Een nieuwe elektrische Lotus SUV zal het straatbeeld komen verfraaien.
We leven nu in 2021 en er zijn andere dingen belangrijker dan Ray & Anita, Samson & Gert en Bassie & Adriaan. In die periode was een Opel Kadett de ideale auto om alles mee te doen. Binnenkort zullen er alleen maar elektrische crossovers over blijven.
Is dat erg? Voor veel mensen niet. Die willen immers een crossover vanwege de looks, overzicht, makkelijke instap en het feit dat ze praktisch zijn. Dat ze elektrisch worden staat ook behoorlijk vast, want alle landen verbeiden simpelweg auto’s met een verbrandingsmotor. Op zich komt het wel goed uit, want op dikke crossovers zit een lekker dikke marge én je kunt de accu mooi wegbergen. Zeker voor de achterpassagiers wel lekker, veel EV’s hebben een vlakke vloer, waardoor je met je knieën hoger zit. In een crossover EV valt dat mee.
Vision80-strategie
Lotus heeft stiekem al wat stappen gezet voor de toekomst. De rol van de Elise, Exige en Evora zijn allemaal uitgespeeld. De Evora mag nog even door als Radford. Middels de ‘Vision80’-strategie hoopt Lotus relevant te blijven. Dat gaat aardig. Er staan namelijk voor 2026 vier nieuw elektrische auto’s gepland. Eentje daarvan is de Evija, een elektrische hypercar die sneller dan het licht zal worden dankzij een vermogen van zo’n 2.000 pk.
Daarna is het de beurt aan de nieuwe elektrische Lotus SUV. Deze moet naast de Emira (de laatste Lotus met verbrandingsmotor) en Evija gaan zorgen voor de grote aantallen en revenuen. Volgens Lotus wordt de nieuwe elektrische SUV een echte ‘premium lifestyle vehicle’. Ze kennen hun doelgroep al goed!
Elektrische Lotus SUV
Er is nog niet veel bekend over de nieuwe elektrische Lotus SUV. We weten gelukkig we dat ‘ie in min minder dan 3 seconden naar de 100 km/u kan sprinten. De accupakketten zullen tussen de 92 en 120 kWh groot zijn. Daarnaast zullen er nog een vierdeurs-coupé volgen in 2023 en een nieuwe sportwagen in 2026. Er komt een nieuwe fabriek in Wuhan. De afbeeldingen die je ziet zijn ter indicatie, het betreft de Lotus APX Concept uit 2006. Dus ze zijn al 15 jaar met het idee bezig.
Tsja, en toch knaagt het een beetje, een crossover van Lotus. We weten het, het is niet anders. Dit is de toekomst. Anders kun je simpelweg niet overleven. Maar het is toch vreemd. Alsof Majoor Boszhardt persoonlijke beveiliging en cocaïne aan gaat beiden om maar relevant te blijven. Aan de andere kant, elektrische auto’s zijn zelden leuker dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Vergeet niet dat de auto met ICE al honderd jaar doorontwikkeling doormaakt en de EV nog in de kinderschoenen staat. Als er één merk is dat leuk sturende auto’s kan maken met modale motoren, dan is dat Lotus wel.
JanJansen zegt
Dit was al aangekondigd bij de onthulling van de Emira.
Hopelijk kunnen ze het gewicht een beetje beteugelen.
HB zegt
….was het naar 1 april, dan had ik er nog een klein beetje waardering voor gehad.
joosstra zegt
Concept uit 2006? Geen wonder dat hij erg veel op een Opel Astra uit 1998 lijkt.
lekkerlinksrijden zegt
Knap lelijk
chrisvis zegt
Als het design deze richting uit blijft gaan dan zou ik ook wel op minder dan 3 sec de 100km/h aantikken. Ik zou me doodschamen aan de lichten en zou zo rap mogelijk uit het zicht willen zijn bij groen licht…
geelbarrel zegt
Ssang Young designer in dienst genomen….? Barffff
heckblende zegt
altijd benieuwd naar jouw ontwerpen!
560pk zegt
@geelbarrel: was ook mijn eerste gedachte
ghini zegt
Emira ziet er goed uit, als ze in die lijn verder gaan wordt het een leuke auto. Ze zullen vast een eigen draai geven aan een suv, kom maar op!
mashell zegt
Fabriek in Wuhan? Of all places kiezen ze Wuhan?
Charles Taycan 4S zegt
Prima ontwikkeling bij Lotus, zo te zien gaan ze dezelfde strategie volgen als Porsche, ook met EV sportcoupé’s, SUV’s etc komen. Slim! 👍😉
560pk zegt
@Charles Taycan 4S: economisch slim, en daar is alles mee gezegd
Charles Taycan 4S zegt
@560pj, ja ze zullen wel moeten om in de toekomst te overleven, het is een bedrijf geen liefdadigheidsinstelling…😉
Charles Taycan 4S zegt
Edit:@560pk.
joostgrn zegt
Een Leon die bovenop een Astra is geklapt?
ty5500 zegt
Die lotus engineers moeten toch om het uur kotsen tijdens het ontwerpen van de auto. De auto staat haaks op alles waarvoor lotus staat: lichte wendbare lage auto’s die gezien hun gewicht niet overdreven veel vermogen nodig hebben.