Kennen we ‘m nog, de Yugo? Het afgekeurde Fiat-ontwerp dat in 1980 voor het eerst van de Zastava-productielijn rolde en de wereld verraste door zijn lage prijs en vreselijke kwaliteit? Hier in de westerse wereld konden we er altijd wel om lachen, maar de Joegoslaven waren apetrots op het autootje, dat een belangrijk exportproduct was.
In de fabriek in Kragujevac, Servië liet men dan ook een traan toen de allerlaatste Yugo, enige tijd terug Koral hernoemd, op 11 november jl. van de band rolde. Hij sluit het hek na 794.428 geproduceerde exemplaren. Achterop de auto zat een papieren vodje met de tekst “ćao, nema više”, oftewel “goodbye, no more”. Een waardig afscheid.
Maar er is nog hoop. Zastava, dat vanaf volgend jaar in opdracht voor Fiat auto’s gaat bouwen, is in onderhandeling met Congo om de productielijnen van de Yugo/Koral, Skala (Fiat 128-kloon) en Zastava10 (vorig model Fiat Punto) aan hen te slijten. Dus mocht je over een paar jaar toch nog behoefte hebben aan een nieuw exemplaar van de slechtste auto aller tijden (Time Magazine) dan weet je waar je ‘m moet zoeken. (via jalopnik)
Laurens zegt
Hebben ze die fabriek weer opgebouwd nadat het geheel in de Balkan ongeregeldheden plat gegooid was? Dat zal dan wel met subsidie gedaan zijn! Welbesteed….
bozewolf zegt
RIP Yugo!
Ach ja, je moet als autobouwer ergens beginnen, he.
Altijd gedacht dat het ding een verkapte Golf was trouwens. Niet dus.
ikke zegt
@Bozewolf
Golf?
Wat mij betreft sprekend een oude Polo!
Polo
http://img142.imageshack.us/img142/2111/polo003go7.jpg
Yugo
http://image.motortrend.com/f/miscellaneous/volkswagen-may-buy-serbias-zastava-for-yugo-factory/8236058+cr1+re0+ar1/yugo.jpg
Zoek de verschillen ;)
lincoln zegt
zonde .. de enige auto die bij nieuw-aankoop al wegenbelastingvrij was ..
a. zegt
YUGO POWER :D:D:D:D:D:D:D
ben bosnisch maar nog steeds in voormalig Joegoslavië geboren.
ps. de fabriek was voor zover ik weet niet platgegooid want de gabriek was in Servië, daar was er geen oorlog/
Rick dos zegt
Kijk, dat is pas cultureel erfgoed!
Een baard van een paar jaar oud…
sacha zegt
Legendarisch:
Doug Lazy – Let It Roll, uit de lyrics:
“…I like the Porsche, not the Yugo…”
http://www.youtube.com/watch?v=JAh51bQIT0c
vla zegt
LOL @ Rick dos!! Die gaat het jaarboek in! :D
Rick dos zegt
Mooi! ;)
lincoln zegt
@Sacha ..
man .. die gast is zelfs te lui om zijn hangmat uit te komen tijdens een video-shoot .. en dan toch nog aanspraak maken op een Porsche !!
Larrs zegt
In Griekenland heb ik nog genoeg Yugo’s gezien. Sommige zagen er zelfs nog goed onderhouden uit.
Victor zegt
@ikke,
het ene plaatje van de polo is de voorkant en die van de yugo de achterkant, ik kan zo wel heel veel verschillen opnoemen
veder kunnen we mischien maar blij zijn dat ze ermee ophouden en hopelijk beter auto’s(vorige generatie punto?) gaan bouwen want die zijn (jaja) zuiniger maar vooral ook veiliger denk ik zo.
Willem dL zegt
-edit: wij houden niet zo van capslock-, niet de yugo, wat een verlies voor de mensheid…
Jip zegt
ligt het aan mij of zitten er geen stoelen in?
Autofans.be zegt
Nja, wie koopt die nog? stoelen is allemaal overbodige luxe ;)
Em zegt
Jammer mensen, dat waren toch wel de Alto’s onder de Jugoslaven,en geloof me dat zijn goede auto. Want kom zelf regelmatig nog in Jugoslavië
maar
RIP YUGO KORAL 45
C70T5 zegt
ik kom uit servië en heb wel eens in een yugo (of twee) gereden. wat n kutdingen waren dat zeg, ze waren al versleten toen de ze van de lopende band afkwamen. als je 40.000km met een motor gereden had dan mocht je blij zijn. om maar niet te spreken over de andere onderdelen.
de febriek was inderdaad in 1999 voor de helft platgegooid, dat daar nog steeds auto’s uitkomen is onbegrijpelijk.
Stefaan zegt
Ah spijtig.
Ik heb op scoutskamp in Kroatie eens met 4man in zo’n Yugo koral meegereden. Ding zag er niet uit, de drade hingen los onder het stuur. Geen gordels en hij moest snelheid maken om op een kleine heuvel te geraken. Maar we waren wel blij dat we een lift kregen. En de chauffeur was een grave kerel. Wel jammer dat ze stoppen, je ziet ze daar om de haverklap rond rijden
Carmaster zegt
Was afgelopen vakantie nog in Kroatië, maar daar zie je ze steeds minder omdat de mensen daar wat rijker worden.
Ze staan daar trouwens meestal op een boerenerf ergens in een hoekje, tussen allerlei andere verroeste oude wrakken.
Ik heb er daar maar 2 of 3 echt geparkeerd zien staan(in de stad dus).
En waarom lijkt het op de foto alsof deze Yugo nu al oud is?
Niet in de zin van het ontwerp, maar er glimt bijna niks aan die auto.
Alsof ie gemaakt is van gerecycled plastic…
Laurens zegt
Yugo, de Trabant van nu? Hordes Yugo’s gaan de EU wegen bevolken nu de muur gevallen is. Ga er snel eentje scoren, worden zeker meer waard. Jammer dat het geen tweetakt is!
OT: het laatste bewijs dat een eenpartijstaat niet werkt is verdwenen. Of maken die Iraniërs niet ook een “eigen” auto?
dekster zegt
Is dat die auto waarbij de importeur bij elke lading moet kijken of er geen boterhammen of andere resten van de arbeiders in verzeild geraakt zijn?
Laurens zegt
@dekster
Joegoslavische maffia? Dan toch resten van gewoon omgelegde mede criminelen neem ik aan.
INF3RN040 zegt
Die hadden tenminste en eigen auto ,hebben de nederlanders en serie productie burger wagen ? Noem geen spyker of zo : )
Vincent zegt
INF3RN040, heb je nooit van DAF gehoord?
INF3RN040 zegt
Vincent@ Wordt die nog steeds als wagen geproduceerd ?
andy_son zegt
verbruik 1 op 20?
co2 uitstoot 5kg per 100kilometer?
en wij maar lekker veel taksen betalen.
andy_son zegt
– 5kg per kilometer moest het dus zijn :D –
simpson zegt
geweldige wagen.
mijn moeder had er eentje toen ik net mijn rijbewijs had.
lawaaiig, onveilig, paste zich net als de fiat panda, eend en renault 4 aan aan de omgevingstemperatuur, maar hij deed het altijd.
het was een heerlijke auto om het allemaal in te leren
Jos zegt
Zag deze vakantie in Kroatie nog een verhoogde Yugo staan met terreinbanden, kickass! In Zagreb zie je ze eigenlijk niet, maar in de meer landelijke (lees: armere) delen zie je nog best veel de Renault 4, Golf I, Fiat 128p en de Yugo rondrijden.
Met de komst van de Zastava 10 moet je wel oppassen dat de badges van je punto niet geript worden door Zastava rijders die hun bak willen pimpen.
Lexus zegt
@ INF3….: Nee dat niet. Maar dat vroeg je ook niet
overigens zullen de onderhandelingen met Congo nu wel wat langer duren.. ;)
RRRobert zegt
Bweeeeh, daar gaat weer een stukje autohistorie, hoe slecht deze in dit geval ook mocht zijn; een oom van mij had er ooit eentje nieuw gekocht (dat leek hem ‘beter’ dan een tweedehands van willekeurig welk ander merk…), daar bracht-ie ooit eens snoeiafval mee naar de gemeentestort. Toen hij de takkenbossen uit de kofferbak trok, bladderde de lak op de interieurdelen zo mee -die bleek namelijk gewoon op het kale staal te zijn gespoten. Commentaar van de dealer: “Dan moet u er maar een rubbermatje of een paar oude kranten inleggen.”
Ook leuk nog, laatst nog weer ‘Die Hard 3’ gezien met Bruce Willis en Samuel L. Jackson; zit nog een scene in waar ze een Yugo jatten die niet vooruit te branden blijkt: “Sorry man, this car is built for economy, not for speed!”. Vervolgens ‘ruilen’ ze deze tegen een Mercedes, maar wel met achterlating van een eerder gevonden goudstaaf…
YK zegt
@Iedereen die RIP schreven,
Bedoelen jullie daar: “Rust in Peace” mee? :mrgreen:
sjazz zegt
@YK,… nee roest in peace
sjazz zegt
@yk… sorry niet wakker haal engels en nederlands door elkaar…
goeie grap trouwens
Jan C. zegt
De “Yugo”, die wij dus kennen als Yugo 45, was in principe niet zo’n slechte auto, maar hij was niet zo fijn in elkaar geschroefd. De opvolger, de Sana, werd helaas niet het succes dat hij had kunnen worden, omdat de oorlog daar uitbrak. Zijn opvolger wordt volgens mij nog gemaakt als de “Yugo Florida” Volgens mij is dit dan ook niet de laatste Yugo.
@INF3RN040: DAF. Of als je een moderne variant wil: Het trio Mitsubishi Outlander/Peugeot 4007/Citroën C-Crosser wordt in Born gemaakt, evenals de Mitsubishi Colt.
@Laurens: In Iran is de productie van oude Peykan stilgelegd, maar er is al geruime tijd de Samand, die ook goed verkocht wordt in andere landen en zelfs in sommige landen buiten Iran wordt geassembleerd. Noord-Korea heeft de Pyeongwha, wat niet echt direct een staatsfabriek is, maar wel door de staat gedistribueerd.
LJ zegt
erg jammer… zo’n ding is best leuk..zie ook eens het volgende filmpje… leipe shit ouwe, dat zon aftands wrak zo hard kan gaan;-)
http://nl.youtube.com/watch?v=Q1FPYJ95ZjM&feature=related
anendel zegt
Voordeel is dat ze wel héél erg goedkoop zijn in aankoop.. onderhoud en verbruik zijn een ander paar mouwen. Of ‘m ooit meer waard gaat zijn dan wat ik ervoor heb betaald, ik betwijfel het.. onderdelen zijn in ieder geval nog amper te vinden (tenzij in Servië).
Heb afgelopen jaar nog een reis door Zuid- en Zuid-Oost-Europa gemaakt met de Yugo Florida, waar ik momenteel ook nog mee rondrij… Voorlopig althans, want binnen de maand mag die naar de keuring en de kans is zeer groot dat het dit jaar niet meer zal lukken.
http://yugo-where-we-go.blogspot.com/
wrx19 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=zwWih8bIGOQ&feature=feedlik
Anoniem zegt
Iugo -a su najbolji automobili na forumu..