Soms zou ik willen dat ik 30 jaar eerder was geboren…
Dan had ik die geweldige Can-Am-tijd tenminste nog meegemaakt! In dit racekampioenschap kon feitelijk alles en dus verschenen de meest bizarre creaties van gerenommeerde fabrikanten aan de start. Zo kan het dat Porsche met de legendarische 917/30 op de proppen kwam: een raket op wielen waarvan het vermogen in kwalificaties werd opgeschroefd naar zo’n 1.500 pk. Denk bijvoorbeeld ook aan die maffe Chaparral waar we laatst over schreven. In de Can-Am kon én mocht het.
Een minder bekende racer uit deze tijd is de Shadow DN4. Onder de kap van deze sinistere racer ligt een 7,5-liter V8 van Chevrolet, een blok dat door meerdere constructeurs werd gebruikt. Deze beul van een motor leverde tegen de 800 pk en lustte wel een lieve slok. Het zal je dan ook niet verbazen dat de brandstoftank een inhoud had van 170 liter. Overigens woog de DN4 zo’n 750 kilo.
Nog een leuk feitje: begin jaren ’70 was de wereld in de ban van de oliecrisis. De organisatie achter het kampioenschap stelde daarom een verbruikslimiet in van 3 miles to the gallon, omgerekend ongeveer 1 liter benzine per kilometer. Toch minder kinderachtig dan die 100 kg brandstof die ze vandaag de dag in de Formule 1 op mogen stoken.
Delen van de ophanging en bijvoorbeeld de remmen die aan het chassis werden gemonteerd in plaats van bij de wielen zelf, werden geleend van de F1-racers van Shadow. Bij de eerste race van seizoen 1974 was de DN4 meteen goed voor een 1-2, nummertje drie finishte zelfs op een ronde achterstand. Daar moeten we wel eerlijk bij vermelden dat de interesse in het Can-Am-kampioenschap afnam door diezelfde oliecrisis en dat Shadow daarom als enige team met een nieuwe auto aan de start stond.
Uiteindelijk werd de DN4A (een evolutie van de DN4) kampioen in ’74, het laatste échte jaar Can-Am. De oliecrisis deed de raceklasse de das om, al kwam er later nog wel een anders kampioenschap dat dezelfde naam droeg. Gelukkig zijn we de fraaie creaties uit de jaren ervoor nog lang niet vergeten.
gertjan2012 zegt
“Soms zou ik willen dat ik 30 jaar eerder was geboren…”
Ik niet, 61 lijkt me geen reet aan
jasbelle zegt
@gertjan2012: tuurlijk wel, dan was je er nu al met een mooie regeling met pensioen
banaan7 zegt
Gewicht 750 kg
Tank 170 liter
Dus hoe langer je hebt gereden hoe harder je gaat?
viezefreddyw zegt
@banaan7: Dat is vaak zo bij autosport. Bij Formule 1 komt het erg vaak voor dat de snelste rondetijd gereden word na zo’n 75% van de race. Net een pitstop gemaakt, verse banden om nog even het maximale er uit te halen. Dat in combinatie met een legere tank maakt je auto sneller.
shibby zegt
Wat een heerlijke waanzin werd er altijd verzonnen voor de Can-Am. Zou in deze tijd niet meer kunnen…
Klassiekerrally zegt
Shadow (-1). Als ik me niet vergis heeft Harm Lagaay er ook zo een.
Klassiekerrally zegt
(-1) moet (-n) zijn…
stephane8200 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
motoragent zegt
Shadow heeft stiekem toch wat mooie creaties neergezet. Beetje vreemd altijd, maar o zo mooi.
De DN1:
https://c2.staticflickr.com/4/3864/14621246228_2404a35812_b.jpg
DN3:
http://www.tamsoldracecarsite.net/IMG_6878H.jpg
En natuurlijk de DN9, met onze eigen Jan Lammers:
http://i.imgur.com/t0R5djL.jpg
klotskuukske zegt
@motoragent: heerlijk die duistere eenvoud van de zwarte lak. Die met Lammers is vet bedacht! Vroeger..
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Wat een bizarre air intakes, verder wel een gaaf ding
pinut187 zegt
Leuke creatie..
dedokter zegt
Toen de rijders nog een soort van vuur vretende astronauten waren. (Ja quote gejat, maar van waar.)
sracert zegt
Klopt, ben je na 1980 geboren leef je nu eenmaal in een mindere tijd, helaas.
Dutchdriftking zegt
@sracert: welnee. 90’s baby’s are the best!
sracert zegt
@dutchdriftking: gelukkig maar
Michiel1 zegt
die spiegels, geniaal!