De gezinsauto op zonnekracht uut Brabant wist een aantal grote namen uit Silicon Valley te verslaan. Nice!
De TU Eindhoven heeft wederom een reden om trots te zijn op Stella, het kleine zonne-autootje dat nog geen 400 kg weegt. In de VS heeft de auto namelijk een Crunchie gewonnen. U bent geen nerd? Dan leggen we het even uit: de Crunchies, bedacht door TechCrunch, zijn awards voor de techindustrie. Meestal gaan ze naar bedrijven in Silicon Valley, maar dit keer ging de Crunchie voor ‘Best Technology Achievement’ naar de 22 studenten uit Eindhoven.
Ze namen het op tegen onder meer Apple, dat genomineerd was voor betalingssysteem Apple Pay, en het herlanceringsprincipe van Elon Musks rakettenbedrijf SpaceX.
Teammanager Lex Hoefsloot tegen het ANP:
“Je hoopt er altijd op, maar als ik heel eerlijk ben had ik het niet verwacht. We stonden in een rijtje tussen hele grote namen. Het laat zien dat ze ook in de VS denken dat dit de toekomst is.”
Tja, voor nerdauto’s lopen ze wel warm in the valley.
De Stella is een opvallend laag autootje met plaats voor vier, een kofferbak, intuïtieve besturing en een range van 600 kilometer. Het Solar Team Eindhoven heeft de auto opgetrokken uit aluminium en koolstofvezel waardoor het wagengewicht niet boven de 380 kilo uitkomt. 60 kg daarvan is voor het accupakket, dat een capaciteit van 6 kWh heeft. De rest van de aandrijfkracht is afkomstig van zonne-energie. Op het dak van de 4,5 meter lange en 1,65 meter brede Stella zijn hoog rendement silicum zonnepanelen aangebracht, die voor bijna de helft van de benodigde energie zorgen. In theorie zou de auto meer energie kunnen opleveren dan hij verbruikt. Het is echter niet zo dat hij onbeperkt kan doorkachelen, de auto heeft daarom een maximale range van 600 km. Het was in ieder geval genoeg om de concurrentie tijdens de World Solar Challenge 2013 te verslaan en de wereldtitel te pakken.
Vanochtend om 06:00 uur Nederlandse tijd nam het team de prijs in ontvangst.
Gefeliciteerd, hebben ze gelijk een baantje bij Tesla gekregen..?
@tupperware: snap ook niet waarom ze Tesla verslagen zouden hebben….
Tesla = Elon Musk
Space X = Elon Musk
Maar Tesla != Space X
Ook bouwen ze bij Tesla geen zonnecel auto’s…dus ook daarmee ‘verslaan’ ze Tesla niet…
Helemaal te gek, kut!
Waarom is die max range er dan?
@norge: Plaspauze…
Fantastische prestatie, gefeliciteerd heren!
Als ie betaalbaar zou zijn zou ik er best een willen, af en toe de stekker er aan en de zon gebruiken om hem bij te laden (volledig op de zonnepanelen rijden gaat hier sowieso niet lukken). Boeien dat het niet zo hard gaat, op mijn bestemming kom ik toch wel aan. Lijkt me een aardige belevenis om hier mee te rijden.
Mooi gevormd door engineering, echt top dat we in Nederland dit soort dingen kunnen winnen!
Ook leuk dat we dit soort dingen met enige regelmaat winnen! We zouden wat trotser mogen zijn op wat ons landje nog kan :)
Netjes gedaan! Binnenkort Google op de stoep om de patenten over te nemen voor hun autootje? Of zal NedCar hem in productie nemen?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een hele mooie prestatie, maar is deze auto ook niet zo licht omdat hij simpelweg geen airbags en andere wettelijke verplichte veiligheids-maatvoorzieningen heeft?
@TopgearUK: RDW goedgekeurd zegt men
@TopgearUK: Airbags zijn geen wettelijke verplichting ;)
Hij heeft gewoon een Nederlands kenteken, wat dus betekend dat hij aan alle overige eisen wat betreft veiligheid etc. voldoet. Bovendien is hij vrijwel helemaal uit CFRP opgetrokken om het gewicht zo laag te houden.
@motoragent: Hij zal het ongetwijfeld niet best doen in de EuroNCAP, en qua geluidsisolatie en comfortdingen als airco, audio, navigatie, electrisch wat-dan-ook moet je ook niet veel verwachten, maar het blijft een hele prestatie om hem uberhaupt road-legal te krijgen. Het is natuurlijk geen praktische auto qua aanschaf (met dit materiaal zou hij wel eens meer kunnen kosten dan een Tesla S als je hem in productie zou nemen) maar het zijn wel goede eerste stappen om dit soort dingen beter te maken.
Gelukkig was het geen design wedstrijd.
Leuk dat onze studenten tot zoiets in staat zijn, wordt je stiekem toch wel een beetje trots van!
In Nederland kunnen ze beter aan een auto beginnen die op regen rijdt ipv zon.
@amski: haha ja goed idee! Watermolen achterop?
@amski: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
Dit bewijst ook wel weer dat het universitaire niveau in nederland vergeleken met de rest van de wereld niet slecht is.
@Thijsj: Heel goed zelfs, zeker gezien het beperkte aantal studenten en kleine budgetten (vergeleken met de grotere landen om ons heen).
Ik mag de laatste tijd genieten van de verhalen van een van de leden van het nieuwe team. Hij vertelde me dat het vandaag een gekkenhuis is met media en andere geestigheden. Hij gaat na de zomer zelf naar Australië om daar deze prestatie proberen te evenaren. Ze zijn ontiegelijk trots in Eindhoven en hebben constant geroepen dat ze het niet zouden winnen. Wij als studenten pffff nee wij kunnen niet winnen van die miljarden bedrijven. Tja dus toch. En die nieuwe auto… ik denk echt dat die nog veel beter wordt.
Mooi, weer een reden om een troste TU/e-er te zijn!
Het blijft gaaf om tijdens je projectvergaderingen op de TU/e de werkplaats in te kijken en dat ding te zien staan!