Je zou zeggen dat het een kwestie van tijd is voordat iemand de Cybertruck uitrust met een camouflage-wrap, maar er is iets anders aan de hand.
Ook al hoopt de Solar Challenge nog steeds het tegendeel te bewijzen: zonnepanelen werken helaas niet als energieopwekking voor een elektrische auto. Tenminste, niet volledig. Zelfs als toevoeging op een accu wil het maar moeizaam, kijk maar naar Lightyear. Er zijn toepassingen en auto’s als de Toyota Prius en Nissan Leaf hebben die al eens laten zien. Namelijk een klein zonnepaneeltje dat genoeg opwekt om de 12-volt accu van voeding te voorzien, zodat de ‘leefbaarheidsfeatures’ van de auto niet uit het batterijpakket bevoorraad worden.
Zonnepanelen-wrap
Zonnepanelen hebben ook nog een praktisch nadeel: het zijn vaak grote panelen die je maar beperkt in op een auto kan aanbrengen. Daar komt nu verandering in. Op CES stelt een bedrijf genaamd Sunflare Solar hun technologie tentoon door een Cybertruck te voorzien van een wrap. Nee, geen camouflage-wrap, maar een wrap gemaakt van zonnepanelen. Technologie rondom zonnepanelen is namelijk zo ver dat de verschijningsvorm nu ook flexibel kan zijn.
En dus kan je een hele auto bekleden met het spul, zodat de brandende zon voor extra elektrische lading zorgt. Best een slim idee, want dan is al dat bakken in de zon ook niet voor niks. De opgewekte stroom wordt in een extra accu achterin opgeslagen en kan dus echt zorgen voor een toevoeging aan het accupakket. Gratis meer rijbereik, wie wil dat nou niet?
Kinderziektes
Volgens Electrek is de wrap voor de Cybertruck goed voor zo’n 1,5 kW aan zonnekracht, waarmee effectief je rijbereik stijgt met zo’n 25 kilometer. Da’s niet veel. Zeker als je bedenkt dat dit een beste scenario blijkt te zijn en je dus bij tegenvallende zon bijna niks merkt. Daarnaast is het vrij duur: zo veel panelen om een hele Cybertruck te wrappen kost zo’n 10.000 dollar. Volgens de website is het beter om de zonnepanelen op je huis te zetten en vervolgens de ‘gratis’ stroom te gebruiken om de auto op te laden. Als kosten besparen je doel is, heeft dat hetzelfde of een beter effect.
Het idee is nobel en dit soort innovatie juichen wij altijd toe. Of het ook werkt? Dat weet je pas als je het doet. (via Electrek en Electric Revolution)
eaudi zegt
Grappig dat jullie Audi vergeten als het gaat om solardaken. Rond 2004 leverde Audi (al) op de dure modellen een dak dat zorgde voor power van de ventilatie als de auto geparkeerd werd. Meende dat het ook het dak in kantelstand kon zetten. Als ik de huidige techniek afzet tegen wat er in het eerste decennium al mogelijk was is er best weinig vooruitgang geboekt.
Joris24 zegt
Ja de S6 had dat bijvoorbeeld, zonnepaneeltje in het dak en als je auto in de zon stond stapte je toch koel in. Scherp :)
eelco106gti zegt
Ja mijn audi rs6 c5 uit 2003 heeft zon dakje. Op zonnige dagen gaat de ventilatie aan zodat het interieur gekoeld wordt en je in een “koele” auto instapt. Zo is het een energiezuinige* klimaatneutrale milieubewuste auto en ook nog eens duurzaam hij gaat al 22 jaar mee.
*(behalve dan de V8 Biturbo die 15 liter per 100km drinkt).
Thomas20vt zegt
Dit had de Passat B5.5 in 2001 ook al, Audi leverde dat toen ook.
potver7 zegt
Waarschijnlijk bedoelen ze dat de Wp (het maximaal op te wekken vermogen van de rondom geplakte folie) 1,5kW bedraagt. Maar in de praktijk is dat natuurlijk nonsens, omdat minimaal een derde van die folie per definitie in de schaduw zit, en de rest fan de folie zelden onder een ideale hoek zonlicht vangt.
En de stelling dat het opgewekte vermogen van 1,5 kW goed is voor een extra range van 25 km slaat sowieso nergens op. Voor range is een bepaalde hoeveelheid energie nodig, bijvoorbeeld uitgedrukt in kWh. Dat is een andere eenheid.
mashell zegt
Nou, kWh is niet echt een andere eenheid. Het wil alleen maar zeggen dat als je een uur lang met een verbruik van 15kWh rijdt er daarna 15kW aan energie uit je batterij is. Rijdt je minder lang dan wordt er minder verbruikt. Dus volgens mij kun je prima zeggen dat als 1,5 kW een range van 25 km geeft de Cybertruck dan 6kWh/100km mag verbruiken en dat slaat inderdaad helemaal nergens op.
grrrrrene zegt
Als je iemand corrigeert, moet je het wel goed doen.
“Het wil alleen maar zeggen dat als je een uur lang met een verbruik van 15kWh rijdt er daarna 15kW aan energie uit je batterij is.”
Het is precies andersom: 15kWh is een hoeveelheid energie in een batterij, ook wel in joule gemeten (1kWh = 3,6MJ). 15kW is een hoeveelheid vermogen die bijvoorbeeld nodig is om een auto te laten rijden met een bepaalde snelheid.
Dus als je een uur met 15kW vermogen rijdt, is er 15kWh uit je accu.
Dutchdriftking zegt
Dit juich ik echt enorm toe. Voor de gemiddelde woon-werk ridder zou een dergelijke wrap of laklaag er voor kunnen zorgen dat je de helft van je kilometers ‘gratis’ maakt. En met wat doorontwikkeling maken we dit misschien nog wel beter.