Het had zo mooi kunnen zijn: achterwielaandrijving en een zes-in-lijn in een bloedmooie sedan.
Zeg je zes-in-lijn en achterwielaandrijving, dan zeg je BMW. Met dit recept heeft het merk een grote schare liefhebbers weten te verzamelen. Er is echter nog een merk dat wel wat ziet in dit concept, namelijk Mazda.
De Japanners waren van plan het over een hele andere boeg te gooien met de opvolger van de Mazda 6. Die zou namelijk achterwielaandrijving én een zes-in-lijn krijgen. Daarmee kopiëren ze dus het recept van BMW, maar dat vergeven we ze graag.
Dit klonk bijzonder veelbelovend, zeker als je bedenkt hoe een nieuwe sedan van Mazda er uit zou kunnen zien. De Mazda Vision Coupé Concept uit 2017 oogde enorm veelbelovend. Dit is een van de fraaiste concept cars die we in jaren gezien hebben.
Het is je misschien opgevallen dat we de hele tijd in de verleden tijd schrijven. Dat heeft helaas een reden: het lijkt erop dat we de gedroomde Mazda 6-opvolger op onze buik kunnen schrijven.
Wat zegt de Europese ontwikkelingschef van Mazda namelijk tegenover Autocar? “Het zou heel mooi zijn, een FR lay-out en een zescilinder in een Mazda 6-opvolger of een sportcoupé. We zouden het graag zien, maar op dit punt is het vooral belangrijk om SUV’s te verkopen.”
Aargh! We hadden het kunnen weten. Het was ook gewoon te mooi om waar te zijn. Echt kwalijk nemen kunnen we het Mazda niet, want het is gewoon een feit dat non-premium sedan’s niet meer verkopen.
Nu is een sedan met achterwielaandrijving natuurlijk wél premium, maar zou dat het verschil gemaakt hebben? We vrezen van niet. Mazda gaat daarom toch voor de veilige (en verstandige) route en trekt nog een blik nieuwe SUV’s open. Recent kregen we nog de nieuwe CX-60 voorgeschoteld. Daar is niks mis mee, maar het is wel zuur als je bedenkt dat dit ten koste is gegaan van een droomsedan.
Via: Carbuzz
karhengst zegt
Als die hoge prijzen aan de pomp nog even blijven geef ik de sedan / station nog wel een kans, maar ik vrees dat de grijze middenmoot inmiddels dusdanig verknocht is aan z’n hoge instap dat het ijdele hoop is. Doorrijden deed men immmers toch al niet meer.
mashell zegt
Mazda directie: is er een ander wannabee premiummerk dat het BMW recept gekopieerd heeft in een auto die een stuk mooier is dan die BMW?
Mazda marketing: Jazeker, Alfa Romeo!
Mazda directie: zijn die daarmee dan enorm succesvol geworden?
Mazda marketing: Nou, ehh eigenlijk helemaal niet.
Mazda directie: ok, laat dat BMW recept dan maar zitten.
DeWitteCondor zegt
Ik vond de CX60 al erg mooi, maar had liever deze in stationvariant gehad dan toch weer een crossover. Jammer dat dit niet aanslaat. We zitten nog decennia vast aan al die vreselijke crossover troep.
lpgbarrel zegt
Die verrekte k*t suv, ik probeer er weg van te blijven.. Minder stabiel, zuinig, ruim en veelte zwaar. Maar goed wie ben ik ;-)
willeme zegt
@lpgbarrel: iemand die goed kan redeneren. ;-).
mashell zegt
Je probeert er van weg te blijven maar de hoge instap, het goede verkeersoverzicht en de stoere uitstraling trekt je toch aan. Geef maar toe.
schreute01 zegt
Tja, een klein contingent aan SUV haters houdt stand in de comments van Autoblog. En de rest van de autokopers kiest gewoon voor een SUV. Blijkbaar zitten er dus heel veel voordelen aan een SUV.
degrotemuis zegt
Als een klein Gallisch dorpje tegen de Romeinen. Hopelijk hebben wij net zo veel succes, want behalve batterij ruimte in de bodem zie ik de voordelen niet. Wat doet een 2016 Ford Kuga beter dan een 2016 Ford C-max? De instap is lastiger bij de Kuga want hogere dorpel, uitzicht naar voren vergelijkbaar, terreinvaardig zijn ze allebei niet bepaald, drempels nemen doen ze ook vergelijkbaar. Ruimte en flexibiliteit puntje C-max, gewicht en verbruik ook. En dat alles voor een lagere prijs. Toch is de C-max intussen weg en is er een nieuwe Kuga. En als je kan met een iets lagere instap, werkt een Focus, al dan niet als station, ook prima. Ja, minder hoge instap, maar verder op alles vergelijkbaar of beter dan de Kuga.
Aan de andere kant: we doen wel een beetje mee aan het succes. Auto’s met hogere instap als de Nissan Note, Daihatsu Move / YRV, BMW 2 Activetouring worden ook hier weggezet als bejaarden bakken terwijl een Qashqai, X1, Captur dat imago niet krijgen.
Ontopic: jammer, maar vanuit Mazda wel te begrijpen. De CX5 is toch een groot succes voor Mazda en de marges op SUVs lijken gezien de prijsstelling ook nog beter dan hun lagere soortgenoten, dus beter daarop voortborduren dan proberen Infiniti nog een keer na te doen met een premium aanbod, hun eerdere Xedos poging was niet bepaald een even groot succesverhaal als de CX5.
ronnys zegt
Zeker zitten er veel voordelen aan!
Ze zijn een stuk duurder voor de ruimte die je krijgt, dus dat drukt de vermogensbelasting die je moet betalen.
Ze zijn zwaarder en dorstiger, zodat je binnenkort niet meer zolang in het vliegtuig hoeft te zitten voor een warme vakantie.
Je kan aan de buren laten zien dat je mee loopt in de gekte.
Je schoonmoeder kan makkelijker instappen zodat je die vaker in de auto mee krijgt.
Blijkbaar zijn dat voor veel mensen voldoende voordelen!
Dutchdriftking zegt
Tja, liefhebbers met smaak zijn geen kopers, daar zijn ze bij Mazda inmiddels wel achter.
jensoffbutton zegt
Ik rij met een Mazda 3 en ik kan het enkel maar aanraden hoe die stuurt.
De Volvo XC60 die ik ook vaak gebruik is dan wel meer “premium” maar dat ding stuurt vreselijk als je een Mazda gewoon bent.
Jammer nieuws over de 6. Ik gok dat ze de huidige helemaal gaan uitpersen en ik vrees dat er dan voor Europa geen opvolger komt, tenzij ze merken dat er nu net meer verkoop is nu er geen talisman/mondeo/.. als alternatief is. Je moet als fan van dit type auto toch nog ergens terecht kunnen (als je geen geld hebt voor een Volvo of BMW of..)
Ram-G-maN zegt
My disappointment is immeasurable and my day is ruined…