In Beieren beweren ze dat de 1 Serie Sedan ‘the first compact sports sedan under the BMW brand’ is. Dat is onzin.
In november van het afgelopen jaar liet BMW de Concept Compact Sedan zien. Die zag er goed uit, vond ik. In november schreef ik daarover: ‘En dan staat ‘ie volgend jaar of het jaar daarop in de winkel. Zonder nappaleren interieur of dashboard van duizend jaar oud hout. Met wielen die half zo groot zijn en plastic wieldoppen erop, maar met deurgrepen en spiegels die juist dubbel zo groot (of nog erger) zijn. Onder de motorkap ligt dan een driecilinder en hij heeft ook nog voorwielaandrijving. Dan is het een MINI Sedan met een idioot groot BMW-logo. Maar dan, op die dagen dat je waarschijnlijk je ogen op een sateprikker in het stadspark wilt zetten, dan nóg weten we dat er ooit een concept car was die er best goed uitzag.’
Vandaag was het zover. Vandaag zagen we die 1 Serie Sedan. Of ‘ie voorwielaandrijving en een driecilinder heeft, vertelt BMW er nog niet bij — maar de kans is natuurlijk groot. We gaan ‘m hier niet zien, want hij is exclusief voor China. En dus hebben ze in München kennelijk de assistent-stagiair van de PR-afdeling een persberichtje laten tikken. In de eerste zin staat namelijk dat dit ‘the first compact sports sedan under the BMW brand’ is. Dat is natuurlijk onzin en dat weet iedereen.
In de eerste plaats kun je erover discussiëren of een sedan die zijn technische basis hoogstwaarschijnlijk deelt met twee suffe gezinsbusjes een sportsedan is. In de tweede plaats viert de eerste sportsedan van BMW dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1966 bracht BMW de 02-serie op de markt. Dat zijn ze in München niet vergeten, want onlangs toonde BMW de 2002 Hommage (wereldprimeur op Autoblog). De 2002, dát is pas een sportsedan. Adrian van Hooydonk noemt het zelfs ‘een van de auto’s die BMW gemaakt heeft tot wat het nu is’. Later volgden allerlei andere compacte sportsedans, zoals de E21 323i. En toen ik gisteren een E30 M3 DTM over Zandvoort knalde, had ik geen seconde het idee dat dat geen compacte sportsedan was. Dus BMW, áls je je Volkswagen Jetta-concurrent op basis van de 2 Serie Nordic Walking dan toch met alle geweld een sportsedan moet noemen, beweer dan in ieder geval niet dat het de éérste compacte sportsedan van het merk is.
mercedesclk350 zegt
Vind wel dat het pas een sedan is als die 4 deuren heeft.
oxymoron zegt
@mercedesclk350: Ook mijn mening. Maar als je op de vorm afgaat was de 700 er ook een. en die was nog eerder (1959-1965). Plus die had een sport-uitvoering. En een tweezits coupé en een cabriolet. En een echte Italiaanse vormgeving, van Michelotti. BMW moet nog even verder modderen.
sjoerd95 zegt
@oxymoron: dat was in de basis een Glas toch? Volgens mij kon je ze een tijdje zowel als Glas 700 als BMW 700 kopen en stonden ze naast mekaar in de showroom :-)
3246cm252kw zegt
@oxymoron: ja prachtig toevallig afgelopen weekend gezien in Duitsland met heel weinig kms zal wel even posten op autojunk zo
damrakker zegt
@mercedesclk350: klopt, een 2 deurs sedan heet dan ook een coach.
't Peugje zegt
@mercedesclk350: Dat is ook zo. Een coupe met ene kont noemt men “coach”. Het dan dan ook bij de fijnproevers verboden om bijvoorbeeld een E30 coupe te noemen.
henkhupelschoten zegt
De 2-serie was ook niet BMW’s eerste MPV, de isetta 600 ging hem voor….
Rob zegt
Dus we moeten een persbericht van een autofabrikant niet serieus nemen?
Ik zou zeggen, pak der eens eentje van Rolls Royce, dat zijn gewoon (hele slechte) sprookjes joh…
viezefreddyw zegt
@Rob: J.K. Rowling schijnt de persberichten van Rolls Royce ook te schrijven. Nog even en ze worden verfilmd.
Phoenix zegt
@viezefreddyw: en dan heten ze commercials?
svdv zegt
Staat hoog op mijn lijstje die BMW 2002 Turbo!
perry_snijders zegt
@svdv: Die oranje op de foto is een tii. Een Turbo is ook tof, maar een Alpina heeft bijna net zoveel vermogen en is nog lichtjaren cooler.
svdv zegt
@perry_snijders: natuurlijk! Stom van me, hoe had ik de tii ooit kunnen verwarren met de gigantische gepopnagelde wielkasten en voorbumper! Ook al zijn het allebei retecoole karretjes!
e1000bmw zegt
@perry_snijders: en goedkoper!
perry_snijders zegt
@e1000bmw523i: Ik zie eerlijk gezegd zelden of nooit een Alpina A4 of A4S te koop staan, dus ik heb geen idee wat ze kosten of waard zijn.
e1000bmw zegt
@perry_snijders: Zijn ook maar een handjevol van gebouwd geloof ik. De C1 zie je dan weer wat vaker.
perry_snijders zegt
@e1000bmw523i: Van de A4 en A4S zijn geloof ik geen aantallen bekend, omdat Alpina toen alleen nog auto’s ombouwde. Een C1 is op basis van de E21, maar dan wil je eigenlijk een B6 2.8 natuurlijk ;-)
e1000bmw zegt
@perry_snijders: True. Ik was niet volledig met m’n antwoord. De A4(s) is net zo zeldzaam als de Turbo. Op de markt althans.
Mja, B6 2.8… Een 3.5 past ook, dus dan liever de Hartge 335i ;)
perry_snijders zegt
@e1000bmw523i: Begrijpelijk, maar zelf voel ik het meer voor Alpina dan voor Hartge.
lekkerlinksrijden zegt
@svdv: tijdloos mooi
Tonnie zegt
@svdv: een 1602 was de eerste auto waar ik ooit zelf in gereden heb. En dat was pas 10 jaar geleden! Zo’n ervaring vergeet ik nooit meer. Wat een prachtbak :D
Edge zegt
Tja, hoe noem je zoiets. Knullig? Je mag toch wel verwachten dat de persoon die de persberichten schrijft enige affiniteit met of in ieder geval kennis van de producten van zijn werkgever heeft.
a45edition1 zegt
@Edge: we heten niet allemaal Willem
jeroenwz zegt
Kuch! Een 3-cilinder de eerste compacte sport-sedan van BMW. Hihi. Ken je geschiedenis inderdaad, BMW. Als BMW de Neue Klasse in 1961 op de markt had gebracht waren ze nu wellicht onderdeel geweest van Mercedes-Benz, als ze nu nog bestaan hadden…
Rick-dos zegt
Technisch en historisch gezien heeft BMW gelijk. De 2002 en 3 serie waren nooit compact sedans maar gewoon sedans. Hoewel als je nu die auto’s ziet zou je anders vermoeden maar de 2002 en 3 serie zaten in een segment dat hoger stond dan de “compact” klasse. De compact klasse waren toen de Golfjes, Escortjes en ga zo maar verder. Auto’s zijn in de loop der jaren alleen maar groter geworden waardoor de klassen van toen niet meer overeenkomen met de klassen van nu. Maar nog staat de 3 serie vandaag de dag in een hoger segment dan de Golf en Focus.
De 1 serie is in dat segment gepositioneerd. En dus kun je wel degelijk spreken van de eerste “compact” sedan van BMW.
Natuurlijk kun je er discussies over hebben maar dat zullen dan technische discussies worden en over details. Uiteindelijk kun je niet anders dan de conclusie trekken dat technisch gezien BMW wel gelijk heeft.
e1000bmw zegt
@Rick-dos: in de Engelstalige milestones hebben ze het bij zowel de 02 als e21 over een “light and sporty two-door sedan”…
Rick-dos zegt
@e1000bmw523i: Precies. Kan mij niet heugen dat de 3 serie of 02 serie als compact sedan weren aangeduid.
Rob zegt
@Rick-dos:
En de BMW 700 dan, die @oxymoron terecht noemt?
Rick-dos zegt
@Rob: Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Maarrrr feitelijk is de 700 een vreemde eend in de bijt. De auto was ook het transitiemodel tussen het oude BMW modellen gamma en de latere 2002, 1500, 3200 klassen.
Nogmaals als je er discussies over gaat hebben dan kom al snel in technische discussies terecht, want je kunt feitelijk zelfs teruggaan naar de BMW Dixi en stellen dat dat technisch gezien een sportieve sedan was voor z’n tijd. Maar om de discussie zuiver te houden moet je BMW beoordelen vanaf de modellen 02 en verder want dat is feitelijk wanneer de oorsprong van de huidige modellengamma is ontstaan.
bassx zegt
@Rick-dos: precies dit… De 2002 was geen compacte auto in zijn tijd.
perry_snijders zegt
@Rick-dos: Het is aannemelijk dat die nieuwe 1 Serie Sedan groter is dan een 2002 of E21. Overigens gebruikte BMW voor die laatste twee zelf het woord ‘compact’ in de brochures, ik heb ze er even bij gepakt.
Jammer trouwens dat er voor die oude modellen geen configurator is ;-)
e1000bmw zegt
@perry_snijders: de 02 was compact vergeleken bij z’n broer de 4-deurs Neue Klasse (bij de latere bouwjaren omgedoopt naar E12), ja. Daardoor werd de E21 ook als compact gezien i.v.m. de E12 5 serie. Echter waren ze nog steeds een slagje groter dan de gemiddelde Golf of Escort.
skinnybmw zegt
@Rick-dos: Dank je, hoef ik ’t niet meer uit te leggen.
Dutchdriftking zegt
Kortom, de marketing afdeling moet nog even aan het huiswerk.
LJ zegt
Kwam vandaag nog een 2002 en 2002 Touring tegen op Marktplaats. Beiden staan te koop bij ons in het dorp, het schijnen brandingsgolf te zijn..
http://www.autohopmans.nl/BMW/2002/–2417071/4818/1/3/details.aspx?zoek=&so=gallerij
http://www.autohopmans.nl/BMW/2002/touring-2417127/4818/1/4/details.aspx?zoek=&so=gallerij
LJ zegt
@lj: haha klote autocorrect.. Brandingsgolf is barnfinds
kaeser zegt
@lj: wauw die sedan is echt geweldig! Had ik er maar de tijd, geld en vooral kunde voor :(
wildbeest zegt
E30 in mm schuur staan
redneckdarian zegt
@wildbeest: goed om te weten
bmwtouring zegt
@wildbeest: E6 in m’n schuur staan…
mashell zegt
@wildbeest: WD40 in de schuur staan
pinut187 zegt
Mijn vader heeft ooit nog een 2002 gehad, had hij hem maar nooit weggedaan.
desjonnies zegt
Gelul
Van de bovenste plank
De tweedeurs ‘ Neue Klasse ‘ was wel een nieuwe niche op aanraden van Max Hoffman de Amerikaanse importeur; want deze man vroeg om een tweedeurs 1500/1800
perry_snijders zegt
@desjonnies: Iemand zou eens een boek over die Hoffman moeten schrijven. Of is dat er al? Ongelooflijk hoeveel auto’s hun bestaan te danken hebben aan die man.
mashell zegt
BMW kan niet beweren dat de 2002 een compacte sportsedan is. De 2002 is immers de voorvader van de 3 serie en BMW heeft al zo’n moeilijk in een wereld tussen Talismannen, Passats en Superbs te beweren dat de 3 serie echt wel een middenklasser is.