Terwijl we langzaam aftellen naar 24 juni, de dag waarop Alfa Romeo de nieuwe Giulia presenteert, druppelen de eerste pixels binnen. Maar helaas, we doen er goed aan de hype niet te geloven.
Alfa weet zijn sedan voortreffelijk geheim te houden. De ontwikkeling wordt gedaan door 600 ingenieurs die in een geheime ‘skunkworks division’ zijn gestopt, en tot op heden is daar amper wat naar buiten gekomen. Slechts enkele spyshots van een mule die zwaar was afgeplakt. We vragen ons dan ook af waarom men roept dat bovenstaande afbeelding de Giulia is, want dat is ‘ie niet.
Enigszins vreemd is dat het de wereld in werd geholpen door Alfa Romeo Nederland zelf, dat op 17 juni op Twitter een teaser verspreidde van de 159-opvolger. Op de afbeelding staat een geblurde sedan, met een Alfa-logo eroverheen en de lanceringsdatum eronder. We sloegen een klein vreugdekreetje toen we de eerste lijnen van de sedan zagen, maar na wat speurwerk werd al snel duidelijk dat Alfa Romeo hier simpelweg een photoshop heeft gebruikt die sinds vorig jaar op het web rondzwerf. Een verzinsel, dat niets met de echte Giulia te maken heeft. Curieus. Aan de andere kant: /care, want we zien hem over twee dagen toch al.
Wat we al weten over de Alfa Romeo Giulia
De Italiaanse willen in het D-segment herrijzen met een achterwielaangedreven model, waarbij we moeten rekenen op een bodemplaat die gedeeld wordt met de Maserati Ghibli. Qua motoren worden turbogeblazen viercilinders verwacht en een V6 waar Ferrari zich mee zou hebben bemoeid. Intern heeft de Alfa de naam ‘Type 952’ gekregen. Of hij ook daadwerkelijk Giulia gaat heten horen we over twee dagen, als het merk eveneens zijn 105e verjaardag viert. Er gaan namelijk ook geruchten dat ze ‘m Milano zullen noemen.
UPDATE: de Alfa Romeo Giulia is officieel onthuld.
ab1963 zegt
Toevallig, de oorspronkelijke Giulia was officieel tipo 105.
autofreaker zegt
Waarom is alfa zo mooi maar de kwaliteit zo slecht :(
LaLancia zegt
@autofreaker:
Hoe kan jij nou op deze site reageren? In 1970 bestond internet toch helemaal niet?!
tweetyv6 zegt
@autofreaker: Waarom kunnen sommige mensen alleen maar domme opmerkingen maken?
ab1963 zegt
@autofreaker: valt erg mee hoor. Heb er in totaal 6 gehad:
3 Giulia’s; 1 na 10 jaar in het gras te hebben gestaan: benzine erin, nieuwe accu en hup naar Nederland. 1 was al oud en roestig maar bracht mij overal zonder mankeren; de motor kon ik later nog inzetten in nummer 3 die -moet ik toegeven- na vele wedstrijdjes met BMW’s, Mercedessen en als laatste een Ducati de geest gaf ( was wel mijn eigen schuld: gescheurde carburateurrubbers); nr4: 156 2.4 jtd die helaas betere remmen had dan de Zafira achter haar; maar tot die tijd probleemloos iedereen zoek reed met die heerlijke 5 cilinder dieselroffel; nr 5 een 147 die 160.000km aflegde zonder een keer buiten de beurten naar de garage te hebben moeten gaan en als laatste de Spider S4 it 1992 die inmiddels 17 jaar in mijn bezit en waarmee ik al vele prachtige tochten heb gemaakt!
sleepyj zegt
@ab1963: het is ook altijd beetje mazzel of pech hebben. Dit jaar een 147 ingeruild, daar zat me een pakwerk reparatiefacturen bij! Ik heb iig geen hoge pet van alfa/fiat, wil heel graag een brera, maar ook die heeft ookniey de fijnste techniek aan boord. Dus dan sla ik toch over.
deboes zegt
@autofreaker: tikfoutje zeker, moet er geen VAG staan?
vr6audi zegt
Vind de auto op de bovenste foto wel mooi.
ikbenmnzus zegt
Milano zou ook niet gek zijn, aangezien de 75 in de VS zo heette. Eindelijk de eerste échte opvolger van de 75?
baardmijt zegt
Plaatje boven dit artikel is toch niet hetzelfde als de geblurde afbeelding? Of wordt dat niet gesuggereerd?
De c-stijl is duidelijk anders, neus ook. Zou toch ook wel heel raar zijn als Alfa een willekeurig verzinsel teast?
ikbenmnzus zegt
@baardmijt: Dat wordt wel gesuggereerd en is ook echt hetzelfde plaatje hoor.
Verticale bewegingsonscherpte.
baardmijt zegt
@ikbenmnzus: Okee, ik ben geen expert op blurgebied. Zijn ook zat overeenkomsten tussen de plaatjes inderdaad, je zus zal wel gelijk hebben. ;-)
Ik wacht de onthulling wel af.
potjak zegt
@baardmijt: Ik benmijnzus heeft inderdaad gelijk. Heb zelf het origineel even door photoshop gehaald en is inderdaad 25% verticale blur en 10% bolling. Buitenzijde van de plaat wat donkerder gemaakt en je hebt het zelfde plaatje als de “teaser”.
baardmijt zegt
@potjak: Bedankt voor de bewijsvoering. :-)
Malle actie dan van Alfa.
jochempie zegt
@potjak: ik zie een lens blur…
trustmeiamanengineer zegt
Ben heel erg benieuwd. De onthulling is vast wel ergens live te volgen lijkt me?
Is toch dé auto die ik hopelijk over een jaar of 5 als tweedehandsje in m’n garage heb staan.
dirkiii zegt
http://www.car24news.com/alfa-romeo-to-launch-eight-new-models-by-2018/alfa-romeo/
Dit ziet er ook lekker uit
Esprit_de_Flandre zegt
@dirkiii: Brrr, nee…
henkhupelschoten zegt
@dirkiii: Kia optima..
desjonnies zegt
Om alvast twee dagen voor de muziek uit te lopen:
– die neus lijkt op een
– van de zijkant lijkt het net een
– hij heeft de kont van een
– ow die achterlichten zitten ook op de
– van 3/4 voor gezien, lijkt me op een
– die ruitenwissers heeft de
– zelfde stoelen als de ……..
– console zat ook al in de oude ……….
– Italiaanse rommel
– Italiaanse roestbak
We gaan het zien.
caferacer zegt
@desjonnies: Typisch he! Mijn 147 is probleemloos, en lijkt op geen enkele andere auto. :)
desjonnies zegt
@caferacer:
Je geeft gelijk de twee grootste Alfa Romeo problemen weer !
– Eigenzinnige modellen
– kwalitatief goed.
om eraan toe te voegen :
van nature scheurijzers.
Een negatief imago van veertig jaar geleden toen de Sud uitkwam en VW net een gejat model dat ze Golf noemden in de markt zetten, de eerste fatsoenlijke VW !
Helaas, het spijt me voor je maar het individu is dood , vermorzeld door de lease en
primijum cultuur en laten juist de wagens van latijnse fabrikanten daar het haasje door zijn.
Citroën levert niets meer met hydropneumatische vering, terwijl je juist zou zeggen met al die tyfus drempels (excusez le mot) IEDEREEN dat in een gewone sedan zou willen hebben.
Over premium gesproken, die Citroën vering, dat is het enige dat het predicaat premium zou verdienen; de rest gaat over ventilatie roostertjes en hoe fijn de schakelaars werken.
Lekker belangrijk………
caferacer zegt
@desjonnies: Dat vind ik juist zo gaaf aan auto’s van de jaren ’70/’80. Daar durfden ze nog onderscheidende modellen te presenteren en aparte technieken toe te passen. In het bijzonder Citroën zoals je zegt. Jammer dat ik er onder leeftijdgenoten (19 jaartjes oud) de enige in lijk te zijn die auto’s ouder dan 25 jaar heel fascinerend vind. Zelfs op mijn autotechnische opleiding. Als ik over een Citroën DS of CX begin lachen ze me al uit. Ze moesten eens weten wat een interessante auto’s dat zijn! :)
fmgarcia zegt
Erg benieuwd!
Rick-dos zegt
Als dit ‘m wordt dan is het teleurstellend. Maar ja, opmakend uit de tekst hoef ik mij daar dus geen zorgen over te maken.
Wat wel mooi is om te vernemen is het feit RWD en V6 mede ontwikkeld door Ferrari.
Design_Driven zegt
@Rick-dos: De photoshop vind ik juist prachtig. Ik denk dat het lastig wordt voor een model in productie trim om daar tegen op te kunnen. Ik voorzie heel veel teleurstelling.
gtwillem zegt
Ik ben heel erg benieuwd. Alfa heeft zijn volgers wel heel erg lang in spanning gehouden (tussen de vorige 159 en de nieuwe ‘Guilia past bijna nog een levevscyclus voor een model). De voortekenen zijn in elk geval heel erg goed. Ik ben vooral benieuwd hoe goed de ‘basis’ varianten rijden, want de kracht van veel Alfa’s was vroeger altijd dat zelfs de basisuitvoeringen een genot waren om in te sturen (denk aan de 156 en 75).
En ik benieuwd wat er verder nog op de planning staat. Want de Guiletta en met name de Mito beginnen ook op leeftijd raken en er is nog steeds geen opvolger van de 166, Brera en Spider. Om een beetje met de concurrentie mee te kunnen zal Alfa toch moeten uitbreiden.
1. Opvolger Mito (of niet, weinig marge en Fiat heeft diverse modellen in dat segment)
2. Opvolger Guiletta (hatchback, sedan, station)
3. Guilia (sedan, station)
4. Nieuwe 166 (sedan, station, platform van Ghibli)
5. Nieuwe Spider (een betaalbare Italiaanse MX5 concurrent, zou komen op basis van de MX5, angstvallig stil.
6. Nieuwe betaalbare Coupe (als nieuwe GTV, TT tegenhanger, op basis van Guiletta).
7. Crossover op basis Guiletta (heeft Jeep of Dodge wel een platform voor)
8. Opvolger op basis Guilia (ook hier heeft Jeep wel wat voor).
En dan pas een tweezits carbon sportwagen ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Denk dat nieuwe 166 minst waarschijnlijk is. Waarom nog een dure Alfa als je tegenwoordig ook “goedkope” Maserati’s hebt? Anderzijds is het wel makkelijk om een Maserati als basis te nemen voor een 166…
Gelijk wat er nog komt, het zal allemaal wel platform, motoren, versnellingsbakken en vele andere stukken delen met Fiat/Dodge/Chrysler/Jeep/Maserati…
gtwillem zegt
@Esprit_de_Flandre: de 166 omdat er naast de Duitse Drie niet veel concurrentie is (alleen de Jaguar XF, Volvo S90, Lexus GS). En dan kan de Ghibli de bovenkant van het segment bedekken met z’n dikke zes en achtcilinders, en dan kan de de 166 geleverd worden met de viercilinders benzine en diesel. Jaguar begon pas echt aantallen te maken toen er vierpitters kwamen, om het belang ervan aan te geven. En een Maseratie met 2.0 viercilinder diesel zie ik niet direct gebeuren.
Hupke zegt
@gtwillem:
Het is bijna 100 jaar geleden maar er waren ooit 4-cylinder maserati’s.
Verder zijn er in het verleden als maserati’s gebouwd met een citroën 2.0 v6je erin, dus zeg nooit nooit.
gtwillem zegt
@Hupke: voor de segementering kunnen ze het Alfa de vierpitters laten doen met een V6 topmodel, en een overlap met zes,- en achtcilinders voor de Ghibli. Maar in principe zou een 200pk sterke viercilinder diesel en benzine prima kunnen. Jaguar levert nu ook de 2.0T in de grotere Jaguar XJ en die schijnt het heel goed te doen. Wat logisch is, in 1998 had de instap XJ 3.2 Executive/Sport ook 240pk en die auto woog zelfs ietsje meer dan de huidige XJ. Daarbij moet ik wel aantekenen dat de ene viercilinder de andere niet is. Mijn moeder heeft een A5 Cabrio 2.0T, en qua prestaties en zuinigheid is het een droomcombi, 1 op 12 en 250 op de GPS zijn uitstekende waarden, maar heel erg mooi lopen doet ie niet. Een beetje rauw en bruusk. Maar de viercilinder die in de Saab 9-3 Viggen hobby auto van mijn vader ligt is totaal wat anders: stil, megasoepel, sterk en met een enorme trekkracht. Die 2.3 is bijna zo trillingsvrij als de zespitter in mijn BMW (de rest van de Saab is helaas echter niet rammerlvrij…).
Hupke zegt
@gtwillem:
De mooist lopende 4 cylinders ga je bij oude mercedes-en, porsche 944’s en iets minder oude mitsubishi’s vinden, hadden balansasen tot op de 2e orde.
Blijft een kunstgreep. Persoonlijk ben ik meer fan van een dempende motorophanging en goede soundproofing, heb je ook geen last van zo’n 4cylinder.
gtwillem zegt
@Hupke: de 2.3 Turbo van Saab had ook dubbele balansassen. Echt fantastisch soepele motoren, jammer dat de rest van de Saabs niet zo denderend waren. De vierpitters van de 944/968, SLK230K en Alfa Twin Sparks liepen fantastisch. Ook de motor van de Evo X is megasoepel: loopt erg ‘vrij’, en klint genakkelijk in de toeren. Veel beter dan mijn Impreza eigenlijk. Die is onderin een beetje doods, dan hoger in de toeren heb je ineens veel koppel en vermogen om vervolgens in te zakken als een slecht bereide soufflé. Als ik de Impreza niet kan verkopen wil ik dat toch aanpakken (lichter vliegwiel, vrijere uitlaat, grotere luchtinlaat, andere ECU), maar dan ben ik zo 5 mille kwijt…
Nog wel even een aantekening, en een heel erg belangrijke. De vierpitters die volgens jou en mij niet onder doen voor een zescilinder, zijn ook erg dorstig. Heeft er toch mee te maken, denk ik.
Hupke zegt
@gtwillem:
Goh, ze zijn niet gemaakt om mee naar de supermarkt te rijden, dan word op verbruik iets minder gelet.
Je moet opletten om met vliegwielen te spelen, blijf bij bewezen aftermarket spul. Zo’n ding heeft best wel wat nut, om je motor en aandrijving wat te beschermen tegen trillen. Niet gewoon even bij Jan Jansen op de draaibank er wat afdraaien.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Haha, ja maar leg dat die Italianen maar eens uit……
pa045 zegt
@gtwillem: Je hebt het over een generatieverschil tussen de 159 en de Giulia. Ik hoop eerlijk gezegd dat de Giulia weinig weg heeft van de 159! Als SW is het design van de 159 nog te behappen, maar wat betreft techniek en rijden… Geen waardige opvolger van de 156! Ik heb zelf een 159 gehad (3.2 4×4 automaat Poltrona Frau enz.) maar deze kon naar mijn mening niet tippen aan zijn voorganger!
Wat je verteld over de basisuitvoeringen van zijn voorgangers, 75 en 156, geef ik je 100% gelijk. Ik wil er graag nog 1 aan toevoegen: de 155! Wat een auto was/is dat! Door puristen gezien als heiligschennis, maar wat een mooi design en super rijeigenschappen. Vanaf de 1.7TS tot aan de 2.5 V6 en Q4! En de DTM was toen ook leuk om naar te kijken.
Het rijtje met opvolgers welke je daarna noemt, vind ik wat enthousiast. Rustig beginnen met de Giulia, nieuwe GTV en Spider. Mooie opvolger voor de Giulietta en dan rustig verder kijken. Beetje zorgen dat het weer een stabiel merk wordt met de juiste kenwaardes!
henkhupelschoten zegt
Leuke bij de nieuwe giulia is dat niemand precies weet hoe hij er ongeveer uit komt te zien, bij bmw, Audi, Mercedes en Jaguar weet je wel hoe ze er uit komen te zien bij alfa totaal niet, leuk dat het nog wel kan! Achja een dag van te voren lekt er wel weer een foto uit over hoe hij eruit komt te zien..
e36thuglife zegt
@henkhupelschoten: yo die nieuwe jags die had ook niemand 10 jaar terug gedroomt dus je tori is niet helemaal corect
sr20det zegt
@e36thuglife: we wisten allemaal dat de xe of de xf zou lijken
sr20det zegt
@sr20det: op*
e36thuglife zegt
@sr20det: ja dikke voor je de xf die lijk toch helemaal niet op de s type nou dan
sr20det zegt
@e36thuglife: yo swa sorry niggu die dikke heb ik al #thuglife
Design_Driven zegt
Iedereen verwacht (terecht) een gelikt ontwerp maar ik kwam deze tegen.
Dit gaat het hem natuurlijk helemaal niet worden maar vind hem het melden wel waard. Lekker retro:
http://i39.servimg.com/u/f39/11/79/30/60/giulia10.jpg
henkhupelschoten zegt
@sketcher: Heerlijk!!
ikbenmnzus zegt
@sketcher: Chrysler 300 met Alfa neusje. Best nice.
scottishcarspotter2000 zegt
Waarom schrijft de helft van de mensen Guilia?
w0o0dy zegt
@scottishcarspotter2000: zodat de kenners makkelijker van de niet-kenners te onderscheiden zijn?
philipf zegt
Ik ben erg benieuwd! Ze houden het in ieder geval goed geheim.
E550 zegt
Gaan ze ‘m ook weer in de VS verkopen? Laatste sedan van Alfa die verkocht was in de VS was de 164. Op zich geen gek idee. Fiatjes lopen daar ook best lekker (iig in Californië).
Dutchdriftking zegt
Opzich is het niet erg als dit wel de nieuwe Alfa is….
Hupke zegt
Wat maakt het uit, zelf koop je zo’n wagen toch nooit nieuw en van de baas krijg je enkel duitsers.
menaz zegt
Plaatje boven het artikel is een shop op basis van de SEAT IBL concept.
eelco74 zegt
Het is stiekem toch wel erg spannend en er heerst op diverse italiaanse autonieuws site een leuke spanning. Ik ben wel benieuwd wat er woensdag juist blijkt te zijn van alle geruchten zoals:
– De sedan komt eerst ivm de mondiale markt en de SW volgt later (was met de 156 en 159 ook)
– 2.0 Benzine turbo motoren met startend met 180PK
– Een bi turbo V6
– Een 2.2 Diesel in een aantal varianten
– En de bekende V6 van VM uit oa de Ghibli
etc.
Woensdag weten we meer.
jochempie zegt
Ja, ik heb het even bekeken.. En dat is ‘m wèl.
phaeton zegt
Milano? De MiTo staat al voor Milano Torino, dus dat lijkt mij sterk.
Alex_79 zegt
@phaeton: ze wilden de naam Milano al voor de Giulietta gebruiken, maar hebben dat niet gedaan omdat er in Milaan toen veel ontslagen vielen. Dus wie weet trekken ze die naam nu alsnog van de plank.
phaeton zegt
@Alex_79: Wat heeft dat er mee te maken? Als één van je modellen Rotterdam Utrecht heet, dan noem je de andere geen Rotterdam.
Alex_79 zegt
@phaeton: Logisch denken was nooit een sterk punt van die Italianen..En aangezien model Rotterdam Utrecht (lees MiTo)uitgefaseerd wordt, kan de naam Rotterdam (Milano) toch nog gebruikt worden.
4244cc zegt
Frontje heeft iets weg van de disco volante vind ik
riste_jordanoski zegt
2015 Alfa Romeo Giulia to receive new Ferrari-derived V6 engine : http://www.car24news.com/2015-alfa-romeo-giulia-to-receive-new-ferrari-derived-v6-engine/
mrrallycross zegt
Sorry alfisten maar dit is niet mooi