Het leek er even op alsof de Formule E misschien echt de dominante raceklasse ging worden in de toekomst. Maar is dat nog steeds zo?
We weten het allemaal. Dinosap mag eigenlijk niet meer. ’s Werelds overheden vallen over elkaar heen om een punt op de horizon te zetten waarbij er letterlijk geen auto’s met verbrandingsmotor meer geleverd mogen worden. Pijnlijk nieuws voor de puristen onder ons die geen aandelen Tesla in de portefeuille hebben. Aanvankelijk zullen we weliswaar nog door kunnen kachelen met oud staal, maar hoe lang? En hoe moet het met het racen in het weekend?
Als het aan Alejandro Agag ligt, luidt het antwoord op de laatste vraag ‘Formule E’. Deze elektrische raceklasse start dit jaar met het zevende seizoen. Wij waren er zelf vroeg bij om de klasse, aanvankelijk weggehoond door de trage auto’s die bovendien een verse accu nodig hadden tijdens races, te bombarderen tot potentiële bedreiging voor de F1.
En eventjes, toen de ene na de andere fabrikant zich aansloot bij het F1 veld en de F1 zelf moeite had tot een nieuwe Concorde Agreement te komen, leek zo’n coupe niet eens meer zo heel ver weg. Maar inmiddels zijn de kaarten alweer helemaal anders geschud. Een aantal belangrijke fabrikanten hebben de sport inmiddels ook weer gedag gezegd. En misschien gaan er meer volgen, zo denkt althans ons aller Robin Frijns.
De Limburgse alleswinnaar in de opstapklasses, raakte zelf na een mislukte flirt met de F1 in de Formule E verzeild. Daar heeft hij nu een zitje bij Envision Virgin Racing. Frijns denkt dat de Formule E cruciale jaren tegemoet gaat, zo vertelt hij kwaliteitspublicatie de Telegraaf:
Met het aangekondigde vertrek van Audi en BMW gaan andere fabrikanten zich toch afvragen of de Formule E nog wel de juiste klasse is. Corona helpt natuurlijk niet mee, hoewel ik wel denk dat het een makkelijke reden is geweest om te vertrekken. Veel mensen zijn de V10- en V8-motoren uit de Formule 1 nog gewend. Dan snap ik dat ze niet houden van elektrische auto’s.
Robin Frijns, vertrok zelf ooit bij Red Bull
Frijns denkt wel dat de Formule E alsnog de toekomst kan worden. Jonge mensen kunnen volgens hem namelijk wennen aan de nieuwe manier van racen. Maar het zal erom spannen:
De jongere mensen van nu, die over tien jaar kijken, vinden de Mariokart-achtige aspecten en het gebrek aan geluid misschien juist heel normaal. Dit kan een dipje zijn, maar het kan ook een neergaande lijn betekenen. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.
Robin Frijns, houdt de spanning erin
Wat denk jij, wordt het wat met die Formule E. Of ligt de top alweer achter ons?
ericd zegt
Saai ook. En luistert voor geen meter. Alle bolides zien er hetzelfde uit. Te weinig onderscheid. Laat de reglementen maar iets meer los, en zoek een modus waarbij accugrootte en wel of niet wisselen een rol spelen, zoals bij endurance racing.
vondick zegt
Je hoeft daar niet over te twijfelen: de Formule E heeft geen toekomst en de Formule 1 wordt elektrisch.
Wat een moeilijk gedoe om niks.
HZW zegt
Niemand zit te wachten op stofzuiger racing.
F1 gaat in 2025 over op synthetische Brandstof, misschien is dat ook wel bruikbaar voor straat auto’s.
Dus in 2025 zou het zomaar kunnen dat er meer fabrikanten in de F1 stappen voor synthetische brandstof motoren ontwikkeling voor toekomstig straat gebruik.
SpeedGeek zegt
Ik zie eerder de FIA WEC floreren als ‘de’ klasse als het gaat om het terugwinnen en toepassen van elektrische techniek dan FE. Ik begreep dat BMW uit de FE is gestapt vanwege het feit dat innovatie te veel werd beperkt door de organisatie. Logisch dat je dan vertrekt. Verder moet FE echt af van de simpele baantjes en de huidige banden. Ga lekker naar Spa in plaats van een vaag stratencircuit in Berlijn. Maar ergens krijg ik de indruk dat men bij FE bang is om aan de wereld te tonen hoe langzaam ze werkelijk zijn op een echt circuit. Pas als FE naar echt circuits gaat en met volledige slicks gaat rijden wil ik het weer een poging geven.
mc96 zegt
@speedgeek: FE rijdt niet voor niets op die baantjes. Echte circuits (zoals bijvoorbeeld Spa-Francochamps) hebben te veel hoge snelheidsstukken. Dat red je niet met huidige accu techniek. WEC heeft niet genoeg apeal voor het publiek. Het is voor fabrikanten ook te duur door te veel nadruk op dure (motor) techniek.
pomoek zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Formule E is nu 6 jaar aan de gang. Dat is nog geen 1/10e van de tijd dat er Formule 1 is. Dus lang nog niet de naamsbekendheid van de F1. De laatste is de koningsklasse. Niet omdat ik dat vind, maar omdat vrijwel alle coureurs in de F1 willen rijden. In de F1, WEC, Indy en andere klassen rijden de coureurs rond die de F1 net niet hebben gehaald of er al weer uit zijn. Tot een topcoureur kan kiezen uit de F1 en de FE en dan de laatste kiest zal het wel even zo blijven.
net10 zegt
In de Formule E zijn de auto’s en coureurs wel aan elkaar gewaagd. De Formule 1 is regelmatig best saai omdat je de uitslag vaak al kan voorspellen. Het is juist leuk om heel veel inhaalacties te zien, dat vind ik leuk aan de Formule E.
Robert zegt
@net10: juist doordat de verschillen zo klein zijn, moet ook de Formule E zich eveneens behelpen met kunstmatig gecreëerde inhaalacties. Daarbij worden de meeste races op tijdelijke stratencircuits gereden, wat over het algemeen ook niet leidt tot een lay-out met meerdere racelijnen of inhaalmogelijkheden.
Wil de Formule E toekomstbestendig zijn, moeten de fabrikanten meer ruimte krijgen voor eigen technische oplossingen en vindingrijkheid. Al zullen ze daarmee wel rap richting de Formule 1 te gaan.
herve11f zegt
Als een standaard elektrische Audi al sneller accelereert dan zulks een ding, wat wil je dan. De formule E heeft nul prestige. Het is wat het Europees parlement voor de Nationale politiekers is, namelijk het pensioenfonds voor EX Formule/WEC rijders. Daarbij word het ook, nog eens als kermis opgevat. Verder hebben ze niet de moed te rijden op een F1 circuit, want dan zou je zien dat een F4 hun om de oren rijd.
Laat deze cinema maar snel voorbij zijn.
net10 zegt
Een Formule E auto zit in 2,8 seconden op de 100, en heeft een topsnelheid van 280 km/ uur, en is dus serieus snel. Ik denk gewoon dat ook de andere race klassen uiteindelijk elektrisch worden.
Een Formule 1 auto is in acceleratie niet veel sneller dan een Formule E auto, alleen de topsnelheid is hoger.
De snelste elektrische Audi de RS E-tron GT haalt niet de acceleratie en topsnelheidvan de Formule E, en rijdt maximaal 250 km/ uur.
herve11f zegt
@net10: oordeel zelf: https://youtu.be/nfKGQ3nY-ZQ
net10 zegt
Audi is in dit filmpje erg goed in vals spelen. Met zulke omstandigheden, sneeuw, een hele koude, en vochtige baan, zijn de verschillen natuurlijk klein. Een Formule E met 2 wielaandrijving is daar natuurlijk niet voor ontwikkeld. Bij een droge warme baan is een formule E auto duidelijk sneller. De Audi is natuurlijk wel een snelle auto.
545e60 zegt
@net10: Niet veel sneller? Een F1 auto is van 0-100 idd niet veel sneller. Maar een F1 wagen doet 0-200 in ongeveer 4,0 sec
jippie zegt
Met de komst van elektrische auto’s is het beroep van autocoureur ten dode opgeschreven. Kan me niet voorstellen dat het elektrisch racen een blijvertje is.
supertjeduc zegt
Ik probeer het soms , elke keer kom ik er achter dat het niks is
Waardeloze straten circuits , vreemde regels om het spannend te maken
En dat geluid lijkt op het gepiep van de ultrasone reiniger
jje003 zegt
Ik word he-le-maal gek van die hoge zoem zowel binnen als buiten de auto. Alsof je jezelf vrijwillig Tinnitus aandoet. Ik probeer het vaak, maar als dat de toekomst van racen is, hoeft het niet meer. Ik ga wel naar de classic gp’s.. Zal hier echt nooit geld aan uitgeven.
gregorius zegt
Er zijn verschillende redenen waarom mensen naar racen kijken: en ze hebben allemaal iets te maken met een bijzonder en onwerkelijk gevoel.
De F1 is de snelste, het meeste wat je uit een auto kan halen.
NASCAR zijn monsterlijke bakken die op een haar van elkaar rijden en het kan elk moment fout gaan.
Bij Tourwagen races lijkt het alsof iemand in de middenklasser die jij kan kopen hard aan het racen is.
WEC zijn juist de racevarianten van de sportauto’s die je ziet; en de prototypes die tijdens dezelfde race nog sneller gaan.
Maar wat is FE? Hotwheels achtige dingen die op een onhandig baantje. Het roept gelijk de vraag op: waarom jongens? Waarom?