelgroepen aanspreken en daarom hebben ze nu ook een nieuw logo.
Er zijn weinig dingen die zo snel verouderd raken als een autodesign. Een auto van 10 jaar oud kan er al best gedateerd uitzien, terwijl dat voor vrijwel alle andere producten van 10 jaar oud niet geldt. Er is echter één aspect van een auto dat wél heel lang mee kan: het logo.
Veel autofabrikanten hebben al decennialang hetzelfde logo, met alleen wat minimale wijzigingen. Dat is ook logisch, want het hele idee van een logo is dat het herkenbaar is. Er zijn daarom maar weinig fabrikanten die een logo rigoureus veranderen. Tenzij je echt een heel suf logo hebt (*kuch* Kia *kuch*).
Aston Martin heeft in ieder geval wel een mooi logo. Daar hebben ze dan ook weinig aan veranderd in de afgelopen 90 jaar. Ze hebben namelijk al sinds 1932 het logo met de vleugels. Dit logo is door de jaren heen hetzelfde gebleven, al stond er tussen 1954 en 1984 ook ‘David Brown’ op.
Anno 2022 wil Aston Martin zich weer opnieuw op de kaart zetten en daar hoort ook een nieuw logo bij. Ze presenteren nu met een ronkend persbericht het nieuwe ebleem. Je raadt het al: die lijkt heel veel op het oude logo.
Wat vooral opvalt is dat de letters ‘Aston Martin’ groter zijn geworden. Ook is het logo wat simpeler gemaakt, geheel in lijn met de tijdsgeest. In plaats van twee lagen veren, bestaat de vleugel nu maar uit één laag veren. Geen idee waar we het over hebben? Hieronder het oude en het nieuwe logo naast elkaar.
Het nieuwe logo gaat ook gepaard met een nieuwe positionering en een nieuwe slogan. Die luidt: “Intensity. Driven.” Wij vonden “Power, Beauty, Soul” toch beter, maar er zal vast over nagedacht zijn. Door heel veel mensen. Heel lang. Aston Martin zegt namelijk dat de strategische herpositionering de grootste investering in het merk van de laatste 10 jaar is.
Het nieuwe logo zal het komend weekend ook meteen de livery van de F1-auto’s sieren. Het zou je hoogstwaarschijnlijk niet zijn opgevallen, maar bij deze weet je het. Op de neus komt trouwens juist een heel oud logo van Aston Martin. Dit heeft weer een andere reden. Het is namelijk 100 jaar geleden dat het merk deelnam aan hun eerste Grand Prix.
Dutchdriftking zegt
Gelukkig zie ik het verschil niet. Een van de mooiste logo’s van autofabrikanten wat mij betreft.
LoutervanPlezier zegt
De simpelheid straalt er vanaf. Daarmee is ook de gloren verloren. Status is niet te koop, status moet je verdienen en dat doet Aston Martin allang niet meer.
Eerst bijna failliet en al heel lang diezelfde auto’s, nu ook weer, met de uitbuiting van het Valkyrie concept, het gaat nooit meer wat worden.
Het was altijd een bijzonder merk, maar de glans is er al heel lang af.
adyton zegt
Is dat niet bij alle merken zo?
Porsches zie je gewoon te veel, Ferrari verkoopt liever petjes en sleutelhangers, Lamborghini is een veredelde Audi, … zo is er over elk merk iets te zeggen.
Andere merken hebben ook lang gedaan over de ontwikkeling van een auto die echt de limieten test. Zelfs een groot bedrijf als Mercedes kreeg de One maar niet op de baan.
Je kan zeggen wat je wil, maar Aston maakt nog steeds mooie wagens waar de meeste mensen hebberig van worden.
petert zegt
Tjah het geeft wel aan waar het heen gaat met Aston Martin, minder verfijning. Ik hoop dat ze het goed gaan doen, toch mis ik zelf het Gentleman gevoel dat Aston Martin had, een beetje hetzelfde met Daniel Craig als James Bond.
W115 zegt
Twee poten en een adelaarskopf ontbreken.
kniesoor zegt
Me altijd afgevraagd waarom er op zulke mooie oto’s zo’n nietszeggend logo zit. Morgan, Donkervoort, soortgelijke narigheid.
Richmond zegt
Wat wil je dan? Het logo is, buiten de geschiedenis erachter, het minst spannende aan de auto maar wel waar je de aan herkend. Een Mercedes ster of BMW propeller zijn ook geen kunstwerk in design
Gulli zegt
Pssst, het BMW logo is geen propeller, ondanks dat dit een hardnekkig gerucht is. Het is stiekem de vlag van Beieren (de deelstaat waar München de hoofdstad van is). Ze hebben ooit wel een reclamecampagne gehad en daar bij vliegtuigen het BMW-logo over de propellers heen gephotoshopt, daar komt waarschijnlijk het gerucht vandaan.
#hoemeerjeweet
https://www.thedrive.com/news/29376/this-is-what-the-bmw-logo-really-means-and-no-its-not-an-airplane-propeller
Richmond zegt
oh ja klopt had ik moeten weten.
schreute01 zegt
Legt het logo van Morgan eens naast dat van AMG.
kniesoor zegt
Gedaan. En nu ? 🙂
Robert zegt
Als dit het resultaat van ‘de grootse investering in het merk in de laatste tien jaar’ is, dan heb ik serieus medelijden met de mensen die bij dit merk op de R&D afdeling werken.
mashell zegt
Zie het zo, er is weinig budget voor hen beschikbaar maar er wordt ook niet veel van hen verwacht.
etype zegt
Tot 1972 David Brown logo,
ghini zegt
Benieuwd hoe ze dat doen met die Valkyries, die zijn nog in productie, krijgen de komende het nieuwe logo en die al af zijn houden het oude? Komt sowieso gedonder van..
okdoei zegt
Gewoon de logo’s wisselen? Die auto’s kosten al een vermogen, een paar logo’s wisselen gaan ze het niet op verliezen. Daarnaast zullen er vast van die types zijn die dan perse het oude logo willen want zeldzamer. Mijn tip: minder beren op de weg proberen te zien.
Gulli zegt
Mijn tante was een paar jaar geleden erg in haar nopjes toen haar Daewoo Matiz blijkbaar ineens een Chevrolet Matiz werd. Ze kreeg netjes een setje logo’s thuisgestuurd via de post.
ghini zegt
Ik dacht er precies om reden aan, eerste geleverde met oude logos zouden dan in minderheid zijn en dus meer waard blabla..
bernoulli zegt
Bij het F1-team was deze wijziging in het logo vorig jaar al doorgevoerd. Vaag dat het bij de straatauto’s nog het oude logo was.
doublechevron65 zegt
Voorraad moest eerst op voor de gewone auto’s…
Gulli zegt
Echte innovaties zie je altijd eerst in de racerij en als het goed wordt bevonden sijpelt dat langzaam door naar de straatauto’s.
ghini zegt
Vreemd dat niemand dat is opgevallen dan..
potver7 zegt
Nou ben ik heel benieuwd welke doelgroep(en) ze met dat nieuwe logo aanspreken.
Ik snap best dat bedrijven af en toe het logo moeten of willen opfrissen, maar hou alsjeblieft op met al die marketingprietpraat eromheen.