Met de nieuwe neus kan deze Nederlandse verkoopknaller er weer een tijdje tegenaan. Check dan hoe strak!
Het is misschien wel de eerste ‘serieuze’ elektrische auto. We hebben het over de Hyundai Kona Electric. Later zullen we spreken over de revolutionaire Tesla Model S. Die auto moest het opnemen tegen de G-Wiz en Th!nk City om de EV cool te maken. De Hyundai Kona Electric had een veel lastigere taak: alle veeleisende Nederlandse consumenten tevreden stellen.
Succes Hyundai Kona Electric
Dat lijkt goed te lukken. Wereldwijd heeft Hyundai er al meer dan 120.000 units van verkocht. In Europa zijn het er 53.000. Een groot deel daarvan rijdt weer rond in Nederland. Voor 2021 wordt krijgt de Hyundai Kona een facelift.
In technisch opzicht kon de auto nog wel even mee, maar met name de oude neus was een beetje druk en onsamenhangend. Zeker bij de EV-versie.
Geen ribbeltjes-snoet
De gewone Hyundai Kona is al gefacelift, nu is de Hyundai Kona Electric aan de beurt. Die gekke ribbeltjes-snoet is weg. De gewone Kona knapte al op van de facelift, maar de EV-versie nu helemaal. Het front is strakker en stoerder tegelijkertijd.
Het grote verschil met de ‘gewone’ versie is dat het front helemaal strak en glad is. Aan de zij- en achterkant kun je zien dat het gewoon een Kona is. Niets mis mee verder, overigens. Maar je maakt niet een ‘EV-statement’ zoals je dat wel doet in een Leaf, Tesla of Hyundai Ioniq.
Vernieuwd interieur
Volgens zijn makers heeft de gefacelifte Hyundai Kona Electric een interieur dat helemaal is vernieuwd. Net als Gerrit Zalm in Kopspijkers “zien wij dat toch echt anders”: het is in de basis juist gelijk gebleven.
Wel is het infotainmentsysteem voorzien van een flinke upgrade. Termen als augmented reality, connectivity, Bluelink, Android Auto, Apple Carplay en Last Mile Navigation zijn van toepassing op het systeem.
Aandrijflijn gefacelifte Hyundai Kona Electric
Net als met het uitgaande model zijn er twee uitvoeringen. De instapper heeft een 39,2 kWh-accupakket. Deze is gekoppeld aan een 136 pk sterke motor, waardoor je in 9,9 tellen naar de 100 km/u kunt sprinten. Topsnelheid: 155 km/u. Op de Nederlandse snelwegen kun je dus nét je rijbewijs kwijtraken. Het rijbereik van deze versie is 305 km.
De meest belangrijke versie is echter de gafecelifte Kona Electric met 64 kWh-batterij. Deze levert de stroom af aan een 204 pk sterke elektromotor. Daardoor zit je in 7,9 seconden op de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 167 km/u. Belangrijker is de actieradius van deze uitvoering: 484 km.
Levering over 8 maanden
Wil je nog een keer een Hyundai Kona Electric bestellen, maar dan de gefacelifte uitvoering? Dan moet je even geduld hebben. De Nederlandse verkoopknaller komt namelijk in de zomer van 2021 op de markt. Prijzen worden tegen die tijd bekend gemaakt.
knapzuur zegt
Blijft een opzichtig hok, minder SUV graag..
tjorque zegt
Knap zuur he al dat EV-suv gedoe?
Vind ik ook…
scalvaro zegt
waarom hebben ze ook die achterkant met die rare hoge en lage achterlichten niet aangepakt? gemiste kans.
Boomer zegt
Ik zou juist zeggen die rare lage achterlichten ;)
De hoge van de twee vind ik nog wel ok. Die jaren 90 lexus lichten onderaan een stuk minder.
florisje zegt
Vind hem er zelf niet verkeerd uit zien
autodidact zegt
Hij blijft druk en onsamenhangend
alfalfa zegt
Het neusje is flink opgeknapt.
Loek zegt
Ben fan van de Kona maar auto’s zonder grille zullen altijd een soort Voldemort voor mij zijn. Tesla loste dat op met de eerste Model S door een zwart vlak toe te voegen waar je de grille zou tekenen. Ik snap niet waarom geen een fabrikant en zelfs Tesla dat nu niet meer doet.
Pordon zegt
Omdat het niet meer nodig is. De grille zoals we die kennen van ICE auto’s zal gaan verdwijnen met de opkomst van EV’s. Als je daar nu nog rekening mee gaat houden wordt het ontwerp straks vrij snel hopeloos verouderd.
mashell zegt
Audi voorziet de e-tron nog gewoon van een grille, weliswaar grotendeels dicht maar toch. Moeten ze natuurlijk ook wel, ze hebben de single frame grille tot een ornament gemaakt.
flutterby zegt
@720s: functie over vorm. Een grill is niet mooi, het is vertrouwd. Over 10 jaar zijn al EVs met grill ouderwets en de blotte billen gezichten zien er nog modern uit (bijv de i3 en Model S).
banderas zegt
@720s: een grille was in de basis bedoelt als koeling. Die heb je op dat gebied niet meer zo nodig voor een EV.
leonlampe zegt
@720s: ik vind het echt lelijk bij die model s als dat zwart is, vind het als 1 kleur geslaagder
Dutchdriftking zegt
Kan iemand mij de licht units uitleggen? zowel voor als achter blijft het raar.
LaLancia zegt
Niet alleen de neus was onsamenhangend. Dat is een kenmerk van dit hele ontwerp.
Taycan 4S zegt
Wat een lelijke Tesla model 3 Duckface neus! Brrr…. Verder een leuke auto!
moveyourmind zegt
De Hyundai-puristici onder ons weten dat deze dichte grille historisch verantwoord is en een verwijzing is naar Hyundai’s iconische Elantra uit de jaren ’90. Een model waarin de ingenieurs van Hyundai de beleving van een zeilschip dat overgeleverd was aan de elementen op ruwe zee heel inventief in de rijeigenschappen van de auto hadden weten te verweven.
pcooperworks zegt
@moveyourmind: Iconische Elantra. Haha, you make my day :)
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: DE powerbak voor de gewone man van de jaren 90, onnavolgbaar op de Ring
Erwin zegt
Jammer dat het oplaadpunt nog in de neus zit. Nu blijf je kijken naar dat vakje terwijl als deze iets hoger bij het logo of aan de zijkant zat het niet zo storend was. Had de neus mooi strak gemaakt!
flutterby zegt
@Erwin: waardeloos, vooruit inparkeren geeft enkel zin bij de bouw- of supermarkt. Achteruit uit parkeren is een onnodig risico.
1000bochten zegt
Eens. Het zal vast praktisch zijn, maar het verstoort het ontwerp van de in mijn ogen verder sterk opgeknapte neus.
mashell zegt
Dit is nou net wat die auto niet nodig heeft.
cls350sb zegt
Poh, wat een lelijk plastic hok is dit toch..
janstehouwer1954 zegt
De auto smoelt in het geheel niet. Karakterloos automobiel. Past goed bij de gemiddelde Nederlandse automobilist.
koeberg zegt
“Aan de zij- en achterkant kun je zien dat het gewoon een Kona is. Niets mis mee verder, overigens. Maar je maakt niet een ‘EV-statement’ zoals je dat wel doet in een Leaf, Tesla of Hyundai Ioniq.”
Hyundai Ioniq? Ik zie aan de zij- en achterkant het verschil niet tussen de EV, de plug-in en de hybride. Alleen aan de subtiele letters ‘electric’ die de Kona ook heeft.
kminne zegt
Laat ik het zo zeggen: Ik zal er geen poster van boven mijn bed hangen.
mashell zegt
Ik houd het ook bij de Toyota Corrola uit 1988, die is veel slaapverwekkender.
mastertje zegt
Oef. Net als dat ik niet begrijp dat mensen op Trump stemmen, snap ik hier ook helemaal niets van. Als je hier warm van wordt, leef je in een andere wereld dan ik.
Schipper zegt
De neus heeft wel erg veel weg van Tesla’s model 3
R zegt
Nog steeds niet mooi, maar wel verbeterd
pjoes zegt
Alles voor de lage bijtelling deze verspilling van grondstoffen.
degrotemuis zegt
Niet gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik mis de plastic wielkasten. Nu met die lijnen voor en achter en alles in kleur lijkt het helemaal alsof iemand een hatchback op een sedan geparkeerd heeft achter en een coupé op een hatchback voor.
spidertje zegt
Schitterend! Nog stijlvoller dan de auto al was! Huyndai rulezzzz!