En dat was niet het enige zure aan dit verhaal.
Een behoorlijke tegenvaller voor de TU Delft en het Vattenfall Solar Team. Ook dit jaar deed het team weer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge. Een race waar de Nederlanders normaal gesproken wel successen weet te behalen. Het team is momenteel regerend wereldkampioen en neemt al 20 jaar deel aan het festijn. Ook dit jaar zag er weer goed uit.
De zonneauto van Vattenfall Solar Team lag op kop op de laatste racedag in Australië. In totaal legt men 3.021 kilometer af. De finishlijn werd echter niet bereikt. Tijdens de race vloog de zonneauto onverwacht in brand. De coureur kon de auto nog veilig aan de kant zetten. Vervolgens sleurde een teamgenoot hem uit het voertuig. Van de auto bleef weinig over. Het team kijkt verslagen naar een hoopje as.
Als het team dit jaar gewonnen had dan zou het de achtste overwinning zijn. Helaas is het niet zover gekomen. Hoe de zonneauto in de fik kon vliegen is niet duidelijk. Wat nog over is van het voertuig zal onderzocht worden en moet uitwijzen hoe dit heeft kunnen gebeuren. De teamleden balen enorm, ze hadden nog slechts 250 kilometer te gaan voor de finishlijn.
undifined1 zegt
Misschien een aardige toevoeging dat een paar dagen gelden de auto van de Universiteit Twente op kop lag en door de harde wind os omgewaaid en daardoor zodanig beschadigd raakte dat ze uitgevallen zijn. Het leek erop dat de auto van Twente dit jaar beter was dan die van Delft.
royaledeluxe zegt
@undifined1: Ondertussen kan je ook zeggen dat het Leuvense Team de wedstrijd heeft gewonnen. Het Benelux onderonsje heeft wel een heel rare wending gekregen.
barendbotje zegt
In de andere klasse rijdt de TU Eindhoven met de Stella Era wederom weer op kop :) Die zullen naar waarschiinlijkheid de titel weer bemachtigen, mits er geen dingen voordoen zoals bij het team van de TU Delft..
porker zegt
Tsja hoe kon het gebeuren blijft de brandende vraag. Moet vreselijk frustrerend zijn om je noeste werk in rook te zien opgaan. Of is nu niet kunnen winnen erger?
barendbotje zegt
@porker: Denk dat velen dit doen puur voor de ervaring. Echter is t natuurlijk zeer zuur om iets waar veel tijd energie en geld in zit letterlijk in rook te zien opgaan. Het gaat de studenten hier uiteindelijk niet alleen om, het hele proces is minstens net zo leuk! :)
donvincenzo zegt
@porker: Mag ik hier even een vlammend betoog houden tegen stoken? Het is niet netjes om het vuurtje zo verder op te poken. Ook zonder jouw woordgrapjes gaat het nieuws al als een lopend vuurtje.
Stefje zegt
@porker: wellicht dat Ferrari geholpen heeft bij de ontwikkeling..?
Dutchcarwizard zegt
Uit het TU Eindhoven team is zelfs een automerk ontstaan.
rolov zegt
@baidu: welk merk?
kniesoor zegt
@rolov: DAF ?
barendbotje zegt
@amghans: Nee het gaat hier over Lightyear !
Dutchcarwizard zegt
@barendbotje: klopt ja, Ik kon even niet op het merk komen
karhengst zegt
@baidu: Uit TU Delft kennelijk ook.
Tesla.
baardmijt zegt
turbo turbo
roland78 zegt
Het lijkt wel een 458 Spider.
turbotoll zegt
Ruimen jullie die troep wel op?
cossiekiller zegt
Aha, zo ontstaan dus die bosbranden.
gregorius zegt
Ach, anders zou die auto naast 34 andere auto’s komen te staan die al gewonnen hadden. Zo hebben ze in ieder geval een mooie herinnering en kunnen ze een dag eerder aan het bier.
audiwaus zegt
had ie toch stiekem een “verbrandingsmotor” ?
Gulli zegt
Ik denk dat ze gesaboteerd zijn :P
barendbotje zegt
@Gulli: Ik heb gehoord dat ze waarschijnlijk zichzelf gesaboteerd hebben. Ze zijn langer doorgereden en zo het risico genomen op schade op onderdelen en de gevolgen vandien. Wat precies kapot gegaan is en hoe weet ik niet, de bron is een vriend van mij die een van de bestuurders is van Stella Era van de TU Eindhoven
Scarface zegt
CO2-brandblusser meenemen volgende keer. En van die watergekoelde stoelen uit een Tesla erin klussen.
dare2think zegt
Naar verluidt is de brand in de accu begonnen.
ericd zegt
Naamwijziging van Nuon in Vattenfall debet? Vattenfall (waterval) en elektra verdragen mekaar niet zo goed.