De Nederlandse wegen zullen telkens voller worden. Corona, Oekraïne, hybride werken: het maakt nauwelijks wat uit. De stijging dit jaar is al enorm en wordt alleen maar erger.
Het leven wordt er niet leuker op voor de automobilist. Om te kunnen autorijden moet er flink veel geld betaald worden. Dat niet alleen, de wegen zijn dan over het algemeen dichtgeslibd. Nu zou je denken dat ‘hybride werken’ (wat een term …) en de extreem hoge brandstofprijzen er voor zorgen dat het ietsje rustiger is op s’lands wegen.
Maar nee hoor, dat is mooi niet het geval. En het gaat er ook niet rustiger op worden. Dat meldt het KiM. KiM staat voor Kennisinstituut voor Moniliteitsbeleid en die mensen hebben er verstand van. Volgens het KiM zal het niveau weer op het niveau terecht komen van voor de corona-periode. Oef, dat is geen best nieuws voor mensen die niet van files houden.
Reden dat Nederlandse wegen voller raken
De reden is vrij simpel: er komt meer verkeer bij. Niet alleen zijn er meer en meer auto’s, die auto’s per stuk maken ook nog eens meer kilometers. In totaal zal de verkeersdrukte met zo’n 16% stijgen dit jaar ten opzichte van vorig jaar. In dat geval gaat het alleen om het hoofdwegennet (anders is het alsnog 12%).
Het vrachtverkeer zal ook stijgen, maar minder hard. Dat komt doordat het vrachtverkeer eigenlijk niet zoveel last heeft gehad van alle coronamaatregelen. Dat liep redelijk gestaag door.
Geen maatregelen meer
Nog een reden dat de boel volloopt is logisch: er zijn geen coronamaatregelen meer. Daardoor stapt iedereen weer in de auto. We denken dat er een ook wat mensen van de trein naar de auto zijn overgestapt. Samen difterie oplopen in overvolle vochtige coupé stinkend naar imitatie-Red Bull en saucijzenbroodjes is minder prettig dan in je eigen auto zitten.
Dan is er tenslotte nog de oorlog in Oekraïne. Het KiM houdt rekening met twee scenarios. In het eerste scenario verwachten ze dat het allemaal niet veel uit gaat maken voor de drukte op de weg. In het tweede scenario is de impact van de oorlog veel groter. Maar, zelfs in dat scenario gaat de drukte op de Nederlandse wegen enorm toenemen, zij het iets minder dan bij het eerste scenario.
Via: NOS
Imagecredit: @thomcarspotter
RiKe zegt
Ze worden ook steeds voller door ongelukken veroorzaakt door afleiding of incompetentie.
melkkoe zegt
wel vreemd, met alle rijhulpassistenten vandaag de dag
Henkie zegt
Juist dit is de oorzaak.
Zelfde met auto’s met parkeersensoren.
Ik heb in al die jaren dat ik auto reed nog nooit schade gereden met Inparkeren. Totdat ik teveel ging vertrouwen op die piepjes.
alfa147ti zegt
Agenda bekijken onder het rijden, ik maak het dagelijks mee dat ik met klanten aan het bellen ben en de agenda erbij moeten halen voor de planning, en mensen kunnen geen afstand meer houden ze gaan het liefst, ook op de snelweg op drie meter afstand van je rijden want stil je voor er moet iemand invoegen en die zou er maar tussen komen.
dawwg zegt
Ik ben dus zo’n lul die wel afstand houdt en je wil niet weten hoeveel eikels er ‘m zonder richting aan te geven tussen proppen, het liefst op het allerlaatst; of het nu past of niet … en ondertussen is mijn veilige afstand verloren gegaan. Dus ik begrijp wel dat veel mensen dan maar iets korter afstand houden; iets met oorzaak en gevolg. Maar goed; ik blijf rustig afstand houden, al dat idiote gedoe in de file scheelt niets en dat spastische gedoe zorgt juist voor meer ongelukken.