BMW had een perfecte oplossing voor multimedia-bediening met hun iDrive controller. Daar gaat het merk nu mee stoppen.
In de late jaren ’90 en vroege jaren ’00 hadden automerken een probleem. Des te meer baanbrekende luxe features je toevoegt aan een auto, des te meer knopjes je nodig hebt om deze features mee te bedienen. Hoe maak je van een luxeauto-interieur geen absolute vuilnisbelt aan knopjes en schakelaars?
Scherm
BMW kunnen we niet perse aanwijzen als de grondlegger van een scherm aanbrengen in de auto, maar ze stonden wel aan het begin van de curve. Een touchscreen was des tijds nog niet je van het en dus was een scherm bedienen niet altijd even makkelijk. BMW kwam met een oplossing. Al zo vroeg te zien als de BMW Z9 Gran Turismo in 1999 zou het scherm te bedienen zijn met een ronde ‘controller’ die je kunt draaien en indrukken om door de menu’s te navigeren.
iDrive
De eerste productieauto waar deze controller, inclusief scherm en software, een rol ging spelen is de welbekende BMW 7 Serie (E65). Alles aan die auto straalt uit dat BMW het even helemaal anders ging doen. Het systeem heette iDrive en wie BMW een beetje kent weet dat BMW nog steeds die naam gebruikt voor hun infotainment in het algemeen.
Blijvertje
De draaiknop was een blijvertje. Vanaf elke volgende BMW, van klein naar groot, ging het infotainmentscherm met draaiknop-controller een rol spelen. De functionaliteit werd steeds groter, om uiteindelijk uit te komen op een knop waar je zelfs op de bovenkant kan schrijven. Om je bestemming in te voeren op de navigatie, bijvoorbeeld.
iDrive was dus een perfecte bediening voor het scherm, maar kreeg een geduchte concurrent naarmate de tijd vorderde. Namelijk het aanraakscherm. Toegegeven, die waren echt ruk in de eerste gangbare vormen vanaf de late jaren ’00 (we rekenen de Buick Reatta uit 1991 even niet mee), maar dankzij smartphones, tablets en alles waar touchscreens de norm werden, evolueerde het touchscreen in de auto mee. Het waren zowel BMW als Audi en Mercedes die er lange tijd geen brood in zagen en stug door bleven gaan met hun controllerbediening, zonder touchscreen. Audi’s MMI en Mercedes’ Comand kozen namelijk voor eenzelfde soort bediening als iDrive.
Volgende stap
Alle drie de merken maakten dan ook zo laat als vijf jaar geleden een ommezwaai. Mercedes veranderde Comand naar MBUX met touchscreenbediening. De controller bleef, maar als een soort touchpad waarop je kon swipen om te bedienen, geen draaiknop. Audi stopte volledig met de controller in de middenconsole en je kreeg twee touchscreens met haptische aanraakfeedback. En BMW? Die koos voor de keuze aan de klant laten. Vanaf pak ‘m beet de 3 Serie (G20) werd het centrale scherm een touchscreen, maar je mocht hem ook nog met de iDrive-controller bedienen. Kijkend naar interieurs van bijvoorbeeld de iX en nieuwe 5 Serie zie je een revolutie qua design, maar nog steeds een iDrive-knop.
iDrive controller verdwijnt
Kijk je echter naar de interieurs van de (i)X1, (i)X2 en de 2 Serie Active Tourer, dan valt op dat de iDrive controller nergens meer te bekennen is. De 2 Serie Gran Coupé en 1 Serie krijgen binnenkort ook een update en daar zal deze ook verdwijnen. En daar blijft het niet bij.
Frank Weber, hoofd van R&D bij BMW, meldde namelijk bij de viering van 25 jaar BMW in Silicon Valley dat ook het ‘Neue Klasse’ interieur de iDrive controller in de ban doet. Aangezien Neue Klasse alomvattend wordt voor het nieuwe BMW, is de realiteit simpel. Het is over en uit voor de iDrive controller. BMW gaat vanaf heden alle functionaliteit naar het touchscreen verhuizen.
Is dat een grote verrassing? Nee, touchscreens zijn nou eenmaal het manusje-van-alles als het om bediening gaat. Touchscreens tijdens het rijden blijven een dingetje, maar daarom krijgt het moderne BMW-interieur haptische knopjes op het stuur om zaken die je snel wil instellen aan je vingertoppen te houden. Toch zien we geen sneltoetsen voor de airco, wat toch hetgene is dat je het meest bedient. Misschien moeten merken eens terugkijken naar de Lincoln Navigator uit 1999 waar de aircobediening op het stuur zat. (via BMWBlog)
T-Lens zegt
Autofabrikanten zijn volgens mij volledig aan’t doorslaan. Men zou denken dat een normaal bedrijf zijn producten wil verbeteren en nog meer gebruiksgemak wil brengen naar de consument. Maar ik merk de laatste jaren alleen maar het tegenovergestelde. Alle gebruiksgemak minimaliseren in 1 touchscreen en winsten maximaliseren.
a_buis zegt
Het Tesla model. Strak design? Ja en vooral goedkoop. Software en groot touchscreen en klaar. Hoewel goede software nog wel een ding is bij de meeste merken. Als men het al invoert dan wel graag intuïtief. Maar kijk eens naar een E39. Mooi en tijdloos. Maar wel veul knoppies.
lekkerlinksrijden zegt
Ik vind dat Kia en Hyundai wat dat betreft goed bezig zijn, voor een paar veelgebruikte functies nog knoppen en climate altijd direct te verstellen.
alfa147ti zegt
Precies wat je zegt T-Lens ik heb een nieuwe Alfa Giulia maar ik gebruik ook altijd de i drive vindt het veel fijner dan met mijn vingers op het scherm te zitten, maar zo kunnen ze weer een hoop geld besparen, ligt het trouwens aan mij of zijn die dashboard in de nieuwe BMW zo afschuwelijk,
pa045 zegt
In mijn beleving wilt een bedrijf vooral winst maken. En als dat beter gaat met een touch screen, is die keuze simpel.
mjpamsterdam zegt
Aanraakschermen zijn een kostenreductie. Niet meer dan dat.
Otua zegt
Dat weten we allemaal, de redactie hier ook. Het feit dat het in dit artikel niet wordt benadrukt betekent niet dat het wordt ontkent.
mashell zegt
En dat is niet helemaal waar. Zo’n touch screen voor de klimaatbediening met haptische feedback in een Audi of Porsche is duurder dan een knoppen module die hetzelfde kan.
Vergeet niet dat een touchscreen in een auto in een grote temperatuurbereik moet werken en ook crash veilig moet zijn. Een gebarsten scherm dat bij mobiele telefoons zo gewoon is dat we er screen protectors opplakken en de telefoons in lelijke hoesjes steken mag in de auto echt niet voorkomen, ook niet als je de auto tegen een boom zet.
Jurgen zegt
Ervaring met de draaiknop met zowel iDrive 7 als 8 en in een leen 2 serie active tourer iDrive 9 zonder draaiknop, wat mis je die draaiknop dan al snel zeg, foute beslissing van BMW, ik ben zeker voor vooruitgang, maar dit voelt als achteruitgang. Maar de huidige M’s hebben gelukkig allemaal nog draaiknoppen, kan voorlopig nog vooruit.
moveyourmind zegt
Ik gruwel al bij de gedachte dat ze bij een update de layout van de schermen kunnen aanpassen. Ik kan er al niet tegen als de icoontjes op de telefoon ineens iets verder afgeronde hoekjes hebben, of de volumeknop van de soundbar in de app ineens niet meer een cirkel is die je kan verdraaien, maar een soort schuifknop. Of dat Deezer ineens de app van strak vormgegeven in een soort kermisattractie heeft veranderd.
Gaat straks bij die schermen vast ook gebeuren. Dan koop je iets bewust omdat je het mooi vind en handig vind werken en moet je maar hopen dat dat zo blijft.
Rokende Wielen zegt
Haptische knoppen vind ik ook niks, met regelmaat rij ik in een ID.3 of DS3 e-tense die haptische knoppen hebben. Op de tast vind je die knoppen niet zo snel als normale knoppen. Bij de ID.3 schijnt het ook uit te maken hoe hard je drukt op zo’n haptische knop met de functie die erachter zit. En vaak zit er een vertraging tussen drukken en constateren dat “de auto” doet wat je wil met die haptische knop. Met als gevolg dat je meerdere keren op die haptische knop drukt. Of je instelling is dan onbedoeld “te” (hard/zacht/snel/langzaam), of je activeert en annuleert de instelling vrijwel direct weer. Vernieuwing om de vernieuwing…
mashell zegt
Die vertragingen zijn inderdaad dodelijk voor de gebruiker beleving. Om het goed te laten aanvoelen moet het al na 40ms reageren. En dat is met touch detectie en transport over databussen en software stacks met een taak scheduler op 10ms verdomd lastig voor elkaar te krijgen. Tesla heeft een scherm aan een PC gekoppeld en dan gaat dat veel gemakkelijker.
iphonistvongates zegt
De naam iDrive is waarschijnlijk al verkauft aan Apple Inc. voor enkele Deutsche Dollars? Apple’s vervoermiddel moet ergens in het 3de kwartaal van 2033 in de AppleStore beschikbaar zijn voor de hogere übermiddenklasse.
Jammer dat men bij BMW deze fijne en nauwkeurige ‘mechanische muis’ in de ban doet.
shibby zegt
Daar komen ze nog wel op terug vermoed ik
pomoek zegt
Haha, nee, die I-drive knop was briljant, net als dat bladveren ooit ook briljant waren. Tot er iets beters voorbij komt. De I-drive bezet hele kostbare ruimte op het dashboard terwijl de bedieningsmogelijkheden juist heel beperkt zijn. Ik gebruik het nooit, het is veel te omslachtig en er zijn andere interfaces op het scherm of via het stuur.
Overigens dat “knoploze” in een bmw klopt voor geen meter. Het dashboard is bezaait met knoppen. om drive modi in te stellen, 5 knoppen voor het licht, parkeerrem enz. Alleen voor de zaken die je nu graag met een knop zou willen bedienen. airco bijvoorbeeld, die heb je dus niet.
Hopelijk gaan ze met het verwijderen van de I-drive nu ook iets aan het knoppen management doen.
Jurgen zegt
Ruimte op het dashboard neemt iDrive nauwelijks in hoor, is een ronde knop op de middenconsole van een cm of 7. Rij je wel BMW als je zegt dat je het nooit gebruikt? Kan ik me haast niet voorstellen namelijk.
pomoek zegt
@jurgen: zit onder hert dashboard op het middenconsole, fair enough, maar voor iets dat ik gewoon niet gebruik is dat kostbare ruimte. BMW heeft met enige moite 2 bekerhouders nog verder onder het dashboard verstopt die bijna niet te gebruiken zijn. En ja, ik heb 2 bmw’s voor de deur staan. Een met i-drive. Ik gebruik het niet.
rogerzz zegt
Hoe kun je iDrive niet gebruiken, rij je altijd zonder navigatie, radio en zonder handsfree bellen? Geen Spotify via het media-knopje? Ik heb ook iDrive en het is wel fijn, als die knop weg zou zijn zou ik dat wel enorm schraal vinden.
Trouwens is iDrive qua naam heel speciaal weggezet, maar een ‘ronde draaiknop systeem’ hadden wel meer auto’s en tegenwoordig niet meer. Mijn (relatief oude) Audi heeft het MMI systeem met draaiknop, best prettig, nieuwe Audi’s hebben dat ook niet meer..
pomoek zegt
@rogerzz: Knoppen op het stuur, touchscreen. Ik heb het zeker wel geprobeerd maar zie totaal geen meerwaarde in de I-drive knop. Werkt ook niet in alle menu’s. Soms zie ik dan in het scherm dat er een kadertje om een tekst staat, of dat de tekst vet gedrukt is, ik moet dan echt op het scherm gaan zitten turen waar ik precies ben.
Touchscreen is niet heilig wat mij betreft. Op knopjes op het scherm drukken terwijl je rijdt kan best lastig zijn. Wat ik zo bizar vindt is dat BMW dus, over het dashboard en de middenconsole, zeker 15-20 fysieke knoppen heeft geplaatst. En waarschijnlijk nog wel weer. Met name voor de rijinstellingen (sportief, economisch, comfort) camera, begrijp ik niet goed waarom dat nu perse een fysieke knop moest zijn.
Ik zou het wel dikke prima vinden als een autofabrikant een paar fysieke knoppen op het dashboard monteert waarbij je als gebruiker zelf kan bepalen welke functie daar onder hangt.
Jurgen zegt
Zo zie je maar hoe verschillend dingen beleefd kunnen worden, zowel mijn zoon in zijn 1 serie als ikzelf gebruiken het vaak, ook de programmeerbare sneltoetsen gebruik ik regelmatig, poort openen, snel de ambianceverlichting van kleur veranderen, sneltoetsen voor bellen, echt handig. Bekerhouders zijn bij mij overigens prima te gebruiken, zelfs met thermo bekers.
Pordon zegt
Waarom vaste knoppen voor airco?
Als ik iets amper aanpas dan is het wel de temperatuur van de airco (climate control).
En als het zo nodig moet dan is een Hé Google/Mercedes/Audi/BMW met opdracht toch het makkelijkst. Hoef je überhaupt niks aan te raken en daarbij je handen van het stuur te halen.
pomoek zegt
@pardon: tja, ik dus wel. Zeker als je rijdt met niet de standaard passagiers is het fijn als je een draaiknop je hebt waardoor oma zelf ff de temperatuur kan instellen in plaats van voor haar door een touchscreen menu te moeten gaan terwijl ik een auto bestuur.
potver7 zegt
Ik snap nog steeds niet dat autofabrikanten er mee weg komen. Er zijn er zelfs die durven te beweren dat bediening via aanraakschermen veilig is – terwijl tal van onderzoeken vrij overduidelijk het tegendeel bewijzen.
mashell zegt
Er zijn net zo veel onderzoeken die aantonen dat roken veilig is en dat het onveilig is. Hangt er vanaf wie het onderzoek doet en wie het betaald. En dat is bij touchscreens net zo.
Als je mij in bijvoorbeeld een Nissan of Tesla zet en me vraagt om tijdens het rijden de stoelverwarming aan te zetten of de playlist te wisselen dan ben ik afgeleid omdat ik de user interface van die wagens niet goed ken. Maar in mijn eigen Audi gaat dat eenvoudig. De consumentenorganisaties die zulke onderzoeken doen en daarbij mensen op een afgesloten terein in een voor hen vreemde auto zetten, met een stopwatch erbij een ingewikkelde opdracht geven manipuleren het onderzoek om daarna ronkende conclusies over onveiligheid te kunnen schrijven. Maar als iemand in zijn eigen auto de zelfde actie uitvoert dan wordt dat in alle rust gedaan op een stuk weg waar het niet druk is en is er niks aan de hand.
ronnys zegt
Mmmm, net zoveel onderzoeken dat roken veilig is als dat het niet veilig is? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik ken wel exemplarische bewijzen, van mijn opa heeft altijd gerookt en is 90 geworden, maar verweg het grootste deel van de rokers gaat door door kanker. Dus dat er meerdere serieuze rapporten zijn die aantonen dat het niet gevaarlijk is lijkt mij sterk.
Zelfs de tabak industrie durft niet meer te beweren dat het niet schadelijk is.
Maar zelfs in een voor mij bekende auto met touch screen ben ik zonder problemen seconden lang bezig om ergens te komen waar ik zijn wil. Dat gaat normaal gesproken wel goed. Maar ik moet ook toegeven als ik in de Mercedes met draai knop een adres wil invoeren ik daar ook best even de tijd en aandacht voor nodig ben.
Maar een fysieke knop om de voorruit even te ontwassemen of de temp bij te stellen zou ik niet graag willen missen.
sidelo zegt
Ik weet niet wat voor auto de schrijver dagelijka riid maar als het meeste wat je in de auto bediend de airco is klopt er echt iets niet. Die van mij staat altijd op 20 graden en hooguit op een koude dag moet ik een kéer het ontwasem knopje indrukken de rest gaat automatisch.
Loek zegt
@sidelo: een Golf met dualzone climate control. Juist omdat je met een handige knop je airco makkelijk warmer of kouder kan zetten doe ik dat vaak. Maar ook in deze tijden zoals jij zegt de voor- of achterruitverwarming druk je toch vaak in.
Kan persoonlijke voorkeur zijn maar dan vind ik het toch fijn dat je in één handeling een knopje in kan drukken en niet (al dan niet tijdens het rijden) door menu’s hoeft te navigeren in een touchscreen.
En ik heb nooit gezegd dat ik het als meeste gebruik, wat ik het meeste gebruik is audiobediening en zodra dat per touchscreen moet ben je mij kwijt. Dus ik hoop maar voor BMW dat in ieder geval volume en nummers skippen dan mooi op het stuur geïntegreerd wordt.
lexis zegt
Goh, zo fantastisch was dat systeem niet hoor. In het begin viel dat idd nog mee de menus en functies waren eerder beperkt van het multimedia sys. Maar is dat zo een mik mak geworden, navigeer daar eens door met die draaiknop en dan extra functies te selecteren door naar links of rechts te kantelen en dan weer scrollen. Neen aanraakschermen en swipe functies is beter voor ingewikkelde systemen met veel menus.
Jurgen zegt
Nou, mijn ervaring is een stuk anders, in mijn X3 kan ik bijna blindelings door de menu’s bladeren en selecteren tijdens het rijden, als ik in de VW van mijn vrouw rij heb ik standaard ruzie met het touch screen, waar ik dan ook nog telkens naar moet kijken om de juiste knop te kunnen raken.
lexis zegt
Wel voor mijn bmw met i drive reed ik een lexus is 2de gen. De privilege versie had toen al een touch screen met navi. Dat werkte heel fijn met fysieke sneltoetsen rond het scherm. Alleen was toen zo dat er enkel essentiële functies in het systeem zaten. Het was echt wennen.dat i drive systeem ik vond vooral de navi bediening omslachtig met al die exta functies die in het linker en rechter deel van je scherm vervat zitten, het went wel.
Nu zijn die nieuwe autos overladen met nutteloze menus in hun schermen. Je hebt er echts niets aan maar met software kan men alles nu. Vroeger heette dat gadgets, was iets waar de eerte Japanse autos zich schuldig aan maakten. Nu is het andersom, de Duitse 3 met merc en bmw aan kop zijn echte luna parken geworden. Daar krijg je geen structuur in. Alles moet je nu kunnen personaliseren net als op de Android smartphones. Niemand die het ooit snapt.
mc96 zegt
Ik denk dat het stiekem gewoon ook een kostenbesparing is. Spaart weer een stukje hardware (de i drive knop) uit. Ik gebruik het touchscreen van mijn BMW eigenlijk alleen bij stilstand. Rijdend is de controller veel intuitiever en veiliger.
ukbob zegt
Over een jaartje of 20 – 30 staan we op een Concours de Élégance te kijken naar een Z4 in een keurige spec, en het zal zomaar de laatste BMW met iDrive zijn geweest..
Hopelijk draait bmw deze beslissing snel weer terug. Ben verknocht aan die handige knop!
(Ow; en als ze toch mee lezen, ook graad de 1 t/m 8 voorkeur knoppen behouden, ideaal!!)
ukbob zegt
Over een jaartje of 20 – 30 staan we op een Concours de Élégance te kijken naar een Z4 in een keurige spec, en het zal zomaar de laatste BMW met iDrive zijn geweest..
Hopelijk draait bmw deze beslissing snel weer terug. Ben verknocht aan die handige knop!
(Ow; en als ze toch mee lezen, ook graad de 1 t/m 8 voorkeur knoppen behouden, ideaal!!)
mashell zegt
Zo zie je maar hoe voorkeuren kunnen verschillen. De iDrive was superhandig maar die knoppen 1..8, in vier jaar BMW niet kunnen onthouden wat waar zat. Natuurlijk liet het display de functie zien als je een vinger boven de knop hield maar ik heb die knoppen altijd zinloos en veel te prominent in het interieur gevonden.
Joost zegt
Touchscreen lijkt mij ook helemaal niet veiliger. Zeker tijdens het rijden, je moet toch naar voren reiken..
iDrive kan je bedienen zonder anders ervoor te gaan zitten. Super intuïtief. Vind ik dan.
Maar BMW maakt wel meer rare keuzes. Wie de ontwerpers aanneemt bijvoorbeeld…
ghost zegt
Touch is ruk, heb het al in verschillende merken ervaren en ik kan er niet aan wennen..
bunnylebowski zegt
Erg jammer. Ook in de BMWs met touchscreen gebruik ik nog steeds de idrive knop. Alles op de tast zonder ogen vd weg. Fantastisch.
“ Toch zien we geen sneltoetsen voor de airco, wat toch hetgene is dat je het meest bedient.”
Dit heb ik nooit begrepen, als je eenmaal een temperatuur hebt ingesteld is dat toch de temperatuur die je fijn vindt. Ik dit er nooit aan. En als je er wel wat mee wilt doen heeft BMW een briljante functie met het schuifje in het midden voor warm / koud.
Verder zijn de knoppen in de nieuwste BMWs helemaal K*T. Ze geven voor geen meter mee en ik zit 9 van de 10x verkeerd te drukken. Is in mijn F11 veel beter.
Dutchdriftking zegt
Veel te veel afleiding met een aanraakscherm. Door de vele functies ontkom je er niet aan, maar de basis met een iDrive bedienen is wel een beter idee voor de verkeersveiligheid.
intimrasiert zegt
Jammer want best een handig ding zodat het scherm mooi zonder vingerafdrukken blijft. Maar wat ik nog eerder mis is een knopje om het mediascherm uit te doen. Meestal staat daar toch nutteloze informatie op. Heerlijk rustig als het uit staat, en met een apart knopje om het schem af en toe aan te doen om te kijken welk nummer er op Spotify speelt oid – dat kan nog wel met de oude programmeerbare knoppen uit de 8-knoppenlijst.