We zijn nog niet van ‘m af… Chris Bangle, de man die BMW de kronkelkoplampen en driedubbelgelaagde stapelkont gaf en onlangs zijn functie bij de Beiers neerlegde, is van plan zijn eigen ontwerpstudio te beginnen. Net nu we dachten dat het aantal misvormde auto’s op ’s werelds wegen langzaam weer zou gaan afnemen…
De beste man heeft zelf nog niets toegegeven, maar oud-collega Klaus Dräger heeft op een persevenement z’n mond voorbijgepraat en toegegeven dat Bangle z’n droom achterna gaat. In ieder geval blijft hij voorlopig in Duitsland hangen, waar hij het grootste deel van zijn carrière heeft doorgebracht. Voor hij in 1992 bij BMW terechtkwam werkte Bangle voor Opel en Fiat.
Of zijn plannen zich beperken tot de autowereld is niet bekend; wellicht dat we straks bijvoorbeeld ook vreemd gedeukte koelkasten of gebouwen met doorgezakte steunpilaren gaan zien. (bron: automotive news)
bozewolf zegt
Eric Clapton? :O
Oh, nee….
Jandepandaman zegt
De automarkt stort in elkaar, Pinifarina gaat de mist in- – – Jeeeey laten we óók een eigen ontwerpstudio beginnen…!!!
:-? …..Euhhhhhhh……. :?:
lincoln zegt
tja .. het lijkt me een bijzonder slimme en strikte man ..
en de Italiaanse ontwerp studio,s stellen (op 1 na) geen reet meer voor ..
good luck Bangle-berry ..
Rick dos zegt
Shit. Klik autoblog aan, zie de foto van Bangle en hoor gelijk de tune die bij de badkamerscene van Alfred Hitchcock’s Psycho hoort.
Hmmmm….apart.
007 zegt
@ Ruben Baeten
waarom zo negatief? is dit niet de man die het vorig model 7-serie heeft gedesigned?
dan moet ik zeggen dat de kritiek volledig onterecht is want ik vind de 7-serie van het vorig model echt prachtig en ik denk meerdere mensen met mij want je ziet hem toch redelijk vaak voor dat type auto dan toch.. en het kontje van die siebener vind ik ook zeer mooi! persoonlijk ben ik van mening dat de nieuwe siebener veel lelijker is dan het vorig model! dus bangle is wél goed volgens mij, de 5 serie is ook echt een icoon dat nog altijd modern oogt ondanks dat het al een wat ouder model is ( en deze is toch ook tot stand gekomen onder bangle als ik het mij niet vergis? )
Bangle heeft in mijn ogen een frisse wind door BMW laten waaien, want de 5 serie en vorig model 7-serie zijn echt een stijlbreuk (positief volgens mij) met de voorgaande modellen geweest…
maar je weet: de gustibus et coloribus non disputandum est, dus een beetje flauw om zo te doen alsof Bangle zo slecht is, want smaak is persoonlijk (; dus laat ieder denken wat hij wilt
Heidekonijn zegt
“driedubbelgelaagde stapelkont”
moeha!
trek je vlamwerend pak maar aan want ik hoor een bende bmw fanboys met fakkels aankomen.
:-)
Rick dos zegt
Ben je gek. We zijn geen Alfisten extremisten.
Heidekonijn zegt
Blijkbaar is crack niet alleen slecht voor je zicht maar ook voor je geheugen.
Rick dos zegt
Zo, we hebben een ervaringsdeskundige. Waarom je het met ons deelt is mij een raadsel. Wellicht een advies van één of andere support groep van je?
Benjamin1 zegt
Laat het hem maar proberen. Ik denk dat hij welgeteld 2 auto’s zal verkopen. 1 aan Rick Dos en 1 aan BMwMPOWERRRRRRRRR
primramessar zegt
Waarom wil hij zijn eigen ontwerpstudio?
Misschien omdat hij op deze manier meer zijn eigen ideeen kan doordrukken. Onthou wel dat de zogenaamde “bangle-butt” wel het idee was van von hooydonk. Maar Bangle werd gebrandmerkt.
Als de man echt goed is en wat nieuws te brengen heeft, komt het wel goed.
dekster zegt
Als het design zoals de Rolls en Z5 wordt, zitten we toch lekker?
dekster zegt
*Z4
Rick dos zegt
@Benjamin
Nou ja, misschien wel drie. Als hij tenminste zo slim is om een internetsite te bouwen. Dan kan hij jou ook tot inkeer brengen. ;)
bozewolf zegt
Op een serieuzere noot, van de ontwerpen kun je van alles vinden (blijft subjectief) maar de man heeft wel een zekere mate van designlef. Hij durfde iets anders neer te zetten. Of je ’t dan mooi vindt is een tweede.
lmao @ Benjamin.
Een betere ontwerper zegt
Auto’s opkopen en rebadgen is dus blijkbaar geen optie?
GJ zegt
De kritiek op Bangle is inderdaad wat merkwaardig. De 7-serie komt vooral uit de pen van Van Hooydonk, die nu juist wel bij BMW blijft. De 3-serie, de 5-serie en de Z4 komen vooral uit de pen van Bangle dus ik durf wel zeggen dat de modellen van Bangle bij BMW bij de betere van het Beierse merk horen.
Daarnaast is de man bij Fiat verantwoordelijk geweest voor de coupé Fiat, een prachtige auto en absoluut een stijlicoon. Een beetje meer respect lijkt dus wel op zijn plaats.
007 zegt
@ Benjamin en Rick Dos
4 dan, want ik zal ook van de partij zijn (;
kenneth zegt
Bangle butt, van Hooydonk neus….de coupe fiat en de z4 vind ik prachtig maar zijn die ontwerpen nou van bangle of is hij slechts verantwoordelijk voor die ontwerpen?
Rick dos zegt
@Kenneth
Nee, hij heeft ze niet ontworpen. Maar hij is natuurlijk wel verantwoordelijk voor de uitgezette koers. M.a.w. hij geeft de richting aan wat de designers moeten volgen. Wil je het “van Hooydonk” effect zien in de designs van BMW, dan zul je moeten wachten tot de volgende generatie BMW’s.
Dit zijn de verantwoordelijke ontwerpers:
Joji Nagashima: E90/E91 3 series, E36 3 series, E36/7 Z3, E39 5 series
Adrian van Hooydonk: E63/E64 6 series, E65/E66 7 series, Z9 GT Concept, Z9 Convertible Concept, MINI ACV30 Concept … (now Head of Design BMW Automobile)
Geoff Velasco: E83 X3
Anders Warming: E85 Z4 roadster, GINA Light Concept, Mille Miglia 2006 Coupe Concept … (now Head of Exterior design BMW Automobile)
Chris Chapman: E87/E81 1 series hatchback, E53 X5, X-coupe Concept, CS1 Concept … (now Head of Automotive Design @ BMW Group DesignworksUSA)
Erik Goplen: E46 3 series
Davide Arcangeli: E60/E61 5 series
Tomasz Sycha: E86 Z4 Coupe
Marc Michael Markefka: E92/E93 3-series coupe & cabrio, E82/E88 1-series coupe & cabrio
Pierre Leclercq: E70 X5, X71/E72 X6
Karim Antoine Habib: CS Concept, F01/F02 7-series, new 8-series(project “GranTurismo”)
Juliane Blasi: E89 Z4 roadster
Jacek Froehlich: F10 / F11 5-series
Mark Djordjevic: RR Phantom family (Phantom, Drophead Copue, Coupe)
Frank Stephenson: R50-R53 MINI Mk1
Marcus Syring: R55-R58 (R60?) MINI Mk2
bozewolf zegt
^ Veels te nerd om dat te weten.
Rick dos zegt
^veels te gefrustreerd om volwassen te kunnen zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Rick: WOW, waar haal je dat vandaan dan??
Dat weet je vast niet uit je hoofd!
Toch??
:D
Rick dos zegt
@Svenska Aeroplan AB
Nee, hou op, schei uit zeg! ;)
Nou ja…behalve Bangle en van Hooydonk dan, maar dat is meer door hun beruchtheid. O, en Julliane Blasi en Pierre Leclerq. De reden dat ik dat dan weer weet, komt door het feit dat als dingen mij intrigeren dat ik er wel eens wat dieper op in wil duiken.
Het lijstje komt overigens van BMWblog.com.
Nijntje zegt
Laat de man doen, ik vind niet dat hij het zo slecht heeft gedaan.
De 5, de 7 ed vind ik stuk voor stuk knappen bakken :)
Ary zegt
ja of een tafel met de poten de andere kant op
je mag van alles zeggen, maar de periode dat hij die rare 7 had ontworpen, was wel de best verkopende 7 serie aller tijden
Laurens zegt
Het enige wat telt is marktaandeel.
Wat dat betreft zal Benz hem graag zien gaan.
Misschien kan onze intrigant dit even met cijfers onderbouwen? Is hij toch bezig met autoblog zonder ons te vervelen ;-)
007 zegt
@ Ary : tafel met poten de andere kant op?
@ Ruben Baeten: gebouwen met doorgezakte steunpilaren ?
dit slaagt nu toch echt nergens op ;)
Phils zegt
Bangle zijn ontwerpen zijn echt fantastisch! Die auto’s hebben echt karakter! Ze hebben een aantal familiekenmerken gemeenschappelijk maar toch telkens een andere interpretatie! I like! Jammer dat hij weggaat!
ZOEF zegt
Bangle is een Amerikaan. Dat verklaart misschien wel de slechte smaak. (hoewel ik verder nogal pro-amerikaans ben hoor!)
Hoe anders is een Da Silva bijvoorbeeld.
Die moeten ze nog van Audi naar BMW zien te krijgen en dan krijgen we weer een prachtige reeks BMW’s. Wie ontwierp trouwens de E46 en de E39 ontworpen? Dàt waren prachtige lijnen!
JH zegt
Zeker dat Bangle in Duitsland blijft? Hij heeft een kast van een huis in de Toscane met wijngaard…en Bangle-bashen is te makkelijk. De man heeft van BMW een wereldmerk gemaakt en je kan het design mooi of lelijk vinden maar beter iets dat polariseerd dan die grijze muizen waarvan er genoeg rond rijden.
Robin zegt
@ Zoef
Die da silva moeten ze echt naar bmw halen want oh oh oh één succesvol, maar vooral conservatief design ontwerpen en dat vervolgens op alle modellen zo dusdanis laten domineren dat vrijwel iedere persoon die ook maar een audi mooi vind ze allemaal mooi vind zal BMW echt goed doen. Sorry maar ik neem aan dat je het sarcasme wel meekrijgt? En dan nog eens wat als Da silva de e39 op had moeten laten volgen hadden we nu een e39 met grilletjes die zijn langer waren gemaakt een knikje in de koplampen en ét voila een totaal ‘nieuwe’ auto.. nee dank je ik stel die 5 serie breuk dan toch echt wel op prijs. En even voor de duidelijkheid ik vind audi’s wel degelijk mooi dus ik redeneer niet vanuit een of ander persoonlijk ongenoegen t.a.v. audi’s maar de als je valt op auto’s met een relatief conservatief(ver) design snap je zelf toch ook wel dat je het niet zal hebben met de merken die wat dat betreft meer durf hebben en als gevolg daarvan soms de plank misslaan om ook zeker mooiere modellen voortbrengen dan audi dat waarschijnlijk ooit zal doen.
En ik zal er geen gras over laten groeien ik ben inderdaad een tikkie bmw-fanboy(ish), maar los daarvan denk ik dat meer mensen het wel met me eens zullen zijn als ik zeg dat ik het van jou (Ruben) een beetje flauw vind dat je je mening zo laat doorschemeren in dit artikel terwijl het onderwerp zoiets arbitrairs als design betreft, dit had je zelf naar mijn mening althans wel door mogen hebben.
007 zegt
@ Robin
ik geef je wel gelijk (; (hoewel ik niks van Da Silva afweet, maar ik heb het dan over die AUDI-styling die wel mooi is maar ook wel altijd hetzelfde)
JH zegt
@Robin…de invloed van Da Silva is nog steeds bij Alfa zichtbaar hoewel hij al lang weg is daar. De gril van de huidige Alfa’s komt voort uit Da Silva’s filosofie. Bij Seat hezelfde…dat waarmee Da Silva daar begonnen is wordt nog steeds voortgezet. En om elke Audi hetzelfde te noemen is ook makkeijk.
Ik geef het je te doen om en A5 te maken met een compleet andere schouderlijn dan alle andere Audi’s maar toch ziet het er als een Audi uit…
En ik ben het met je eens dat dit stukje van Ruben een beetje flauw is want iedereen kan schelden op Bangle (wat het makkelijkst is tijdens kroegpraat) maar hij heeft het beeld van BMW gevormd en was daarmee een belangrijk onderdeel van het huidige succes
JH zegt
Overigens als men iets over Bangle of Da Silva lezen wil:
http://books.google.de/books?id=qDWlB7usQwcC&printsec=frontcover&dq=automobil+design#PPA80,M1
moet je wel Duits kunnen lezen ;)
mashell zegt
“Ik geef het je te doen om en A5 te maken met een compleet andere schouderlijn dan alle andere Audi’s maar toch ziet het er als een Audi uit…”
En ja, door die rare zwier ziet de A5 er juist niet als een Audi uit.
mashell zegt
BMW fanboys en (in mindere mate) klanten zijn zo ontzettend conservatief dat elke wijziging niet goed bevonden wordt. Natuurlijk past dat bij de Beierse volksaard, maar het past niet echt bij de toekomst.
Bij Audi hebben ze in 1986 een grote klapper gemaakt met de Audi 80. Die qua design duidelijk op de Ro80 gebaseerd was (retro in optima forma). Sindsdien gebruikt Audi deze styling op alle modellen (behalve R8 en de vreemde A5) en heeft die langzaam aan bijgewerkt. BMW is ook niet gek een weet dat het moet aanpassen om bij te blijven, haar klanten mokken wel wat maar kopen doen ze toch wel.
Een Audi kies je omdat je die mooi vind, een BMW omdat het een BMW is.
///M zegt
back to Bangle
Robin zegt
@ JH
Ja elke audi hetzelfde noemen is inderdaad makkelijk, maar inderdaad in de lijnen zit wel verschil. Nou ga ik absoluut geen onzin praten door te zeggen dat dat een minder belangrijk aspect van design zou zijn, integendeel. Maar de lijnen zijn een van de minieme verschillen onderling in de audi’s ik stel dit trouwens niet als een of andere waarheid maar in mijn ogen is dat gewoon te minimaal, maar goed they’ll like it, they’ll buy it.
@ Mashell
“BMW fanboys en (in mindere mate) klanten zijn zo ontzettend conservatief dat elke wijziging niet goed bevonden wordt.”
Dit is absolute onzin, BMW fanboys en klanten zijn absoluut niet conservatiever dan de audidoelgroep maar doordat BMW designgewijs wat vreemdere kronkels maakt zul je altijd tegenstand ondervinden in de achterban en om deze groep dan uit te lichten en als vertegenwoordigers aan te merken door te stellen dat de BMW rijders conservatief zijn in tegenstelling tot audi rijders omdat je deze nooit hoort piepen (waarbij precies mijn hele punt en kritiek op het design van audi terugkomt namelijk dat het zo ontzettend conservatief is) verval je echt in serieuze drogredeneringen.
“Een Audi kies je omdat je die mooi vind, een BMW omdat het een BMW is.”
Er zit wel een kern van waarheid in ja, ik denk dat de BMW doelgroep een relatief en absoluut grotere groep bevat dan andere merken in termen van liefhebbers van puur en alleen al de rij eigenschappen etc., maar dit typeert niet de hele doelgroep en je probeert hier te impliceren alsof audi een mooie auto is terwijl BMW een lelijk meisje met alleen een goed karakter is. Er zijn genoeg mensen die ook alleen op het design front, waaronder ik, tot nu toe in veel gevallen een BMW boven een audi zouden hebben verkozen.
Dejoris zegt
Ik vind het toch wel misplaatst dat men de titel hier begint met ‘Nee hè’. Een beetje objectiviteit zou wel mogen.
kenneth zegt
@Rick Dos,
Bedankt voor de info…en voor de moeite!!
Anders Warming is dus verantwoordelijk voor m’n favoriete BMW en niet Bangle….kijkend naar de lijst ga/mag ik dan de conclusie trekken dat de heer Bangle geen potlood of pen in z’n handen heeft gehad tijdens zijn BMW periode.
anyways thanks.