Oké, gewetensvraag: u geeft uw privacy bloot, maar in ruil daarvoor wordt er korting gegeven op de autoverzekering. Zijn Nederlanders hiervoor te porren?
In Engeland wordt sinds vorig jaar al getest met een verzekering die met korting strooit voor automobilisten met een fluwelen voet. Via een smartphone-app wordt het rijgedrag gemonitord, geanalyseerd, en omgezet in een eventuele premievermindering. Want wie keurig rijdt betaalt minder. Je hoeft een commercieel bedrijf alleen maar al je locatie- en snelheidsgegevens te geven. Evenals je eerstgeborene. Wat could possibly go wrong?
De eerste Nederlandse verzekeraar die met dit model aan de slag gaat is Fairzekering (die naam…). Ze ronden deze maand een proef af en wil daarna beginnen met het aanbieden van een verzekering met een data-kastje. Dit kastje, met de naam Chipin, sluit je aan op de OBDII-stekker van je auto. De Chipin maakt verbinding met een netwerk en logt vervolgens netjes al je remacties, rijsnelheden en de locaties waar je geweest bent.
Wie ontzettend netjes rijdt kan maximaal 35% premiekorting pakken, wie als een hork hoekt krijgt geen korting. Er is in dat geval echter geen sprake van een premieverhoging. Er is ook een tussenstap van 10% korting. Fairzekering stelt geen eisen aan het aantal kilometers dat je per jaar moet rijden. Bijkomend geek-voordeeltje: je kan online via het Fairzekering-dashboard zien hoe en waar je hebt gereden. Je hebt dus meteen een handige tripmeter.
In Trouw laat mede-oprichter Hans Gerritsen weten dat de korting wordt berekent op basis van verschillende factoren:
“Als je alleen te hard rijdt, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je geen korting krijgt. Maar rij je regelmatig te hard in de avonduren en ga je daarbij vaak flink op de rem, dan is het een ander verhaal.”
Maar al je rijdata en de gegevens van je auto (kilometerstand, onderhoud, toerentallen, brandstofniveau) staan nu wel ergens op een server. Fairzekering zegt dat zie info nooit met derden zullen delen. En je kunt het na iedere maand zelf wissen. Na 7 jaar gaat het automatisch de prullenbak in. Maar de politie kan er wel bij, als ze willen:
Wij hebben als beleid dat als de politie gewoon komt vragen om individuele data, we nee zeggen. Alleen op verdenking van een ernstig strafbaar feit kan er op fairzekering juridisch de verplichting rusten informatie uit onze databank af te geven aan justitie. Eigenlijk net zoals bij een huiszoeking.
Ideaal voor de ik-heb-toch-niets-te-verbergen-types onder ons, of wacht je nog even met het blootgeven van je privacy in ruil voor korting?
reset zegt
Kan je hiermee ook diefstal tracken? Dat is dan wel handig, gelijk GPS tracker erbij. Mits kostenloos met deze optie zie ik wel meerwaarde.
Design_Driven zegt
Net hier mijn verzekering vernieuwd, had dit wel willen proberen aangezien ik heel relaxed rij. Ik vind het een goed idee, zou ik wel aan mee doen.
gash zegt
Voor al die mensen die ”niets hebben te verbergen”: koppel dat kastje gelijk aan je smartphone, Airmiles, Facebook- en Google-account. Reuzehandig!
Robert zegt
@gash: en je DigID code, natuurlijk. Wel zo praktisch voor de tollenaars van het CJIB.
Ik hoop de fairzekering ook een potje opzij heeft gezet voor de aanklachten wegens privacy-schending, waartegen ze zich ongetwijfeld moeten gaan verweren.
e1000bmw zegt
@RRRobert: hoezo? Is gewoon op basis van het contract dat je daar afstand van doet. Dus geen privacy-claims..
Robert zegt
@e1000bmw523i: ben ik niet helemaal met je eens. Ook al sluit je een contract af, dan nog steeds heb je je te houden aan wettelijke regels en bepalingen. Zijn de contractuele voorwaarden daarmee in strijd, dan dienen de voorwaarden daarop te worden aangepast. En anders heb je een probleem wat voor de bestuursrechter kan worden uitgevochten.
mashell zegt
Zo gaat het bij de gemiddelde klant:
“gedachte: niet te had remmen anders krijg ik geen korting”
“einde file maar niet te hard remmen”
“dat wordt link maar niet te hard remmen vanwege de korting”
“hallo fairzekering? Ik heb een aanrijding gehad”.
jack_abarth zegt
@mashell:
Inderdaad, dat was het eerste wat bij mij ook te binnen schoot.
psycholander zegt
“Maar de politie kan er wel bij, als ze willen”
Kijk daar gaat het al weer mis…
miichal zegt
Discriminatie! Ik bepaal hoe ik rij. Als het maar nu, duurder wordt…
ddimi zegt
Voor de eerlijke mens is dit alleen maar voordelig.
spotu2 zegt
Nooit, zelfs al krijg ik 100% korting en een cashback.
desjonnies zegt
@ddimi:
Helaas zijn de verschaffers van dit soort systemen niet 100% betrouwbaar…..
En dan verlies je het, altijd
tupperware zegt
@desjonnies:
Bijna altijd, na 7 jaar procederen heb ik het gewonnen van Centraal Beheer, je moet dus een lange adem hebben, zeker met dat gajes van Achmea..
tupperware zegt
@ddimi:
Voor een verzekeraar bestaan er geen eerlijke mensen..
ddimi zegt
@tupperware: Is waar, al genoeg ondervonden
reistje zegt
Ik heb wat te verbergen.
rnej zegt
in m’n auto zal ik dit zo installeren…
op m’n motor…. hmmmm …. nah.
rnej zegt
de premie is trouwens niet zo heel interessant als je WA wil… dan kom ik net zo goedkoop uit als mn huidige verzekering…
e1000bmw zegt
Ze mogen best weten WAAR ik rij, maar niet hoe hard… :x
Oh, wacht! OBD2 stond er? Hehe, ik heb nog OBD1. :P
timberleek zegt
@e1000bmw523i:
Ik zie markt voor een odb2 emulator om dat ding op aan te sluiten
rd1991 zegt
Lease Audi rijders bij voorbaat al uitgesloten van deelname, hopeloos.
Praeses zegt
Serieus? Er is niemand die het ziet?
stamp zegt
@Praeses: wat? 1 april? Waar?
frensj zegt
@Praeses: NederlandZe?
Orichy zegt
Bij de volgende zin; “Bijkomend geek-voordeeltje: je kan online via het Fairzekering-dashboard zien hoe en waar je hebt gerede”, wist ik het zeker, nooit aan beginnen. Waarom niet? Ik weet waar ik rij en als ik het niet weet, hoef ik dat later niet terug te kunnen vinden en al zeker niet hoe hard ik reed, of heb gereden. Totale waanzin en mensen die dit wel fijn vinden, hebben nog een hoop te ontdekken in deze wereld en moeten vooral op hun geld gaan zitten, anders doet die verzekeringsmaatschappij het wel.
zweed71 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
shicomm zegt
Op zich wel een mooi initiatief maar buiten de privacy issues zijn er meer issues.
Bij het maken van een premieberekening krijg ik al meteen een helaas.. ( hybrides zouden nog niet overweg kunnen met hun obd techniek… )
Maar het ergste is nog wel dat de basispremie ( zonder korting ) in mijn geval 55 euro in de maand is.. ( bij 8 schadevrije jaren , max 20k km p/j en vol. casco ) .
Geinig dat ik dan als nette rijder 16 euro kan terugkrijgen maar fbto ( en vele andere verzekeraars ) doen het voor 3 tientjes per maand ( en zonder meegluren… )
Keiharde faal dus…
Mensen gaan hier alleen in mee als het ook echt goedkoper is , niet als je bij voorbaad al (veel) meer betaald en dan maar moet gokken wat je terug krijgt…
mellie zegt
Dit is gewoon weer slechts een midel om bij een ongeluk niet uit te hoeven keren als je niet juist gehandeld hebt