Ja, jongens: dit gaat gewoon te ver, of niet?
Afgelopen maandag werd er op Autoblog een artikel gepubliceerd betreft auto’s die beter functioneren als het een EV was. Dat werd (uiteraard) met scepsis ontvangen. Een verbrandingsmotor biedt voor veel mensen emotie. Het geluid, de vibraties, het karakter, de geur: het is logisch dat mensen daar aan gehecht raken. Sterker nog, geluid van mijn wekker is het gegorgel van een Saab-turbomotor. Ik heb dan ook nooit een ochtendhumeur.
Dat zou ik ook niet hebben als ik elke dag zou moeten forensen in een Mercedes-AMG C63. Het is zo’n briljant pakket: luxe, verfijning, comfort, kwaliteit en zo’n moddervette V8. Dat allemaal in een redelijk bescheiden pakket als een C-Klasse. Dat is een auto die absoluut niet beter wordt van een elektromotor.
Maar dat gaat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wél gebeuren. Dat meldt AutoCar. De Mercedes-AMG C63 gaat zijn V8 namelijk verliezen. Nu was het al een klein wonder dat de huidige nog een V8 had en lag het in de lijn der verwachting dat AMG iets ging doen met een zes-in-lijn benzinemotor en een elektromotor ter ondersteuning. Maar AMG gaat een volle stap verder. De nieuwe C63 AMG krijgt namelijk een viercilinder benzinemotor.
Wordt de C63 dan een softie? Deels. De C63 zal namelijk de M139 viercilinder krijgen, een tweeliter viercilinder die in de A45S goed is voor 421 pk. AMG wist een tijdje geleden al te verklappen dat de motor ook in lengterichting gemonteerd kan worden. Tevens is het blok voorbereid om bijgestaan te worden door een elektromotor. Voor de PK-verslaafden onder ons: maak je geen zorgen, het systeemvermogen zal boven de 500 pk liggen.
De C63 AMG zal leverbaar worden als sedan, coupé en cabriolet. Er komt géén C63 AMG Estate. Dat was juíst de leukste uitvoering. Op zich laat die reden zich eenvoudig verklaren, die stationwagon wordt alleen in Noord-Europa een beetje verkocht. Wereldwijd zit niemand daar op te wachten. Mensen die een praktische AMG willen, kopen een SUV zoals de GLC63, waarvan de opvolgers óók een viercilinder krijgen.
Mocht je denken: dan ga ik sneaky voor een C43 AMG, want dan heb je tenminste nog een zescilinder, weinig kans. Ook de opvolger van de C43 krijgt een viercilinder en elektromotor, zij het wat minder heftig afgesteld. De C43 AMG zal wél leverbaar worden als stationwagon. De reden dat Mercedes dit doet is vrij logisch: CO2-emissies. De nieuwe aandrijflijn schijnt lichter te zijn dan de oude. Mocht je nauwelijks zijn bijgekomen van al dit nieuws, geven we je nog even een trap na: alle AMG’s zullen worden voorzien van 4Matic vierwielaandrijving. Voor sommige mensen best handig, trouwens.
cossiekiller zegt
Hopelijk denken ze dan eens 5 min na en noemen ze hem C20. Of zo.
niels.vandewiele.9 zegt
@cossiekiller: of C02.
Ik haal m’n jas
melv zegt
R.I.P
oxidizers zegt
Ik denk dat een C63 AMG met EV aandrijving gaver is. Ik vind dat er te weinig premium sedan en coupé EV modellen zijn
JamesBond007 zegt
@oxidizers:
Nee.
Niet als ->vervanger<- van de C63. Een EV is echt nooit gaver dan een V8. Sneller, ja, gaver, nee
bottles zegt
@oxidizers: Dan had ik liever een 6 in lijn met ondersteuning gezien. Maarja, Mercedes ziet de bui ook al hangen, dat is straks wss ook niet goed genoeg meer. En dan zouden ze de hele R&D weer overnieuw mogen doen.
bpc zegt
https://i.pinimg.com/originals/98/24/c4/9824c4c311773ecccebc2396da777b2e.jpg
str8six zegt
@bpc: que?
janmetdelangeachternaam zegt
Hahah.. sorry wat..?
nvn1993 zegt
Zonde. Dan denk ik dat het zelfs nog beter zou zijn geweest als ze gelijk volledig elektrisch waren gegaan. Een sportieve elektrische amg zou ik wel gaaf vinden. En de sls amg electric heeft bewezen dat veel mensen dat stiekem wel tof vinden.
rikv99 zegt
Gadverdamme! Over vloeken in de kerk gesproken…
sntial zegt
Noem ze dan aub C20 AMG.
bitd zegt
Dit is triest… heel triest
roland78 zegt
Hahaha. Dat zet de zaken toch wel in een ander perspectief.
poursuivant zegt
Nou, dan koop ik die toch niet!?
Niet te voorkomen dit, maar wel heel jammer.
str8six zegt
C4cylinder ecomotive hybrid power AMG 4-matic S black series carbon LHF1 edition 2019 met een Valterri it’s James-package, lijkt me dan wel een toepasselijke naam.
ukbob zegt
@str8six: dan moet t wel een brede bak gaan worden, anders krijgen ze de badge nooit op de achterkant geplakt..
mvdd zegt
@ukbob: Ik zie ook Black Series ertussen staan dus dan moet het wel lukken
elemento zegt
Dus alle c klasse worden 4 pits. Suc6
str8six zegt
@elemento: nee suc4
phaeton zegt
@elemento: Wie zegt dat? Driecilinders bestaan ook. Pas vanaf de C400 een viercilinder. En dan nog 43, 54, 63… Dat zal allemaal geen lang leven beschoren blijven. Hoewel, Volvo doet het ook.
niels.vandewiele.9 zegt
@willeme: linkje naar dat wekkergeluid?
Dutchdriftking zegt
Kortom, snel eentje kopen van de huidige generatie. Beste investering.
schaap zegt
Dan is er helemaal geen reden meer om een AMG te kopen, de reden om een AMG te kopen was juist die lekkere dikke V8. Want voor het vermogen moet ge het toch niet doen, dat kun je op de openbare weg toch amper verilig gebruiken.
lotuselises2 zegt
@schaap: ach niet getreurd, volgens de nieuwe Duitse standaard zal er ongetwijfeld één of ander “active engine sound module” over de speakers knallen en die dikke uitlaten zullen vast ook wel blijven – uiteraard wel met plastic kapjes er in – ala Audi A6.
vondick zegt
@schaap: Bijna elke dag gebruik ik vermogen op de openbare weg. Vermogen is vooral voor acceleratie he….
Dutchdriftking zegt
@vondick: U bent een gelukkig mens!
vondick zegt
@dutchdriftking: Ik beleef inderdaad een hoop plezier aan mijn auto. Nogsteeds erg blij mee.
Dutchdriftking zegt
@vondick: C63?
vondick zegt
@dutchdriftking: 535i, beetje gekieteld
Dutchdriftking zegt
@vondick: niks vervelend.
loserboi932 zegt
Mijn V8 heeft onderhand 280.000km op de teller staan en ik heb nog geen problemen met het blok gehad. Ik vraag me af of die elektro-ondersteunde grasmaaier motoren dat ook redden.
fanboy zegt
@loserboi932: Bij Lexus en Toyota is dat geen probleem, hoge leeftijden en hoge kilometerstanden.
str8six zegt
@fanboy: Mercedes idem toch?
fanboy zegt
@str8six: Jazeker, maar ik bedoelde specifiek met hybride.
SimonMc zegt
@loserboi932: Stuur anders eens een mailtje of Mercedes hun motoren wel test, bij het ontwikkelen.
schaap zegt
Waarom doen ze niet gewoon een hybride V8 of eventueel een 6 cilinder, dat zou ik nog kunnen begrijpen?
emping zegt
@schaap: schapen volgen de kudde en die snappen het meestal niet al te best.
Jantje_555 zegt
BMW en Mercedes vallen dus af in de kleine powerhouses.
Geen manueel, geen RWD, geen 6 of meer cilinders, …
sollie1984 zegt
@Jantje_555: de G20 M3 krijgt handbak, RWD en een 6 cilinder.
SimonMc zegt
@jantje_555: Maar er is nog nooit een AMG geweest met een handbak, dus…
dare2think zegt
De eerste keer dat ik schrok van een titel op Autoblog. Wat gaan onze betbetachterkleinkinderen een hoop autoplezier missen!
E550 zegt
Even off-topic, hoe vaak hebben jullie al per ongeluk geklikt op de reclame banner? Ik zit al op de 20.
viezefreddyw zegt
@e550: Ik geen enkele keer en dat kost me maar 15 piek per jaar!! Echt top.
fanboy zegt
Jemig. Niks meer RWD, handgeschakeld en V8 of 6-in-lijn.
Ik snapte nog het hunkeren naar het oude recept tegenover een volledig elektrische auto, maar die argumenten zijn nu ook opgedroogd. Allemaal AWD 4 cilinders met elektro of speaker ondersteuning. Dan toch maar een volledige elektrische auto.
henkhupelschoten zegt
Een zwarte dag, zag van de week de S65 final edition in de showroom staan. Het wordt alleen minder… hopelijk komen ze nog een keer met een soort van DTM versie aan proppen! Oh wacht…
scrmeagle zegt
Ja mannen het EV geweld is niet tegen te houden. Gelukkig hebben we nog voldoende Youngtimers met V8!!!
tvklarenbosch zegt
Kan mij haast niet voorstellen dat een 4 cilinder met meer dan 500 pk echt betrouwbaar gaat zijn.
langejohn zegt
@tvklarenbosch: Lezen…
2wheeler zegt
Pfoehee ik ben niet zozeer tegen EV’s maar dit is toch wel echt heel naar…
mashell zegt
Eigenlijk niet zo belangrijk, het is een auto die toch bijna niemand kan en wil betalen. Bovendien heb ik altijd wat moeite gehad met het de AMG modellen die zijn vooral luid, ze passen eigenlijk niet bij de Mercedes kernwaarden van chique, comfortabel en elegant.
sls63amg zegt
@mashell: niemand ‘wil’ betalen valt flink te bezien. Omdat jij moeite hebt met AMG modellen, wil niemand het betalen? Hmm…..nee
geenidee1975 zegt
@mashell: Hee. Joh. Je moet ook niet de kernwaarden van Mercedes ernaast leggen, maar van AMG.
audia6bit zegt
@mashell: idd al die herrie voor niks van die AMG. Staat een Tesla naast hem dan lach je helemaal rot. Sta je daar met je AMG herrie shit
joostbin zegt
Keuze voor een M3 is binnenkort wel heel erg snel gemaakt dus…
jimk zegt
Hoop minder geluidsoverlast in Rotterdam.. dat dan weer wel ?
langejohn zegt
@jimk: Heb je wel eens een A45 gehoord?
langejohn zegt
Gelukkig is er nog Brabus. Die kunnen nu mooi een nieuwe Bullit ontwikkelen.
fastshifter zegt
Nog steeds 4 te veel…
cazzo046 zegt
AMG is Dood, BMW ook, Audi heeft nooit geleefd, nou een Giulia Q dan maar, OK geen v8, wel lekker dik.
RiKe zegt
Helaas niet aan te ontkomen, maar goed, in Nederland zal het toch niet veel uitmaken aangezien praktisch niemand meer een nieuwe auto kan aanschaffen met die belachelijke belastingen
Dutchcarwizard zegt
Vierpittertje ja? Dan nog liever een dikke EV.
rob5nismo zegt
Als ik een nieuwe telefoon heb is 1 van de eerste dingen die ik doe via autoblog het geluid van een camaro V8 op de testbank downloaden
Specht zegt
Hier liggen dan toch wel serieus kansen voor andere merken, schroef iets in elkaar wat qua “premium” gehalte net zo goed is als Mercedes of BMW, lepel er een willekeurige hoogtoerige V8 in, geef Tesla wat extra geld om de uitstoot te compenseren en je hebt een verkoopknaller (behalve dan in Nederland).
langejohn zegt
@Specht: Leuk, zo’n compacte ‘sportieve’ sedan van 2000 Kg….
Maarten123 zegt
Fijn bericht als je een V8 in je AMG hebt, is zojuist 25% in waarde gestegen. Mijn 560SEL hopelijk ook…
T5Power zegt
Mag ik je aan die waardestijging houden :-) Gaaf trouwens een 560 SEL. Welk jaar? @maarten123:
Maarten123 zegt
@T5Power: ‘91. Laatste productiemaand, de uitzwaaier. Bij Volvo is het ook gebeurd. Toen Volvo aankondigde alleen nog maar 4-pitters te gebruiken, ging de S80 V8 skyhigh de lucht in.
T5Power zegt
Mooi hoor. Heb toevallig de allerallerlaatste W126 brochure van 1991. In de jaren dat ik verzamelde ben ik die geen tweede keer tegengekomen. @maarten123:
bbjorn zegt
1 april is nog een beetje ver voor dit soort grappen jongens
nasty zegt
Geen ‘lichte vracht’ meer in
België :p
Dutchcarwizard zegt
Dit klinkt als een slechte droom.
SimonMc zegt
Heel stiekem hoop ik dat dit wilt zeggen dat er een model bóven de C63 AMG komt.
tinustussengas zegt
Erg jammer dat een merk als AMG zich door de downsizing hype laat leiden. Ik denk niet dat de AMG klanten zitten te wachten op een 4 cylinder. Het is juist de 6 of 8 cylinder die ze willen horen of voelen.
lebeaunl zegt
Die zal wel een stuk minder duur worden gezien de lagere uitstoot icm bpm.
gregorius zegt
Ik snap het wel.
Wil je een dikke V8 van AMG; koop dan maar iig een E of S afgeleide.
C-klasse gaat weer 1 stapje omlaag; waar die ooit hoorde.
Voor het gummen kan je dan een mooie E kopen.
En als je een auto wil die echt hard kan in de handen van jan en alleman; dan mag je nu ook iets groters dan een A-afgeleide. Niemand hier die ook maar verwacht dat de nieuwe C-AMG niet rete snel gaat worden.
wachma zegt
Als mercedes dit doet ben ik tevreden dat ik nu een c63 estate heb gekocht. Volgende zal dan richting audi rs4 of mercedes e63 moeten gaan om nog een beetje de supercarbeleving te hebben. Trouwens mijn hybride techniek van mijn 2,5 jaar oude glc 350e wil sinds gisteren niet meer opladen. Daar zit ge dan met al die elektronische troep…
ty5500 zegt
Wel jammer, vond de (V8) AMG’s van alle Duitse fabrikanten standaard het leukste klinken. Nu, de A45 klinkt ook niet zo slecht..
allesmetturbo zegt
Jammer, die v8 klinkt geniaal
mpc007 zegt
Mooi, kan ik die van het wensenlijstje afstrepen :)